Statens pengar till dem som går på DV försvann (336 milj)

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Statens pengar till dem som går på DV försvann (336 milj)

Inläggav Zima33 » 2024-06-24 12:16:07

Skogkatt skrev:
RapeRegs skrev:Jag förstår inte varför man ska få 13 kronor i timman om man jobbar på riktigt.


De 13 kronorna i timmen är alltså vad de intagna får i fängelserna. Inte DV. DV borde nog ha en normal lön. Men jag förstår inte varför intagna får betalt. :-)063 De sitter ju i fängelse som straff. Detta är nog något som bara de skandinaviska länderna gör, tvivlar på att fångarna får lön i mexikanska fängelser till exempel.


Det är frihetsberövandet som är straffet. Det är väl bra att de kan tjäna lite pengar i fängelset så de kan köpa saker från kiosken där? Anhöriga och vänner får inte ge pengar till fångar längre, förut hade de konton där andra kunde sätta in pengar till dem men pga penningtvättsrisken så avskaffades det.

Mexiko var en dålig jämförelse, jag tror de flesta länder som är jämförbara med Sverige betalar lön till fångar för arbetet de utför när de är frihetsberövade.
Zima33
 
Inlägg: 3662
Anslöt: 2011-05-09

Statens pengar till dem som går på DV försvann (336 milj)

Inläggav Zima33 » 2024-06-24 12:18:49

Skogkatt skrev:
RapeRegs skrev:Varför ska man få pengar för DV?


Om DV är en sysselsättning, så gör folk förmodligen ett jobb där. Och om du arbetar utan att få betalt kallas det slavarbete. Och jag är inte 100% säker, men jag tror att slavarbete är olagligt i Sverige. :-)063 Till och med folk som sitter i fängelse får 13 kronor i timmen för det arbete de utför.


Det finns ingen lagstadgad minimilön i Sverige så man kan ha 0 kr i lön helt lagligt.
Zima33
 
Inlägg: 3662
Anslöt: 2011-05-09

Statens pengar till dem som går på DV försvann (336 milj)

Inläggav Alien » 2024-06-24 12:31:39

Skogkatt skrev:
RapeRegs skrev:Varför ska man få pengar för DV?


Om DV är en sysselsättning, så gör folk förmodligen ett jobb där. Och om du arbetar utan att få betalt kallas det slavarbete. Och jag är inte 100% säker, men jag tror att slavarbete är olagligt i Sverige. :-)063 Till och med folk som sitter i fängelse får 13 kronor i timmen för det arbete de utför.

Definitionen av slavarbete är något man är tvingad till och inte kan slippa. DV är frivilligt.

Volontärarbete är också oavlönat men kallas för den skull inte slavarbete. Det är nämligen också frivilligt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in