Deklarationen om de mänskliga rättigheterna?
90 inlägg
• Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Alien skrev:Vad menar du? Var motivet till FNs deklaration om mänskliga rättigheter för att ge utlänningar samma rätt som svenskar i Sverige?
Jag vet inte säkert, men jag antar att det var det, eller hur? Man var tvungen att se till att alla fick samma behandling i Sverige och Europa eftersom lokalbefolkningen här började slå tillbaka och klaga när fler och fler människor kom hit. Tror jag... Jag vet inte riktigt längre vad det här handlar om, det börjar bli förvirrande. Allt jag vet är att de försöker skapa en gränslös värld och vill ge alla folk alla rättigheter här vi bor. Och många människor är emot det, så de måste göra något för att få det att hända.
Alien skrev:Det är inget som svenskarna har hittat på. Det står ju i FNs deklaration:Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter.
Hur menar ni att det skulle stått i stället, om det är en felöversättning?
Jag orkar inte leta på originaltexten igen, jag har citerat den vid något tidigare tillfälle, du får själv söka rätt på det inlägget. I den engelska originaltexten står det "dignity" på det aktuella stället, vilket borde ha översatts med "värdighet" - något som sosseriet et al. naturligtvis inte vill tillerkänna svenskarna.
FNs deklaration skedde år 1948! Alltså efter andra världskrigets slut.
Man drog sina slutsatser av Förintelsen. Det skulle inte få hända igen att ett land valde att beröva en grupp alla medborgerliga rättigheter och sedan utrotade dem.
Kanske tyckte man det blev tydligare med "värde" istf "värdighet". "Värdighet" kan ju betyda rang också och det passar inte här. Men somliga älskar ju konspirationsteorier.
På vilket sätt ändras betydelsen om man byter ut ordet "värde" mot "värdighet"?
Man drog sina slutsatser av Förintelsen. Det skulle inte få hända igen att ett land valde att beröva en grupp alla medborgerliga rättigheter och sedan utrotade dem.
Kanske tyckte man det blev tydligare med "värde" istf "värdighet". "Värdighet" kan ju betyda rang också och det passar inte här. Men somliga älskar ju konspirationsteorier.
På vilket sätt ändras betydelsen om man byter ut ordet "värde" mot "värdighet"?
Är ni emot begreppet mänskliga rättigheter el vad? Tycker ni att alla länder ska få döda sina medborgare som Tyskland gjorde (och som sedan hänt i Kambodja och Rwanda etc).
Alien skrev:Är ni emot begreppet mänskliga rättigheter el vad? Tycker ni att alla länder ska få döda sina medborgare som Tyskland gjorde (och som sedan hänt i Kambodja och Rwanda etc).
ja och glöm inte Assad, han släppte bensinbombstunnor i huvet på sitt eget folk, med helikopter, på försvarslösa människor och gjorde kebabspett i huvudsak på kvinnor och barn
Alien skrev:Är ni emot begreppet mänskliga rättigheter el vad? Tycker ni att alla länder ska få döda sina medborgare som Tyskland gjorde (och som sedan hänt i Kambodja och Rwanda etc).
Nej, jag är inte emot det. Vi har rättigheter här i Skandinavien och det är ju bra.
Re: Deklarationen om de mänskliga rättigheterna?
Både rättigheter och skyldigheter.Skogkatt skrev:Alien skrev:Är ni emot begreppet mänskliga rättigheter el vad? Tycker ni att alla länder ska få döda sina medborgare som Tyskland gjorde (och som sedan hänt i Kambodja och Rwanda etc).
Nej, jag är inte emot det. Vi har rättigheter här i Skandinavien och det är ju bra.
Inte bara rättigheter.
Det är väl bara i demokratier som mänskliga rättigheter förekommer, i diktaturer så kränks alla mänskliga rättigheter och tortyr förekommer där
Menar i sovjetunionen så där arkebuserade man folk och torterade folk för att få fram låsas bekännelser.?
Är väl likadant i Kina eller Nordkorea med tortyr och arkebusering av oliktänkande
här är en sång om demokrati och frihet
Kina eller Nordkorea lever väl knappast upp till mänskliga rättigheterna
Menar i sovjetunionen så där arkebuserade man folk och torterade folk för att få fram låsas bekännelser.?
Är väl likadant i Kina eller Nordkorea med tortyr och arkebusering av oliktänkande
här är en sång om demokrati och frihet
Kina eller Nordkorea lever väl knappast upp till mänskliga rättigheterna
hittade denna ljudbok nu
https://legimus.se/bok?librisId=7rkq0lbk48krw6z
FN och de mänskliga rättigheterna. Längd: ca 9 tim., 30 min.; 212 sidor
https://legimus.se/bok?librisId=7rkq0lbk48krw6z
FN och de mänskliga rättigheterna. Längd: ca 9 tim., 30 min.; 212 sidor
så vilka länder följer inte Deklarationen om de mänskliga rättigheterna?
Det gäller förstås alla diktaturer. Kolla här vilka som är auktoritära, dvs diktaturer: www.wikipedia.org/wiki/Demokratiindex
Även hybridregimer t ex Turkiet.
Även hybridregimer t ex Turkiet.
Sverige är ett av de länder som bryter mot de mänskliga rättigheterna.
