Nytt tak - vilket ska jag välja?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nytt tak - vilket ska jag välja?

Inläggav Solblomma » 2024-04-18 16:34:25

Vårt eternittak har fått en läcka och ska nu äntligen bort. Men vad ska man lägga istället? Jag funderar både på det praktiska, ekonomiska och estetiska.

Praktiskt: Lätt att lägga, hållbart. Så småningom vill vi ha solpaneler, så det måste gå lätt att fästa dem på det nya taket. Det får inte låta för mycket när det regnar (jag inbillar mig att plåttak gör det, stämmer det?). Lätt att rengöra. En firma har sagt att konstruktionen skulle hålla för betongtak, så vikten borde inte vara ett problem.

Ekonomiskt: Det får helt enkelt inte vara för dyrt och ska hålla så länge som möjligt.

Estetiskt: Ska passa till vårt vita enplans mexitegelhus från 70-talet och funka ihop med solpaneler.

Är det något annat man behöver tänka på?
Solblomma
 
Inlägg: 1266
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Nytt tak - vilket ska jag välja?

Inläggav slackern » 2024-04-18 19:28:35

Du kanske ska investera i ett Tesla soltak får du taket och solcellerna i ett.

https://www.tesla.com/sv_se/solarroof

Om du kollar länken kan du läsa mer om det och kanske få inspiration. Men tänk på att det är "reklam" men tänkte att om du blir intresserad utav en sådan läsning så kan du Googla vad folk tycker om produkten å om det finns något annat alternativ.
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nytt tak - vilket ska jag välja?

Inläggav antonius » 2024-04-18 19:29:09

Solblomma skrev:Vårt eternittak har fått en läcka och ska nu äntligen bort. Men vad ska man lägga istället? Jag funderar både på det praktiska, ekonomiska och estetiska.

Praktiskt: Lätt att lägga, hållbart. Så småningom vill vi ha solpaneler, så det måste gå lätt att fästa dem på det nya taket. Det får inte låta för mycket när det regnar (jag inbillar mig att plåttak gör det, stämmer det?). Lätt att rengöra. En firma har sagt att konstruktionen skulle hålla för betongtak, så vikten borde inte vara ett problem.

Ekonomiskt: Det får helt enkelt inte vara för dyrt och ska hålla så länge som möjligt.

Estetiskt: Ska passa till vårt vita enplans mexitegelhus från 70-talet och funka ihop med solpaneler.

Är det något annat man behöver tänka på?


plannja går att lägga ovanpå befintlig eternit

"Plannja har tre metoder för renovering av eternittak. Två av dessa är patenterade, kallade metod A resp metod B i denna tekniska information. Med dessa två metoder kan det gamla taket behållas som undertak utan att bearbetas. Inget farligt asbestdamm bildas."

https://www.beijerbygg.se/wcsstore/Beij ... 4_0134.pdf
Senast redigerad av antonius 2024-04-18 19:41:09, redigerad totalt 1 gång.
antonius
 
Inlägg: 22317
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Nytt tak - vilket ska jag välja?

Inläggav antonius » 2024-04-18 19:33:20

slackern skrev:Du kanske ska investera i ett Tesla soltak får du taket och solcellerna i ett.

https://www.tesla.com/sv_se/solarroof

Om du kollar länken kan du läsa mer om det och kanske få inspiration. Men tänk på att det är "reklam" men tänkte att om du blir intresserad utav en sådan läsning så kan du Googla vad folk tycker om produkten å om det finns något annat alternativ.


men går det att lägga ovanpå befintligt eternittak? om man måste sanera asbesten först lär det bli vansinnigt dyrt
antonius
 
Inlägg: 22317
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Nytt tak - vilket ska jag välja?

Inläggav Skogkatt » 2024-04-18 19:51:44

slackern skrev:Du kanske ska investera i ett Tesla soltak får du taket och solcellerna i ett.


Jag tror att det kan vara smart att vänta lite med det. :-)063 För det där Tesla-taket är något helt nytt och buggar och problem dyker alltid upp med nya saker. Så kanske bättre att vänta på 2:a eller 3:e generationen.
Skogkatt
 
Inlägg: 6503
Anslöt: 2021-10-02

Nytt tak - vilket ska jag välja?

Inläggav Solblomma » 2024-04-18 22:17:53

slackern skrev:Du kanske ska investera i ett Tesla soltak får du taket och solcellerna i ett.

https://www.tesla.com/sv_se/solarroof

Om du kollar länken kan du läsa mer om det och kanske få inspiration. Men tänk på att det är "reklam" men tänkte att om du blir intresserad utav en sådan läsning så kan du Googla vad folk tycker om produkten å om det finns något annat alternativ.

Har inte råd med det nu, banken var inte så imponerad av min inkomst (sjukersättning)... Så vi får ta taket först och solpanel senare.
Solblomma
 
Inlägg: 1266
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Nytt tak - vilket ska jag välja?

Inläggav Solblomma » 2024-04-18 22:19:47

antonius skrev:
Solblomma skrev:Vårt eternittak har fått en läcka och ska nu äntligen bort. Men vad ska man lägga istället? Jag funderar både på det praktiska, ekonomiska och estetiska.

