9 december tacosbuffé i Sthlm

Allt om Aspergerträffar

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav tvilling99 » 2008-12-10 19:37:29

mitzerl skrev:
tvilling99 skrev:Tydligen är det inte fler än du som hat tröttnat på Wasas mat,jag har bara varit där en gång och tyckte både maten och stället var bra och sällskapet oxå! :)

Har man bara varit där en gång så kan man nog inte ha tröttnat på det. Men andra har ju varit där massor av gånger liksom... Jag har en känsla av att ingen längre VÅGAR säga något om Wasas eftersom man får såna skopor på sig av Sam då. En arrangör som inte är mottaglig för synpunkter.

Jag tycker det verkar skittråkigt rent ut sagt och torftigt att gå till ett och samma ställe varje månad i FLERA ÅR! Och detta säger jag öppet för jag är inte rädd för Sam. Hon kan inte kväsa yttrandefriheten i vårt land hur mycket hon än vill.

Jag kan oxå tycka det verkar lite underkigt att gå till samma ställe i flera år(om de nu har varit där i flera år)utan att byta ställe någon gång.
Jag hoppas verkligen inte det är som du skriver att andra är missnöjda men inte vågar skriva det,man måste kunna få framföra sina åsikter,vilka de nu än är.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 16:47:18, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99

Anslöt: 2007-05-07

Inläggav Inger » 2008-12-10 19:40:22

Annars ska ju aspergare gilla förutsägbarhet och upprepning. :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:47:18, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2008-12-10 19:45:34

Iofs kan man stå ut med att äta samma mat på samma ställe år ut och år in, men det är inte lika kul om man gör det på sin fritid och / eller det inte är det enda lämpliga stället. Vilket det ju inte lär vara i en stor stad som Stockholm. Hade nog förstått det bättre om det vore i en liten byhåla med typ ett enda matställe.

I Skåne har vi iaf haft rätt så stor variation både i aktiviteter och ställen vi träffats på. Liksom vi hade när det var träffaktiviteter med aspie-forum i Stockholmstrakten.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:47:18, redigerad totalt 3 gånger.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav tvilling99 » 2008-12-10 19:46:11

Inger skrev:Annars ska ju aspergare gilla förutsägbarhet och upprepning. :wink:

Då är jag väl ingen typisk asbergare i det fallet :wink:
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 16:47:18, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99

Inläggav pH » 2008-12-10 19:51:24

Ja fy tusan för att vara arrangör. Inte lätt att försöka vara alla till lags och möta alla behov. Vissa vill ha variation, andra mår bra av kontinuitet. Vissa prioriterar matupplevelsen, för andra är priset det viktigaste. Vissa vill att det skall hända saker, andra vill ha en lugn och stillsam miljö. Sedan skall det beslutas datum, och inget passar alla. Och när det blir fel för någon förväntas man åtgårda detta utan att det blir fel för en annan. Och när det blir fel för vissa så kan detuppfattas som en personlig skymf eller vald respektlöshet... Jag är personligen ganska tacksam mot dem som försöker. Och för min del (egoismen talar) är det positivt att samma arrangemang återkommer. Jag håller långsamt på att vänja mig vid idén och hoppas att modet kommer innan evenemanget upphör eller ändras.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 16:47:18, redigerad totalt 1 gång.
pH

Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Sam » 2008-12-10 19:53:25

I Stockholm med omnejd så finns det ett ganska stort utbud på träffar. Så alternativa träffar finns,
Om man inte gillar Vasa´s. så är det enklaste lösningen att man själv ordnar en träff på ett annat ställe.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 16:47:18, redigerad totalt 1 gång.
Sam

Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Inger » 2008-12-10 19:57:44

rdos skrev:I Skåne har vi iaf haft rätt så stor variation både i aktiviteter och ställen vi träffats på. Liksom vi hade när det var träffaktiviteter med aspie-forum i Stockholmstrakten.

Bäst var det när vi fick eget rum på kinarestaurangen vid Mariatorget. Men där skulle det inte få plats så många som brukar komma på Wasasträffarna. Och så kanske inte alla gillar kinamat.
Inger
Inaktiv

Inläggav Sam » 2008-12-10 19:59:38

Jag kommer att forsätta att ha träffarna på Vasa´s. Pecis som ph skriver kan man inte vara alla tillags. Men alla har en möjlighet att göra ett eget val om man vill komma eller inte på träffen.
Sam

Inläggav Inger » 2008-12-10 20:02:49

Jo jo, vi har fattat det eftersom du upprepat det ett antal gånger nu. Men man får väl i alla fall diskutera saken, rent generellt?
Inger
Inaktiv

Inläggav mitzerl » 2008-12-10 22:27:16

Sam skrev:Om man inte gillar Vasa´s. så är det enklaste lösningen att man själv ordnar en träff på ett annat ställe.

