3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Det gick bra upp till runt 10 centimeter, men sen hamnar lagren i lite korkskruvsformation.
Stången går att använda, men ser ju inte så kul ut.
Z-wobble? Fast allt är stagat på maskinen... så kanske testa med snedgående stag(?)
@Richard
Pilen pekar på en hållare, som bara klickas fast och som avlastar de tunna kablarna till motorn och stoppsensorn. Kan rekommendera den.
Jag valde en remix: https://www.thingiverse.com/thing:5363657
Originalet: https://www.thingiverse.com/thing:5244810
Och med laserns förlängningssladdar på de tunna kablarna och det aningen smala tältet, så är hållaren verkligen nödvändig.
Stången går att använda, men ser ju inte så kul ut.
Z-wobble? Fast allt är stagat på maskinen... så kanske testa med snedgående stag(?)
@Richard
Pilen pekar på en hållare, som bara klickas fast och som avlastar de tunna kablarna till motorn och stoppsensorn. Kan rekommendera den.
Jag valde en remix: https://www.thingiverse.com/thing:5363657
Originalet: https://www.thingiverse.com/thing:5244810
Och med laserns förlängningssladdar på de tunna kablarna och det aningen smala tältet, så är hållaren verkligen nödvändig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Såg över skrivaren och hittade att ytterhjulen för z-axlarna hade lite ojämnt tryck på ena sidan, så jämnade ut det. Och såg till att bägge sidor sen kändes hyfsat lika.
Vidare upptäckte jag att trapetsmuttrarna var olika lösa eller justerade, så såg till att de också kändes lika.
Justerade drivremmarna och kollade sen över motorernas infästning, men behövde inte justera nåt där.
Efterdrog sen diverse skruvar överallt, men inget för hårt när det är mjukmetall.
Minns mycket väl från svarv- och fräsutbildningen att för hårt åtdraget också skapar problem.
Vidare upptäckte jag att trapetsmuttrarna var olika lösa eller justerade, så såg till att de också kändes lika.
Justerade drivremmarna och kollade sen över motorernas infästning, men behövde inte justera nåt där.
Efterdrog sen diverse skruvar överallt, men inget för hårt när det är mjukmetall.
Minns mycket väl från svarv- och fräsutbildningen att för hårt åtdraget också skapar problem.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Gjorde också Auto PID för bädden, men mätte och bädden kom bara upp i strax över 98 grader.
PID'en ska långsamt ta upp bädden till 110 grader...
PID'en ska långsamt ta upp bädden till 110 grader...
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Äsch, testgrejen är ju bara 10 centimeter hög, så får förlänga den lite.
Och mobilen missade fokus
Men den blev riktigt bra i alla fall
Och mobilen missade fokus
Men den blev riktigt bra i alla fall
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
15 centimeter tunnväggat rör i PETG.
Betydligt bättre resultat än stången till T.Rex-skallen.
Justeringarna gjorde susen
Betydligt bättre resultat än stången till T.Rex-skallen.
Justeringarna gjorde susen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Y-motorn jobbar ju i princip hela tiden och blir het.
Nu med förlängningar från lasermodulen, så låg stoppsensorkabeln mot motorn, så tog lite dubbelhäftande tejp och la om kabeln en bit från motorn.
Själva motorkabeln har jag ingen förlängning på, för tyckte kabeln låg ivägen för bädden och nivelleringsvredet.
Nu med förlängningar från lasermodulen, så låg stoppsensorkabeln mot motorn, så tog lite dubbelhäftande tejp och la om kabeln en bit från motorn.
Själva motorkabeln har jag ingen förlängning på, för tyckte kabeln låg ivägen för bädden och nivelleringsvredet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Kommer oftare printa med PETG istället för PLA.
Precis beställt vitt och grått, 1 kilo styck och inklusive frakt och jämfördelat pris hamnade det på 161,40 per rulle.
Så länge det funkar att printa i blankt vitt, svart eller grått, så är priset svårslaget.
Möjligtvis en rejäl storpack kan slå det...
En test jag ska göra, är att grunda med epoxygrund och sen lacka med matt sprayfärg.
