Små tvåtaktsmotorer
29 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Små tvåtaktsmotorer
Är det någon här som är intresserad av tvåtaktsmotorer?
Och som är intresserad av att prata om det?
Och som är intresserad av att prata om det?
Små tvåtaktsmotorer
Har själv ritat och konstruerat ett v-twin Motor block.som jag har tänkt fräsa ut i min egen byggda cnc fräs.
Har bara inte orken för det just nu
Har bara inte orken för det just nu
Små tvåtaktsmotorer
Det ska bli en 220cc v-twin.
Cnc fräsen är ett egen konstruktion och byggd av mig.
Jobba sim cnc operatör på ett ställe som byggde maskiner. Och då byggde jag den.
Cnc fräsen är ett egen konstruktion och byggd av mig.
Jobba sim cnc operatör på ett ställe som byggde maskiner. Och då byggde jag den.
Små tvåtaktsmotorer
kuj kuj skrev:Det ska bli en 220cc v-twin.
Cnc fräsen är ett egen konstruktion och byggd av mig.
Jobba sim cnc operatör på ett ställe som byggde maskiner. Och då byggde jag den.
Det är imponerande.
Små tvåtaktsmotorer
Som sagt, jag är imponerad. Har också jobbat i mekanisk verkstad men bara kört manuella svarvar och fräsar mm. Jag var mer reparatör och såg till att maskinerna gick. En del produktion däremellan.
Ska du använda motorn till något eller bara ställa den i bokhyllan?
Berätta lite om den.
Ska du använda motorn till något eller bara ställa den i bokhyllan?
Berätta lite om den.
Små tvåtaktsmotorer
Blocket är baserat på Derbi d50b0 motorn. Växellådan är tagen från den motorn förstärkt naturligtvis. Cylindrarna är 2st parmakit 110cc. Den ska ha torr koppling som en riktig racer.
Jag ska naturligtvis starta den och sätta den i ett chassi är det tänkt så jag kan prova köra den. Det bör bli kul.
Men det är nog det jag ska ha den till. Konstruera tillverka och bygga den är det som är kul och spännande. Jag hoppas jag orkar fullfölja det till slutet. Men det tror jag att jag gör med tiden. Har kommit långt nu.
Har bara tillverkning och montering kvar. Allt som behövs är införskaffat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Små tvåtaktsmotorer
Så 2 vevaxlar om jag förstår rätt. Är det för att kunna i princip bygga en förstärkt Derbi mopedmotor med en extra cylinder, 2 Derbivevaxlar osv i ett utvidgat vevhus med 1 cylinder rakt upp och 1 rakt framåt?
Isf blir den väl jäkligt kortslagig för att vara på 220cc? Men det har funnits 100cc-cylindrar till moppemotorer förr.
Det som jag uppfattar som vevaxlar ser ut att ha olika stora kugghjul mellan sig - isf kommer vevaxlarna att gå i otakt. Har jag missförstått?
EDIT: Det måste vara en synvilla - kugghjulen har samma kuggantal men diametrarna ser olika ut.
Isf blir den väl jäkligt kortslagig för att vara på 220cc? Men det har funnits 100cc-cylindrar till moppemotorer förr.
Det som jag uppfattar som vevaxlar ser ut att ha olika stora kugghjul mellan sig - isf kommer vevaxlarna att gå i otakt. Har jag missförstått?
EDIT: Det måste vara en synvilla - kugghjulen har samma kuggantal men diametrarna ser olika ut.
Små tvåtaktsmotorer
Bilden är inte den bästa.
Men det sitter ett litet kugghjul på samma Axel som det lite större kugghjulet.
Så vevarna snurrar lika snabbt och kommer att gå i takt.
Det lilla går till kopplingen.
Du kan söka på Google på "Rimar Motors 600cc 2 Stroke V-Twin Project" så bör du få upp bilder på
En motor som funkar på liknande sätt.
Det är bara ett snitt motor Blocket på bilden. Cylindrarna är inte med!
