Vilka mediciner tar du?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilka mediciner tar du?

Inläggav manne » 2024-06-01 19:23:29

Zima33 skrev:
manne skrev:vi får helt enkelt på att läkemedels industrin och dessa bolag forskar fram nyare och bättre mediciner.?

Men forskning tar tid och kostar mycket pengar :o :-)063 :?:


Jag hörde att det varit nån stor läkarkonferens, vet inte om det var endast psykiatri, men där sades det att några nya läkemedel är inte på gång. Däremot har forskningen sett att träning fungerar. :-)090


det vekar som om de har utvecklat nya preparat utan seederande effekt så som vid Sobril :o :-)063 :?:

https://www.pharmaceutical-technology.c ... -approval/

Fasedienol av VistaGen Therapeutics för ångeststörningar: Sannolikhet för godkännand

https://www.lifesciencesweden.se/articl ... ial_angest
manne
 
Inlägg: 19757
Anslöt: 2007-08-23

Vilka mediciner tar du?

Inläggav manne » 2024-06-01 19:44:18

Zima33 skrev:
manne skrev:vi får helt enkelt på att läkemedels industrin och dessa bolag forskar fram nyare och bättre mediciner.?

Men forskning tar tid och kostar mycket pengar :o :-)063 :?:


Jag hörde att det varit nån stor läkarkonferens, vet inte om det var endast psykiatri, men där sades det att några nya läkemedel är inte på gång. Däremot har forskningen sett att träning fungerar. :-)090


någon som vet lite mera om detta :o :-)063 :?:
vad är Fasedienol för något :o :-)063 :?:

Fasedienol är namnet på Vistagens läkemedel som ska ges nasalt och dämpa ångest
manne
 
Inlägg: 19757
Anslöt: 2007-08-23

Vilka mediciner tar du?

Inläggav ab2487_1 » 2024-06-01 19:45:43

Rättelse, de stämmer för vissa inte för alla.
Vad gäller avtagande effekt så fick jag rekommendationen av apotekspersonalen att för de som äter antihistaminer för sömnen under längre tid brukar det funka med att ha 1-2 dagar med uppbehåll per vecka för att bibehålla effekten..(Det var då jag inte sov mer än 1-2 timmar kontinuerligt jag fick tipset då jag åt dem under en längre period)
ab2487_1
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2021-10-10

Vilka mediciner tar du?

Inläggav manne » 2024-06-01 19:57:16

ab2487_1 skrev:antihistaminer


antihistaminer lergigan och atarax är svaga mediciner föredrar Sobril framför dessa :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 19757
Anslöt: 2007-08-23

Vilka mediciner tar du?

Inläggav manne » 2024-06-01 20:09:26

ab2487_1 skrev:Rättelse, de stämmer för vissa inte för alla.
Vad gäller avtagande effekt så fick jag rekommendationen av apotekspersonalen att för de som äter antihistaminer för sömnen under längre tid brukar det funka med att ha 1-2 dagar med uppbehåll per vecka för att bibehålla effekten..(Det var då jag inte sov mer än 1-2 timmar kontinuerligt jag fick tipset då jag åt dem under en längre period)


Men Fasedienol är namnet på Vistagens är väl ingen antihistamin :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 19757
Anslöt: 2007-08-23

Vilka mediciner tar du?

Inläggav Kidzi » 2024-06-02 19:22:40

Zima33 skrev:Jag har ju då också autism men vissa läkare brukar tycka att jag tydligen tål elefantdoser. Även apotekspersonal har varit bekymrade.
Tror jag blivit van vid dem. Måste variera doserna för att de ska fungera.
En gång när jag bara inte kunde sova och var helt uppvarvad så tog jag 150 mg Atarax (=maxdosen per dag) på en gång och tänkte att nu somnar jag väl. Men nä, låg klarvaken hela natten.


Just Atarax har jag aldrig haft effekt av. Hade mer än maxdosen. Blev slö bara. Obehagligt.

Men en del autister har ju tvärtom, att de tål mer än andra.
Kidzi
 
Inlägg: 5865
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vilka mediciner tar du?

Inläggav Kidzi » 2024-06-02 19:25:21

manne skrev:
ab2487_1 skrev:antihistaminer


antihistaminer lergigan och atarax är svaga mediciner föredrar Sobril framför dessa :o :-)063 :?:


Atarax tycker jag är svag, men kan inte ens stå upp om jag tar Lergigan. Så det är väldigt olika om man anser att den är svag. Däremot har jag aldrig känt ångestlindring av den. Bara att kroppen inte funkar. Hjärnan är igång ändå. En del tycker att den lindrar ångest.
Kidzi
 
Inlägg: 5865
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vilka mediciner tar du?

