Vad kan ni om norsk kultur? DN-Quiz
15 inlägg
• Sida 1 av 1
https://www.dn.se/quiz/kultur/kultur-pa-ren-norska/
Jag fick 11/11 men i ärlighetens namn var jag inte helt säker på allt, fick gissa på nr 5 och 10.
Jag fick 11/11 men i ärlighetens namn var jag inte helt säker på allt, fick gissa på nr 5 och 10.
Jag kan allt om detta, så jag helt enkelt ger mig själv 11/11 utan att ens göra quizzen.
Dagobert skrev:1/11
Låst quiz, såg bara första frågan.
Det går att prova DN gratis i tre månader. Ibland låser de tillfälligt upp tidningen också, senast för EU-valet. Men man får förstås lämna namn och epostadress och riskerar få reklam.
Andra frågan:
I Knausgårds romansvit från 2020-talet står ett himlafenomen i centrum. Vad heter första delen i romansviten?
Spoiler: visa
(Om ni svarar så håll svaret inom spoiler.)
Knausgård har ju bott i Sverige i många år och varit gift med en svenska, jag räknar honom som nästan svensk. Men han skriver ju på norska. Jag har f ö inte läst en enda rad av honom, men det har stått så mycket om hans böcker i kulturdelen av tidningarna att jag känner till dem.
Tredje frågan:
Vilken nobelpristagare har skrivit texten till den norska nationalsången "Ja vi elser dette landet"?
- Freddy Dreadful
- Anslöt: 2010-09-13
Fjärde frågan:
Alexander Rybak vann Eurovision för Norge 2009. Vad hette duon som gjorde samma sak 1985?
Den frågan kunde jag förstås utan att behöva fundera.
Femte frågan:
Filmen "Hjältarna från Telemarken" från 1965 bygger på verkliga händelser under den tyska ockupationen. Vem spelade huvudrollen?
Alexander Rybak vann Eurovision för Norge 2009. Vad hette duon som gjorde samma sak 1985?
Den frågan kunde jag förstås utan att behöva fundera.
Femte frågan:
Filmen "Hjältarna från Telemarken" från 1965 bygger på verkliga händelser under den tyska ockupationen. Vem spelade huvudrollen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sjätte frågan:
Norska Anne Holt är [en] framgångsrik författare. Vilket politiskt toppjobb har hon tidigare haft?
Sjunde frågan:
En norsk ungdomsserie, som började visas 2015, blev en internationell succé. Vad heter serien?
Här var det lätt, eftersom jag sett avsnitt av alla dessa serier.
Norska Anne Holt är [en] framgångsrik författare. Vilket politiskt toppjobb har hon tidigare haft?
Sjunde frågan:
En norsk ungdomsserie, som började visas 2015, blev en internationell succé. Vad heter serien?
Här var det lätt, eftersom jag sett avsnitt av alla dessa serier.
Återgå till Intressanta intressen