BILLIG mat att överleva månaden på?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav RSD555 » 2024-02-23 21:02:08

Skogkatt skrev:
slackern skrev:Vi får hoppas att det var utav den djupfrysta sorten då lär det hålla ett tag.


Det är 32 kilo potatis, så det kan bli svårt att äta allt i tid, även om det är djupfryst. :) Mycket potatis.


Bäst före är 25-08-30 och vi är två som äter.

Blir ungefär en påse var per månad. Det är inte mycket potatis. En måltid per vecka räcker det till.

Problemet är bara att dom tog nästan halva frysen i anspråk.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1658
Anslöt: 2017-12-02

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav Dagobert » 2024-02-24 1:13:06

RSD555 skrev:I Stockholm finns Ny gemenskap på flera ställen. Dom serverar gratis frukost hela förmiddagen.

Finns vid Mariatorget bl.a. Där finns också Stadsmissionen där man får äta stor lunch med sallad, bröd te och kaffe för 40 kr. Räcker till två personer så man kan dela. Speciellt om en inte gillar kött.

Stadsmissionen och Ny gemenskap är väl välgörenhet - inte för att vem som helst ska kunna äta billigt?

https://nygemenskap.org/
Dagobert
 
Inlägg: 14469
Anslöt: 2010-11-30

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav RSD555 » 2024-02-24 11:56:09

Dagobert skrev:
RSD555 skrev:I Stockholm finns Ny gemenskap på flera ställen. Dom serverar gratis frukost hela förmiddagen.

Finns vid Mariatorget bl.a. Där finns också Stadsmissionen där man får äta stor lunch med sallad, bröd te och kaffe för 40 kr. Räcker till två personer så man kan dela. Speciellt om en inte gillar kött.

Stadsmissionen och Ny gemenskap är väl välgörenhet - inte för att vem som helst ska kunna äta billigt?

https://nygemenskap.org/


Välgörenheten är att sätta sig ner och äta med dom hemlösa för att dom ska känna sig som en av samhället.

Det är idén med ny gemenskap. Det är det nya. Enligt en föreståndare jag pratade med. Andra kanske säger annat.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1658
Anslöt: 2017-12-02

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav Dagobert » 2024-02-24 13:50:47

RSD555 skrev:Välgörenheten är att sätta sig ner och äta med dom hemlösa för att dom ska känna sig som en av samhället.

Det är idén med ny gemenskap. Det är det nya. Enligt en föreståndare jag pratade med. Andra kanske säger annat.

Jaså, ja i så fall.
Dagobert
 
Inlägg: 14469
Anslöt: 2010-11-30

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav slackern » 2024-02-24 18:48:24

Dagobert skrev:
RSD555 skrev:I Stockholm finns Ny gemenskap på flera ställen. Dom serverar gratis frukost hela förmiddagen.

Finns vid Mariatorget bl.a. Där finns också Stadsmissionen där man får äta stor lunch med sallad, bröd te och kaffe för 40 kr. Räcker till två personer så man kan dela. Speciellt om en inte gillar kött.

Stadsmissionen och Ny gemenskap är väl välgörenhet - inte för att vem som helst ska kunna äta billigt?

https://nygemenskap.org/


Såhär står det i länken du länkade till.

Till Ny Gemenskap är alla välkomna, du behöver inte ha problem, du är välkommen precis som du är.


Så du kan käka där med gott samvete verkar det som. Sen inte för att vara den både du å jag har ju samma diagnoser AS+AD/HD och det räknas ju som psykiskohälsa.
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav Hostile » 2024-02-24 21:30:59

Billig mat kan man inte leva påååååååååååååååååååååååå
Hostile
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2022-05-14
Ort: Stockholm

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav RSD555 » 2024-02-26 2:19:13

Dagobert skrev:
RSD555 skrev:Välgörenheten är att sätta sig ner och äta med dom hemlösa för att dom ska känna sig som en av samhället.

Det är idén med ny gemenskap. Det är det nya. Enligt en föreståndare jag pratade med. Andra kanske säger annat.

Jaså, ja i så fall.


På stadsmissionen däremot är det mer som du tänker. Dom med bra inkomst får betala bra pris. Som vanlig restaurang.

Det var tre olika nivåer har jag för mig. Fullt pris, pensionär och medlem.

