Kan man bli av med lss beslut och boende?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kan man bli av med lss beslut och boende?

Inläggav BaraLillaJag » 2024-05-29 18:49:09

Har haft såna mardrömmar och ångest om att tappa mitt lss boende och daglig verksamhet. Så jag måste få veta om det går.

Lite bakgrund till varför är att jag i sommar ska få flytta till satellit lgh istället för att bo nära min personal. Vilket jag längtat efter enda sen jag flyttade in för nio år sedan.
Vill inte flytta bara för att bli vräkt sen för att jag är för duktig..

Sen så har jag möte med fk imorgon 30/5 om aktivetsersättning för det kommande året (fyller 30 nästa år). Om jag blir av med aktivitetsersättningen kan jag då förlora boende och daglig verksamhet? Tänker om jag tvingas till social bidrag eller vanligt jobb trots att jag aldrig skulle orka med ett vanligt jobb.

Har sådan jävla ångest över detta men ingen att vända mig till. Så ja. Är sönderstressad med ångest över allt just nu
BaraLillaJag
 
Inlägg: 119
Anslöt: 2016-04-16
Ort: Östersund

Kan man bli av med lss beslut och boende?

Inläggav Richard » 2024-05-30 7:29:33

Jag tror inte dina LSS-rättigheter påverkas av hur det går hos Försäkringskassan.
Richard
 
Inlägg: 3727
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Kan man bli av med lss beslut och boende?

Inläggav Alien » 2024-05-30 11:15:53

Din aktivitetsersättning ersätts väl av sjukersättning. Du har väl läkarintyg på att du inte klarar av att jobba? Du har ju LSS (och DV) pga av din diagnos.

Jag tror att du oroar dig i onödan. Men berätta gärna hur det går. Att få flytta till ett satellitboende låter positivt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kan man bli av med lss beslut och boende?

Inläggav manne » 2024-05-30 11:17:53

BaraLillaJag skrev:Har haft såna mardrömmar och ångest om att tappa mitt lss boende och daglig verksamhet. Så jag måste få veta om det går.

Lite bakgrund till varför är att jag i sommar ska få flytta till satellit lgh istället för att bo nära min personal. Vilket jag längtat efter enda sen jag flyttade in för nio år sedan.
Vill inte flytta bara för att bli vräkt sen för att jag är för duktig..

Sen så har jag möte med fk imorgon 30/5 om aktivetsersättning för det kommande året (fyller 30 nästa år). Om jag blir av med aktivitetsersättningen kan jag då förlora boende och daglig verksamhet? Tänker om jag tvingas till social bidrag eller vanligt jobb trots att jag aldrig skulle orka med ett vanligt jobb.

Har sådan jävla ångest över detta men ingen att vända mig till. Så ja. Är sönderstressad med ångest över allt just nu


så här är exe på satelitboende :-)049 :-)Happy

https://nytida.se/verksamheter/langan/

jag har vänner som bor där :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 19757
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in