Med sjysst andningsskydd och handskar såklart, för epoxy är inte att leka med.
Samma gäller slipdammet efter härdning.
Sen har jag fått lite printjobb åt en tjejkompis.
Precis beställt vitt och grått, 1 kilo styck och inklusive frakt och jämfördelat pris hamnade det på 161,40 per rulle.
Så länge det funkar att printa i blankt vitt, svart eller grått, så är priset svårslaget.
Möjligtvis en rejäl storpack kan slå det...
En test jag ska göra, är att grunda med epoxygrund och sen lacka med matt sprayfärg.
Med sjysst andningsskydd och handskar såklart, för epoxy är inte att leka med.
Samma gäller slipdammet efter härdning.
Sen har jag fått lite printjobb åt en tjejkompis.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Det funkade inte med distanser för bädden i PLA, för jag testade att printa ASA, som kräver hög värme på bädden. Det gick skitdåligt att printa ASA, så jag började kolla runt lite och såg att distanserna börjat säcka ihop under silikondistanserna
Nu printar jag nya i PETG, som tål aningen mer värme och funkar inte det, så får jag fixa några i alu eller mässing.
Problemet med ASA är nog mer att bädden låg runt 90 grader, fast jag ställt den på 110 och att skrivaren just nu inte står innesluten i tältet. Plus att jag är ovan med vilka inställningar, som funkar bäst, så måste plugga lite.
Nu printar jag nya i PETG, som tål aningen mer värme och funkar inte det, så får jag fixa några i alu eller mässing.
Problemet med ASA är nog mer att bädden låg runt 90 grader, fast jag ställt den på 110 och att skrivaren just nu inte står innesluten i tältet. Plus att jag är ovan med vilka inställningar, som funkar bäst, så måste plugga lite.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Kanske...
Kräver 40mm upphöjning av Ender'n (som jag har numera).
39mm hög. Plats för mjuk tätningslist.
Kräver 40mm upphöjning av Ender'n (som jag har numera).
39mm hög. Plats för mjuk tätningslist.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Tinkercad just nu...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Nu testar jag att skriva ut den där luftburken.
Tyvärr är hålet i tältet 40mm upp för att undvika hörnbeslaget/kopplingen och från lådan kan jag max ha 20mm rör 19mm upp, så då lät jag röret komma ut nere vid botten.
Jag måste ju ha en flexiblare förlängning hur jag än gör och slipper en hel del stöd nu.
Och 40mm höjning av skrivaren är också max i tältet, filamentrullen lär snurra mot tälttaket lite grann till och med.
Tyvärr är hålet i tältet 40mm upp för att undvika hörnbeslaget/kopplingen och från lådan kan jag max ha 20mm rör 19mm upp, så då lät jag röret komma ut nere vid botten.
Jag måste ju ha en flexiblare förlängning hur jag än gör och slipper en hel del stöd nu.
Och 40mm höjning av skrivaren är också max i tältet, filamentrullen lär snurra mot tälttaket lite grann till och med.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Namnet på bildfilen blev så långt att jag fan inte orkar skriva nåt mer...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Första plana prototypen fick ett hål med ca 20.5mm diameter, men hade 21mm på ritningen.
Det verkar vara industristandard att hål alltid blir lite mindre och ingen verkar kunna lösa det problemet konstigt nog.
Nästa prototyp med pytteliten rundning och inte lika flådig, som tidigare bild alltså.
Så i princip fortfarande som en halv kula, men gjorde hålet till 22mm och då passade knopphöljet bra
Och testen att köra upp X-axeln förbi luckfållen gick också bra, så "glid-kupolen" får sitta kvar.
Tältet har alltså en lucka i duken, som hålls igen med kardborreband.
Invändigt är det fållkanter runt öppningen, som remspännarknoppen lätt fastnar i eftersom tältet är aningen smalt för den här skrivarmodellen.
Nu behöver jag inte oroa mig för det
Och luftburken får jag skippa, för det är 2 insugsfläktar, som tar in luft på undersidan och lådan räcker inte till. Så nu har jag printat en övergångsadapter från fläkt till slang eller rör och leder bara in lite luft under skrivaren. 12-voltsfläkt, som jag kör på 8 volt, och en liten 3010, så inga mängder luft pressas in och förstör tältets funktion.
