Att åka i kollektivtrafiken
93 inlägg
• Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
Att åka i kollektivtrafiken
barracuber skrev:Jag håller med Zirre att 790 är mycket eller åtminstone känns mycket. Man måste samtidigt se på vad man får för de pengarna. Fattade på Miche att för de 790 åker man över i princip hela Stockholm.
Och där är skillnaden mot Göteborgregionen. Här kostar mitt månadskort runt 900 men då får jag enbart åka i Göteborgs stad och TVÅ kranskommuner. Om jag vill över HELA regionen (skärgården, alla kranskommuner) springer priset upp i långt långt över tusenlappen! Jämför man så tycker jag Stockholm känns billigt. Och det beror bland annat på att fler åker kollektivt där.
Och jag som jämför med vad bilen kostar, eftersom det inte finns någon kollektivtrafik att tala om där jag bor, tycker att Göteborg är hyfsat billigt att åka kollektivt i och att Stockholm är otroligt billigt - jämfört med vad man får för pengarna.
Dessutom slipper man köra själv och man slipper parkera och man slipper allt annat kring att ha bil. Till och med skrapa rutor och städa den slipper man!
Att åka i kollektivtrafiken
barracuber skrev:Zirre skrev:Miche skrev:Tack för ditt svar, nu är det utrett vad du anser vara dyrt.
Själv tycker jag det är billigt, men det kanske beror på att jag åker rätt mycket kollektivt kors och tvärs i Stockholm.
Om man mestadels åker några kilometer så känns kanske kostnaden högre eller om man jämför med att de en gång i tiden kallades för 70-kortet (trots att det kostade 50 kr när det infördes) så är ju 790:- mycket.
Du kanske inte har så mycket utgifter eller kanske t.o.m har bostadsbidrag vad vet jag. Andra måste betala allt själv med de pengar de får in och då är 790 kr för att kunna ta sig någonstanns ganska så mycket pengar.
Jag håller med Zirre att 790 är mycket eller åtminstone känns mycket. Man måste samtidigt se på vad man får för de pengarna. Fattade på Miche att för de 790 åker man över i princip hela Stockholm.
Och där är skillnaden mot Göteborgregionen. Här kostar mitt månadskort runt 900 men då får jag enbart åka i Göteborgs stad och TVÅ kranskommuner. Om jag vill över HELA regionen (skärgården, alla kranskommuner) springer priset upp i långt långt över tusenlappen! Jämför man så tycker jag Stockholm känns billigt. Och det beror bland annat på att fler åker kollektivt där.
Jag anser att 790 kr för att kunna åka kollektivtrafik i hela Stockholms län i 30 dagar är oerhört prisvärt med tanke på hur stort Stockholms län är, man kan åka ända från Singö i Norrtälje kommun till Gnesta samt Nynäshamns kommuner, en sträcka på omkring 20 mil. Dessutom har man ett antal olika färdmedel som buss, spårvagn, tunnelbana, pendeltåg samt båt att välja mellan. Det är ju inte så svårt att räkna ut att det är väldigt prisväer att åka i kollektivtrafik med SL i jämförelse med vad det kostar att inneha och åka bil.
Att åka i kollektivtrafiken
Wine skrev: Det är ju inte så svårt att räkna ut att det är väldigt prisväer att åka i kollektivtrafik med SL i jämförelse med vad det kostar att inneha och åka bil.
Så är det (tycker jag). Det är prisvärt/billigt, och alternativen är som regel dyrare, men det är klart att det kan vara mycket pengar ändå för den som har väldigt lite. Då är inte jämförelsen med bil relevant heller eftersom en bil kostar ännu mer.
Att åka i kollektivtrafiken
Om man har sjukbidrag/aktivitetsersättning så har man rätt att köpa SL-kortet till reducerat pris. Det kostar då 490 kr för 30 dagar. Försäkringskassan skriver på begäran ut ett intyg som man bör ha med sig ifall det blir biljettkontroll.
Att åka i kollektivtrafiken
***Borttaget***
Jag misstänker att många som inte har rätt till det åker på reducerad biljett, ibland när man sitter fram i bussen piper läsaren dubbelt (markering för reducerad biljett) väldigt ofta...
Jag har funderat på att själv fuska på det sättet men har aldrig gjort det (däremot har jag fuskat mha falsk SMS-biljett, men det var länge sen nu).
Jag misstänker att många som inte har rätt till det åker på reducerad biljett, ibland när man sitter fram i bussen piper läsaren dubbelt (markering för reducerad biljett) väldigt ofta...
Jag har funderat på att själv fuska på det sättet men har aldrig gjort det (däremot har jag fuskat mha falsk SMS-biljett, men det var länge sen nu).
atoms
Du har vid ett flertal tillfällen avslöjat privata uppgifter om en specifik medlem och det är inte okej; inte ens om medlemmen inte har något emot det.
Det handlar om mer än det eftersom ett fortsatt avslöjande av privata uppgifter kan få andra medlemmar att tro att det är okej.