Då är det inte lönt att ens komma med förslag då?

Via rdos lista aspieforum ordnades för några år sedan träffar där vi först gick på Cosmonova och sen gick ut och åt efteråt, och ibland var vi bara och åt. Då var vi ofta på någon restaurang på söder någonstans har jag för mig. Inger var väl den som ledde det hela, jag var nog med varje gång och Salkin var också ofta med. Jag hade med min aspiga kompis Stina en gång också.

De restaurangerna vi var på, har nästan för mig att vi var flera gånger på en och samma egentligen, var ju väldigt bra, som jag minns det. Inte så stort, lugnt och mysigt. Inte så mycket folk heller, ingen musik (vad jag minns iallafall) och bra mat till helt okej priser.

Minns Inger var stället låg eller vad det hette? Och vad tror du om ett sådant ställe att ha och gå till?

Stockholm är ju ingen liten stad vad gäller restauranger precis. Det finns ju restaurang i varje gathörn typ. Jag skulle kunna tänka mig någon typ "kvartersrestaurang" som inte är så stor, och därmed inte så mycket brus och sorl. Utöver att jag har tröttnat på maten på Wasas och tycker den är rentav äcklig så har jag också haft problem med ljudvolymen där. Mycket brus och sorl genom att det är ett så stort ställe. Och för mig som har problem med ljudkänslighet blir det ganska påfrestande.
Senast redigerad av mitzerl 2011-05-04 16:47:18, redigerad totalt 1 gång.
mitzerl
Inaktiv

Inläggav Peter » 2008-12-11 0:54:55

Jag har inte ens tänkt att ta i hela resturangfrågan med tång, men jag har tänkt att tacka alla som var med på träffen på Vasa's igår, eftersom det var trevligt!
Senast redigerad av Peter 2011-05-04 16:47:18, redigerad totalt 1 gång.
Peter

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Inger » 2008-12-11 0:58:34

Den vi var på efter Cosmonova låg nära S:t Eriksplan. Minns platsen men inte namnet. Tror dock inte den lokalen vore så lämplig för större sällskap och maturvalet var ganska begränsat till pasta och dyl (var den inte italiensk?) även om det var överkomliga priser.

Däremot var jag och ett par kompisar på en väldigt lugn, nästan tom kinarestaurang på Kungsgatan (halvvägs ner mot Stureplan) som hade en bra asiatisk buffé till hyfsat pris och ljus harmonisk miljö utan det vanliga kinakrafset. Kan ta reda på namnet om intresse finns.
Inger
Inaktiv

Inläggav Sam » 2008-12-11 1:02:40

mitzerl Jag är inget "postorder förtag" för träffar, där man kan skicka efter det man önskar i träff väg.

Det jag erbjuder är ett "träff tillfälle". Så valet får ligga hos besökaren om man tycker att det är värt en träff med oss andra, trots att det finns saker som man kanske inte gillar med stället.
Det kommer alltid att finnas någon som inte är nöjd med det ena eller det andra, oavsett vilket ställe jag väljer. Jag kommer aldrig att kunna tillfredsställa allas olika önskemål, så av den andledningen kommer jag att hålla fast vid Vasa´s, ett ställe som jag är välkänd på, som jag vet att det trots allt fungerar på. Att anordna en träff får inte ta mer energi än det ger mig.

Som ett exempel:
Jag tycker inte att det är tillräckligt lockande att resa till Uppsala, för att komma på tex din träff, för att bara vara hemma hos dig.
Jag gör här ett val, att inte komma på din träff. För att den här typen av träffar tar för mycket av min energi.
Jag ställer däremot inga krav på att du ska fixa olika aktiviteter eller bjuda på något i samband med din träff eller ändra ditt upplägg.
Jag låter dig ha din träff ifred och ordna den som du vill.

Alla kommer vi att tvingas att ta olika beslut när det gäller träffar. Dessutom kommer alla träffar inte att passa alla av olika andledningar.
Sam

Inläggav Inger » 2008-12-11 1:18:28

Men nu är det fjärde eller femte gången du upprepar samma sak. Tror alla fattade första gången.

Du verkar däremot inte fatta att vi bara diskuterar. Kanske för att själva ordna alternativ träff ifall fler skulle önska ett alternativ. Om du anser att den diskussionen är för OT i den här tråden så anmäl gärna fr o m det inlägg som avviker och be moderator kapa och göra ny tråd för diskussion om alternativt träffställe.

