Hur vanligt med AS och medicinera?
13 inlägg
• Sida 1 av 1
Hur vanligt med AS och medicinera?
Hur vanligt är det att ha As och medicinera?
C
C
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 16:37:23, redigerad totalt 1 gång.
VaiSing skrev:Du får nog utveckla frågeställningen, AS kan man inte medicinera, men jag gissar att du menar något annat med din fråga, eller?
Roligt att se dig här igen, det var längesen!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:37:24, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Ok, ett förtydligande: Hur vanligt är det att ha As med tvångsproblematik och ta medicin, för många av oss har väl även tvång som oftast ej försvinner på egen hand, i värsta fall behövs väl medicin ? Jag har själv blivit erbjuder medicin p.ga min tvångsproblematik, men har avböjt flera gånger.
Chrille
Chrille
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 16:37:24, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb skrev:Ok, ett förtydligande: Hur vanligt är det att ha As med tvångsproblematik och ta medicin, för många av oss har väl även tvång som oftast ej försvinner på egen hand, i värsta fall behövs väl medicin ? Jag har själv blivit erbjuder medicin p.ga min tvångsproblematik, men har avböjt flera gånger.
Chrille
Tycker du inte du behöver medicin el är du rädd för biverkningar?
Jag har börjat ta sertralin mot fobi och det ska jag tydligen göra i ett år (det tar så lång tid för att få full effekt tydligen). Annars har jag levt ett långt liv utan mediciner. Fobierna slog till när jag förlorade jobbet.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:37:24, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb skrev:Ok, ett förtydligande: Hur vanligt är det att ha As med tvångsproblematik och ta medicin, för många av oss har väl även tvång som oftast ej försvinner på egen hand, i värsta fall behövs väl medicin ? Jag har själv blivit erbjuder medicin p.ga min tvångsproblematik, men har avböjt flera gånger.
Chrille
Jag har fått både Zoloft (sertralin) och Efexor (venlafaxine) mot tvång, och det var helt värdelöst. Det skrivs endast ut i hopp om att underlätta nedstämdhet och depressiva inslag som kan uppkomma vid stress av allt tvång, som sedan förhoppningsvis ska kunna leda till att man kan få det lättare att arbeta bort tvånget. Jag vet inte om det har fungerat för någon annan, men jag skulle tro att de sätter in antidepp endast för att tjäna pengar.
Senast redigerad av OnionKnight 2011-05-04 16:37:24, redigerad totalt 1 gång.
- OnionKnight
- Anslöt: 2008-03-12
RE:Alien
Ja, är rädd för biverkningar samt att jag hört av en kompis att han kände inte igen sig själv med medicinen. Enligt en psykiatriker är det tydligen de tre första veckorna "inkörstiden" för att sedan återgå till ett normalt läge igen för de som medicinerar. Nåt jag äter är Omega-3 som gör mig avkopplad och att jag får lättare till skratt ( som jag borde känna mig om jag inte dricker för mycket kaffe som påverkar och gör mig orolig pga att hjärtat slåt snabbare). Är en tydlig skillnad dagarna jag missat äta Omega-3 kosttillskott.
Mvh
Chrille
Mvh
Chrille
Idag var jag på Apoteket och hämtade:
Circadin, 2 mg
Risperidon Krka, 1mg
Mirtazapin ratiopharm, 30 mg
Diclofenac T ratiopharm, 25 mg
Frågade om APO-dos var kostnadsfritt och det var det, det går genom läkaren. De visade även en doseringsask för runt 80:-, men sa att jag skulle fundera på saken. Skönt att ha medicin igen , det känns riktigt bra.
Har nu fått ny tid hos överläkaren / min läkare, tiden är 8/1 2010, de sa- nu får du inte glömma tiden, har glömt två gånger tdigare..oops..
Circadin, 2 mg
Risperidon Krka, 1mg
Mirtazapin ratiopharm, 30 mg
Diclofenac T ratiopharm, 25 mg
Frågade om APO-dos var kostnadsfritt och det var det, det går genom läkaren. De visade även en doseringsask för runt 80:-, men sa att jag skulle fundera på saken. Skönt att ha medicin igen , det känns riktigt bra.
Har nu fått ny tid hos överläkaren / min läkare, tiden är 8/1 2010, de sa- nu får du inte glömma tiden, har glömt två gånger tdigare..oops..
Får Sertralin för tvång, och det fungerar väldigt bra på mig. I princip inga tvångstankar sedan jag börjat (förutom vid hypomana-manodepressiva perioder).
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 16:37:24, redigerad totalt 1 gång.
- Liljencroowna
- Anslöt: 2009-02-28
nano skrev:Är det inte bra att göra något åt själva orsaken till tvånget?
Tvång är ofta för att minska ångest, SSRI tex sertralin/Zoloft används ofta i det syftet, även om det är antidepressivt. KBT funkar bra, man skall ta tag i tvång snarast, före de tar över ens liv.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:37:24, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Aspergare och vården