Hypatia – filosofi, kristen extremism och romarrikets fall.?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav manne » 2023-07-07 12:17:21

Riksamiralen skrev:Har du ens läst historia i skolan för du verkar veta ganska lite om antiken och bara anta saker efter hur du själv känner kring vissa saker och vad du ser i filmer?

Jag kan en del om historia :-)049 :-)Happy :wink:

post1664900.html
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2023-07-07 12:23:09

Riksamiralen skrev:
Alien skrev:Det är ingen som förnekat att Hypatia mördades av kristna fanatiker.

Precis, jag tror ingen förnekar det. Men Hypatia var en person som mördades. Så manne sätt det i kontexten att antiken var en väldigt våldsam period och alla mördade alla i stort sett. Romarna erövrade kontinenten. Ja att en oskyldig matematiker strök med är beklagligt men jag tror inte det är det värsta som hände då, jämfört tillexempel med att Jerusalem brann ner eller Romarna offrade människor i gladiatorsspel för sin underhållning, allting var grymt för längesen och jag tror inte någon särskild grupp var mer medvetet grym än den andra, det var bara så det var för väldigt länge sen när världen var en hård plats och livet var kort för de allra flesta.

Jo så kan det ha varit finns en dvd serie om rom som kan skildra lite hur det kan ha varit. :o :-)063 :?: :wink:

manne

Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in