Hundfoder och hundgodis?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav Alien » 2024-03-17 1:14:15

Om inte hunden är väldigt kräsen så gillar den säkert hundgodiset. Men vad säger vårdhundens ägare då, är hen inte rädd för att hunden ska äta för mycket och bli tjock?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav antonius » 2024-03-17 9:49:34

antonius
 
Inlägg: 22317
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav manne » 2024-03-17 11:23:51

Augusti skrev:
manne skrev:vilket hund godis skall man köpa då när hundar kommer på besök :o :-)063 :?:

jag hade tänkt att köpa detta i morgon eftersom vård hunden kommer på måndag.

duger detta då att köpa i affären :o :-)063 :?:

Pedigree Schmackos liten påse.


Vad snäll du är som tänker på godis till hundar som kommer på besök. :D


det är väl en självklarhet att jag ställer upp för hundarna :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 19757
Anslöt: 2007-08-23

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav manne » 2024-03-17 11:43:30

Alien skrev:Om inte hunden är väldigt kräsen så gillar den säkert hundgodiset. Men vad säger vårdhundens ägare då, är hen inte rädd för att hunden ska äta för mycket och bli tjock?


Ja det är lugnt det men jag undrar vilket som är det bästa hund godiset :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 19757
Anslöt: 2007-08-23

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav manne » 2024-03-17 12:33:53

Alien skrev:Om inte hunden är väldigt kräsen så gillar den säkert hundgodiset. Men vad säger vårdhundens ägare då, är hen inte rädd för att hunden ska äta för mycket och bli tjock?


jag tycker att det är ett väldigt dåligt och ett fult beteende att inte köpa och bjuda hundar på hund godis :cry:

självklart så skall man bjuda dem köper Pedigree Schmackos i dag till hunden. :-)049 :-)Happy

https://www.bitiba.se/shop/hundfoder/hu ... gKYWPD_BwE
manne
 
Inlägg: 19757
Anslöt: 2007-08-23

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav Alien » 2024-03-17 13:33:03

Det tycker inte jag. Jag gav vår hund bara hundgodis när vi lekte leken "leta godis". Eller när man vill att hunden ska göra något som den inte gör annars. Vi ville inte att hunden skulle bli överviktig.

Du gör förstås som du vill, men jag tycker det är fel att påstå att vi som inte gör som du beter oss illa. Ofta ger vi hunden godis för vår egen skull, dvs vi tycker om att se hundens glädje och känner oss snälla.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav manne » 2024-03-17 21:02:21

Alien skrev:Det tycker inte jag. Jag gav vår hund bara hundgodis när vi lekte leken "leta godis". Eller när man vill att hunden ska göra något som den inte gör annars. Vi ville inte att hunden skulle bli överviktig.

Du gör förstås som du vill, men jag tycker det är fel att påstå att vi som inte gör som du beter oss illa. Ofta ger vi hunden godis för vår egen skull, dvs vi tycker om att se hundens glädje och känner oss snälla.


jag tillhör den sortens människor som tycker om att skämma bort hundar med fina delikates köttbullar och pannkakor mm då mår jag bra och mår som bäst :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 19757
Anslöt: 2007-08-23

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav Alien » 2024-03-17 23:45:15

Som sagt, du gör det för din egen skull, inte för hundens bästa. Många hundar är överviktiga, vilket förkortar deras liv.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav manne » 2024-03-17 23:54:02

Alien skrev:Som sagt, du gör det för din egen skull, inte för hundens bästa. Många hundar är överviktiga, vilket förkortar deras liv.


Man får väl ut och gå med dem då och motionera med dem :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 19757
Anslöt: 2007-08-23

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav Augusti » 2024-04-07 22:21:21

manne skrev:
Augusti skrev:
manne skrev:vilket hund godis skall man köpa då när hundar kommer på besök :o :-)063 :?:

jag hade tänkt att köpa detta i morgon eftersom vård hunden kommer på måndag.

duger detta då att köpa i affären :o :-)063 :?:

Pedigree Schmackos liten påse.


