Vilka mediciner tar du?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilka mediciner tar du?

Inläggav atoms » 2024-05-14 20:32:29

Freddy Dreadful skrev:Har funderat på att testa cyanid. Det lär lösa alla ens problem, har jag hört!


Psilocybin då?
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18276
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Vilka mediciner tar du?

Inläggav Freddy Dreadful » 2024-05-14 20:48:47

atoms skrev:Psilocybin då?

I mitt fall inte ens placerbart i skalan positiva-negativa upplevelser. Det kändes mer som någon slags jävla exorcism, men helt klart intressant!
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 970
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Vilka mediciner tar du?

Inläggav Richard » 2024-05-15 6:40:07

Ketamin hjälpte mig något. Det kändes ungefär som efter ECT-behandling, man känner sig fräsch på nått sätt. Ketaminbehandling är inte så vanligt ännu, men jag blandade till en egen ketaminlösning o tog ca 80 mg 2 ggr i veckan i 4 veckor.

https://ki.se/forskning/ketamin-kan-ge- ... depression
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ketamin
Richard
 
Inlägg: 3727
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vilka mediciner tar du?

Inläggav ab2487_1 » 2024-05-15 18:31:55

Elvanse och centralstimulanter i långtidsverkande ber
RSD555 skrev:Var tvungen börja med Sertralin i måndags. Eller återuppta kanske man säger. Har tagit SSRI periodvis i 30 år.

Känner mig lyckligt lottad som får effekt av såna. Vet inte vad jag gjort annars. Är det morfinliknande preparat som är nästa steg? Fungerar såna för alla?


Nej jag tror snarare högre eller lägre dos av samma långtidsverkande centralstimulantia(får man inte biverkningar så funkar de väldigt bra över tid).
Smärtstillande är bra just vid akut smärta och under korta perioder då toleransen stiger väldigt fort.
(Jag åt tramadol ett tag(men de var sjukt otäcka då man blev uppåt att de påverkar serotonin-systemet) och sedan jag norspan/buprenorfin som plåster under en lång period mot spänningshuvudvärk och jag kan inte säga att de hjälpte mot min add alls.
ab2487_1
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2021-10-10

Vilka mediciner tar du?

Inläggav Kidzi » 2024-05-19 1:19:03

Jag har en lista som heter duga. Eller ja, den heter nog medicinlista.

Fevarin
Xanor
Levaxin
Allendronat
Kalcium D-vitamin
Pepcid
Norspan

Skulle vilja ha tillbaka Tramadol men de skriver inte ut den i min region. Jag tar för lite SSRI för att det ska vara farligt. Fick någon jävla oxikodon som skulle vara bra som inte fungerade alls.
Kidzi
 
Inlägg: 5865
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vilka mediciner tar du?

Inläggav Augusti » 2024-05-19 23:05:39

ab2487_1 skrev:Elvanse och centralstimulanter i långtidsverkande ber
RSD555 skrev:Var tvungen börja med Sertralin i måndags. Eller återuppta kanske man säger. Har tagit SSRI periodvis i 30 år.

Känner mig lyckligt lottad som får effekt av såna. Vet inte vad jag gjort annars. Är det morfinliknande preparat som är nästa steg? Fungerar såna för alla?


Nej jag tror snarare högre eller lägre dos av samma långtidsverkande centralstimulantia(får man inte biverkningar så funkar de väldigt bra över tid).
Smärtstillande är bra just vid akut smärta och under korta perioder då toleransen stiger väldigt fort.
(Jag åt tramadol ett tag(men de var sjukt otäcka då man blev uppåt att de påverkar serotonin-systemet) och sedan jag norspan/buprenorfin som plåster under en lång period mot spänningshuvudvärk och jag kan inte säga att de hjälpte mot min add alls.


Fick du norspan mot spänningshuvudvärk av en läkare? Måste varit en kraftig huvudvärk? Inte migrän?
Augusti
 
Inlägg: 152
Anslöt: 2010-08-21

Vilka mediciner tar du?

