Robert "Bobby" Kennedy och hans politik?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav manne » 2024-01-08 22:22:13

så någon som kan något om Bobby Kennedy .?

visst så hade han flera olika politiska program i USA för att utrota fattigdomen :o :-)063 :?:

så någon som vill berätta mera om hans ambitioner.? :o :-)063 :?:
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2024-01-09 10:56:28

https://www.netflix.com/search?q=kennedy&jbv=80174282

såg att denna fanns på netflix nu skall se den :-)049 :-)Happy :D
manne

Inläggav manne » 2024-01-09 10:58:38

mer här :-)049 :-)Happy

What If Robert F. Kennedy Had Lived? | America's Lost President | Timeline
manne

Inläggav manne » 2024-01-09 12:00:40

så någon som vet vilka program han hade för att utrota fattigdomen i världen och i USA och för social rättvisa och för fred och frihet.?

någon som är kunnig på området där :o :-)063 :?: någon historiker som kan något om hans politik då.?
manne

Inläggav manne » 2024-01-09 12:03:32

https://rfklegacycurriculum.wordpress.com/poverty/

hittade denna dära nu artikeln :-)049 :-)Happy

Poverty

manne

Inläggav manne » 2024-01-09 12:41:11

mera här :-)049 :wink:

manne

Inläggav Alien » 2024-01-09 12:55:14

manne skrev:mer här :-)049 :-)Happy

Enligt vad de säger i denna video skulle Bobby Kennedy ha blivit en bättre president än Nixon, ja bättre än sin storebror John Kennedy.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav manne » 2024-01-09 12:58:12

Alien skrev:

Enligt vad de säger i denna video skulle Bobby Kennedy ha blivit en bättre president än Nixon, ja bättre än sin storebror John Kennedy.

Jo jag tror också det :-)049 :-)Happy

kan för lite om de amerikanska presidenterna tyvärr :cry: :oops:
manne

Inläggav manne » 2024-01-09 13:07:09

Alien skrev:

skall kolla på netflix dokumentären när jag får tid :-)049 :-)Happy
manne

Inläggav Alien » 2024-01-09 13:08:26

Troligen hade han avslutat Vietnamkriget tidigare. Visserligen var både president John Kennedy och hans bror och justitieminister Bobby Kennedy för upptrappningen av USAs krig i Vietnam i början. Men Robert Kennedy hade börjat tvivla och det hade faktiskt redan John Kennedy.

Spoiler: visa
1961 hade USA tusen militärer i Sydvietnam, året därpå var de niotusen. Ansvarig för denna upptrappning var den nye presidenten John F Kennedy. I en tv-intervju slog han fast, tillfrågad om han trodde på sin företrädares dominoteori:

"Jag tror på den. Förlusten av Vietnam skulle ge intrycket att framtiden i Sydostasien låg i kommunisternas händer."

Ett krig som USA inte kunde vinna
Så småningom började Kennedy ändå tvivla på om insatsen i Vietnam var värd besväret. Hösten 1963 luftade han flera gånger sin oro över att USA höll på att dras in i ett krig som man inte kunde vinna. I november, just innan han gav sig av till Texas på den resa som skulle bli hans död, gav Kennedy en av sina rådgivare ett uppdrag:

"Jag vill ha en djuplodande studie av varje tänkbar möjlighet vi har i Vietnam, inklusive att dra oss helt ur. Vi måste granska hela den här frågan förutsättningslöst."

Ingen vet vad som hade hänt om John Kennedy fått leva. Ingen vet hur han hade hanterat Vietnam under en andra mandatperiod. Vad vi vet är att efterträdaren Lyndon Johnson beslöt skicka stridande förband till Vietnam.
https://www.so-rummet.se/fakta-artiklar ... s-forlust#
Alien
Moderator

Inläggav manne » 2024-01-09 13:15:54

Alien skrev:Troligen hade han avslutat Vietnamkriget tidigare. Visserligen var både president John Kennedy och hans bror och justitieminister för upptrappningen av USAs krig i Vietnam i början. Men Robert Kennedy hade börjat tvivla och det hade faktiskt redan John Kennedy.

1961 hade USA tusen militärer i Sydvietnam, året därpå var de niotusen. Ansvarig för denna upptrappning var den nye presidenten John F Kennedy. I en tv-intervju slog han fast, tillfrågad om han trodde på sin företrädares dominoteori:

"Jag tror på den. Förlusten av Vietnam skulle ge intrycket att framtiden i Sydostasien låg i kommunisternas händer."

Ett krig som USA inte kunde vinna
Så småningom började Kennedy ändå tvivla på om insatsen i Vietnam var värd besväret. Hösten 1963 luftade han flera gånger sin oro över att USA höll på att dras in i ett krig som man inte kunde vinna. I november, just innan han gav sig av till Texas på den resa som skulle bli hans död, gav Kennedy en av sina rådgivare ett uppdrag:

"Jag vill ha en djuplodande studie av varje tänkbar möjlighet vi har i Vietnam, inklusive att dra oss helt ur. Vi måste granska hela den här frågan förutsättningslöst."

Ingen vet vad som hade hänt om John Kennedy fått leva. Ingen vet hur han hade hanterat Vietnam under en andra mandatperiod. Vad vi vet är att efterträdaren Lyndon Johnson beslöt skicka stridande förband till Vietnam.
https://www.so-rummet.se/fakta-artiklar ... s-forlust#

tyvärr USAs historia kan jag väldigt lite om men jag litar på dig dära :-)049 :-)Happy
manne

Inläggav Alien » 2024-01-09 13:34:27

manne skrev:tyvärr USAs historia kan jag väldigt lite om men jag litar på dig dära :-)049 :-)Happy

Det är snarare SO-rummet du får lita på. Sajten drivs av en SO-lärare men han har inte skrivit allt själv.

Det mesta av SO-rummets textmaterial är därför skrivet av andra lärare, författare/journalister och ämnesexperter/sakkunniga (doktorander, fil.dr, professorer).
https://www.so-rummet.se/om-oss
Alien
Moderator

Inläggav manne » 2024-08-28 17:06:30

någon som vet vad som skilde sig mellan Bobby Kennedy VS Barack Obama då är dessa lika varandra :o :-)063 :?:

Är eller var Barack Obama en modern Bobby" Kennedy :o :-)063 :?:

är de lika varandra på höger vänster skalan politiskt då :o :-)063 :?:
manne

Återgå till Intressanta intressen

Logga in