Favoritserier (TV-serier)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Viggen » 2009-06-15 21:13:16

NCIS
    BSG new series
    Supernatural
    Heroes
    South Park
    Vänner
    Top Gear
    Sons Of Anarchy
    Star Trek The new generation
    Wipeout
    Crimminal minds
    The Ultimate Fighter

Dessa är vad jag kan komma på just nu. :)
Viggen

Anslöt: 2009-06-13

Favoritserier (TV-serier)

Inläggav Alien » 2023-06-24 1:53:44

Bump!

En serie som jag började se av misstag och sedan fastnade för är amerikanska dramaserien The Affair från 2014. Den visas nu på kanal 8.

Författarna är Sarah Treem och Hagai Levi. Skådespelarna är helt okända för mig men de spelar bra.

Noah är lärare och författare och det går inte så bra med hans författande. Han är gift med Helen och de har fyra barn. Helen älskar honom men han är rastlös och uttråkad. Familjen reser till semesterorten Montauk och där möter Noah servitrisen Alison och de inleder en kärleksaffär. Alison är gift med Cole som har en hästranch.
Spoiler: visa
Deras ekonomi är dålig så därför extraknäcker de som knarklangare. De hade en liten pojke som omkommit. Både Noah och Alison skiljer sig och sedan lever de lyckliga ... Nej, det gör de inte.

Det utomäktenskapliga förhållandet leder till en massa elände och ytterligare utomäktenskapliga affärer. Och inte är det bra för barnen. Jag retar mig på hur otroligt irrationellt och egoistiskt alla vuxna beter sig. I början kunde jag inte ens skilja på Helen och Alison; båda har långt brunt hår och utskjutande överläpp (mode?).

I början arbetar Noahs och Helens son Martin på Coles ranch. Plötsligt släpper han ut en häst och alla får extra arbete med att fånga in den. Noah hämtar Martin och frågor varför han gjorde det. "Har du aldrig gjort något utan att veta varför?" frågar Martin, och Noah blir honom svaret skyldig.

I varje avsnitt visas först från Noahs perspektiv och sedan från Alisons. Inte oväntat skiljer de sig åt. Senare får vi också se från Helens och Coles perspektiv. Det är ju ovanligt. Karaktärerna är inte heller klichéer utan komplicerade.

Serien har fått bra kritik. Vid Golden Globe-galan 2015 utsågs The Affair till Bästa dramaserie.

Introt är intressant. Det brukar vara glatt, sorgligt el dramatiskt. Man ska känna förväntan när manhör introt. Men här är det rent ångestskapande. Man förstår att det blir "feel bad". Jag väntar mig att någon kommer att begå självmord och att någon kommer att mördas. Låten heter Container av och med Fiona Apple.

I was screaming into the canyon
At the moment of my death
The echo I created
Outlasted my last breath
---
I have only one thing to do and that's
To be the wave that I am and then
Sink back into the ocean
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Tipsa medlemmarna