Resa utomlands med Imovane (narkotikaklassat)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Resa utomlands med Imovane (narkotikaklassat)

Inläggav sarst » 2024-06-15 12:19:22

Jag ska åka till Österrike nästa månad och kommer ha med mig narkotikaklassad medicin (Imovane, tar 1,5 st 7,5 mg på kvällen).
Vi kommer vara där ca 4 dagar så lär behöva 6 piller då.
Jag vet att man behöver ett intyg för Schengen som ska signeras av apoteket.

Lite frågor som jag inte lyckats googla mig till:
1. måste intyget hinnas skickas till Läkemedelsverket (som det står på intyget att det ska skickas till), innan man åker iväg? Eller kan jag fixa intyget typ ett par dagar innan jag åker? Vi har inte bestämt datum än, bara att vi ska dit.
2. ska jag gå på "varor att deklarera"-utgången på flygplatsen när jag är framme i Österrike? Och då kollar de på mitt papper och min medicin?
3. Något annat jag behöver veta/göra?

Har inte rest på 7 år och då hade jag inte imovane så känner mig helt lost i detta. Någon som har erfarenhet?

Mvh
sarst
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2020-01-06

Resa utomlands med Imovane (narkotikaklassat)

Inläggav slackern » 2024-06-15 19:11:43

Jag har för mig att sist när jag var i Österrike förra året så gick det på nolltid att fixa det på Apoteket om jag vore dig skulle jag gå till Apoteket imorgon och prata med dom.
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Resa utomlands med Imovane (narkotikaklassat)

Inläggav Richard » 2024-06-16 7:38:58

Bara ta med dig Imovane-paketet eller när du hämtar ut dom, be om ett Schengen-intyg på apoteket, så fyller dom i det. Jag hade det när jag åkte till Tyskland en gång.

Alla andra gånger (jag är ibland ute o åker i Europa) har jag struntat i det, eftersom det är ju ändå ingen som kollar. Kanske mer koll när man flyger? Men för att vara på den säkra sidan så fixa ett på apoteket.

Här står mer; https://www.lakemedelsverket.se/sv/hand ... engenintyg
Richard
 
Inlägg: 3727
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in