3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Jag har inte glömt kamerautrustningen...
Skräddarsytt en L-skena för den lilla gamla Konica Minolta G600:
Nu ska jag leta efter var man ställer in slumpmässiga in- och utgångar för lagervarven...
Skräddarsytt en L-skena för den lilla gamla Konica Minolta G600:
Nu ska jag leta efter var man ställer in slumpmässiga in- och utgångar för lagervarven...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
I framtiden kanske maskinerna har sån precision att man kan, som vanlig Svensson, kopiera LP-skivor
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Inga vassa gaddar synliga än...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Huvuddelen av projektet klar!
Funderade ett tag på att matta ner den med kanel och matt klarlack, men tror det bara är bra om syskonbarnbarnet verkligen förstår att det bara är en mindre plastkopia.
Han får lätt mardrömmar av sitt specialintresse.
Funderade ett tag på att matta ner den med kanel och matt klarlack, men tror det bara är bra om syskonbarnbarnet verkligen förstår att det bara är en mindre plastkopia.
Han får lätt mardrömmar av sitt specialintresse.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Hittade ritning på en liten rörkapningsjigg till min Dremel, den blir kanon att ha
https://www.thingiverse.com/thing:4950836
https://www.thingiverse.com/thing:4950836
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Köpte en stor plastlåda på Jula, som de reade ut för 79 kr.
Kanske för att locket inte sitter fast utan bara ligger uppepå lådan liksom, men vad vet jag.
Har nu satt i stånghållare, som ser ut som U och slängt ner alla silikonkulepåsar jag kunde hitta, men måste nog torka dem en sväng i ugnen. Minst 5 rullar kan jag ha på stången i alla fall och en eller två nere på botten (tror jag).
Såg ett alurör, som iofs är lite mindre diameter än en garderobsstång, men nära och när jag testade i lådan, så var den redan perfekt lång, så slapp såga
Gällande locket så lägger jag enkilosvikter i varje hörn eller hittar på nån annan lösning senare.
Kanske för att locket inte sitter fast utan bara ligger uppepå lådan liksom, men vad vet jag.
Har nu satt i stånghållare, som ser ut som U och slängt ner alla silikonkulepåsar jag kunde hitta, men måste nog torka dem en sväng i ugnen. Minst 5 rullar kan jag ha på stången i alla fall och en eller två nere på botten (tror jag).
Såg ett alurör, som iofs är lite mindre diameter än en garderobsstång, men nära och när jag testade i lådan, så var den redan perfekt lång, så slapp såga
Gällande locket så lägger jag enkilosvikter i varje hörn eller hittar på nån annan lösning senare.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
@Richard
Jag tror du ska spara ihop till 10watt laser modul faktiskt. Om du funderar på sten o.dyl.
Jag börjar själv fundera på den om jag nån gång får råd att uppgradera vill säga.
Sen har jag läst på lite om lasermodulen och inser att det inte är så bökigt att växla mellan skrivare och gravering. Så jag kommer testa lasern snart Richard
Trodde jag skulle behöva skruva loss hotend hela tiden, men laserfästet går att få dit utan att göra det.
Sen är kablarna till/från kontrollenheten gjorda så man drar dem längs skrivarens kablar och man får små förlängningar till Y-motorn och stoppsensorn och samma till X-motorn och stoppsensorn.
Med de i, så blir det smidigare att skifta mellan utskrift och lasermodul.
Men eftersom man kan skifta i displayen, så hoppas jag att alla kablar kan vara inkopplade samtidigt med nån split-kabellösning, men får se när jag börjar koppla ihop allt.
Jag tror du ska spara ihop till 10watt laser modul faktiskt. Om du funderar på sten o.dyl.
Jag börjar själv fundera på den om jag nån gång får råd att uppgradera vill säga.
Sen har jag läst på lite om lasermodulen och inser att det inte är så bökigt att växla mellan skrivare och gravering. Så jag kommer testa lasern snart Richard
Trodde jag skulle behöva skruva loss hotend hela tiden, men laserfästet går att få dit utan att göra det.
Sen är kablarna till/från kontrollenheten gjorda så man drar dem längs skrivarens kablar och man får små förlängningar till Y-motorn och stoppsensorn och samma till X-motorn och stoppsensorn.
Med de i, så blir det smidigare att skifta mellan utskrift och lasermodul.
Men eftersom man kan skifta i displayen, så hoppas jag att alla kablar kan vara inkopplade samtidigt med nån split-kabellösning, men får se när jag börjar koppla ihop allt.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Äsch, glöm det jag skrev. Man måste nog plocka bort hela hotend på vår modell lik förbannat.
