Det stora matsvinnet (t ex i matsalar o restauranger)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Det stora matsvinnet

Inläggav Blue86 » 2013-09-04 22:56:06

Grattis, du har just kommit in i trotsåldern. Jo visst är det förjävligt med folk som inte tycker att man ska slänga massa mat istället för att ta flera små portioner.
Blue86
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2012-02-20
Ort: Malmö

Det stora matsvinnet

Inläggav Moggy » 2013-09-04 23:03:27

PRIPPS skrev:
Trollmor skrev:Jag har faktiskt sett en skylt bredvid kassaapparaten: "Om du slänger mycket, kostar det 30 kronor extra. Tag hellre flera gånger." Jag vet inte om det var menat som ett påpekande, eller om restaurangen verkligen brukar ta ut denna extra avgift. Mitt sällskap och jag tänkte till i alla fall, och tog bara lite varje gång.


Och vem definierar mycket? Låter som ett skämt, eller möjligtvis ett taffligt försök att spara mat och pengar. Hade jag sett en sån skylt hade jag valt en annan restaurang alternativt slängt för flera portioner i ren djävulskap.


Då fyller skylten ett av sina syften för restaurangen. Restauranger är bara glada över att slippa gäster som dig. Ingen vill ha kunder som inte kan bete sig som folk.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Det stora matsvinnet

Inläggav Flinta » 2013-09-04 23:12:33

Alien skrev:Ofta är portionerna på restaurang gjorda för större och mer matfriska personer.


Eller för matsjuka? Pizzastorlekarna har ju inte direkt krympt de senaste 10 åren iaf. Vill jag påstå, som inte äter pizza så ofta :)
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Det stora matsvinnet

Inläggav PRIPPS » 2013-09-04 23:15:22

Blue86 skrev:Grattis, du har just kommit in i trotsåldern. Jo visst är det förjävligt med folk som inte tycker att man ska slänga massa mat istället för att ta flera små portioner.


Nej. Har alltid varit trotsig och kommer förbli.

Moggy skrev:Då fyller skylten ett av sina syften för reataurangen. Restauranger är bara glada över att slippa gäster som dig. Ingen vill ha kunder som inte kan bete sig som folk.


Fast hade inte skylten funnits hade jag betett mig som folk. :D

Det handlar inte om att trotsa i sig, utan det handlar om att visa att man inte accepterar dumheter. Ett samhälle med invånare som aldrig agerar mot dumheter och orättvisor är diktatoriskt.

Genom att markera att man tycker nåt är fel gör man sig själv och samhället en tjänst. Hade alla agerat mot reklam, mot rasism, mot regeringen så kan en förändring ske. För vem vill egentligen se på reklam mer än tv-program? Hade alla agerat hade det varit trotsigt, visst, men även effektivt.

Att nån ska berätta för mig nåt så självklart som att inte ta för mycket mat på tallriken känns kränkande. Typ som att jag saknar förmågan till sånt tänkande...

Att ta ställning är en rättighet och en skyldighet!
Senast redigerad av PRIPPS 2013-09-04 23:28:40, redigerad totalt 1 gång.
PRIPPS
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2013-06-08

Det stora matsvinnet

Inläggav Flinta » 2013-09-04 23:21:48

På mitt sjukhus blir matavfallet biogas.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Det stora matsvinnet

Inläggav Alien » 2013-09-04 23:36:15

PRIPPS skrev:
Blue86 skrev:Grattis, du har just kommit in i trotsåldern. Jo visst är det förjävligt med folk som inte tycker att man ska slänga massa mat istället för att ta flera små portioner.


Nej. Har alltid varit trotsig och kommer förbli.

Att trotsa för trotsandets egen skull är ett tecken på omognad och osjälvständighet. Inte ovanligt på detta forum...

PRIPPS skrev:
Moggy skrev:Då fyller skylten ett av sina syften för reataurangen. Restauranger är bara glada över att slippa gäster som dig. Ingen vill ha kunder som inte kan bete sig som folk.


Fast hade inte skylten funnits hade jag betett mig som folk. :D

Det handlar inte om att trotsa i sig, utan det handlar om att visa att man inte accepterar dumheter. Ett samhälle med invånare som aldrig agerar mot dumheter och orättvisor är diktatoriskt.

Jaha, och på vilket sätt är det dumheter att påpeka att det är fel att slösa med maten?

