Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav slackern » 2024-06-13 18:00:39

Nu tror jag att det är en viss skillnad mellan att plocka bomull och riskera att bli pryglad och DV. OK för att bägge kanske räknas som okvalificerade arbeten som inte dom skarpaste knivarna i lådan till och med klarar av.

Det är nog bäst att jag förtydligar mig jag tycker varken att "negerslavar" eller folk som går på DV har ett IQ under 70, i och för sig så har ju vissa som går på DV en intellektuell funktionsnedsättning i och med att DV också vänder sig till den gruppen.
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav Kidzi » 2024-06-21 5:37:19

Det är nog bra att man ibland säger till att DV är frivilligt.

Jag visste att det var det men när jag var hos handläggaren så fick jag inte bestämma min arbetsförmåga. Jag sa att jag har bara en dag i veckan, sedan orkar jag inte mera. Hon sa då att så kan man inte ha det, målet är att bli frisk från autism och att man ska ha ett riktigt jobb. Så hon började hitta på att jag först skulle jobba en dag, sedan tre dagar och sedan fem dagar. Jag ökade från 4 till 8 timmar men då blev hon lack och sa att det är mycket enklare att jobba två timmar fyra dagar än allt tillsammans. Det är det inte för mig, det tar en evighet att gå dit. Att komma upp på morgonen är asjobbigt. Men till sist fick jag jobba en timma i veckan. Då tyckte hon att jag jobbade för hårt för när hon hade planerat att hälsa på en timma och bara dricka kaffe sa jag att jag har ett jobb att sköta och kan inte bara ta ledigt sådär. Inte när man jobbar med djur.

Så även om det är frivilligt så kan de uttrycka att de tycker man ska jobba mer, fast mindre. På samma gång. Och att man ska kämpa för att bli frisk vilket jag inte tycker låter OK.

Man ska aldrig tro att en myndighetsperson talar sanning.
Kidzi
 
Inlägg: 5865
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2024-07-02 12:04:11

här så har jag slav arbetat under flera års tid utan lön eller hab ersättning :cry: :x icon

skall det vara så :o :-)063 :?:

https://nytida.se/verksamheter/smedjan/

och

https://nytida.se/verksamheter/bruket/

https://www.hitta.se/fr%C3%B6sunda+slus ... /nvdklsxjg

Frösunda Slussen

:cry: :x icon
manne
 
Inlägg: 19757
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav Alien » 2024-07-02 12:16:37

Har vi inte redan svarat på detta flera gånger:

1. Nej, man får aldrig lön för DV, eftersom det är sysselsättning och inte ett vanligt lönearbete
2. Man får bara habersättning om ens kommun ger det

Det är inte slaveri bara för att det är oavlönat. Blir man däremot tvingad så är det fel. DV är frivilligt.

Men hur länge sedan är det sedan du tvingades "slavarbeta"? 10 år? 15 år? Du skulle ha sagt ifrån då, i stället för att älta det många år senare. Gjort är gjort, du får aldrig den tiden tillbaka.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2024-07-02 12:25:47

Alien skrev:Har vi inte redan svarat på detta flera gånger:

1. Nej, man får aldrig lön för DV, eftersom det är sysselsättning och inte ett vanligt lönearbete
2. Man får bara habersättning om ens kommun ger det

Det är inte slaveri bara för att det är oavlönat. Blir man däremot tvingad så är det fel. DV är frivilligt.

Men hur länge sedan är det sedan du tvingades "slavarbeta"? 10 år? 15 år? Du skulle ha sagt ifrån då, i stället för att älta det många år senare. Gjort är gjort, du får aldrig den tiden tillbaka.


Var under 3 års tid måndag till fredag året om :cry: :x icon
manne
 
Inlägg: 19757
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in