Det verkar vara industristandard att hål alltid blir lite mindre och ingen verkar kunna lösa det problemet konstigt nog.
Nästa prototyp med pytteliten rundning och inte lika flådig, som tidigare bild alltså.
Så i princip fortfarande som en halv kula, men gjorde hålet till 22mm och då passade knopphöljet bra
Och testen att köra upp X-axeln förbi luckfållen gick också bra, så "glid-kupolen" får sitta kvar.
Tältet har alltså en lucka i duken, som hålls igen med kardborreband.
Invändigt är det fållkanter runt öppningen, som remspännarknoppen lätt fastnar i eftersom tältet är aningen smalt för den här skrivarmodellen.
Nu behöver jag inte oroa mig för det
Och luftburken får jag skippa, för det är 2 insugsfläktar, som tar in luft på undersidan och lådan räcker inte till. Så nu har jag printat en övergångsadapter från fläkt till slang eller rör och leder bara in lite luft under skrivaren. 12-voltsfläkt, som jag kör på 8 volt, och en liten 3010, så inga mängder luft pressas in och förstör tältets funktion.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Med lite tilluft in under skrivaren, så kollade jag temperaturen när en PETG-utskrift hade tuffat på ett par timmar.
Termometern hänger uppe vid filamentrullen och visade ca 40 grader.
Liten glipa i takluckan och liten glipa längst ner på frontöppningen. Bädden höll ca 70 grader.
Kan jag bara få ASA att ligga kvar på bädden, så lär det bli hyfsat varmt i tältet.
Termometern hänger uppe vid filamentrullen och visade ca 40 grader.
Liten glipa i takluckan och liten glipa längst ner på frontöppningen. Bädden höll ca 70 grader.
Kan jag bara få ASA att ligga kvar på bädden, så lär det bli hyfsat varmt i tältet.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Jag gör äntligen en insats för närmiljön... en lådinsats alltså.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Finns det nån här, som jämfört utskrifter mellan 0.4-munstycke och 0.2?
0.25 om det är Creality.
Jag har några printjobb åt en kompis, där det är ganska noga med toleranser och detaljer, så funderar på om ett mindre munstycke skulle vara bättre.
Sen har jag lite mer kritik gällande skrivaren.
LED-lampan blir skitvarm, så undrar vad det är för skit de använt.
Tar jag bort den och kablarna, så får jag ett ledigt 24v-uttag för t ex en fläkt eller bättre belysning.
0.25 om det är Creality.
Jag har några printjobb åt en kompis, där det är ganska noga med toleranser och detaljer, så funderar på om ett mindre munstycke skulle vara bättre.
Sen har jag lite mer kritik gällande skrivaren.
LED-lampan blir skitvarm, så undrar vad det är för skit de använt.
Tar jag bort den och kablarna, så får jag ett ledigt 24v-uttag för t ex en fläkt eller bättre belysning.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Dimensionstest i PETG efter alla justeringar och den blev 20mm åt alla håll
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Lynx-66 skrev:Finns det nån här, som jämfört utskrifter mellan 0.4-munstycke och 0.2?
0.25 om det är Creality.
Jag har några printjobb åt en kompis, där det är ganska noga med toleranser och detaljer, så funderar på om ett mindre munstycke skulle vara bättre.
Sen har jag lite mer kritik gällande skrivaren.
LED-lampan blir skitvarm, så undrar vad det är för skit de använt.
Tar jag bort den och kablarna, så får jag ett ledigt 24v-uttag för t ex en fläkt eller bättre belysning.
Jag har aldrig provat något annat munstycke än 0,4 mm. Men jag har hemma mellan 0,1 o 1 mm. Köper från AliExpress, t.ex; https://vi.aliexpress.com/item/1005005455688504.html
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Richard skrev:Lynx-66 skrev:Finns det nån här, som jämfört utskrifter mellan 0.4-munstycke och 0.2?
0.25 om det är Creality.