Det här är en varning och den meddelas dig även i PM.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Du har vid ett flertal tillfällen avslöjat privata uppgifter om en specifik medlem och det är inte okej; inte ens om medlemmen inte har något emot det.
Det handlar om mer än det eftersom ett fortsatt avslöjande av privata uppgifter kan få andra medlemmar att tro att det är okej.
Det här är en varning och den meddelas dig även i PM.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Re: Sv: Att åka i kollektivtrafiken
Miche skrev:Jag misstänker att många som inte har rätt till det åker på reducerad biljett, ibland när man sitter fram i bussen piper läsaren dubbelt (markering för reducerad biljett) väldigt ofta...
Låter kränkande tycker jag, att andra skall höra att man åker på biljett till reducerat pris.
Att åka i kollektivtrafiken
Titti skrev:Miche skrev:Jag misstänker att många som inte har rätt till det åker på reducerad biljett, ibland när man sitter fram i bussen piper läsaren dubbelt (markering för reducerad biljett) väldigt ofta...
Låter kränkande tycker jag, att andra skall höra att man åker på biljett till reducerat pris.
Man kan ju prova att anmäla det till DO...
Att åka i kollektivtrafiken
Här i stan måste du vara folkpensionär för att få rabatt. Klart att jämför man med bil så är ju kollektivtrafiken billig. Men för mig är att äga bil ungefär lika nära som att äga ett slott.
Re: Sv: Att åka i kollektivtrafiken
kiddie skrev:Här i stan måste du vara folkpensionär för att få rabatt. Klart att jämför man med bil så är ju kollektivtrafiken billig. Men för mig är att äga bil ungefär lika nära som att äga ett slott.
För oss som bor i någon form av glesbygd är bilen nödvändig.
Att åka i kollektivtrafiken
Säg snarare att en sådan som jag inte kan bo i glesbygd. Bilen må vara hur nödvändig som helst för er men skulle du ha min inkomst skulle du inte kunna ha bil. Så är det bara.
Re: Sv: Att åka i kollektivtrafiken
kiddie skrev:Säg snarare att en sådan som jag inte kan bo i glesbygd. Bilen må vara hur nödvändig som helst för er men skulle du ha min inkomst skulle du inte kunna ha bil. Så är det bara.
Så kan det vara. Med tre hemmavarande barn vore det kanske svårt någon annanstans också.
Att åka i kollektivtrafiken
Jag avskyr att åka med kollektivtrafiken både när det gäller buss & tåg. För mycket ointressanta människor och buller, gillar verkligen inte när äldre vill prata om nån trivial händelse i deras o så intressanta liv...
Gillar inte heller att det är nästan alltid dyrare eller just snäppet billigare än att ta bilen till dit jag vill. Då ser jag verkligen ingen poäng att åka med kollektivtrafik.
Gillar inte heller att det är nästan alltid dyrare eller just snäppet billigare än att ta bilen till dit jag vill. Då ser jag verkligen ingen poäng att åka med kollektivtrafik.
Att åka i kollektivtrafiken
Jag sitter helst nära busschauffören. Känner mig tryggare då. Jobbigt med mycket folk.
- vallesmamma
- Inlägg: 918
- Anslöt: 2010-01-05
- Ort: Luleå
Att åka i kollektivtrafiken
Ja, om det är mycket folk på bussen. Hatar också när folk ska sätta sig bredvid eller bakom när det finns så många andra lediga platser i bussen. Och sen lägger jag min väska vart fan jag vill, om det är skitigt på golvet på vintern så har jag min väska på sätet bredvid oavsett om chauffören skriker (ps men också av en annan anledning...) Hatar ljudet av folk, att folk stirrar osv.
Att åka i kollektivtrafiken
Jag tycker det funkar ganska bra för mig når åker tåg förutom när det blir inställda tåg men jag har inget problem med allt folk eller sånt
- cskamartin
- Inlägg: 73
- Anslöt: 2013-08-30
Att åka i kollektivtrafiken
Bump!
Åka kollektivt i coronatider ska man ju undvika men ibland måste man.
Det finns inget sätt för mig att veta hur mycket pengar jag har på busskortet. Ibland är det för litet, då får jag använda bankkortet (då blir resan dyrare).
Men nu är det förbjudet att gå fram till chauffören och betala. Alltså ska man i stället betala via en app. Blir det kontroll och man inte betalat kostar det 1500 kronor. Jag som inte lyckats betala via app får planka ofrivilligt och sitta i skräck att någon kontrollant ska komma.
En autist råkade ut för det häromdagen. Han åkte från sitt gruppboende till sin dagliga verksamhet. Då steg fyra kontrollanter på.
Det var förstås stressigt för Martin att bli bötfälld av kontrollanterna. Det skulle det varit för mig också. Förutom kostnaden pinsamt att de övriga i bussen ser på en som en som vill åka snålskjuts.
1.500 kr är mycket pengar, särskilt för en som inte har ett vanligt lönearbete utan lever på aktivitetsersättning (som jag antar att Martin gör). Men chefen för gruppboendet ringde till UL för att reda ut missförståndet.
Martins kompis har också råkat ut för böter.
