Öronproppar för sömn?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Öronproppar för sömn?

Inläggav Sarah1 » 2024-06-23 14:59:04

Jag har störande grannar och lider mycket av att inte få sova som jag behöver. Jag har prövat flera olika öronproppar men alla har varit för obekväma. Inga av apotekets öronproppar funkar, inte heller de med silikon då de ger en alldeles för instängd känsla.

Jag försökte också med ett sk "sovpannband" med inbyggda hörlurar men själva hörlurarna trycker för mycket mot öronen när jag ligger på sidan.

Vanliga hörlurar av olika slag går inte att sova med då jag sover på sidan och in ear hörlurar med brusreducering funkar inte heller då de trycker för mycket mot öronen.

Jag har även testat att ha igång vitt brus från mobilen men det blir jobbigt att lyssna på i längden plus att ljud från grannen då ändå delvis hörs.

Har någon något tips att ge kring detta?
Sarah1
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2015-10-03

Öronproppar för sömn?

Inläggav RapeRegs » 2024-06-23 15:12:03

Ljudisolering: En säkerhetsdörr kan minska störande ljud från trapphuset. Ljudskärmar, tunga gardiner och tjocka mattor kan dämpa ljud inne i lägenheten.

Om det är objektivt störande ljud nattetid har du rätt att säga till grannen eller be hyresvärden/styrelsen tala grannen till rätta. Det kanske räcker att grannen lägger in en matta i hallen eller ber sina barn sluta leka med hundleksaker på parkettgolvet.

Jag tror inte på öronproppar eller andra liknande saker, de är inte en vanesak och dessutom kan du få inflammationer i hörselgången vid långvarig användning.

Är huset lyhört och det inte går att göra något åt saken kanske du måste överväga att flytta.
RapeRegs
 
Inlägg: 1969
Anslöt: 2015-06-19

Öronproppar för sömn?

Inläggav Hostile » 2024-06-23 18:28:36

Sov med fläkt eller white noise-maskin. Det maskerar andra störande ljud.
https://sverigesradio.se/artikel/white-noise-darfor-sover-vi-battre-med-bakgrundsbrus
Hostile
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2022-05-14
Ort: Stockholm

Öronproppar för sömn?

Inläggav antonius » 2024-06-23 18:53:37

Hostile skrev:Sov med fläkt eller white noise-maskin. Det maskerar andra störande ljud.
https://sverigesradio.se/artikel/white-noise-darfor-sover-vi-battre-med-bakgrundsbrus


ett bra tips, eller gå med i en biker klubb, HA eller typ Bandidos, då blir nog grannarna tystare
antonius
 
Inlägg: 22317
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Öronproppar för sömn?

Inläggav Dagobert » 2024-06-23 19:57:12

Kanske kan vårdcentralen hjälpa dig att få öronproppar specialgjorda för dina öron.
Annars finns det att köpa, t.ex https://www.earwise.se/formgjutna-h%C3% ... -s%C3%B6mn

De verkar inte vara helt ljudtäta som apotekets silikonbollar, så kanske mindre instängd känsla.
Jag har aldrig provat såna. På en av dem står det
Bellman Chill är utformade efter ett exakt avtryck av din hörselgång och sitter säkert och bekvämt på plats medan du vilar, även om du rör dig mycket i sömnen. Bellman Chill är utformade för att dämpa de ljud som stör sömnen mest, men samtidigt släppa igenom signalen från väckarklockan och brandlarmet.
Dagobert
 
Inlägg: 14469
Anslöt: 2010-11-30

Öronproppar för sömn?

Inläggav nescio » 2024-06-23 20:02:13

Sarah1 skrev:Jag har prövat flera olika öronproppar men alla har varit för obekväma.
Jag provade också proppar mot störande grannar för länge sedan. Jag tror att jag klippte av dem så de blev kortare så att de inte skulle tryckas in så mycket i örat när jag låg på sidan. Jag minns inte om det funkade.
nescio
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Öronproppar för sömn?

Inläggav slackern » 2024-06-25 18:32:21

Du har ingen störningsjour du kan ringa till om grannen stör?
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Öronproppar för sömn?

Inläggav Sarah1 » 2024-06-28 17:41:28

Tack för tips. De störande ljuden kommer inte från trapphuset utan leds mellan lägenheterna, från lägenheten under mig. Det handlar om dova men störande ljud som stegljud/klampande i golv samt olika dunsar och dunkar. Jag har sagt till hyresvärden som även sa till grannen men grannen hävdar att hon inte stör. Jag har upplevt det svårt med öronproppar som du säger, numera finns ju mängder av varianter som "Loops" med flera märken men jag vet inte om dessa skulle gå att sova med.

Jag skulle helst bo fristående men jobbar inte och det blir därför svårt med en högre hyra och att överhuvudtaget kunna få hyra något utan fast inkomst.