Det är värsta trim cylindrarna som går att köpa till Derbi motorn. 55mm kolv diameter. 46 i slag.
Med en vevstake på 90mm.
Men det sitter ett litet kugghjul på samma Axel som det lite större kugghjulet.
Så vevarna snurrar lika snabbt och kommer att gå i takt.
Det lilla går till kopplingen.
Du kan söka på Google på "Rimar Motors 600cc 2 Stroke V-Twin Project" så bör du få upp bilder på
En motor som funkar på liknande sätt.
Det är bara ett snitt motor Blocket på bilden. Cylindrarna är inte med!
Det är värsta trim cylindrarna som går att köpa till Derbi motorn. 55mm kolv diameter. 46 i slag.
Med en vevstake på 90mm.
Små tvåtaktsmotorer
kuj kuj skrev:Men det sitter ett litet kugghjul på samma Axel som det lite större kugghjulet.
Så vevarna snurrar lika snabbt och kommer att gå i takt.
Det lilla går till kopplingen.
Ja, men det är förstås de stora som avgör om de går i takt.
kuj kuj skrev:Cylindrarna är inte med!
Nej det ser jag.
kuj kuj skrev:Det är värsta trim cylindrarna som går att köpa till Derbi motorn. 55mm kolv diameter. 46 i slag.
Då är det väl trimvevaxlar också? 46 i slag på en 50cc-motor blir långslagigt som en tändkulemotor. Eller också är motorn kanske avsedd att trimmas med större cylindrar på originalveven
Små tvåtaktsmotorer
Det är bara Trim grejer som jag ska använda. Inte en enda orginal del ska användas.
Jag ska använda två 110cc cylindrar. Så det blir en 220cc motor!
Så det kommer att bli bra med pulver i den.
Har funderat på om man kunde ha den i något dragster chassi och provat den på ett moped drag race kanske.
Men det är inte därför jag bygger den. Jag gör det för det är intressant.
Jag har valt det därför DET är dyrt nog. Har fixat lite med motorcyklar och bilar med. Men det är för dyrt och det blir för stor projekt. Så det har jag lagat ner. Sen för det andra. Det är inte köra som är kul. Det är byggandet!
Detta är mer överkomligt projektet.
Jag ska använda två 110cc cylindrar. Så det blir en 220cc motor!
Så det kommer att bli bra med pulver i den.
Har funderat på om man kunde ha den i något dragster chassi och provat den på ett moped drag race kanske.
Men det är inte därför jag bygger den. Jag gör det för det är intressant.
Jag har valt det därför DET är dyrt nog. Har fixat lite med motorcyklar och bilar med. Men det är för dyrt och det blir för stor projekt. Så det har jag lagat ner. Sen för det andra. Det är inte köra som är kul. Det är byggandet!
Detta är mer överkomligt projektet.
Små tvåtaktsmotorer
Vad jag har läst så ska en sådan cylindrer utveckla ca 28 hk.
Så det ska bli intressant och se om denna Motor kommer att ha någon stans i närheten av de teoretiska 56 hk.
Så det ska bli intressant och se om denna Motor kommer att ha någon stans i närheten av de teoretiska 56 hk.
Små tvåtaktsmotorer
Då får du skaffa ett par expansionskammare / avgasrör eller vad de kallas nu men det vet du.
Jag har 50 år gamla ritningar hur man bygger såna till valfri tvåtaktare. Men det finns väl i trimsatsen.
En gång i tiden hade jag en dröm om att tillverka en stor 1-cylindrig fyrtakts mc-motor.
Om toppventiler var för svårt så gärna sidventiler. Minst 1000 cc. Lågvarvig - ville att den skulle tända typ en gång per telefonstolpe (eller lyktstolpe med dagens mått).
Har du sett killen som byggde ihop gamla Kawasaki 2- och 3-cylindriga tvåtaktare?
Upp till 500cc original tror jag de var på. Värstingar på sin tid.