Åka kollektivt i coronatider ska man ju undvika men ibland måste man.
Det finns inget sätt för mig att veta hur mycket pengar jag har på busskortet. Ibland är det för litet, då får jag använda bankkortet (då blir resan dyrare).
Men nu är det förbjudet att gå fram till chauffören och betala. Alltså ska man i stället betala via en app. Blir det kontroll och man inte betalat kostar det 1500 kronor. Jag som inte lyckats betala via app får planka ofrivilligt och sitta i skräck att någon kontrollant ska komma.
En autist råkade ut för det häromdagen. Han åkte från sitt gruppboende till sin dagliga verksamhet. Då steg fyra kontrollanter på.
https://unt.se/artikel/martin-fick-bote ... t/5rex05ylUNT 8 OKTOBER 2020 skrev:De gav honom böter på 1 500 kronor. Martin säger att kontrollanterna frågade om giltig biljett men han förstod inte frågan.
– Jag har ju busskort men visste inte att det var samma sak som giltig biljett. Och jag såg på alla runtomkring och de höll på med sina telefoner och visade något, och jag tänkte att det var något med internet som jag inte hade
Det var förstås stressigt för Martin att bli bötfälld av kontrollanterna. Det skulle det varit för mig också. Förutom kostnaden pinsamt att de övriga i bussen ser på en som en som vill åka snålskjuts.
Martin har övat mycket för att kunna ta bussen ensam i stället för att åka färdtjänsttaxi, något som är dyrare för samhället. Han betalar 5 000 kronor för sitt bussårskort medan färdtjänsten kostar 200 kronor i månaden. Nu befarar hans mamma att Martin inte kommer må bra av att åka buss och måste ta färdtjänst i stället.
– Jag hoppas det inte kommer fler kontrollanter när jag åker buss, är Martins kommentar.
1.500 kr är mycket pengar, särskilt för en som inte har ett vanligt lönearbete utan lever på aktivitetsersättning (som jag antar att Martin gör). Men chefen för gruppboendet ringde till UL för att reda ut missförståndet.
– Jag talade med kundtjänst och bad att boten skulle avskrivas. Jag tänkte att misstaget skulle klaras ut när de fick höra att han bodde på ett gruppboende. Då fick jag veta att Martin måste betala boten och sen överklaga, säger Stina Göransson.
Martins kompis har också råkat ut för böter.
Han har fått två böter förut för att inte ha visat upp ett intyg från Försäkringskassan som kontrollanten ber om, eftersom det står pensionär på årskortet. Daniel är i 30-årsåldern och tycker det känns pinsamt att hela bussen får höra att han kallas pensionär.
Att åka i kollektivtrafiken
ja ytterligare ett bevis på skitsamhället vi lever i, om de kunde koncentrera sig på verkliga problem istället för att bötfälla autister, kontrolanterna gjorde väl bara sitt jobb, men jag menar cheferna högre upp, men de har väl åkt på tjänsteresa till ngt pandemifritt lyxresort och går inte att nå för en kommentar men de ska få bajs i brevlådan...
Att åka i kollektivtrafiken
Kontrollanterna visste inte något om autister, förmodar jag. Martin och Daniel såg inte ut som invandrare (alltså inga problem med svenskan) el att ha Downs syndrom (inga problem med förståelsen). De behöver ställa följdfrågor som "har du periodkort, t ex 30-dagarskort el årskort?" och "har du något papper från försäkringskassan?".
Sen var de okunniga på kontoret. Om man klagar inom 10 dagar så ska man slippa först betala böterna.
Martin hade inga fysiska problem att åka buss och tålde ljud etc från andra passagerare. Men troligen tål han inte stressen att bli ifrågasatt. Möjligen får han färdtjänst i stället. Den som får färdtjänst får åka gratis på bussen men det är ju samma risk att bli utfrågad om "giltig färdbiljett" då. Alltså blir det taxi.
Sen var de okunniga på kontoret. Om man klagar inom 10 dagar så ska man slippa först betala böterna.
Martin hade inga fysiska problem att åka buss och tålde ljud etc från andra passagerare. Men troligen tål han inte stressen att bli ifrågasatt. Möjligen får han färdtjänst i stället. Den som får färdtjänst får åka gratis på bussen men det är ju samma risk att bli utfrågad om "giltig färdbiljett" då. Alltså blir det taxi.
Att åka i kollektivtrafiken
...och skattebetalarnas nota blir 10 ggr högre, p.g.a. UL:s brist på smidighet.
Att åka i kollektivtrafiken
@Alien, vad bra att M. chef tog tag i problemet
Jag själv har nuförtiden Färdtjänst, och får åka gratis på tåg och buss. Men nu i coronatider blir det oftast med taxi.
Jag själv har nuförtiden Färdtjänst, och får åka gratis på tåg och buss. Men nu i coronatider blir det oftast med taxi.
Att åka i kollektivtrafiken
Jag tycker att det fungerar jättebra
- filmfreaken
- Inlägg: 33
- Anslöt: 2012-09-08
Återgå till Att leva som Aspergare