Inläggav manne » 2024-06-07 10:38:45

Kidzi skrev:Fasedienol är namnet på Vistagens läkemedel


så vad tror du kan Fasedienol är namnet på Vistagens läkemedel komma att revolutionera läkemedels industrin är detta läkemedel en ny mirakel medicin :o :-)063 :?:

någon som kan något :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 19757
Anslöt: 2007-08-23

Vilka mediciner tar du?

Inläggav slackern » 2024-06-07 18:53:59

Alldeles för många.
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilka mediciner tar du?

Inläggav Kidzi » 2024-06-07 22:53:47

Finns en medicin som heter Stablon. Den är godkänd i några länder. Den är opioidliknande och kan användas vid depression, ångest och diffus smärta. Det är väl något beroendeframkallande. Skulle vilja testa den. Vissa opiatliknande mediciner gör att jag får en vilja, det är skönt. Lite som Ritalin men utan stressen den kan ge. Men i Sverige så är man rädd för allt som har minsta lilla risk att vara beroendeframkallande även fast det inte verkar som missbruk är vanligt. Jag är ju fast i SSRI vilket alla läkare tycker är OK. Varför är det OK när det inte går att sluta? Jag vill ta den, men man kan inte missa en enda dos, då får man abstinens. Men läkare säger att det inte är äkta abstinens för det kan man bara få av saker som kan missbrukas. Men hur är det inte abstinens om man börjar kallsvettas, det känns yrsligt i huvudet.

Någon som vet något om Stablon? Det är en fransk tillverkare som satsar på att göra mediciner för dem som inte får hjälp av de vanliga medicinerna. Ligger bakom Valdoxan.

Någon som tar cytomel istället för levaxin? Den är till för att ge bättre effekt om man har dålig sköldkörtel men inte känner sig bättre av levaxin.

Varför ska man nöja sig med de vanliga medicinerna om de inte funkar? Det är så typiskt svenskt.
Kidzi
 
Inlägg: 5865
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vilka mediciner tar du?

Inläggav Richard » 2024-06-08 2:33:42

Kidzi skrev:Finns en medicin som heter Stablon. Den är godkänd i några länder. Den är opioidliknande och kan användas vid depression, ångest och diffus smärta. Det är väl något beroendeframkallande. Skulle vilja testa den. Vissa opiatliknande mediciner gör att jag får en vilja, det är skönt. Lite som Ritalin men utan stressen den kan ge. Men i Sverige så är man rädd för allt som har minsta lilla risk att vara beroendeframkallande även fast det inte verkar som missbruk är vanligt. Jag är ju fast i SSRI vilket alla läkare tycker är OK. Varför är det OK när det inte går att sluta? Jag vill ta den, men man kan inte missa en enda dos, då får man abstinens. Men läkare säger att det inte är äkta abstinens för det kan man bara få av saker som kan missbrukas. Men hur är det inte abstinens om man börjar kallsvettas, det känns yrsligt i huvudet.

Någon som vet något om Stablon? Det är en fransk tillverkare som satsar på att göra mediciner för dem som inte får hjälp av de vanliga medicinerna. Ligger bakom Valdoxan.

Någon som tar cytomel istället för levaxin? Den är till för att ge bättre effekt om man har dålig sköldkörtel men inte känner sig bättre av levaxin.

Varför ska man nöja sig med de vanliga medicinerna om de inte funkar? Det är så typiskt svenskt.

Googlade o det var samma jag tänkte på, även kallad Coaxil, verksamt ämne är tianeptin; https://en.wikipedia.org/wiki/Tianeptine

I Sverige är den inte godkänd.

Även ingrediens i extremt smutsigt hopkok som kan missbrukas, på bl.a. tianeptin o en massa bindemedel o skit, som injiceras o får armar o ben att ruttna o trilla av... Men som mycket riktigt ska ha en opioidliknande effekt.

Narkotikaklassat i en del länder, dock ej Sverige; https://www.lakemedelsverket.se/sv/sok- ... /tianeptin Men troligen läkemedelsklassat vilket gör att det inte får beställas hur som helst.
Richard
 
Inlägg: 3727
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vilka mediciner tar du?

Inläggav Kidzi » 2024-06-09 3:26:24

Richard skrev:Googlade o det var samma jag tänkte på, även kallad Coaxil, verksamt ämne är tianeptin; https://en.wikipedia.org/wiki/Tianeptine


Tycker det är synd att Sverige fegar. Det behövs mer mediciner och de som är annorlunda, särskilt mot ångest. En på min chatt hittade den illegalt, men tror inte det är den riktiga medicinen.
Kidzi
 
Inlägg: 5865
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vilka mediciner tar du?

Inläggav Kidzi » 2024-06-11 17:58:57

Just ja jag ska ju tugga en kalktablett. Ska hämta. Tugg tugg tugg. Varje jävla dag.
Kidzi
 
Inlägg: 5865
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in