Vaccin mot fästingburen hjärninflammation, TBE.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är du vaccinerad mot fästingburen hjärninflammation, TBE?

Omröstningen slutade 2016-09-21 16:26:54

Ja jag har tagit de doser sjukvården rekommenderar
0
Inga röster
Nej men jag håller på att skaffa mig tillräckligt med doser
1
11%
Nej jag har inte tagit några doser och kommer inte göra det (orsak?)
5
56%
Nej men jag planerar att göra det i framtiden
3
33%
 
Antal röster : 9

Vaccin mot fästingburen hjärninflammation, TBE.

Inläggav Flinta » 2016-06-23 16:26:54

Jag prövar att göra en omröstning. Ni får ha överseende med att det är första gången jag skapar en omröstning.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vaccin mot fästingburen hjärninflammation, TBE.

Inläggav Chilehead » 2016-06-23 22:31:10

Funderar på det för att jag vandrar mer i skogen nu än tidigare och det verkar som att TBE har fått fotfäste här på västkusten också.
Chilehead
 
Inlägg: 854
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Vaccin mot fästingburen hjärninflammation, TBE.

Inläggav kiddie » 2016-06-23 22:40:08

Finns TBE där jag bor men har hittills inte fått mycket fästingar här. Där jag går mest i skogen finns inte TBE än. Så jag väntar med vaccinet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vaccin mot fästingburen hjärninflammation, TBE.

Inläggav Huggorm » 2016-06-23 22:47:03

Skulle behöva det för jag har alltid massor av fästingar, ifjol ett åttiotal och hittills i år 12-13. Men jag hatar sprutor så jag väntar till de uppfinner ett vaccin som tas i pillerform eller liknande.
Huggorm
 
Inlägg: 22578
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vaccin mot fästingburen hjärninflammation, TBE.

Inläggav kullan » 2016-06-23 22:51:58

Nej jag är inte vaccinerad och nej jag kommer inte göra det. Jag gillar inte sprutor.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vaccin mot fästingburen hjärninflammation, TBE.

Inläggav Alien » 2016-07-06 2:35:58

Du glömde alternativet "Jag har inte bestämt mig". :wink: Jag har inte vaccinerat mig, men kan inte rösta, eftersom jag inte bestämt hur jag ska göra. :-)063

Åes rör jag mig inte så mycket ute i naturen. Åas går jag i gräs ibland på hundpromenad. Å tredje sidan har det dykt upp en fästing som medför ännu farligare form av TBE, taigafästingen. Å fjärde sidan blir det rätt dyrt, eftersom man måste vaccinera sig flera gånger.

DN skrev:Taigafästingen finns vanligtvis i Ryssland, Finland och Baltikum, men nu har den hittat till Haparandas och Kalix skärgårdar – och kan vara bärare av en typ av TBE-virus som är dödligare än hos de fästingar vi är vana vid i Sverige.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/taigaf ... i-sverige/

Tidigare fästingtrådar (men ingen med omröstning):

friluftsliv-fastingar-borrelia-t8924.html
svindyr-tbe-vaccination-t16279.html
fastingburna-sjukdomar-aven-tyfus-och-kottallergi-t29018.html
ny-fastingbakterie-att-vara-uppmarksam-pa-t46796.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vaccin mot fästingburen hjärninflammation, TBE.

Inläggav Alien » 2017-05-28 13:57:44

Bump!

Nu skulle jag kunnat rösta för det första alternativet, men nu är omröstningen avslutad.

Jag har tagit mina sprutor mot TBE. Om tre år är det dags för en till spruta.

Själva sprutan kändes knappt någonting. Däremot var jag öm i armen ett par dagar efteråt.

Spoiler: visa
Egentligen gick jag och vaccinerade mig första gången för dotterns skull. Då var hon med och vaccinerade sig. Men sedan hade hon aldrig tid för de övriga sprutorna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vaccin mot fästingburen hjärninflammation, TBE.

Inläggav Alien » 2024-07-05 13:02:43

Bump!

TBE är ännu farligare än jag trodde, man kan dö av det även fast man är vaccinerad.

TT/DN 2024-07-02 skrev:Ett barn i Uppsala dog i oktober förra året efter att ha drabbats av TBE – trots full vaccination mot hjärninflammationen.
---
– Alla vacciner fungerar bättre eller sämre. Fem procent av alla som får TBE är vaccinerade, säger Tomas Bergström.

Samtidigt hade minst var fjärde person tagit vaccinet, enligt en studie från 2019.

Bergström säger vidare att det finns två orsaker till att vaccin inte hjälper: vaccin failure, där vaccinet inte ger antikroppar, och vaccingenombrott.

– Då har du antikroppar av vaccinet och får ändå TBE.

Charlotta Bergquist, vaccinkoordinator på Läkemedelsverket, konstaterar även hon att inget vaccin ger skydd till 100 procent.

– Det kan förekomma fall trots att man är vaccinerad. Men det är en rejäl riskminskning, säger hon.
https://www.dn.se/sverige/forskare-unik ... be-vaccin/

Äldre har sämre immunförsvar och då tar vaccinet inte lika bra. Åas drabbas de lättare av sjukdomen då och blir sjukare, alltså behöver de vaccin.

Det oväntade i detta tragiska fall var att barnet annars var helt friskt. Föräldrarna var ansvarsfull och lät vaccinera barnet (barn springer ju ofta omkring i skogen och bland högt gräs) och trodde väl att barnet var säkert att slippa TBE då.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vaccin mot fästingburen hjärninflammation, TBE.

Inläggav Alien » 2024-07-05 14:14:54

Var det sjukhuset som gjorde fel som skickade hem barnet när det första gången kom till sjukhuset?

