När jag lämnar hemmet fungerar inte eposten

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

När jag lämnar hemmet fungerar inte eposten

Inläggav Alien » 2023-08-14 23:59:22

Allt fungerar automatiskt när jag sitter hemma. Ingenting fungerar när jag sitter någon annanstans. Jag har skrivit upp lösenorden på bägge mina epostadresser.

Försöker logga in på Outlook med lösenordet. Det accepteras inte, i stället vill Microsoft skicka en kod till min andra epostadress (gmail). Inte heller lösenordet på gmail fungerar och den vill skicka en kod till Outlook. Moment 22! Men till slut fungerar Gmail med ett nummer som skickas till mobilen. Så jag kan hämta en kod till Outlook. Men varje gång jag ska gå in på Outlook måste jag hämta en ny kod. Och ibland står det på gmail att de de skickat siffor till mobilen men det finns inga.

Jag försöker med lösenordet till Outlook men får felmeddelande. Försöker skapa ett nytt lösenord som är lika som det gamla. Då får jag meddelande att jag inte kan använda ett gammalt lösenord. (Så de känner igen mitt gamla lösenord.) Hittar på ett nytt lösenord och får meddelande att det inte duger (för enkelt). Varför får jag inte själv bestämma hur enkelt lösenord jag vill ha, det var iaf varken 123456 el abcdef. :x icon Tredje försöket lyckas det. Men nu kommer jag inte längre automatiskt in på Outlook utan de frågar efter lösenordet varje gång.

Det var också bekymmer att komma in på UNT och Facebook. Aspergerforum gick öht inte att komma in på. Om jag flyttar en dag så ajöss med forumet för alltid.

Jag sitter och svär över tekniken. "Du är ändå bra för din ålder", säger dottern tröstande. :?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

När jag lämnar hemmet fungerar inte eposten

Inläggav Skogkatt » 2023-08-15 0:42:53

Jag tror att du behöver Mozilla Thunderbird. Det skulle ha gjort det lättare att kontrollera din e-post.

https://no.wikipedia.org/wiki/Mozilla_Thunderbird

Men problemet är att om du försöker installera och fixa allt det själv, kommer du att trötta ut dig helt och bli galen. Så du måste ha fått någon som vet hur man gör det att ordna det åt dig. Jag skulle också rekommendera att bli av med Outlook och använda till exempel Protonmail istället. Men det är inte lätt att förklara på ett enkelt sätt allt du behöver göra här i den här tråden.

Du kan inte ha ett kort och enkelt lösenord eftersom folk hackar e-postkonton hela tiden. Men när du loggar in ska det vara en liten ruta där det står "håll mig inloggad" eller något liknande. Om du hade markerat den rutan skulle du inte behöva använda ett lösenord varje gång.

Kanske någon annan här som vet mer om data har några bra tips?
Skogkatt
 
Inlägg: 6523
Anslöt: 2021-10-02

När jag lämnar hemmet fungerar inte eposten

Inläggav Alien » 2023-08-17 12:34:22

Så irriterande när jag försöker komma in på gmail. Jag var ju tvungen att skapa ett nytt lösenord och det pappret jag skrev upp det på glömde jag kvar.

Så försöker jag komma in via mobilen och får följande meddelande:
"Google har skickat en avisering till Galaxy A53 5G. Tryck på Ja i aviseringen och tryck sedan på [ett nummer] på telefonen för att verifiera din identitet."

Men det kommer ju ingen avisering och inget nummer att trycka på!
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

När jag lämnar hemmet fungerar inte eposten

Inläggav Skogkatt » 2023-08-17 12:46:39

Alien skrev:Så irriterande när jag försöker komma in på gmail. Jag var ju tvungen att skapa ett nytt lösenord och det pappret jag skrev upp det på glömde jag kvar.

Så försöker jag komma in via mobilen och får följande meddelande:
"Google har skickat en avisering till Galaxy A53 5G. Tryck på Ja i aviseringen och tryck sedan på [ett nummer] på telefonen för att verifiera din identitet."

Men det kommer ju ingen avisering och inget nummer att trycka på!


Det hände mig också för ett tag sedan, det visade sig att min telefon trodde att meddelandet var skräppost / spam. Så meddelandet kom aldrig till min inkorg, det hamnade i en skräppost-mapp eller spam-mapp på telefonen.
Skogkatt
 
Inlägg: 6523
Anslöt: 2021-10-02

Återgå till IT-forum



Logga in