Med enkla medel kopplade han ihop vevaxlarna och staplade vevhusen på bredden!
6-cylindrig tusenkubiks tvåtaktare - jäklar vad de måste ha gått!
Det där jag skrev om olika diameter på kugghjulen - det ser ut som du tagit kort på bildskärmen, vilket skulle förklara perspektivfelet
Jag har 50 år gamla ritningar hur man bygger såna till valfri tvåtaktare. Men det finns väl i trimsatsen.
En gång i tiden hade jag en dröm om att tillverka en stor 1-cylindrig fyrtakts mc-motor.
Om toppventiler var för svårt så gärna sidventiler. Minst 1000 cc. Lågvarvig - ville att den skulle tända typ en gång per telefonstolpe (eller lyktstolpe med dagens mått).
Har du sett killen som byggde ihop gamla Kawasaki 2- och 3-cylindriga tvåtaktare?
Upp till 500cc original tror jag de var på. Värstingar på sin tid.
Med enkla medel kopplade han ihop vevaxlarna och staplade vevhusen på bredden!
6-cylindrig tusenkubiks tvåtaktare - jäklar vad de måste ha gått!
Det där jag skrev om olika diameter på kugghjulen - det ser ut som du tagit kort på bildskärmen, vilket skulle förklara perspektivfelet
Små tvåtaktsmotorer
Ja jag tog ett foto på skärmen med surfplattan.
Det finns dom som bygger ihop två motorer till en. Har själv funderat på detta.
Har kommit fram till en ganska enkel lösning så man skulle kunna bygga ihop två Derbi motorer.
Så vem vet.kanse en dag.
Jag håller mig till moped motorer nu för tiden. Billigast så.
Man kan få dom att gå ordentligt om man vill
Just nu sitter jag och funderar på hur man skulle kunna bygga en free tech Derbi motor med cylindrern vänd bak och fram och Med rotary valve.
Det finns dom som bygger ihop två motorer till en. Har själv funderat på detta.
Har kommit fram till en ganska enkel lösning så man skulle kunna bygga ihop två Derbi motorer.
Så vem vet.kanse en dag.
Jag håller mig till moped motorer nu för tiden. Billigast så.
Man kan få dom att gå ordentligt om man vill
Just nu sitter jag och funderar på hur man skulle kunna bygga en free tech Derbi motor med cylindrern vänd bak och fram och Med rotary valve.
Små tvåtaktsmotorer
När jag var i moppeåldern så trimmade jag en Sachs moppemotor efter eget huvud.
Sachs moppemotorer var inte kluvna på mitten som alla andra utan vid ena sidan av vevhuset. Det gjorde att det fanns plats att ta upp ett stort hål mitt fram i vevhuset och sätta dit reedventiler på utsidan och en stor förgasare. Hade begagnade grejer. Täckte originalinsuget med en plåtbit.
Tyvärr var mina medel inte så stora, så jag limmade fast reed-hus och förgasare med epoxilim mot vevhuset. Så körde jag runt kvarteret, sen ramlade grejerna av. Men det gick rätt bra den biten.
Sachs moppemotorer var inte kluvna på mitten som alla andra utan vid ena sidan av vevhuset. Det gjorde att det fanns plats att ta upp ett stort hål mitt fram i vevhuset och sätta dit reedventiler på utsidan och en stor förgasare. Hade begagnade grejer. Täckte originalinsuget med en plåtbit.
Tyvärr var mina medel inte så stora, så jag limmade fast reed-hus och förgasare med epoxilim mot vevhuset. Så körde jag runt kvarteret, sen ramlade grejerna av. Men det gick rätt bra den biten.
Små tvåtaktsmotorer
Jag har en skrotad Derbi går chassi som jag har tänkt att montera den i,när den väl är klar för prov start.
Har även ritat ett eget ram/chassi som jag eventuellt bygger till den. Men tvivlar på att det blir av.
Har även ritat ett eget ram/chassi som jag eventuellt bygger till den. Men tvivlar på att det blir av.