Blir snurrig i kolan av alla olika Ender-3-modeller de har...
Fästplattan verkar gå att få dit, men hotend kanske är ivägen sen när man ska trycka upp lasern på plattan...(?)
Blir snurrig i kolan av alla olika Ender-3-modeller de har...
Fästplattan verkar gå att få dit, men hotend kanske är ivägen sen när man ska trycka upp lasern på plattan...(?)
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Lynx-66 skrev:@Richard
Jag tror du ska spara ihop till 10watt laser modul faktiskt. Om du funderar på sten o.dyl.
Jag börjar själv fundera på den om jag nån gång får råd att uppgradera vill säga.
Sen har jag läst på lite om lasermodulen och inser att det inte är så bökigt att växla mellan skrivare och gravering. Så jag kommer testa lasern snart Richard
Trodde jag skulle behöva skruva loss hotend hela tiden, men laserfästet går att få dit utan att göra det.
Sen är kablarna till/från kontrollenheten gjorda så man drar dem längs skrivarens kablar och man får små förlängningar till Y-motorn och stoppsensorn och samma till X-motorn och stoppsensorn.
Med de i, så blir det smidigare att skifta mellan utskrift och lasermodul.
Men eftersom man kan skifta i displayen, så hoppas jag att alla kablar kan vara inkopplade samtidigt med nån split-kabellösning, men får se när jag börjar koppla ihop allt.
Ok, ska forska mer i om den kan användas för sten. Du får säg till när du testat din i.a.f.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Hittade ett adapterfäste, så vi med Ender-3 S1 Pro kan ha lasermodulen utan att ta bort hotend.
Men man förlorar cirka 5cm på vänster sida, så istället för bredd 220mm X djup 220mm,
så blir det omkring bredd 170mm X djup 220mm.
Printar en prototyp med några små ändringar, som jag ska testa.
Sen blev skallen klar igår kväll.
Men man förlorar cirka 5cm på vänster sida, så istället för bredd 220mm X djup 220mm,
så blir det omkring bredd 170mm X djup 220mm.
Printar en prototyp med några små ändringar, som jag ska testa.
Sen blev skallen klar igår kväll.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Alltså, det går att haka på fästet och skruva åt låsskruven, men lasern blir lite lite sned mot bädden.
Med rätt "knäck" på fästplattan, så borde man kunna få lasern rak mot bädden, men det har kineserna tydligen inte orkat fixa till.
Frågan är om jag ska försöka vinkla plattan eller förlora ca 5cm graveringsbredd...(?)
Med rätt "knäck" på fästplattan, så borde man kunna få lasern rak mot bädden, men det har kineserna tydligen inte orkat fixa till.
Frågan är om jag ska försöka vinkla plattan eller förlora ca 5cm graveringsbredd...(?)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Fördelen med lilla adapterfästet, fast man missar lite bredd, är att fästet alltid kan sitta på plats.
Endast 2 skruvar lossas uppe på lasern och så hänger man på den bara och skruvar åt.
Nu är fästet 2mm tjockt, så man måste skaffa lite längre skruvar, men ska se om jag kan försänka vid skruvskallarna och förstärka plattan mellan hålen istället. Och printa i PETG istället för PLA.
Originalfästet måste alltid tas bort såklart med tanke på längden.
Endast 2 skruvar lossas uppe på lasern och så hänger man på den bara och skruvar åt.
Nu är fästet 2mm tjockt, så man måste skaffa lite längre skruvar, men ska se om jag kan försänka vid skruvskallarna och förstärka plattan mellan hålen istället. Och printa i PETG istället för PLA.
Originalfästet måste alltid tas bort såklart med tanke på längden.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Vad tror ni om det här?
1.5mm tjock fästplatta under skruvskallarna och resten fortfarande 3mm.
Tror t o m att PLA funkar om man frågar mig...
Försänkningarna är lite stora för man kan behöva lägga till lite vinklingsutrymme, men vet inte än hur rakt allt hamnar...
1.5mm tjock fästplatta under skruvskallarna och resten fortfarande 3mm.
Tror t o m att PLA funkar om man frågar mig...
Försänkningarna är lite stora för man kan behöva lägga till lite vinklingsutrymme, men vet inte än hur rakt allt hamnar...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Nu printar jag ut denna i svart, så får vi se om den kommer bli ett permanent inslag på min skrivare
Skålade försänkningar borde väl minska sprickbenägenheten?
Och måste jag vrida fästet lite, så nålfilar jag upp det i så fall.
