Jan Guillou
61 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Jan Guillou
rdos skrev:Guillou är en vänsterextremist. Behöver mer sägas?
Ja.
Han är egentligen fransman, men har såvitt jag förstår även både svenskt och norskt medborgarskap.
Han har väl dessutom erkänt att han arbetade för sovjetisk underrättelsetjänst på 1960, -70 och 80-talen. Det har också förekommit obekräftade uppgifter om Stasi-samröre.
Alltså en många olika sätt en opålitlig djävel. Men han skriver rätt bra ibland.
Jan Guillou
NORSKT? Var kommer det ifrån?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Jan Guillou
nallen skrev:wikipedia skrev:Nationality Swedish, French, Norwegian
Guillous mor påstås ha delvis norskt ursprung. År 1975, då Guillou blev svensk medborgare, var såvitt jag vet den som beviljades svenskt medborgarskap tvungen att avsäga sig sitt tidigare medborgarskap. Det var endast personer från länder som ej tillät sina medborgare att avsäga sig medborgarskapet (östblocket) som fick ha dubbelt medborgarskap.
Jan Guillou
Jan Guillou
filmen Ondskan har även blivit en tv serie
https://www.tv4play.se/program/cd685190 ... 21/ondskan
skall kolla på den nu
jag kommer i håg scenen med nazist läraren som snackar ras biologi med klassen kan inte hitta den scenen någon som kan försöka att hitta den åt mig.
MVH snälla.
har sökt och sökt hittar inte den scenen där när läraren snackar om den germanska rasen och håller rasbiologi undervisning i skolan
filmen Ondskan har även blivit en tv serie
skall kolla på den nu
jag kommer i håg scenen med nazist läraren som snackar ras biologi med klassen kan inte hitta den scenen någon som kan försöka att hitta den åt mig.
MVH snälla.
har sökt och sökt hittar inte den scenen där när läraren snackar om den germanska rasen och håller rasbiologi undervisning i skolan
Jan Guillou
såg den filmen på bio och hyrde den på dvd för många år sedan när jag bodde i Täby på boendet där
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jan Guillou
någon som har sätt hela tv serien då
började att kolla på den nu och den verkar vara bra den
började att kolla på den nu och den verkar vara bra den
Jan Guillou
Jag ska absolut se TV4-serien så småningom. Men just nu har jag ingen enhet jag kan se TV4-play på...
Jan Guillou
Spookie skrev:Jag ska absolut se TV4-serien så småningom. Men just nu har jag ingen enhet jag kan se TV4-play på...
kollar på den är jävligt bra tv serie mästerverk får 10 av 10 av mig i betyg
Jan Guillou
Spookie skrev:Jag ska absolut se TV4-serien så småningom. Men just nu har jag ingen enhet jag kan se TV4-play på...
jag har kollat nu på en del avsnitt och den tv serie är bättre än filmen
Jan Guillou
Har sätt alla avsnitten nu och bra historia och väldigt bra dramatik och skådespeleri.
extra bra och så med berättar rösten i början av avsnitten i slutet av avsnitten.
Tyckte personligen att tv serien var bättre än filmen
väldigt bra skådespeleri får väldigt högt betyg 10 av 10 i betyg.
magiskt.
extra bra och så med berättar rösten i början av avsnitten i slutet av avsnitten.
Tyckte personligen att tv serien var bättre än filmen
väldigt bra skådespeleri får väldigt högt betyg 10 av 10 i betyg.
magiskt.
Jan Guillou
Sägs det inte att romanen Ondskan speglar Jan Guillou själv i skolan? Eller vill han bara verka hård? Spöar bl.a. upp sina mobbare totalt.
Jan Guillou
Richard skrev:Sägs det inte att romanen Ondskan speglar Jan Guillou själv i skolan? Eller vill han bara verka hård? Spöar bl.a. upp sina mobbare totalt.
Enligt hans ord så är det så, enligt andra elever från Solbacka stämmer inte hans uppgifter med deras uppfattning och dom gick på skolan när han gick där.
Jan Guillou
någon som har läst boken då
jag såg att den fanns att köpa i bokhandeln år 2005 något som ljudbok
jag har för mig att den ljudboken är väldigt bra var fattig år 2003-2008 då min hyra var så hög under de åren på det privata gruppboendet så jag hade inte råd att köpa den som ljudbok i bokhandeln den kostade då ca 300 eller 350 kr något då under den tiden tror jag.
jag har för mig att den ljudboken är väldigt bra var fattig år 2003-2008 då min hyra var så hög under de åren på det privata gruppboendet så jag hade inte råd att köpa den som ljudbok i bokhandeln den kostade då ca 300 eller 350 kr något då under den tiden tror jag.
Jan Guillou
De var ena riktiga skönheter till kvinnor i den tv serien.
De kvinnorna där i tv serien som var köks personal där var väldigt eleganta av sig
https://www.imdb.com/name/nm6406427/
Thea Sofie Loch Næss
Norsk skådespelare
De kvinnorna där i tv serien som var köks personal där var väldigt eleganta av sig
https://www.imdb.com/name/nm6406427/
Thea Sofie Loch Næss
Norsk skådespelare
Jan Guillou
manne skrev:någon som har läst boken då
Ondskan lär ju finnas på pocket, min bror spanade in den på Akademibokhandeln på pocket för ett par år sedan så jag sa åt honom att han kunde få mitt exemplar som jag hade, har läst den engång redan och tyckte att det räckte med en gång.
Jan Guillou
Jag köpte boken Ondskan en gång men har faktiskt aldrig läst den. Däremot har jag sett både filmen och serien (skrev om det här post1735110.html#p1735110).
Alltså huvudpersonen är så himla osympatisk i början. Värsta översittaren, mobbaren och misshandlaren. Sen råkar han ut för mobbare på internatskolan, de finns överallt.
Men han är den starke hjälten, om han inte vinner över mobbaren i slagsmål en, så är det för att han valt det. Jag är övertygad om att det är ett idealiserat porträtt av författaren.
Men hela tråden handlar bara om en enda bok, är det ingen som läst något annat av Guillou?
Alltså huvudpersonen är så himla osympatisk i början. Värsta översittaren, mobbaren och misshandlaren. Sen råkar han ut för mobbare på internatskolan, de finns överallt.
Men han är den starke hjälten, om han inte vinner över mobbaren i slagsmål en, så är det för att han valt det. Jag är övertygad om att det är ett idealiserat porträtt av författaren.
Men hela tråden handlar bara om en enda bok, är det ingen som läst något annat av Guillou?
Jan Guillou
Han verkar vara så osympatisk och äcklig hela tiden. Jag skulle aldrig ha köpt en begagnad bil av honom i alla fall, man kan inte lita på såna folk.
Jan Guillou
Man kan ju vara osympatisk men ändå en bra författare.
I Ondskan tror jag han skönmålat ett porträtt av sig själv. I verkligheten var varken mobbningen så hemsk el hjälten så stark och modig. Men det blev en bra roman och senare en film och en serie.
I Ondskan tror jag han skönmålat ett porträtt av sig själv. I verkligheten var varken mobbningen så hemsk el hjälten så stark och modig. Men det blev en bra roman och senare en film och en serie.
Jan Guillou
Ansök om ett konto här; https://www.legimus.se/ så får du gratis ljudböcker. De har i princip alla böcker.
Återgå till Intressanta intressen