Vad snäll du är som tänker på godis till hundar som kommer på besök. :D


det är väl en självklarhet att jag ställer upp för hundarna :-)049 :-)Happy

Låter bra! :D
Augusti
 
Inlägg: 152
Anslöt: 2010-08-21

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav manne » 2024-04-07 22:48:38

Augusti skrev:
manne skrev:
Augusti skrev:
Vad snäll du är som tänker på godis till hundar som kommer på besök. :D


det är väl en självklarhet att jag ställer upp för hundarna :-)049 :-)Happy

Låter bra! :D


jag anser att de människorna som tycker illa om hundarna är dåliga människor.

jag förstår att man vara rädd för hundar men tycker man att hundar är äckliga eller smutsiga så kan man fara och flyga de som hatar och känner avsky mott hundar är väldigt dåliga människor. :cry: :x icon
manne
 
Inlägg: 19757
Anslöt: 2007-08-23

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav manne » 2024-06-02 20:54:20

Har en fråga vad ger man hundar för något om de blir förstoppade då :o :-)063 :?:

Hundar brukar inte tycka att äta frukt eller plommon :-)063 :?:

små hundar om de får fel foder kan bli förstoppade och blir ledsna och kan inte göra sina behov.

jag minns att lilla Charlie blev förstoppad och blev jätte ledsen och kunde inte göra sitt behov :cry:
manne
 
Inlägg: 19757
Anslöt: 2007-08-23

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav manne » 2024-06-02 21:20:09

https://www.royalcanin.com/se/dogs/heal ... onstipated

Men det står inget vad man skall ge dem för något om de blir förstoppade :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 19757
Anslöt: 2007-08-23

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav Alien » 2024-06-02 23:48:36

Men förstoppning kan ju bero på någon sjukdom så man kanske ska kontakta en veterinär då.

En vanlig orsak vid tillfällig förstoppning hos hund är att den ätit en stor mängd svårsmält mat. Maten sväller i tarmen och drar till sig mycket vätska vilket gör att passagen stannar upp. Det kan också göra hunden uttorkad och i sin tur ännu svårare för avföringen att passera genom tarmen.

Andra orsaker till förstoppning kan vara smärta eller artros i rygg och höfter som gör det svårt för hunden att sitta ner och bajsa, främmande föremål som fastnat i tarmen, inälvsparasiter, uttorkning, inaktivitet eller felaktig kost. Vissa sjukdomar, som förstorad prostata, tumör i buken, eller problem med sköldkörteln kan också ge förstoppning som symtom.
---
Undvik foder med högt innehåll av ben, eller att ge hunden för mycket ben att tugga på. Dessa kan inte smältas och riskerar istället att stoppa upp i tarmen. Se också till att hunden inte får tillgång till svårsmält mat som hästfoder eller frön, eller sätter i sig stora mängder torrfoder.
https://petgood.com/se/blog/dog/health/ ... -treatment
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav manne » 2024-06-03 8:04:55

Alien skrev:Men förstoppning kan ju bero på någon sjukdom så man kanske ska kontakta en veterinär då.

En vanlig orsak vid tillfällig förstoppning hos hund är att den ätit en stor mängd svårsmält mat. Maten sväller i tarmen och drar till sig mycket vätska vilket gör att passagen stannar upp. Det kan också göra hunden uttorkad och i sin tur ännu svårare för avföringen att passera genom tarmen.

Andra orsaker till förstoppning kan vara smärta eller artros i rygg och höfter som gör det svårt för hunden att sitta ner och bajsa, främmande föremål som fastnat i tarmen, inälvsparasiter, uttorkning, inaktivitet eller felaktig kost. Vissa sjukdomar, som förstorad prostata, tumör i buken, eller problem med sköldkörteln kan också ge förstoppning som symtom.
---
Undvik foder med högt innehåll av ben, eller att ge hunden för mycket ben att tugga på. Dessa kan inte smältas och riskerar istället att stoppa upp i tarmen. Se också till att hunden inte får tillgång till svårsmält mat som hästfoder eller frön, eller sätter i sig stora mängder torrfoder.
https://petgood.com/se/blog/dog/health/ ... -treatment


finns det något laxerings medel eller livsmedel att ge dem då :o :-)063 :?:
kan man ge dem katrin plommon men det brukar hundarna inte tycka om att äta :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 19757
Anslöt: 2007-08-23