Inläggav ab2487_1 » 2024-05-20 1:18:45

Jag hade nog bara överlevt ett år till om det fortsatt när det var som värst fixade jag inte att ha på mig armbandsuret då tickandet kändes som om någon knackade på ett glödande spett som förts in genom ögat/in i hjärnan genom bihålan.

Nej det var inte migrän men jag såg ljusfenomen och halos, de migränmediciner jag fick testa var verkningslösa samma sak gällde för botox-injektioner, amiltriptylin, inderal, citodon i kombination med paraflex samt tramadol.(inte samtidigt utan över en period på 3år) med det sista året på norspan som inte heller funkade.) Lösningen var att ge upp och tänka om och se över mitt livspussel. Ilsket ledde till att jag började jobba med mitt gamla jobb istället.(jag fick diagnosen långt senare).

Det var verkligen fruktansvärt att sluta med kramp i benen och värk i kroppen + myrkrypningar/dommningar/kallsvettningar som höll i sig. ca 10 dagar.
ab2487_1
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2021-10-10

Vilka mediciner tar du?

Inläggav Augusti » 2024-05-20 21:11:45

ab2487_1 skrev:Jag hade nog bara överlevt ett år till om det fortsatt när det var som värst fixade jag inte att ha på mig armbandsuret då tickandet kändes som om någon knackade på ett glödande spett som förts in genom ögat/in i hjärnan genom bihålan.

Nej det var inte migrän men jag såg ljusfenomen och halos, de migränmediciner jag fick testa var verkningslösa samma sak gällde för samt botox-injektioner, amiltriptylin, inderal, citodon i kombination med paraflex samt tramadol.(inte samtidigt utan över en period på 3år) med det sista året på norspan som inte heller funkade.) lösningen var att ge upp och tänka om och se över mitt livspussel. Ilsket ledde till att jag började jobba med mitt gamla jobb istället.(jag fick diagnosen långt senare).

Det var verkligen fruktansvärt att sluta med kramp i benen och värk i kroppen + myrkrypningar/dommningar/kallsvettningar som höll i sig. ca 10 dagar.


Låter som en hemsk huvudvärk du haft. Har själv haft hemsk huvudverk sedan jag var barn. Önskade många gånger att någon bara kunde hjälpa mig, att komma och bara kapa av mitt huvud. Så hemskt outhärdligt var det. Blev dock hjälpt av migränmedicinen sumatriptan och botox i käkmusklerna, långt senare dock. Men ibland gör det ont ändå. Men inte så ont att jag önskade huvudavkapning. Hittills. Får se hur framtiden blir.


Men vad var det som hjälpte dig, om det inte var norspan?
Augusti
 
Inlägg: 152
Anslöt: 2010-08-21

Vilka mediciner tar du?

Inläggav ab2487_1 » 2024-05-20 21:51:09

Jag bestämde mig för att ändra på livspusslet och sluta studera och återgå till att jobba igen och nischa in mig på mina områden så att jag kan jobba med sådant jag tycker tillräckligt svårt för att vara intressant.
(Jag är introvert-extrovert och trivs i sociala sammanhang men det funkar inte inströr utsträckning så jag har över tid letat mig sammanhang där jag får jobba med vad jag är bra på där mängden interaktion går att styra utifrån hur jag mår).
ab2487_1
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2021-10-10

Vilka mediciner tar du?

Inläggav Augusti » 2024-05-23 0:20:28

ab2487_1 skrev:Jag bestämde mig för att ändra på livspusslet och sluta studera och återgå till att jobba igen och nischa in mig på mina områden så att jag kan jobba med sådant jag tycker tillräckligt svårt för att vara intressant.
(Jag är introvert-extrovert och trivs i sociala sammanhang men det funkar inte inströr utsträckning så jag har över tid letat mig sammanhang där jag får jobba med vad jag är bra på där mängden interaktion går att styra utifrån hur jag mår).