Skålade försänkningar borde väl minska sprickbenägenheten?
Och måste jag vrida fästet lite, så nålfilar jag upp det i så fall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Hade jag varit en jävel på TIG-svetsning, så hade jag fixat så originalfästplattan blev ledad och med en låsskruv, så man kan få till rakheten mot bädden
Typ, som ett pianogångjärn där stången är gängad i bägge ändar och 2 taggade låsskruvar.
Ambidextriöst
Typ, som ett pianogångjärn där stången är gängad i bägge ändar och 2 taggade låsskruvar.
Ambidextriöst
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Så här en bit in i utskriften, så mätte jag tempen med IR-mätaren och under 75 grader överallt där fästet sitter.
Kommer klä baksidan med alufolie för säkerhetsskull, eftersom jag printar i PLA.
Kommer klä baksidan med alufolie för säkerhetsskull, eftersom jag printar i PLA.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Klart och monterat med originalskruvarna.
Men...
Man måste shimsa under de övre skruvarna.
Men...
Man måste shimsa under de övre skruvarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Okej, min lasermodul var lite ojämnt ihopskruvad.
Så lite rakare när jag jämnade ut ihopdragningen. Det är 50mm långa skruv ner genom lasern och bara några få gängor i botten tack vare extra tjockleken från fästet.
Plastdistanserna högst upp mot "glaset" är 12mm, så en tanke är att byta till 10mm och få ner skruvarna lite bättre i gängorna.
Har även testshimsat bakom fästet, men bara med tejp, så kanske klipper bitar ur min 0.1mm kopparplåt istället.
Men rakt kommer det bli, det har jag gett mig fan på.
Jo, kabeln till hotend påverkade lite, så blev bättre när jag vek undan den.
Så lite rakare när jag jämnade ut ihopdragningen. Det är 50mm långa skruv ner genom lasern och bara några få gängor i botten tack vare extra tjockleken från fästet.
Plastdistanserna högst upp mot "glaset" är 12mm, så en tanke är att byta till 10mm och få ner skruvarna lite bättre i gängorna.
Har även testshimsat bakom fästet, men bara med tejp, så kanske klipper bitar ur min 0.1mm kopparplåt istället.
Men rakt kommer det bli, det har jag gett mig fan på.
Jo, kabeln till hotend påverkade lite, så blev bättre när jag vek undan den.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Sen om lasern skjuter lite snett, så får man ett litet helvete
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Testat lasern på ett glasunderlägg.
Offline-varianten med gcode-filen på ett SD-kort.
Några recensenter säger att lasern då går på full styrka...
... så enbart via dator och USB, om man vill styra graveringshastighet och styrka.
Nu låg denna helt lös och rörde sig alltså lite, men fick köra 3-4 ggr för att det skulle bli nåt.
Under uppochner ser ni en körning. Ja, OM ni ser kanske man ska säga
Risk att man tröttnar, om det tar så här dåligt.
3w, 6w och 12w skulle de kanske lagt sig på(?)
Offline-varianten med gcode-filen på ett SD-kort.
Några recensenter säger att lasern då går på full styrka...
... så enbart via dator och USB, om man vill styra graveringshastighet och styrka.
Nu låg denna helt lös och rörde sig alltså lite, men fick köra 3-4 ggr för att det skulle bli nåt.
Under uppochner ser ni en körning. Ja, OM ni ser kanske man ska säga
Risk att man tröttnar, om det tar så här dåligt.
3w, 6w och 12w skulle de kanske lagt sig på(?)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Nu tror jag ändå att det går att styra hastighet, styrka och antalet pass, genom att skapa gcode-filen i Lightburn. Tyvärr ingår ingen licens, så 30 dagar prov-version.
Har ändrat lite i LB och testar igen så småningom.
Har ändrat lite i LB och testar igen så småningom.
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Testgraveringen gjordes alltså där Lightburn visade styrka 20% och nu har jag ändrat till full styrka 1 pass på ena texten och 75% 2 pass på andra. Skapade ny gcode, så får vi se...
3D-skrivare | Projekt och Diskussioner |
Det blev en jäkla skillnad när man börjar hitta rätt inställningar och offline-metoden genom Lightburn gör visst att man kan styra hur graveringen ska köras.
Men en massa testbitar och anteckningar lär det bli
Nåt hände med o:et, det är sjysst i originalbilden (.svg)
Men en massa testbitar och anteckningar lär det bli
Nåt hände med o:et, det är sjysst i originalbilden (.svg)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Återgå till Intressanta intressen