Hundrafemtielva knepiga eller mindre knepiga dieter

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hundrafemtielva knepiga eller mindre knepiga dieter

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-10-05 18:17:32

...hittar man på

http://www.viktminskning.dk och
http://www.dietguiden.com

Någon ni skulle vilja prova?

Vad sägs exempelvis om banandieten:


"Du får äta hur mycket du vill, men bara bananer. Inget annat. Varaktighet: Max 7 dagar. Se till att också äta en vitamintablett, lite fiskolja och två hårdkokta ägg per dag för att slippa allvarliga bristsymptom."


Finns en del betydligt seriösare varianter också...
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:52:22, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav nano » 2009-10-08 19:49:59

Planerar inte att dieta någonting, jag skulle troligen behöva äta mer och mer nyttigt.
Fick bra tips att kolla upp häromdagen btw, ska nog göra det när jag kommer hem från affären.

Kul att läsa ändå :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:52:22, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Baevern » 2009-10-08 20:14:00

Nää.. skulle aldrig klara av sånt, jag är alldeles för galen i sötsaker och annat mumsigt.
Hellre att man rör på sig extremt mycket. hihi :D
Senast redigerad av Baevern 2011-05-04 21:52:22, redigerad totalt 1 gång.
Baevern
 
Inlägg: 733
Anslöt: 2008-04-26

Inläggav nano » 2009-10-08 21:23:32

Jag är också glad i sötsaker :)
Fast det verkar inte påverka min kropp av någon anledning, en läkare berättade för mamma o pappa varför när jag var liten, något om brunt fett eller något samt att vissa har det kvar i vuxen ålder, troligen skulle jag ha det tydligen o det verkar stämma.

Kan inte du och jag ha ett kakparty, vi kan bjuda in våra kära forumister till något ställe, tänkte ju ändå fortsätta på den där kaksafarin :)
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Hundrafemtielva knepiga eller mindre knepiga dieter

Inläggav Alien » 2024-07-17 14:41:52

Bump!

Alla dieter känns knepiga eftersom man får gå emot sin natur och inte äta när man är hungrig.

Periodisk fasta
16:8- dieten
16:8-dieten är en periodisk fasta där man äter endast 8 timmar per dygn. Resterande 16 timmar av dygnet ska vara fastande. Många väljer att hoppa över frukost och äter mellan lunch och kvällsmat.
https://medisera.se/periodisk-fasta-sa-paverkas-halsan/

Men jag är jättehungrig på morgonen. Ska jag fasta ända till lunch? Eller så äter jag frukost som vanligt men måste klämma ihop både lunch och kvällsmat inom 8 timmar. Sen blir kvällen en enda lång ökenvandring då jag bara tänker på den mat jag inte får äta.

5:2-dieten
5:2-dieten är en typ av periodisk fasta. Den innebär att man äter som vanligt fem dagar i veckan, medan man under två dagar per vecka minskar sitt kaloriintag drastiskt. Kvinnor äter cirka 500 kalorier under de fastande dagarna och män cirka 600 kalorier, vilket motsvarar ungefär en fjärdedel av det normala kalori intaget.
Det var väl doktor Mosleys metod. Men den låter ännu svårare.

24-timmarsfasta
Under en 24-timmarsfasta går det ett helt dygn utan kaloriintag. Det går även att fasta längre perioder, vissa fastar i över 7 dagar. Det finns däremot risker med en längre fasta, exempelvis vitamin- och mineralbrist och tappad muskelmassa. Det är viktigt att dricka mycket vatten under fastan och rådfråga en läkare vid hälsoproblem.

Svårast av allt. Jag är väldigt fast i mina vanor.

Men tydligen ska det vara nyttigt på flera vis att fasta:
Det finns olika hälsofördelar som är en anledning för många att utföra periodisk fasta. Blodtrycket sänks och skadliga kolesterol– och triglyceridvärden sjunker. Ny forskning har också visat tecken på att kognitiva funktioner, som minne och intellekt påverkats positivt av periodisk fasta.


Ack, finns det ingen utväg så jag slipper att fasta? Jo, här:

Personer som lider av sjukdomar som diabetes rekommenderas inte att fasta då insulinet påverkas
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hundrafemtielva knepiga eller mindre knepiga dieter

Inläggav Lynx-66 » 2024-07-17 16:26:24

Om man orkar gå på gym, men vill bara tömma glykogendepåerna, så kör de tunga basövningarna enbart.
Marklyft, knäböj och bänkpress.
Involvera så många och stora muskler, som möjligt i varje övning alltså, så behöver man inte vara på gymmet så länge.
Skär ner lite på kolhydraterna och öka lite på proteinet.
Försök ligg på max 500 kalorier färre om dagen mot vad din kropp behöver.
Välj en dag i veckan då du tillåter dig frossa lite :wink:
Lynx-66
 
Inlägg: 2530
Anslöt: 2019-11-16

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in