Permanent sjukersättning asperger är jag enda i hela landet?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Permanent sjukersättning asperger är jag enda i hela landet?

Inläggav Stålverk 80 » 2024-05-24 9:00:49

Jag är ny här och hoppas någon mer befinner sig i min konstiga situation och vill berätta hur myndigheter och vården hanterar den på annat håll i landet än där jag bor.

2008 beslutade försäkringsskassan i vad de kallade för "statligt individuellt beslut" att jag har hel inkomstberäknad sjukersättning på diagnosen asperger tills jag går i ålderspension. Sedan beslutade man
jag inte har sjukersättning utan "statlig allmän pension betalas ut 2008 - xxxx" eller "disability
compensation" för EU bruk. Jag har inte det som kallas "tillsvidare", då det betyder "får omprövas".

FK jurist och handläggaren beslutet förklarade FK hade beslutat om beslutet:
- nytt beslut får ej tas
- ny bedömning får ej göras

förklarade villkoren:
- grundlagen
- minst två mandatperioder
- din sorts beslut har aldrig omprövats
- vårt enda krav konto var som helst i världen

Är jag enda i hela landet som har sådant beslut? Ingen i den region jag bor har någonsin hört talas
om, hanterat det tidigare. Men, vi är en ganska liten region och jag kommer från Stockholm ursprungligen.

Det skapar samarbetsproblem med LSS prusiluskorna på kommunen + regionen. De verkar avsky mitt statliga aspergerbeslut, kanske "ny bedömnning får ej göras" gör det olagligt i grundlagen och annat för t.ex. socionomer att bedöma, besluta om diagnosen. FK bestämmer och de bestämmer den är 100%, hel, permanent alla vård omsorgsbehov.

Dessutom misstänker jag mig ha skydd i min tillgång till vård, omsorg av europakonventionen, där det kan
finns formuleringar "den som har EU stats hel permanent ersättning funktionsnedsättning". Den lagen
är ett steg högre än brottsbalken. FK har ju, officiellt, aldrig permanent sjukersättning och asperger
kanske inte sjukersätts in nya beslut sedan länge.

Europakonventionens grunder för brott mot mänskliga rättigheter för den med permanent ersättning handikapp
är en spegelvänd diskrimineringslag. Där avsaknad av diskrimineringsgrunder inte får diskriminera tillgången
till vård, så förmögenhet, börd, social ställning, vit hud, heterosexuell, pursvensk, utbildsningsnivå
och liknande kanske inte får diskrimineras av LSS handläggare. Vilket verkar få dem att bli irriterade på
mitt FK beslut. De vägrar läsa, ta mot mitt FK beslut, hotar slänga det. "lämna inte dina papper
här vi tappar ofta bort papper" säger chefen LSS habiliteringen när jag försöker delge statens
beslut asperger vägrar habilitering föreläggas statens beslut.


Så, nu undrar jag finns det någon här som hört talas om det här tidigare, är jag ensam om mitt lilla
lyxpproblem?
Stålverk 80
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2024-05-24

Permanent sjukersättning asperger är jag enda i hela landet?

Inläggav Zima33 » 2024-05-29 19:40:15

Det är olika regler beroende på om man fått sjukersättning före eller efter 30 juni 2008.
Du har antagligen fått beslut efter de gamla reglerna, alltså de som gällde t.o.m 30 juni 2008.


Jag förstår inte vad du menar för det står så mycket.

Att du har FK-beslut har ju inte regionen och kommunen nåt med att göra. Vad menar du att de ska göra med det beslutet?

LSS-stöd får man inte automatiskt för att man har aspergers utan kommunen utreder om man har ett behov och isåfall vilket.

Jag har också aspergers och hel varaktig sjukersättning men har bara en insats enligt SoL. De jag försökt övertala mig att ansöka om Daglig Verksamhet som ju är en LSS-insats men jag har avböjt. Det är den enda LSS-insatsen som jag har ett behov av (enligt dem. Jag tycker ju inte att jag behöver DV).
Senast redigerad av Zima33 2024-05-29 19:46:16, redigerad totalt 1 gång.
Zima33
 
Inlägg: 3662
Anslöt: 2011-05-09

Permanent sjukersättning asperger är jag enda i hela landet?

Inläggav Zima33 » 2024-05-29 19:43:10

Du kan kontakta ett Personligt Ombud för att få hjälp med tolkningen av papper och kontakt med myndigheter.
https://personligtombud.se/
Zima33
 
Inlägg: 3662
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in