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav manne » 2024-06-03 8:17:24

JA just det lilla Charlie åt människor föda det var därför så blev han förstoppad :cry:
tex kött bullar med mos mm och hamburgare :cry:
manne
 
Inlägg: 19757
Anslöt: 2007-08-23

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav atoms » 2024-06-03 12:09:27

manne skrev:JA just det lilla Charlie åt människor föda det var därför så blev han förstoppad :cry:
tex kött bullar med mos mm och hamburgare :cry:


Köpte han det själv?
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18276
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav manne » 2024-06-03 12:17:25

atoms skrev:
manne skrev:JA just det lilla Charlie åt människor föda det var därför så blev han förstoppad :cry:
tex kött bullar med mos mm och hamburgare :cry:


Köpte han det själv?


NEj det var mitt fel :cry: :oops:
manne
 
Inlägg: 19757
Anslöt: 2007-08-23

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav antonius » 2024-06-03 12:25:35

hundar får oftast lite för bra foder, de ska ha en ganska ensidig kost, ett bra foder som håller deras mage i trim, vilda hundar äter mest kadaver och gnagare, så deras magar är anpassade efter det, men i vår urbana miljö ger det dem ofta problem om man ger dem för "bra mat" ofta
antonius
 
Inlägg: 22317
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav Alien » 2024-06-03 12:29:26

manne skrev:JA just det lilla Charlie åt människor föda det var därför så blev han förstoppad :cry:
tex kött bullar med mos mm och hamburgare :cry:

Du skrev tidigare att du var snäll som gav honom sådan mat. Men det är ju inte så snällt att ge hundar mat som de inte tål.

Så hellre än att fundera på vad man ska ge hunden om den får förstoppning är att fundera på vad man ska undvika att ge hunden.

Vår hund fick inga köttbullar el hamburgare, bara hundmat. Men så blev hon inte förstoppad heller.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav manne » 2024-06-03 12:31:15

Alien skrev:
manne skrev:JA just det lilla Charlie åt människor föda det var därför så blev han förstoppad :cry:
tex kött bullar med mos mm och hamburgare :cry:

Du skrev tidigare att du var snäll som gav honom sådan mat. Men det är ju inte så snällt att ge hundar mat som de inte tål.

Så hellre än at fundera på vad man ska ge hunden om den får förstoppning är att fundera på vad man ska undvika att ge hunden.

Vår hund fick inga köttbullar el hamburgare, bara hundmat. Men så blev hon inte förstoppad heller.


Jo du har rätt i det :cry: :oops:
manne
 
Inlägg: 19757
Anslöt: 2007-08-23

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav manne » 2024-06-03 16:11:11

Alien skrev:
manne skrev:JA just det lilla Charlie åt människor föda det var därför så blev han förstoppad :cry:
tex kött bullar med mos mm och hamburgare :cry:

Du skrev tidigare att du var snäll som gav honom sådan mat. Men det är ju inte så snällt att ge hundar mat som de inte tål.

Så hellre än att fundera på vad man ska ge hunden om den får förstoppning är att fundera på vad man ska undvika att ge hunden.

Vår hund fick inga köttbullar el hamburgare, bara hundmat. Men så blev hon inte förstoppad heller.


Du har rätt man skall ge dem hundfoder och hund godis inte människa mat till en liten hund :cry: :oops:
manne
 
Inlägg: 19757
Anslöt: 2007-08-23

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav manne » 2024-06-30 12:10:47

vad gör man då om hundarna blir förstoppade :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 19757
Anslöt: 2007-08-23

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav atoms » 2024-06-30 12:51:42

manne skrev:vad gör man då om hundarna blir förstoppade :o :-)063 :?:


Man ger den paraffin, ett flytande läkemedel som ges oralt.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18276
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Återgå till Intressanta intressen



Logga in