Är ni hjärnröntgade?
15 inlägg
• Sida 1 av 1
Är ni hjärnröntgade?
Vid bedömningssamtalet sa de att det kunde bli aktuellt med hjärnröntgen vid en np-utredning. Vad tittar de efter? Har eventuella fynd med as att göra?
Senast redigerad av beek 2011-05-04 16:46:08, redigerad totalt 1 gång.
sssssm skrev:Ja, men det i annat (om än i slutändan något anknutet) sammanhang.
Jag med.
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 16:46:08, redigerad totalt 1 gång.
- missbutterfly
- Anslöt: 2007-02-13
Jag gjorde inget av det, varken hjärnröntgen eller EEG... (Tänk vad enkelt det skulle vara om både NPF och psykiska "störningar" syntes på hjärnröntgen...)
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 16:46:08, redigerad totalt 1 gång.
- Ensamflickan
- Inaktiv
- Anslöt: 2007-03-16
Jag har gjort både CT (hjärnröntgen) och EEG men det var för att utesluta bla tumör i helt andra sammanhang, det hade ingenting alls med min AS/ADHD att göra.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:46:08, redigerad totalt 1 gång.
Var med på ett expriment på Karolinska där man jämförde friska hjärnor med alzenheimerpatienters, där fick man genomgå petscanning och magnetkameraundersökning medans man utförde enkla uppgifter, dessutom fick man drygt 3000:- kr skattefritt, inte illa
Detta ingenting med AS att göra.
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 16:46:08, redigerad totalt 1 gång.
Jag har fått bli datortomograferad två gånger p.g.a. min migränhuvudvärk. Man ville utesluta hjärntumör.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:46:08, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Re: Är ni hjärnröntgade?
beek skrev:Vid bedömningssamtalet sa de att det kunde bli aktuellt med hjärnröntgen vid en np-utredning. Vad tittar de efter? Har eventuella fynd med as att göra?
Hej!
Ibland kan man få AS-diagnos efter en hjärnskada vid födseln eller strax efter födseln pga syrebrist bl a. Om du inte har AS pga arv från dina släktngar osv kanske de vill utesluta skador på hjärnan som en orsak. Gör dig inte för stora förväntingar bara om att de ska hitta ngt. Jag fick en liten hjärnskada vid födseln, som nu tros vara läkt. Jag har gjort flera hjärnröntgen under mitt liv och man har inte kunnat hitta ngt kontret utifrån just röntgen. Jag har AS-diagnos utifrån hjärnskadan.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:46:08, redigerad totalt 1 gång.
Garum skrev:Var med på ett expriment på Karolinska där man jämförde friska hjärnor med alzenheimerpatienters, där fick man genomgå petscanning och magnetkameraundersökning medans man utförde enkla uppgifter, dessutom fick man drygt 3000:- kr skattefritt, inte illa
Jag visste inte att du var så pass gammal.
Återgå till Aspergare och vården