RapeRegs skrev:Ljudisolering: En säkerhetsdörr kan minska störande ljud från trapphuset. Ljudskärmar, tunga gardiner och tjocka mattor kan dämpa ljud inne i lägenheten.

Om det är objektivt störande ljud nattetid har du rätt att säga till grannen eller be hyresvärden/styrelsen tala grannen till rätta. Det kanske räcker att grannen lägger in en matta i hallen eller ber sina barn sluta leka med hundleksaker på parkettgolvet.

Jag tror inte på öronproppar eller andra liknande saker, de är inte en vanesak och dessutom kan du få inflammationer i hörselgången vid långvarig användning.

Är huset lyhört och det inte går att göra något åt saken kanske du måste överväga att flytta.
Sarah1
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2015-10-03

Öronproppar för sömn?

Inläggav Sarah1 » 2024-06-28 17:43:31

Tack för tips! Jag funderade på en sådan maskin men är lite skeptisk då stegljud och andra dunsar från grannen även känns i t ex säng och fåtölj och att jag då ändå skulle känna stor stress även om själva ljudet maskerades. Har du testat sådan white-noise-maskin?

Hostile skrev:Sov med fläkt eller white noise-maskin. Det maskerar andra störande ljud.
https://sverigesradio.se/artikel/white-noise-darfor-sover-vi-battre-med-bakgrundsbrus
Sarah1
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2015-10-03

Öronproppar för sömn?

Inläggav Sarah1 » 2024-06-28 17:45:09

Tack för tips! Jag har funderat på den här typen av specialproppar men tycker det är obehagligt med att göra själva gjutningen, att hälla sådan massa i öronen så därför har jag dragit mig för det. Sen är frågan hur de står emot dova ljud som det handlar om i mitt fall med stegljud bland annat. Har du prövat sådana specialproppar?

Dagobert skrev:Kanske kan vårdcentralen hjälpa dig att få öronproppar specialgjorda för dina öron.
Annars finns det att köpa, t.ex https://www.earwise.se/formgjutna-h%C3% ... -s%C3%B6mn

De verkar inte vara helt ljudtäta som apotekets silikonbollar, så kanske mindre instängd känsla.
Jag har aldrig provat såna. På en av dem står det
Bellman Chill är utformade efter ett exakt avtryck av din hörselgång och sitter säkert och bekvämt på plats medan du vilar, även om du rör dig mycket i sömnen. Bellman Chill är utformade för att dämpa de ljud som stör sömnen mest, men samtidigt släppa igenom signalen från väckarklockan och brandlarmet.
Sarah1
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2015-10-03

Öronproppar för sömn?

Inläggav Sarah1 » 2024-06-28 17:46:23

Nej, det finns ingen störningsjour och även om det fanns hade jag inte kunnat ringa för den typen av mer permanenta störningar men som ändå anses vara "normala" ljud" som att grannen klampar i golvet och typ tappar saker, dunsar med lådor etc.

slackern skrev:Du har ingen störningsjour du kan ringa till om grannen stör?
Sarah1
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2015-10-03

Öronproppar för sömn?

Inläggav antonius » 2024-06-28 18:08:56

Sarah1 skrev:Nej, det finns ingen störningsjour och även om det fanns hade jag inte kunnat ringa för den typen av mer permanenta störningar men som ändå anses vara "normala" ljud" som att grannen klampar i golvet och typ tappar saker, dunsar med lådor etc.

slackern skrev:Du har ingen störningsjour du kan ringa till om grannen stör?


tränar man högintensivt, är man så trött att man kan sova om det går åska, hade en period i livet med idel svårigheter och jag fick mer och mer problem med sömnen, och jag började träna varje dag, och då fick jag sova bättre iaf
antonius
 
Inlägg: 22317
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Öronproppar för sömn?

Inläggav Dagobert » 2024-06-28 21:03:12

Dagobert skrev:Kanske kan vårdcentralen hjälpa dig att få öronproppar specialgjorda för dina öron.
Annars finns det att köpa, t.ex https://www.earwise.se/formgjutna-h%C3% ... -s%C3%B6mn

Sarah1 skrev:Jag har funderat på den här typen av specialproppar men tycker det är obehagligt med att göra själva gjutningen, att hälla sådan massa i öronen så därför har jag dragit mig för det. Sen är frågan hur de står emot dova ljud som det handlar om i mitt fall med stegljud bland annat. Har du prövat sådana specialproppar?

Har du pratat med nån som gör såna proppar?

Tanken på att hälla nåt i örat är förstås obehaglig, men jag tror inte det är så farligt i praktiken - de sätter väl in en propp i hörselgången först så inte massan rinner längre in än den ska. Jag tror inte det märks så mycket.

Hur de står emot ljuden får du fråga proffsen om.
Jag har inte provat såna proppar.
Dagobert
 
Inlägg: 14469
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in