Tyvärr är du inte den enda som anser sitt ego är mycket viktigare än t ex miljön.

PRIPPS skrev:Genom att markera att man tycker nåt är fel gör man sig själv och samhället en tjänst. Hade alla agerat mot reklam, mot rasism, mot regeringen så kan en förändring ske. För vem vill egentligen se på reklam mer än tv-program? Hade alla agerat hade det varit trotsigt, visst, men även effektivt.

Att ta ställning är en rättighet och en skyldighet!

Jag tycker att du i detta fall tar ställning för egoism och barnslighet, inte mot dåliga saker som rasism etc. Typisk gnäll-individualism, kallar jag det. "Ingen ska då säga vad JAG ska göra! JAG är viktigast!"

För övrigt vill folk hellre ha reklam än att betala för TV-kanalerna. Tycker det är lite löjligt att beklaga sig över reklamen samtidigt som man inte vill betala för det man ser.

Edit: Rättade grammatikfel.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det stora matsvinnet

Inläggav PRIPPS » 2013-09-04 23:59:03

Alien skrev:Att trotsa för trotsandets egen skull är ett tecken på omognad och osjälvständighet. Inte ovanligt på detta forum...


Okej. Men att jag skulle trotsa för trotsandets skull är en lögn. Har man en agenda för trotsandet förstår inte jag varför det skulle vara så fel.

Alien skrev:Jaha, och på vilket sätt är det dumheter att påpeka att det är fel att slösa med maten?

Tyvärr är du inte den enda som anser att ditt ego är mycket viktigare än t ex miljön.


Själv är jag naturvän och anser absolut inte att mitt ego är viktigare än miljön. Det känns otroligt kränkande att man inte har tillräcklig tilltro till folks bedömningar i den här frågan, utan måste hota på detta vis. Det handlar inte om en ren påpekning att det är fel att slösa på maten här, utan det påpekas på ett hotfullt sätt.

Man hade kunnat säga det på ett snällare sätt, typ: Snälla, släng inte maten.

Att hota på det här sättet är bara ett tecken på dominansutövning och det accepterar inte jag.

Alien skrev:För övrigt vill folk hellre ha reklam än att betala för TV-kanalerna. Tycker det är lite löjligt att beklaga sig över reklamen samtidigt som man inte vill betala för det man ser.


Menade mer att ta ställning mot överdrivet mycket reklam, som TV4 ägnar sig åt så frekvent. Reklam förstår även jag att tv-kanalerna måste ha, men nånstans måste det finnas en gräns. Vi borde ta ställning och sätta en gräns vid två reklamblock per timme och max fem minuter per reklamblock t.ex.
Jag har de facto redan tagit ställning och försökt nå ut både genom detta forum, Flashback Forum och genom email till TV4. :-)018
PRIPPS
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2013-06-08

Re: Sv: Det stora matsvinnet

Inläggav Moggy » 2013-09-05 0:40:53

PRIPPS skrev: känns otroligt kränkande att man inte har tillräcklig tilltro till folks bedömningar i den här frågan, utan måste hota på detta vis. Det handlar inte om en ren påpekning att det är fel att slösa på maten här, utan det påpekas på ett hotfullt sätt.

Man hade kunnat säga det på ett snällare sätt, typ: Snälla, släng inte maten.


Okej, det har du rätt i. Givetvis är det bästa att påpeka nåt på ett trevligt sätt. Tror det flesta restauranger gör det. På "min" kinarestaurang med lunchbuffé så är det en skylt där dom ber en att inte ta mer än man avser att äta upp. Det står även på skylten att man får äta hur mycket man vill. Det är fair.

Det är ändå så att det behövs ha koll på vad folk hittar på. Många beter sig illa när dom kommer undan med det. Just bufféer är nåt som tar fram det värsta hos folk när det handlar om godsaker och att få så mycket som möjligt för pengarna.

Sushibar har ju problem med folk som plockar åt sig av maten och inte äter upp riset för att istället äta sig mätt på köttet. Det finns dom som tar med sig burkar och smyger ned mat i när dom är på buffé. Och de som svälter sig hela dagen och dagen innan när dom vet att det vankas buffé för att orka proppa i sig så mycket som möjligt. Skulle inte förvåna mig om det är dom som går in på toan och spyr innan och under måltiden för att orka med att äta.