Så du lyckades bli fri din spänningshuvudvärk med detta sätt? Väldigt bra gjort i så fall, och grattis. Så du mår bra nu? Låter sjukt utopiskt men hoppas det funkade för dig! :-)Happy
Augusti
 
Inlägg: 152
Anslöt: 2010-08-21

Vilka mediciner tar du?

Inläggav ab2487_1 » 2024-05-26 22:22:16

Sjukt utopiskt? Att ändra på stora delar av sitt liv för att bli fri ”självmordshuvudvärk” skulle jag inte säga är en utopi utan mer någonting man bara gör som en sista utväg för att överleva, det var inte hållbart att maska min asperger som jag gjorde under mycket lång tid.
ab2487_1
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2021-10-10

Vilka mediciner tar du?

Inläggav Augusti » 2024-05-27 0:09:15

ab2487_1 skrev:Sjukt utopiskt? Att ändra på stora delar av sitt liv för att bli fri ”självmordshuvudvärk” skulle jag inte säga är en utopi utan mer någonting man bara gör som en sista utväg för att överleva, det var inte hållbart att maska min asperger som jag gjorde under mycket lång tid.


Var inte menat som en förolämpning eller vad du menar. Var mer glad för din skull om det blev aningen lite bättre. Vet själv hur det är att leva med migrän och spänningshuvudvärk, och utan något som gör det det minsta bättre. Jag såg det väl ifrån mitt eget perspektiv antar jag, för mig kändes det som en utopi efter decennier att slippa migränen.

Men så klart, jobbigt om du var tvungen att ändra saker pga värken.
Augusti
 
Inlägg: 152
Anslöt: 2010-08-21

Vilka mediciner tar du?

Inläggav ab2487_1 » 2024-05-27 8:14:58

Tackar, jag tog absolut inte illa vid mig eller kände mig det minsta förolämpad :)
ab2487_1
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2021-10-10

Vilka mediciner tar du?

Inläggav Augusti » 2024-05-28 23:17:07

ab2487_1 skrev:Tackar, jag tog absolut inte illa vid mig eller kände mig det minsta förolämpad :)


Jaså? Det var bra. Tydligen inte bara andra som missförstår mig. Jag kan missförstå andra också ser jag. Kan vara bra att veta. :shock: :D
Tack då!
Augusti
 
Inlägg: 152
Anslöt: 2010-08-21

Vilka mediciner tar du?

Inläggav Zima33 » 2024-05-29 18:39:12

Zima33 skrev:Elvanse
Attentin
Levaxin
Desloratadin
Buspiron
Nozinan
Alimemazin
Melatonin
Stesolid
Stilnoct vid behov
Imovane vid behov
Omeprazol
Naproxen
Desonix (kortisonnässpray)
Paracetamol vid behov
Bricanyl

Det var väl alla, tror jag. :roll:


Har ändrat lite så nu tar jag:
Elvanse
Attentin vb
Levaxin
Desloratadin
Truxal
Alimemazin
Melatonin
Stesolid
Stilnoct vb
Imovane vb
Omeprazol
Naproxen
Paracetamol vb
Bricanyl vb

vb = vid behov
Zima33
 
Inlägg: 3662
Anslöt: 2011-05-09

Vilka mediciner tar du?

Inläggav manne » 2024-05-29 20:52:39

SSRI tror jag hjälper mot ångest :o :-)063 :?:

Men om man är väldigt orolig så hjälper bara endast sobril eller stezolid. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 19757
Anslöt: 2007-08-23

Vilka mediciner tar du?

Inläggav manne » 2024-05-29 20:55:18

Lergigan

https://www.fass.se/LIF/product?userTyp ... 0228000028

kan nog också hjälpa vid svår ångest :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 19757
Anslöt: 2007-08-23

Vilka mediciner tar du?

Inläggav manne » 2024-05-29 20:59:05

vi får helt enkelt på att läkemedels industrin och dessa bolag forskar fram nyare och bättre mediciner.?