Jag har några printjobb åt en kompis, där det är ganska noga med toleranser och detaljer, så funderar på om ett mindre munstycke skulle vara bättre.
Sen har jag lite mer kritik gällande skrivaren.
LED-lampan blir skitvarm, så undrar vad det är för skit de använt.
Tar jag bort den och kablarna, så får jag ett ledigt 24v-uttag för t ex en fläkt eller bättre belysning.
Jag har aldrig provat något annat munstycke än 0,4 mm. Men jag har hemma mellan 0,1 o 1 mm. Köper från AliExpress, t.ex; https://vi.aliexpress.com/item/1005005455688504.html
Oj, 0.1 måste vara lite jobb med inställningarna och temp kan jag tänka mig.
Jag ska försöka med PETG genom 0.25 när munstyckena kommer.
Köper från Creality's EU-shop i Tyskland, en 5-pack: 0.25, 0.4, 0.4, 0.6 och 0.8 (2st 0.4 alltså).
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Designat om en annans grejer...
Original är det stagfäste upptill, som bara kläms fast i ramen och för gängstång M10.
Lite väl grovt och tungt, så jag kommer testa med M8 (M6 skulle garanterat funka också).
La till en förstärkning och måttade för ett hål, så man fäster både med klämdelen och skruv i T-spårsmutter.
Tog också bort ena sidan på klämfästet, så man kan printa med betydligt mindre stöd.
Och på ovansidan stod det CREALITY i relief, så det tog jag också bort.
Printar just nu min version, så jag kan kolla om allt stämmer.
Vibrationshämmare för utskrifter som är höga (20-27cm) skulle jag nog kalla det för, så inget som behöver vara jättekraftigt.
Original är det stagfäste upptill, som bara kläms fast i ramen och för gängstång M10.
Lite väl grovt och tungt, så jag kommer testa med M8 (M6 skulle garanterat funka också).
La till en förstärkning och måttade för ett hål, så man fäster både med klämdelen och skruv i T-spårsmutter.
Tog också bort ena sidan på klämfästet, så man kan printa med betydligt mindre stöd.
Och på ovansidan stod det CREALITY i relief, så det tog jag också bort.
Printar just nu min version, så jag kan kolla om allt stämmer.
Vibrationshämmare för utskrifter som är höga (20-27cm) skulle jag nog kalla det för, så inget som behöver vara jättekraftigt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Nu sitter höger övre fäste fastskruvat med T-spårsmutter, så hålet hamnade rätt.
Man behöver ta loss LED-ljusrampen och sen bara lossa 1 av 2 ramskruvar,
så det borde inte ställa till med nåt.
Jag kommer nog inte sätta tillbaka ljusrampen, tror jag...
Vänster sida är förberedd och printar nu det fästet.
Man behöver ta loss LED-ljusrampen och sen bara lossa 1 av 2 ramskruvar,
så det borde inte ställa till med nåt.
Jag kommer nog inte sätta tillbaka ljusrampen, tror jag...
Vänster sida är förberedd och printar nu det fästet.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Tar jag bort LED-ljusrampen, så får jag tillgång till ett fästhål till på vardera sida.
Då kan jag ta bort hela bakdelen och korta ner stagfästet lite, samt styva upp det ytterligare.
Efter bilden, så la jag ihop bägge, så de printas samtidigt.
Då kan jag ta bort hela bakdelen och korta ner stagfästet lite, samt styva upp det ytterligare.
Efter bilden, så la jag ihop bägge, så de printas samtidigt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Till slut hittade jag nån som gjort en låsning till den vridknopp, som jag vill ha en glidkåpa på.
Så jag "lånar" räfflorna från låsningen efter att jag tog bort lite.
Inbäddad i en ring för att undvika glipor (har missat förr):
"Uppradningsverktyget", eller vad man säger, kan ju centrera också:
Finished business!
Så jag "lånar" räfflorna från låsningen efter att jag tog bort lite.
Inbäddad i en ring för att undvika glipor (har missat förr):
"Uppradningsverktyget", eller vad man säger, kan ju centrera också:
Finished business!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Återgå till Intressanta intressen