Däremot kan du inte hindra oss att diskutera saken i största allmänhet, och diskussionen är fortfarande inte någon kritik mot dig, så det finns ingen anledning att ta åt dig och försvara din position om och om igen. Flera av oss har redan uttryckt vår förståelse för den och uppskattning för dina initiativ. Vår diskussion om gamla och ev nya träffställen handlar alltså inte om dig, utan om våra sensoriska problem med ljudnivå mm.
Inger
Inaktiv

Inläggav mitzerl » 2008-12-11 1:22:37

Sam skrev:mitzerl Jag är inget "postorder förtag" för träffar, där man kan skicka efter det man önskar i träff väg.

Jag har aldrig menat att du är något sådant heller. Jag har bara kommit med synpunkter på stället samt med förslag på annat ställe.

Du är ju arrangör så du bestämmer, det respekterar jag fullt ut. Jag tycker bara det är tråkigt att man skall få såna skopor över sig för att man kommer med synpunkter och förslag.
mitzerl
Inaktiv

Inläggav Sam » 2008-12-11 1:34:35

Inger skrev:
Men nu är det fjärde eller femte gången du upprepar samma sak. Tror alla fattade första gången.

Du verkar däremot inte fatta att vi bara diskuterar. Kanske för att själva ordna alternativ träff ifall fler skulle önska ett alternativ. .....

Varför start ni inte en egen tråd med ämnet Alternativa träffar och ställen. så slipper det uppstå missförstånd isf.
Den här diskussionen anser jag inte hör hemma i i "anmälning tråd" till en träff.
Jag läser det ni skriver, inte det ni menar.
Sam

Inläggav Inger » 2008-12-11 1:47:41

Sam skrev:
Inger skrev:

Du verkar däremot inte fatta att vi bara diskuterar. Kanske för att själva ordna alternativ träff ifall fler skulle önska ett alternativ. .....

Varför start ni inte en egen tråd med ämnet Alternativa träffar och ställen. så slipper det uppstå missförstånd isf.
Den här diskussionen anser jag inte hör hemma i i "anmälning tråd" till en träff.
Jag läser det ni skriver, inte det ni menar.

Nu började diskussionen i den här tråden, inspirerade av dina träffar, och då vill man gärna kommentera i samma tråd. Jag föreslog hur du kunde göra om du ansåg att diskussionen inte passar i din tråd. Det är lätt för modsen att kapa tråden om man ber om det.
Inger
Inaktiv

Inläggav Sam » 2008-12-11 2:26:37

Så värst många inlägg om förslag på alternativa träffar har jag inte läst iaf. Däremot desto fler med upprepad kritik mot Vasa`s som val av ställe. Dock från ett fåtal skribenter.

Inger skrev:
Däremot kan du inte hindra oss att diskutera saken i största allmänhet, och diskussionen är fortfarande inte någon kritik mot dig,

Jag har inget i mot att man diskuterar frågan i en egen tråd, men så som det har framställts här kan jag inte annat tolka det som kritik mot mig, som arrangör, dock inte som person.

De märkliga är att de som inte varit på någon av dessa träffar eller bara varit på ett fåtal har flest åsikter i frågan: "Val av ställe" och variation. :?

Jag föreslår att vi lägger ner den här diskussionen i den här tråden NU.

Vill någon fortsätta att diskutera "alternativa ställen för träffar" så starta en ny tråd.
Där det tydligt framgår vad det egentligen handlar om, så har fler möjlighet att vara med och påverka och att tycka till i frågan "bra träff ställen".

Att behöva be en moderator låsa tråden, tycker jag är en för låg nivå bland vuxna människor.
Sam

Inläggav Inger » 2008-12-11 2:39:43

Nu missförstod du mig igen. Inte låsa tråden utan bara dela den, såsom man normalt gör när en diskussion övergår i en annan. Inte lågt alls utan helt neutralt och vedertaget förfarande.

Att de som har mest synpunkter är de som kommer mest sällan kanske hänger ihop? Jag skulle kanske komma oftare om inte ljudnivån var så hög. Sist gick jag tidigt för att det blev för mycket. Men sen är det ork och ekonomi också så det är inte bara det förstås.

Jag lägger gärna ner diskussionen tills vidare, men gillar inte att få vad jag uppfattar som order om det. Jag har föreslagit vad du kan göra om du tycker den är OT.