TROR dom flesta här kvalificerar sig som medlem. Min bekant är i samma situation som jag och betalade 40 kr.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1658
Anslöt: 2017-12-02

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav Hostile » 2024-06-26 17:56:31

OKEJ OKEJ JAG HAR DET.
Spoiler: visa
Fiskpinnar.
Hostile
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2022-05-14
Ort: Stockholm

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav manne » 2024-08-19 16:28:37

manne
 
Inlägg: 19757
Anslöt: 2007-08-23

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav antonius » 2024-08-19 17:17:12

fett och kolhydrater
antonius
 
Inlägg: 22317
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav antonius » 2024-08-19 17:18:42

Hostile skrev:OKEJ OKEJ JAG HAR DET.
Spoiler: visa
Fiskpinnar.


det är väl inte det sämsta, och panerar man dem själv är det väl helt ok
antonius
 
Inlägg: 22317
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav slackern » 2024-08-21 17:57:47

Hostile skrev:OKEJ OKEJ JAG HAR DET.
Spoiler: visa
Fiskpinnar.


Tillagar du dom i brödrosten med?
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav Richard » 2024-08-21 18:42:13

Jag äter fyra vaniljbullar o två Risifrutti om dagen. På fredag ska jag träffa en dietist för att försöka ta itu med mina ätstörningar.
Richard
 
Inlägg: 3727
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav Hostile » 2024-09-01 15:28:56

Richard skrev:Jag äter fyra vaniljbullar o två Risifrutti om dagen. På fredag ska jag träffa en dietist för att försöka ta itu med mina ätstörningar.


Hur mår du? Jag hade blivit dödstrött och förstoppad!
Hostile
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2022-05-14
Ort: Stockholm

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav Richard » 2024-09-01 16:11:07

Hostile skrev:
Richard skrev:Jag äter fyra vaniljbullar o två Risifrutti om dagen. På fredag ska jag träffa en dietist för att försöka ta itu med mina ätstörningar.


Hur mår du? Jag hade blivit dödstrött och förstoppad!

Jag blir lätt snurrig, o har fått besked om jag har blodbrist. Vitaminer tar jag redan tillskott av. Så här har det varit i över 3 år nu, men jag tycker jag mår hyfsat.

När jag skulle iväg till dietisten förra fredagen, så tittade jag precis på kallelsen innan jag skulle sticka, vad hon hette. Men såg då att det var den 23:e september, så det blev inget. Får vänta ett par veckor till med det.

Periodvis gör jag en milkshake med proteinpulver, två bananer o chokladmjölk, men det har legat nere ett tag, men köpte hem grejer till det igår. Glass slinker ner ibland också.

Jag tror det rör sig om ätstörningen ARFID https://en.wikipedia.org/wiki/Avoidant/restrictive_food_intake_disorder, vilket är vanligare vid autism, även om jag i viss mån klagar på vikten också. Men jag har bl.a. särskilda ritualer vid matvanorna, måste t.ex. äta XL-Risifruttin före den lilla Risifruttin, o alltid två åt gången.
Richard
 
Inlägg: 3727
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav Richard » 2024-09-01 16:39:58

Att det dröjt så länge med dietist är att jag gått o lurat alla, inkl. mig själv, att allt är bra o att jag inte behöver nån hjälp. Men för ca ett halvår sen började jag i.a.f. prata med habiliteringen på psykiatrin om det, o en tid innan dess sa jag det bara till mitt boendestöd, eftersom hon är med o handlar ibland, men jag tonade ner problemet, även om hon ibland fick mig att äta t.ex. en paj eller annan varm mat. Men efter några dagar faller jag tillbaka.

Jag sa till habiliteringen att jag väntar lite med en dietist, då mina problem i första hand gäller vanan att äta det jag gör, än vad jag äter, o såg det mest som om det var det hela problemet. Men nu får jag prata med en dietist också, visserligen via vårdcentralen, den andra hjälpen kommer från psykiatrin, o har även där blivit erbjuden en dietist av min läkare på psykiatrin.
Richard
 
Inlägg: 3727
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

BILLIG mat att överleva månaden på?

Inläggav Lynx-66 » 2024-09-02 16:29:26

Richard skrev:...
Jag tror det rör sig om ätstörningen ARFID https://en.wikipedia.org/wiki/Avoidant/restrictive_food_intake_disorder, vilket är vanligare vid autism,
...


"A lack of appetite or interest in food is a third common reason to avoid or restrict food intake. ARFID patients may perceive eating as a chore. Within this group, a low body weight or failure to thrive are common and the experienced lack of interest is long-lasting."

Känner igen mig i detta, samt att jag glömmer äta om jag är upptagen med nåt intressantare.
När jag hade sambo blev jag t o m irriterad när hon hade fixat fika och jag var tvungen att avbryta mitt.
Inte irriterad på henne, utan på själva avbrottet.

Tillbaka till ämnet, så har jag väl redan nämnt jordnötter, som ger ganska många kalorier per krona.
Lynx-66
 
Inlägg: 2530
Anslöt: 2019-11-16

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in