Jag brukar faktiskt undvika bufféer just för att det är så många gluffgluffsare som dras dit... Trevligare att få en lagom generös portion serverad på tallriken när man äter ute...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Det stora matsvinnet

Inläggav kiddie » 2013-09-05 3:25:17

Numera är det vanligt att eleverna själva får ta mat. Det fick inte vi. Man fick uttrycka hur mycket man ville ha och så slevade en mattant upp dubbelt så mycket som man menade. I de yngre åldrarna var vi tvungen att ta av allt plus minst en potatis.

Om man tar själv har man ju en helt annan makt men det kanske inte är så enkelt att stå och tänka när man har 300 elever bakom sig som står och trampar.

Att lära ut att inte ta mer än man äter är en bra grej. Eftersom folk slänger hejvilt. Förr så var det fulare att kasta men alternativet till att kasta var inte att ta mindre utan att proppa i sig. Äta mycket var redigt och fint förr! :lol:

Sedan håller jag med eleven som tror det finns tillräckligt mat i världen. Sedan att det inte håller att skicka den extra maten är ju en annan sak. Men funnes de riktiga medel till fördelning är jag övertygad om att maten skulle räcka till alla.

Är jag på buffé får jag lite oro om jag inte lyckas äta upp, om jag missbedömt. Hemma samma oro om jag glömt äta en matvara så den blivit för dålig att ätas. Det är som om hamnar maten i kroppen har den iaf använts...

Känner en som slänger mycket mat, rester eller ngt som inte blev så gott, ngt de tröttnat på osv. Eller för att personen inte ids förpacka det i en ny förpackning för att den inte går att återförsluta.

Då känns det så här. :-)Crying :-)056 :-)014
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Det stora matsvinnet (t ex i matsalar o restauranger)

Inläggav Alien » 2024-06-06 14:01:55

Bump! Matsvinn är alltid aktuellt.

Jag tycker att matbutikerna uppmuntrar till matsvinn med sina erbjudanden "2 för ..." Dvs köper man två st så får man det billigare/styck än om man köper en. Som jag svurit över det, varför kan de inte bara sänka priset på varan i stället.

Att köpa två gurkor för att det är extrapris betyder att en gurka får kastas för att den blivit dålig. Jag har fullt sjå att göra slut på en gurka, det blir alltid en bit jag får kasta. Så är jag ser detta erbjudande gitter jag inte köpa någon gurka alls.

Öht så verkar extraerbjudanden till för barnfamiljer, inte får småhushåll. Tänk på oss fattiga (sjuk)pensionärer också!
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det stora matsvinnet (t ex i matsalar o restauranger)

Inläggav Alien » 2024-06-06 14:14:10

Matsvinner är alltså värsta miljöboven.

Mejerijätten Arla har bytt ut sin miljövänliga yoghurt-förpackning i fyrkantig kartong mot en med mer plast.

– Men det är inte plasten som är värst för klimatet, säger forskarna Fredrik Wikström och Helén Williams. Det är mycket värre att mat slängs.

Sen pressar de ut det sista ur en förpackning man kunde tro var tom, och får ut en hel deciliter yoghurt.
https://www.dn.se/ekonomi/matsvinn-stor ... ackningar/

Ja, det är mycket yoghurt kvar förpackningen. Jag får kämpa med händerna för att få ut allt från 1,5 litersförpackningen. När det gäller enlitersförpackningen så måste jag plocka fram kökssaxen. Alla kanske inte har tid med det.

Så är det dessa färdigsköljda salladspåsar på 65 gram. Hur ska jag hinna äta upp den innan dn blir en äcklig sörja som måste kastas. Jag lägger i hushållspapper för att suga upp överflödig vätska men ...
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det stora matsvinnet (t ex i matsalar o restauranger)

Inläggav antonius » 2024-06-06 16:43:44

det här med att pizzerior säljer mer och mer av "slice", är ju kanske bättre, fast uteliggarna och måsarna får mindre att kalasa på ur containern på baksidan efter stängningsdags iofs
antonius
 
Inlägg: 22317
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Det stora matsvinnet (t ex i matsalar o restauranger)

Inläggav Skogkatt » 2024-06-06 16:45:30

Alien skrev:Ja, det är mycket yoghurt kvar förpackningen. Jag får kämpa med händerna för att få ut allt från 1,5 litersförpackningen. När det gäller enlitersförpackningen så måste jag plocka fram kökssaxen. Alla kanske inte har tid med det.