Praktiskt: Lätt att lägga, hållbart. Så småningom vill vi ha solpaneler, så det måste gå lätt att fästa dem på det nya taket. Det får inte låta för mycket när det regnar (jag inbillar mig att plåttak gör det, stämmer det?). Lätt att rengöra. En firma har sagt att konstruktionen skulle hålla för betongtak, så vikten borde inte vara ett problem.

Ekonomiskt: Det får helt enkelt inte vara för dyrt och ska hålla så länge som möjligt.

Estetiskt: Ska passa till vårt vita enplans mexitegelhus från 70-talet och funka ihop med solpaneler.

Är det något annat man behöver tänka på?


plannja går att lägga ovanpå befintlig eternit

"Plannja har tre metoder för renovering av eternittak. Två av dessa är patenterade, kallade metod A resp metod B i denna tekniska information. Med dessa två metoder kan det gamla taket behållas som undertak utan att bearbetas. Inget farligt asbestdamm bildas."

https://www.beijerbygg.se/wcsstore/BeijerCAS/HPMAssets/d220001/medias/docus/80/produktdatablad_tekniskinfo_140221_093114_0134.pdf

Det hade jag inte hört talas om, intressant!
Solblomma
 
Inlägg: 1266
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Nytt tak - vilket ska jag välja?

Inläggav Skogkatt » 2024-04-18 22:37:42

antonius skrev:plannja går att lägga ovanpå befintlig eternit

"Plannja har tre metoder för renovering av eternittak. Två av dessa är patenterade, kallade metod A resp metod B i denna tekniska information. Med dessa två metoder kan det gamla taket behållas som undertak utan att bearbetas. Inget farligt asbestdamm bildas."

https://www.beijerbygg.se/wcsstore/BeijerCAS/HPMAssets/d220001/medias/docus/80/produktdatablad_tekniskinfo_140221_093114_0134.pdf


Det där låter ju riktigt bra.
Skogkatt
 
Inlägg: 6503
Anslöt: 2021-10-02

Nytt tak - vilket ska jag välja?

Inläggav Solblomma » 2024-04-19 6:41:56

Nu kom jag på en till sak: vi måste även byta ut en del av träkonstruktionen, vet inte hur mycket, pga att den blivit förstörd av läckan. Så en del av eternitpannorna måste ändå bort
Solblomma
 
Inlägg: 1266
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Nytt tak - vilket ska jag välja?

Inläggav slackern » 2024-04-19 18:52:42

antonius skrev:
slackern skrev:Du kanske ska investera i ett Tesla soltak får du taket och solcellerna i ett.

https://www.tesla.com/sv_se/solarroof

Om du kollar länken kan du läsa mer om det och kanske få inspiration. Men tänk på att det är "reklam" men tänkte att om du blir intresserad utav en sådan läsning så kan du Googla vad folk tycker om produkten å om det finns något annat alternativ.


men går det att lägga ovanpå befintligt eternittak? om man måste sanera asbesten först lär det bli vansinnigt dyrt


Man tar bort dom befintliga takpannorna eller beläggningen och ersätter dom med Tesla soltak vad jag har förstått det som.
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nytt tak - vilket ska jag välja?

Inläggav Huggorm » 2024-04-20 12:03:38

Det billigaste och enklaste är att lägga plåttak, TRP är billigast men inte så snyggt, man ser det oftast på förrådsbyggnader, ladugårdar och liknande. Så kallad "Pannplåt" är vanligare på hus, den är formad för att likna tegelpannor. Går fint att fästa solceller på senare. Men visst kan det låta lite när det regnar mycket, dock inte så mycket som man kunde tro.
Huggorm
 
Inlägg: 22578
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Nytt tak - vilket ska jag välja?

Inläggav Solblomma » 2024-04-20 13:25:27

Huggorm skrev:Det billigaste och enklaste är att lägga plåttak, TRP är billigast men inte så snyggt, man ser det oftast på förrådsbyggnader, ladugårdar och liknande. Så kallad "Pannplåt" är vanligare på hus, den är formad för att likna tegelpannor. Går fint att fästa solceller på senare. Men visst kan det låta lite när det regnar mycket, dock inte så mycket som man kunde tro.

Det lutar åt svart pannplåt. Men jag är fortfarande bekymrad över att det kan låta för mycket när det regnar. Vi är tre ljudöverkänsliga autister i familjen.
Solblomma
 
Inlägg: 1266
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Nytt tak - vilket ska jag välja?

Inläggav Skogkatt » 2024-04-20 13:59:24

Solblomma skrev:Det lutar åt svart pannplåt. Men jag är fortfarande bekymrad över att det kan låta för mycket när det regnar. Vi är tre ljudöverkänsliga autister i familjen.


Det är mycket ljud i plåt, men det beror mycket på hur mycket isolering du har i taket. Jag har en garage med nästan platt plåttak, där det är ungefär 20 cm tjock isolering i taket. När det regnar hårt hör man att det regnar, men det är ett väldigt dovt ljud. Så det är inte jobbigt att lyssna på. Om du har ordentlig isolering i taket bör det inte vara något problem. Men om det är tunn isolering kan det bli mycket buller.

Kanske känner du någon som har plåttak på sitt hus? Eller du kan hitta en byggnad med plåttak och fråga vilken typ av isolering de har och om de hör något när det regnar. Göra lite research.
Skogkatt
 
Inlägg: 6503
Anslöt: 2021-10-02

Återgå till Intressanta intressen



Logga in