Nu ska jag gå och lägga mig.
Inger
Inaktiv

Inläggav Pemer » 2008-12-11 2:42:44

Sedan kunde Sam onekligen ha kommit med stora skopor ovett bara av att få synpunkterna från början, men jag kan inte se att hon gjorde det, jag har bara gapat av förvåning över hela diskussionen.

mitzerl skrev:
Sam skrev:Valet är fritt om du mitzerl vill komma eller inte.
Dessutom så är det svårt att hitta ställen som kan ta emot ett större sällskap, som är "relativt tyst" där det inte är tex bakgrundsmusik. som har humana priser. som ligger relativt centralt.

Kom gärna med ett förslag på ett annat ställe, eller ordna en egen träff på ett annat ställe. Istället för att klaga.

Oj oj oj, var det såååå känsligt detta??

Jag kan inte se att Sams första svar indikerade på något sätt att det var "såååå känsligt". Jag har svårt att se hur man kan läsa in något mer än ett konstaterande att den enskilde som må vara trött på Vasa's naturligtvis inte är tvingad att komma, och att förslag på andra ställen kunde vara av intresse att höra. Det enda som känns som grogrund för den följande diskussionen och anklagelserna för att Sam "inte ens är mottaglig för synpunkter" var väl i så fall orden "Istället för att klaga".

Uppenbarligen är vi bra många som inte är vråltrötta på tacobuffé och faktiskt gillar när schemat väl säger "Vasa's". Numera är det också bara cirka en gång i månaden, och vi har tänkt just på att försöka att inte köra det för ofta.

Själv har jag också personligen dragit ner på mängden tex mex i övrigt, och tajmar i stort sett in att passa på att käka sådant just när det är dags för Vasa's. För mig passar det perfekt. Många fler synes uppskatta träffarna just som träffar och/eller just tacobuffén - träffarna är givande, folk har uppenbart trevligt och de klart flesta verkar ta av buffén.

Och vill man nu inte käka just tacobuffén så kan man ju även beställa från restaurangens övriga sortiment även på tisdagarna, så vill man träffa andra aspies och står ut med stället så borde man mycket väl kunna hitta något man kan tänka sig att käka, även om man inte för allt i världen vill ha just tacobuffén.

Själv har jag svårt att tänka mig att börja leta någon helt annanstans för ett miljöombytes egen skull, så att säga. Jag trodde det var just aspigt att ha hittat en ganska trevlig rutin som man då gärna vill hålla sig till... ;)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:47:18, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav mitzerl » 2008-12-11 4:03:05

Pemer skrev:Jag kan inte se att Sams första svar indikerade på något sätt att det var "såååå känsligt".

Jag förklarar gärna! Jag kom med en synpunkt och en fråga om man inte kunde tänka sig att kanske hitta något nytt ställe efter alla år på samma ställe. Svaret jag fick var typ "passar det inte så behöver du inte komma!". Mycket otrevligt bemötande! Typ "Här bestämmer jag och jag skiter i vad alla andra tycker!". Och dessutom fick jag veta i fetstil att jag inte fick kommentera på stället utan att själv komma med förslag (vilket jag ju sen också gjorde, fast då var ju det också fel!). Sedan när är det förbjudet att komma med en åsikt utan att presentera färdiga lösningar och förslag??? Detta var det andra jag reagerade på. Det tredje var att hon skrev att jag istället för att klaga själv skulle ordna träffar. Detta uppfattar jag klart och tydligt som att Sam inte var mottaglig för kritik.

Därför verkade det som att frågan var väldigt känslig. För man behöver faktiskt inte vända alla taggarna utåt bara för en enkel fråga! Varför inte t ex svara "Okej, jag hör vad du tycker, vad tycker ni andra?". Då lyssnar man på vad de andra tycker, och om flera andra sagt att Wasas är bra, så fine. Då hade jag accepterat det. Men att totalt skita i vad andra tycker à la svaret "passar det inte så kom inte" tycker jag inte är okej!

Pemer skrev:Jag trodde det var just aspigt att ha hittat en ganska trevlig rutin som man då gärna vill hålla sig till... ;)

Och jag trodde det var aspigt att ha problem med ljudkänslighet... Samt att en väldigt stor del av de som har AS också har ADHD och som har behov av variation.
mitzerl
Inaktiv

Inläggav Titti » 2008-12-11 14:07:21

Moderator:

Låser tråd som gått OT. Träffen är över och trådens syfte överspelat.

Den som vill fortsätta diskutera träffars upplägg, platser, mat etc i Stockholmsområdet (vilket detta handlar om) uppmanar jag att starta en ny tråd i ämnet och att sakligt och förutsättningslöst diskutera sig fram till valfritt antal mer eller mindre varierande koncept för framtida träffar.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Återgå till Träffar

Logga in