Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav manne » 2021-04-12 12:20:46

Alyana skrev:
manne skrev:
Alyana skrev:Ja för mig funkar SNRI (Venlafaxin) perfekt för att skapa ett grundlugn och ett jämnt mående.
Men man börjar enbart i absoluta nödfall sas, djup återkommande depression/svår social hämning/svår ångest, då det i princip inte går att sluta ta det sedan.
För mig var det livsomvälvande när jag började med det i 20-årsåldern.
Jag kunde äntligen Leva! :-)Happy


Tack men är ssri farligt då.? :o :-)063 :?:

Farligt?
Om det inte är nödvändigt så är det väl onödigt att ta mediciner, men för många har SSRI och SNRI räddat livet på/för dem. :)
Vad vill du ha för effekt?


biverkningar på denna medicin. :cry:

Vanliga biverkningar för läkemedel i SSRI-kategorin är:
Viktförändringar (viktökning, viktminskning)
Darrningar.
Yrsel.
Illamående.
Muntorrhet.
Sexuella biverkningar såsom oförmåga att uppnå orgasm.
En liten grupp patienter får även kvarstående biverkningar efter avslutad medicinbehandling.

inte helt ofarligt att ta.
manne
 
Inlägg: 19828
Anslöt: 2007-08-23

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav manne » 2024-02-09 13:30:52

såg denna nu och jag kan säga att dessa piller hjälper men nackdelen är att dessa är beroende framkallande. :cry:

men dessa piller hjälper kan tala av egen erfarenhet :-)049 :-)Happy


Tablets for depression - Do antidepressants help? | DW Documentary
manne
 
Inlägg: 19828
Anslöt: 2007-08-23

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav manne » 2024-05-12 13:02:27

visst så lugnar SSRI ner folk :o :-)063 :?:

enligt Copilot så blir man lugnare av ssri :o :-)063 :?:
vad är rätt och vad är falskt :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 19828
Anslöt: 2007-08-23

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav manne » 2024-09-12 16:26:32

nackdelen med SSRI är att biverkningarna kan vara så att man blir fast i SSRI bubblan och att man lever i en fantasi värld och att man blir impotent av dessa piller :o :cry: :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 19828
Anslöt: 2007-08-23

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav manne » 2024-09-12 16:56:38

gjorde en sökning nu och fick upp följande :cry:

Copilot

Selektiva serotoninåterupptagshämmare (SSRI) är en vanlig typ av antidepressiva läkemedel som används för att behandla depression och andra psykiska tillstånd. Här är några vanliga biverkningar som kan uppstå vid användning av SSRI123:

Illamående
Huvudvärk
Sömnlöshet eller dåsighet
Sexuella biverkningar (t.ex. minskad libido, svårigheter att uppnå orgasm)
Viktförändringar (viktökning eller viktminskning)
Muntorrhet
Yrsel
Rastlöshet
Det är viktigt att notera att alla inte upplever dessa biverkningar och att de ofta kan minska över tid. Om du har frågor eller bekymmer om dina mediciner, är det alltid bäst att prata med din läkare.

Har du några specifika frågor om SSRI eller deras biverkningar?
manne
 
Inlägg: 19828
Anslöt: 2007-08-23

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav manne » 2024-09-12 22:39:32

Ärligt sagt jag tycker att SSRI är en jävla skit medicin grundar det på mina personliga erfarenheter.

alldeles för mycket biverkningar på den :cry:

skulle hellre vil äta valium och Sobril det hjälper mera och bättre än SSRI :-)063 :o :?:
manne
 
Inlägg: 19828
Anslöt: 2007-08-23

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav manne » 2024-09-13 11:27:38

Är verkligen kemiskt må bra mående bättre än normalt mående och är det verkligen normalt att vara glad varje dag :o :-)063 :?:

Är det inte bättre om lycka kommer och går i livet :o :-)063 :?:

frågan är om man verkligen måste medicinera bort all sorg och dåligt mående och nedstämdhet :o :?:

det är ju fullt normalt att må dåligt i bland i livet helt normalt det ju :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 19828
Anslöt: 2007-08-23

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav manne » 2024-09-14 11:27:27

jag tycker inte om SSRI alls skulle vilja sluta med just dessa psyk mediciner :cry: :oops:

tycker att dessa har för tok för mycket biverkningar tyvärr :cry: :x icon
manne
 
Inlägg: 19828
Anslöt: 2007-08-23

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav CrazyInTrains » 2024-09-14 17:33:50

Sertralin fungerar helt fantastiskt för mig. Över all förväntan. Jag oroar mig mycket mindre än tidigare och jag känner mig mycket mer "normal"! Jag har inte direkt haft några biverkningar som inte varit övergående. Enda dåliga är att det tog sådan tid innan någon kom på att ge mig dem. Men, men. Hellre sent än aldrig. Men jag undrar hur mycket lättare tonåren hade varit om jag knaprat dem redan då ...
CrazyInTrains
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2020-12-22
Ort: Västernorrlands län

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav manne » 2024-09-14 19:33:25

CrazyInTrains skrev:Sertralin fungerar helt fantastiskt för mig. Över all förväntan. Jag oroar mig mycket mindre än tidigare och jag känner mig mycket mer "normal"! Jag har inte direkt haft några biverkningar som inte varit övergående. Enda dåliga är att det tog sådan tid innan någon kom på att ge mig dem. Men, men. Hellre sent än aldrig. Men jag undrar hur mycket lättare tonåren hade varit om jag knaprat dem redan då ...


jag har en del andra mediciner som jag tycker fungerar bättre. :-)049 :-)Happy :D

INVEGA®

https://www.fass.se/LIF/product?nplId=2 ... userType=0

Zyprexa®

https://www.fass.se/LIF/product?userTyp ... 0927000089
manne
 
Inlägg: 19828
Anslöt: 2007-08-23

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav manne » 2024-09-14 19:35:16

CrazyInTrains skrev:Sertralin fungerar helt fantastiskt för mig. Över all förväntan. Jag oroar mig mycket mindre än tidigare och jag känner mig mycket mer "normal"! Jag har inte direkt haft några biverkningar som inte varit övergående. Enda dåliga är att det tog sådan tid innan någon kom på att ge mig dem. Men, men. Hellre sent än aldrig. Men jag undrar hur mycket lättare tonåren hade varit om jag knaprat dem redan då ...


Olanzapin Actavis

https://www.fass.se/LIF/product?userTyp ... 0312000084

dessa piller fungerar bättre på mig :-)049 :-)Happy :D
manne
 
Inlägg: 19828
Anslöt: 2007-08-23

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav straphanger » 2024-09-15 3:18:59

CrazyInTrains skrev:Sertralin fungerar helt fantastiskt för mig. Över all förväntan. Jag oroar mig mycket mindre än tidigare och jag känner mig mycket mer "normal"! Jag har inte direkt haft några biverkningar som inte varit övergående. Enda dåliga är att det tog sådan tid innan någon kom på att ge mig dem. Men, men. Hellre sent än aldrig. Men jag undrar hur mycket lättare tonåren hade varit om jag knaprat dem redan då ...


Hur länge har du tagit sertalin (om du känner dig bekväm med att berätta, förstås)?
straphanger
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2024-06-11

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav CrazyInTrains » 2024-09-15 8:55:25

straphanger skrev:Hur länge har du tagit sertalin (om du känner dig bekväm med att berätta, förstås)?

Sedan den 24 januari i år, fick det från habiliteringen. Äter nu 150 mg/dag.
CrazyInTrains
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2020-12-22
Ort: Västernorrlands län

Återgå till Aspergare och vården



Logga in