Masked Singer Sverige

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Masked Singer Sverige

Inläggav Fredriksam » 2024-06-02 19:43:32


På våren 2021 så startade ett nytt underhållningsprogram på TV4 och det heter Masked Singer Sverige, och en panel på fyra personer ska försöka gissa vilken kändis som gömmer sig bakom en mask. Den som har mask på sig sjunger i programmet och det bjuds på flera lådtrådar så att panelen och tittarna ska gissa vem som är bakom masken. De tävlande är indelade i två olika grupper och de kör varannan vecka. Panelen består av Felix Herngren, Måns Zelmerlöv, Nour Re Fai och Pernilla Wahlgren. Ibland så har de bytt ut någon i panelen men det sker inte så ofta.

Själva programidén kommmer ursprungligen från Sydkorera och det har även gjorts Masked Singer för Usa och UK. Jag tyckte upplägget lät intressant och tittade på första avsnittet. Första säsongen blev en succé och programmet vann Kristallen år 2022.

I år så sändes fjärde säsongen och jag tycker fortfarande att programmet är bra. Jag tänker gå genom de olika säsongerna och skriva om vilka artister som sjöng bra och vilka de var. Det finns spoilers och när jag skriver om årets artister så kommer jag att använda spoiler taggen. Men jag börjar med första säsongen.

I första avsnittet så var det pingvinen som fick ta av sig masken och det visade sig vara Sven Melander. Sven sjöng okej men inte så mycket mer och han bjöd inte på särskilt stor show heller. Jag började att gissa vilka de andra var men det var inte lätt så jag kom inte på vem någon var.

I det andra avsnittet så var det fåret som fick ta av sig masken och det var skådespelerkan Christina Schollin. Hon sjöng också okej men hade ingen show. Jag gissade att korpen kunde vara Robert Wells. Det fannns en del ledtrådar som tydde på det och det lät lite som han också. Draken var riktigt häftig men kunde inte komma på vem det var bakom masken.

I tredje avsnittet så fick Jokern ta av sig masken och det visade sig vara fotbollsspelaren Lotta Schelin. Hon sjöng väldigt fint och jag tyckte om hennes version av Lalehs låt Goliat. Det blev rysningar deluxe när hon sjöng den. Jag tyckte att monstrets röst påminde om Kikki Danielsson och några av ledtrådarna pekade på henne. Jag tyckte även att Sjöbjörnen lät som Anders Bagge. Några av ledtrådarna till godisautomaten stämde mest med Youtubern Daniel Norberg.

i fjärde avsnittet så fick Isvargen ta av sin mask och det visade sig vara artisten och supermodellen Victoria Silvstedt. Märkligt nog så tyckte jag inte att det lät som henne. Jag blev alltmer säker på att Korpen var Robert Wells och efter att ha hört en populär pood på Spotify så började jag fundera på om inte Draken var Johanna Nordström.

I det femte avsnittet så var det dags för Nonstret att ta av sin mask och det var Kikki Danielsson. Hon kändes igen på rösten, och en av ledtrådarna anspelade alltför uppenbart på hennes låt "bra vibrationer" att det var uppenbart att det var Kikki. Jag måste ändå säga att Kikki bjöd på sig själv rätt mycket. Speciellt när hon sjöng Kiss låt "Heavens on fire" Kikki visade helt klart upp en helt ny rockigare sida av sig själv. Under programmets gång så blev jag allt säkrare på att det var Anders Bagge bakom sjöbjörnen och Daniel Norberg bakom godisautomaten. De sjöng väldigt bra.

I det sjätte avsnittet så var det Roboten som fick ta av sig masken och det var Programledaren och musikern Nassim Al Fakir. Jag gissade aldrig på honom men han sjöng helt okej men Korpen sjöng bättre.

I det sjunde avsnittet så var det Korpen som fick ta av sig masken och det visade sig vara Robert Wells. Robert sjöng väldigt bra och bjöd på sig själv rätt mycket. Hans version av Mikael Rickfors "Vingar" var väldigt bra.

I det åttonde avsnittet så var det två som fick ta av sig sna masker och det var Draken och Sjöbjörnen. Jag tyckte Draken såg häftigast ut. Jag hade gärna velat ha en sådan mask/dräkt.
Det visade sig att det var komikern Johanna Nordström som var Draken och hon sjöng bra men hade lite svårt med de höga tonerna i några av låtarna.
Sjöbjörnen visade sig vara Anders Bagge och han sjöng också bra. Jag hade lite svårt att förstå att han sade att han hade scenskräck med tanke på hur bra han sjöng. Anders Bagge var med i melodifestivalen året efter och fick bra poäng.

Så var det äntligen final och vinsten stod mellan Enhörningen, Godisautomaten och Voodoodockan. Godisautomaten sjöng allra bäst av de tre men de andra två var också bra på att sjunga. Enhörningen var Skådespelerskan Ellen Bergström och jag hade aldrig hört talas om henne men hon hade absolut bra röst. Voodoodockan visade sig vara författaren och skådespelaren Hans Rosenfeldt. Jag blev lite förvånad över att det var han men Hans hade en cool röst. Godisautomaten visade sig vara youtubern Daniel Norberg och han sjöng nog allra bäst och han hade verkligen förtjänat sin vinst.

Senare på hösten så annonserades det att det skulle bli en ny säsong.
Fredriksam
 
Inlägg: 423
Anslöt: 2006-01-24
Ort: Karlskrona

Masked Singer Sverige

Inläggav Alien » 2024-06-02 21:30:33

Jag har också tittat på Masked Singer när jag kunnat. Det är kul att se de olika maskerna. Men jag vet alldeles för lite om olika kändisar för att kunna gissa något. Jag får nöja mig med att kolla på hur panelen resonerar. Jag tror Pernilla Wahlgren har lyckats bäst i panelen med gissningarna, men så har hon varit med längst i show business också och känner många.

Har för mig att Anders Bagge valde att vara med i Melodifestivalen efter det lyckade framträdandet i Masked Singer. Men jag kan tänka mig att det är lättare att sjunga när man har en mask så ingen vet vem man är.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in