Små tvåtaktsmotorer
Grab the flag Grobnik revival 50cc - 2nd race
En gång i tiden fanns ju Road Racing-klassen 50 cc. Tycker mig minnas att Derbi tävlade i den klassen.
Och det var 50 cc dvs mopedstorlek på motorerna, men max trimmat och typ 10 växlar. Hela hojen byggd så lätt som möjligt. Små lätta förare. Här är ett spännande klipp på veteranlopp.
Ca 3,5 minuter in i klippet börjar filmaren fajtas med en förare i grönt. Den gröne kör om på rakorna men filmaren kör om i kurvorna så de är ganska jämspelta. Rafflande
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Små tvåtaktsmotorer
Det finns en ny utvecklad växellåda till derbi som har 8 växlar som går att köpa.
Små tvåtaktsmotorer
Jag har faktiskt beställa en sådan växellåda.
Den ska komma i oktober hoppas jag.
Sen så bygger jag lite på en kreidler van veen replika.
Men det går trögt fram.
Den ska komma i oktober hoppas jag.
Sen så bygger jag lite på en kreidler van veen replika.
Men det går trögt fram.
Små tvåtaktsmotorer
kuj kuj skrev:Det finns en ny utvecklad växellåda till derbi som har 8 växlar som går att köpa.
Vad är det original, 6?
Är utväxlingsomfånget större eller är stegen tätare än på original?
Större omfång är bra - både snabba starter och hög toppfart.
Tätare steg är kanske mindre bra - lite bättre acc men en jäkla massa växlande. Hög etta om du drevat för toppfart.
Små tvåtaktsmotorer
Den är tätare växlad. Utvecklad för banracing.
Ja original är 6 växlad. Men jag har en 6 växlad låda som har högre utväxling och som är avsedd för extremt trimmade motor. Som jag hade tänkt att användas i min motor.
Ja original är 6 växlad. Men jag har en 6 växlad låda som har högre utväxling och som är avsedd för extremt trimmade motor. Som jag hade tänkt att användas i min motor.
Små tvåtaktsmotorer
Det finns en race serie nere i Europa som heter free tech 50cc hightech Racing.
Ganska intressanta racer maskiner dom har faktiskt. Ganska otroligt att dom tävlar i farter upp till 150 km/h med 50cc maskiner.
Så härkanen speciella byggd race maskin se ut.
Ganska mycket special.
Ganska intressanta racer maskiner dom har faktiskt. Ganska otroligt att dom tävlar i farter upp till 150 km/h med 50cc maskiner.
Så härkanen speciella byggd race maskin se ut.
Ganska mycket special.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Små tvåtaktsmotorer
kuj kuj skrev:Det finns en race serie nere i Europa som heter free tech 50cc hightech Racing.
Ganska intressanta racer maskiner dom har faktiskt. Ganska otroligt att dom tävlar i farter upp till 150 km/h med 50cc maskiner.
Så härkanen speciella byggd race maskin se ut.
Ganska mycket special.
Hojen på din bild ser ut att ha feta däck jämfört med hojarna jag postade ovan - tycker mig se det på framhjulsfälgen.
Undrar om så breda däck behövs eller om de är en eftergift åt vad som ser "macho" ut
Hur som helst ger förstås breda däck större luftmotstånd än smala, men ev bättre grepp i kurvor.
Små tvåtaktsmotorer
Bilden på den hojen du posta är är en hoj som dom kör classic racing med nu förtiden.
Det är typ en sådan kridler som jag hoppas få ihop någon gång.
free tech 50cc hightech Racing är mer en modern prototyp Racing med 50cc.
Det jag tycker är kul med det är tekniken och se alla problemlösningar.
Det är typ en sådan kridler som jag hoppas få ihop någon gång.
free tech 50cc hightech Racing är mer en modern prototyp Racing med 50cc.
Det jag tycker är kul med det är tekniken och se alla problemlösningar.
Återgå till Intressanta intressen