UNT 2024-07-02 skrev:Det var i början av oktober förra året som ett nioårigt barn sökte vård på Akademiska sjukhuset i Uppsala med huvudvärk. Barnet, som uppgavs fått flera fästingbett under tiden före sjukhusbesöket, var enligt en internutredning av ärendet "friskt sedan tidigare" och fullvaccinerad mot TBE.

Barnet ska ha fått en hjärninflammation orsakad av viruset, som senare ledde till dödsfallet, enligt Region Uppsala. Barnet ska ha kommit in till akuten med huvudvärk, men skickats hem efter att sjukhusets undersökningar inte visade något onormalt. Dagen efter återkom barnet med kramper och akutopererades, men avled ändå. Verksamheten ser nu över sina rutiner.
https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... d/lz4o302r

Alltså huvudvärk och feber verkar itne tillräcklgt allvarligt. Men om barnet hade stel nacke också, borde det varit en röd flagg. Samtidigt verkar det som om sjukhuset gjort vad de kunnat.

SVT 2 JULI 2024 skrev:På sjukhuset gjordes en neurologisk undersökning och en röntgen, som inte visade något onormalt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... -i-uppsala

Uppsala län är ett av dem med förhöjd risk för TBE. Gott om fästingar här. Men dödsfall är ändå mycket ovanligt, detta barn hade maximal otur.

– Det är extremt ovanligt med dödsfall överhuvudtaget. Tittar man i Sverige ser man några stycken om året och det ökar, säger Johan Hedlund, smittskyddssjuksköterska.

Spoiler: visa
TBE är en virussjukdom som kommer in så fort fästingen biter och det kan resultera i en influensaliknande sjukdom. Enligt Johan Hedlund så är det 30 procent av de som drabbas som får en hjärnhinneinflammation.

– Man kan få väldigt mycket huvudvärk. Sen är det ett fåtal som drabbas väldigt hårt där man kan bli förlamad, man kan bli medvetslös och i allra värsta fall avlider man, säger han och fortsätter:

– Det är på individnivå hur svårt man blir drabbad. För de flesta återhämtar sig men det finns även de som får årslånga och kanske till och med livslånga men.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vaccin mot fästingburen hjärninflammation, TBE.

Inläggav Richard » 2024-07-05 16:35:22

Jag borde vaccinera mig mot TBE, då jag ibland är ute i "vildmarken" o tältar.
Richard
 
Inlägg: 3727
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vaccin mot fästingburen hjärninflammation, TBE.

Inläggav Alien » 2024-07-05 19:03:17

Absolut! Trots att det gick så illa för detta fullvaccinerade barn så är det ändå generellt säkrare att vaccineras.

Så här säger sakkunskapen:
UNT 2024-07-02 skrev:Åke Lundkvist [professor i virologi vid Uppsala universitet] menar att vi i Sverige inte vaccinerar oss tillräckligt mycket mot TBE.

– Vaccinet är väldigt effektivt, men tyvärr vaccinerar vi för lite. Det finns inga specifika mediciner att sätta in när någon väl har drabbats.
https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... d/lz4o302r

Intervju med en smittskyddsläkare:
UNT 2024-07-03 skrev:Enligt smittskyddsläkaren Anna Gillman är symptomen otroligt varierande – och det finns faktiskt ingen behandling mot sjukdomen.
---
– Å ena sidan kan det vara så att det finns fler fästingar generellt, vilket ökar antalet möjliga fästingar som kan bära på smittan. Det kan bero på ett varmare och fuktigare klimat. Å andra sidan handlar det om att man letar mer efter TBE inom vården, vilket gör att fler fall registreras, säger Anna Gillman, smittskyddsläkare vid Akademiska sjukhuset.

Varför får vissa TBE trots att de har vaccinerat sig?

Spoiler: visa
– Ibland ser vi väldigt allvarliga fall, och i vissa fall dödsfall hos personer som är till synes immunfriska och till och med vaccinerade. Exakt vad det beror på, är man inte helt säker på. Det är vanligast bland äldre personer och de som har immunhämmande mediciner eller som har en sjukdom som försämrar immunförsvaret.

– För de allra, allra flesta så hjälper vaccinet mot de svåraste formerna, och det är det viktigaste. Men däremot kan man inte säga med hundra procent säkerhet att man inte kommer bli sjuk, trots vaccination.
---

När bör man söka vård?

– Symptomen är otroligt varierande.---
– Men däremot, mår man så pass dåligt och man har hög feber, svår huvudvärk, kanske stel i nacken och till och med kräks eller i värsta fall får har neurologiska symptom och börjar prata eller bete sig konstigt – då ska man söka vård.
https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... -/jv46qgoj
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vaccin mot fästingburen hjärninflammation, TBE.

Inläggav Alien » 2024-07-05 19:21:25

En del tänker att det är ingen idé att vaccinera sig, man kan ju bli sjuk och t o m dö ändå. Men så tänker man inte som förälder. Man vill göra allt för att skydda sitt barn.

UNT 2024-07-04 skrev:Det är högre tryck än vanligt på vaccinationsbyråerna i Uppsala. Efter nyheten om nioåringen som dog av den fästingburna sjukdomen TBE är det större efterfrågan på vaccin.

Juli månad brukar vara en lugn period för vaccinationsbyråerna, men just nu är det mer att göra än vanligt. Den senaste tidens rapportering om TBE är en förklaring.

UNT har besökt flera vaccinationsbyråer i Uppsala, varav samtliga bekräftar att efterfrågan på TBE-vaccin har ökat den senaste tiden.
https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... t/lz4oy31r

En del vaccinationsbyråer har fått införa stopp för drop-in.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in