Men forskning tar tid och kostar mycket pengar :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 19757
Anslöt: 2007-08-23

Vilka mediciner tar du?

Inläggav manne » 2024-05-29 21:02:38

Zima33 skrev:Stesolid


JA Stesolid är bra :-)049 :-)Happy

https://www.fass.se/LIF/product?nplId=19940128000064

Stilnoct

tar denna för att kunna sova :-)Happy
manne
 
Inlägg: 19757
Anslöt: 2007-08-23

Vilka mediciner tar du?

Inläggav Kidzi » 2024-05-29 22:53:03

manne skrev:Lergigan

https://www.fass.se/LIF/product?userTyp ... 0228000028

kan nog också hjälpa vid svår ångest :o :-)063 :?:


Hur man tål antihistamin är olika men oftast är autister känsligare. Inte känsligare i den obefintliga ångestreducerande effekten, men i den sederande. T ex kan jag inte ta den alls för då trillar jag ihop och kan inte röra mig på 12 timmar. Det är väldigt obehagligt. Men läkare säger att det är en supermild medicin. Kanske inte för alla va?

Det finns inga nyare ångestmediciner, de vi använder är minst 40 år gamla.

SSRI kan ibland hjälpa mot viss ångest, men väldigt många har ingen effekt på ångest. Man vill inte ta bort SSRI om det hjälper men inte tvinga på när det inte hjälper.
Kidzi
 
Inlägg: 5865
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vilka mediciner tar du?

Inläggav ab2487_1 » 2024-05-29 23:38:56

Kan bekräfta att det där om att en del autister är känsliga mot antihistaminer som lergigan(prometazinhydroklorid) stämmer bra jag äter 1st för att sova utan att vakna(vid behov) och så 2 st när jag behöver sova ikapp när jag förbrukat all min buffert och då får jag 11-12 timmar med sammanhängande sömn.
ab2487_1
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2021-10-10

Vilka mediciner tar du?

Inläggav Zima33 » 2024-06-01 18:57:09

Jag har ju då också autism men vissa läkare brukar tycka att jag tydligen tål elefantdoser. Även apotekspersonal har varit bekymrade.
Tror jag blivit van vid dem. Måste variera doserna för att de ska fungera.
En gång när jag bara inte kunde sova och var helt uppvarvad så tog jag 150 mg Atarax (=maxdosen per dag) på en gång och tänkte att nu somnar jag väl. Men nä, låg klarvaken hela natten.
Zima33
 
Inlägg: 3662
Anslöt: 2011-05-09

Vilka mediciner tar du?

Inläggav Zima33 » 2024-06-01 19:00:10

manne skrev:vi får helt enkelt på att läkemedels industrin och dessa bolag forskar fram nyare och bättre mediciner.?

Men forskning tar tid och kostar mycket pengar :o :-)063 :?:


Jag hörde att det varit nån stor läkarkonferens, vet inte om det var endast psykiatri, men där sades det att några nya läkemedel är inte på gång. Däremot har forskningen sett att träning fungerar. :-)090
Zima33
 
Inlägg: 3662
Anslöt: 2011-05-09

Vilka mediciner tar du?

Inläggav manne » 2024-06-01 19:19:05

Zima33 skrev:
manne skrev:vi får helt enkelt på att läkemedels industrin och dessa bolag forskar fram nyare och bättre mediciner.?

Men forskning tar tid och kostar mycket pengar :o :-)063 :?:


Jag hörde att det varit nån stor läkarkonferens, vet inte om det var endast psykiatri, men där sades det att några nya läkemedel är inte på gång. Däremot har forskningen sett att träning fungerar. :-)090


hittade denna nu tror att läkemedels bolagen forskar för fullt :o :-)063 :?: :wink:

https://www.lifesciencesweden.se/articl ... ial_angest

https://en.wikipedia.org/wiki/Fasedienol
manne
 
Inlägg: 19757
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in