Kan man inte bara lägga kartongen upp och ner? :-)063 Då kommer allt att hamna i rätt ände efter ett tag.
Skogkatt
 
Inlägg: 6503
Anslöt: 2021-10-02

Det stora matsvinnet (t ex i matsalar o restauranger)

Inläggav antonius » 2024-06-06 16:59:07

Skogkatt skrev:
Alien skrev:Ja, det är mycket yoghurt kvar förpackningen. Jag får kämpa med händerna för att få ut allt från 1,5 litersförpackningen. När det gäller enlitersförpackningen så måste jag plocka fram kökssaxen. Alla kanske inte har tid med det.


Kan man inte bara lägga kartongen upp och ner? :-)063 Då kommer allt att hamna i rätt ände efter ett tag.


men då hinner ju jogurten bli varm och äcklig ju
antonius
 
Inlägg: 22317
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Det stora matsvinnet (t ex i matsalar o restauranger)

Inläggav Skogkatt » 2024-06-06 17:11:53

antonius skrev:men då hinner ju jogurten bli varm och äcklig ju


Har ni inte kylskåp i Sverige? :o Det måste vara mycket besvärligt.

:wink: :-)005 Jag menade lägga den upp och ner i kylen. Man kan ju lägga den upp och ner i en skål eller kanna eller något. Så att den inte välter.
Skogkatt
 
Inlägg: 6503
Anslöt: 2021-10-02

Det stora matsvinnet (t ex i matsalar o restauranger)

Inläggav antonius » 2024-06-06 20:04:50

Skogkatt skrev:
antonius skrev:men då hinner ju jogurten bli varm och äcklig ju


Har ni inte kylskåp i Sverige? :o Det måste vara mycket besvärligt.

:wink: :-)005 Jag menade lägga den upp och ner i kylen. Man kan ju lägga den upp och ner i en skål eller kanna eller något. Så att den inte välter.


i sverige förvarar vi mat och inte tomkartonger på fat i kylen, de går vi till återvinningen med, vi har inte råd att ha lika stora kylar som rika norrmän
antonius
 
Inlägg: 22317
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Det stora matsvinnet (t ex i matsalar o restauranger)

Inläggav Chilehead » 2024-06-06 22:53:52

yogurt är ju så tjockflytande att mycket blir kvar i väggarna oavsett hur den står.
dom gamla burkarna utan skruvlock var lätta att pressa ut allt
Chilehead
 
Inlägg: 854
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Det stora matsvinnet (t ex i matsalar o restauranger)

Inläggav Alien » 2024-06-07 0:56:41

Skogkatt skrev:
Alien skrev:Ja, det är mycket yoghurt kvar förpackningen. Jag får kämpa med händerna för att få ut allt från 1,5 litersförpackningen. När det gäller enlitersförpackningen så måste jag plocka fram kökssaxen. Alla kanske inte har tid med det.


Kan man inte bara lägga kartongen upp och ner? :-)063 Då kommer allt att hamna i rätt ände efter ett tag.

Då skulle jag antagligen välta kartongen. Eller så skulle jag lagt den i något hörn och glömt bort den tills den börjat mögla. Nej, den skulle inte få plats att stå upp och ned på ett fat i kylen, jag har bara en hylla för höga paket. Där står redan nästa yoghurtkartong m fl.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det stora matsvinnet (t ex i matsalar o restauranger)

Inläggav Skogkatt » 2024-06-07 12:41:39

Alien skrev:Då skulle jag antagligen välta kartongen. Eller så skulle jag lagt den i något hörn och glömt bort den tills den börjat mögla. Nej, den skulle inte få plats att stå upp och ned på ett fat i kylen, jag har bara en hylla för höga paket. Där står redan nästa yoghurtkartong m fl.

Jaja, jag bara tänkta att det kunde fungera, jag brukar göra det med alla möjliga saker, yoghurt, trälim, tandkräm, färg, om man lägger det upp och ner gör gravitationen jobbet.

Chilehead skrev:yogurt är ju så tjockflytande att mycket blir kvar i väggarna oavsett hur den står.

Man måste bara vänta lite. Gravitationen tvingar allt ner. :) Vissa saker tar bara lite längre tid.
Skogkatt
 
Inlägg: 6503
Anslöt: 2021-10-02

Det stora matsvinnet (t ex i matsalar o restauranger)

Inläggav antonius » 2024-06-07 16:52:55

vridmaskin.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
antonius
 
Inlägg: 22317
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in