Innan vi Sverige klagar på andra länder är det viktigt att vi sopar framför egen dörr först. FN har bland annat riktat förödande kritik mot Sverige för att tillåta hatpropaganda, hatbrott och diskriminering. Sverige är ett av de länder i världen som behandlar sin ursprungsbefolkning (dvs samerna) vidrigast.
Var femte år genomför FN en så kallad Universal Periodic Review (UPR). Sverige har flera revideringar i rad fått svidande kritik.
Det är sjukt att se svenskar kritisera andra länder samtidigt som vi är bland de sämsta i världen när det gäller till exempel häktningstider och isolation av och för barn.
Innan vi Sverige klagar på andra länder är det viktigt att vi sopar framför egen dörr först. FN har bland annat riktat förödande kritik mot Sverige för att tillåta hatpropaganda, hatbrott och diskriminering. Sverige är ett av de länder i världen som behandlar sin ursprungsbefolkning (dvs samerna) vidrigast.
Var femte år genomför FN en så kallad Universal Periodic Review (UPR). Sverige har flera revideringar i rad fått svidande kritik.
Det är sjukt att se svenskar kritisera andra länder samtidigt som vi är bland de sämsta i världen när det gäller till exempel häktningstider och isolation av och för barn.
Senast redigerad av RapeRegs 2025-01-25 14:34:17, redigerad totalt 1 gång.
Det håller jag inte alls med om. Sverige har behandlat samerna illa förr, det är verkligen inte likadant idag.
Och vaddå tillåta hatpropaganda, hatbrott och diskriminering, har du några belägg och länkar för det?
Och vaddå tillåta hatpropaganda, hatbrott och diskriminering, har du några belägg och länkar för det?
När det gäller samerna är det inte längre staten som förföljer dem som förut. Det är s a s privata initiativ, jag har skrivit om det här: https://www.aspergerforum.se/hatet-mot- ... 61276.html
Polisen har inte varit så framgångsrik att bekämpa det, men polisen har generellt inte varit så framgångsrik mot t ex tjuvjakt. Polisen är beroende av att allmänheten står på deras sida. Och är allmänheten i glesbygden för tjuvjakt så får polisen inga tips och är inte heller så aktiv.
Polisen har inte varit så framgångsrik att bekämpa det, men polisen har generellt inte varit så framgångsrik mot t ex tjuvjakt. Polisen är beroende av att allmänheten står på deras sida. Och är allmänheten i glesbygden för tjuvjakt så får polisen inga tips och är inte heller så aktiv.
Du kan till exempel läsa några rapportsammanställningar av UPR från FNs egen webbsida.
DU kan också läsa på vad regimen i Sverie själv skriver om saken här
https://fn.se/aktuellt/varldshorisont/m ... i-sverige/
Tänk på att regimen i Sverige gärna tonar ned eller censurerar delar, därför är det viktigt att du också läser de riktiga FN-rapporterna.
Bland annat här kan du läsa om att regimen vet att det är ett brott mot de mänskliga rättigheterna (och ett terrorbrott) men att man ändå häktar och isolerar barn under långa tider.
https://www.dn.se/sverige/bo-kraver-alt ... a-utvagen/
Jag förstår inte hur det kan kännas rimligt att kritisera andra länder för brott mot de mänskliga rättigheterna samtidigt som man anser att det inte är några problem med hur regimen i Sverige behandlar sin egen befolkning. Snacka om att vara hemmablind.
DU kan också läsa på vad regimen i Sverie själv skriver om saken här
https://fn.se/aktuellt/varldshorisont/m ... i-sverige/
Tänk på att regimen i Sverige gärna tonar ned eller censurerar delar, därför är det viktigt att du också läser de riktiga FN-rapporterna.
Bland annat här kan du läsa om att regimen vet att det är ett brott mot de mänskliga rättigheterna (och ett terrorbrott) men att man ändå häktar och isolerar barn under långa tider.
https://www.dn.se/sverige/bo-kraver-alt ... a-utvagen/
Jag förstår inte hur det kan kännas rimligt att kritisera andra länder för brott mot de mänskliga rättigheterna samtidigt som man anser att det inte är några problem med hur regimen i Sverige behandlar sin egen befolkning. Snacka om att vara hemmablind.
Senast redigerad av RapeRegs 2025-01-25 14:45:38, redigerad totalt 1 gång.
Sverige har också på uppmaning av FN inrättat ett institut för mänskliga rättigheter: https://mrinstitutet.se/manskliga-rattigheter/
Det är naturligtvis inte perfekt i Sverige, men var är det det? Det är ett evigt pågående arbete.
Det är naturligtvis inte perfekt i Sverige, men var är det det? Det är ett evigt pågående arbete.
Betr häktning av barn så finns det nu "barn" som mördar människor på uppdrag och ibland mördar de helt oskyldiga (dvs icke kriminella) personer. Så jag tycker att rätten att slippa bli mördad och möjligheten att mördare blir lagförda är viktigare.
Sverige spelar i helt fel division när det gäller mänskliga rättigheter. Men regimen här rycker på axlarna och säger ungefär som du gör "vi har problem, men vi jobbar med det".
Lustigt nog är det exakt samma sak som andra länder Sverige gärna kritiserar säger.
Ett bisarrt och hyckleri med andra ord. Hela saken äcklar mig.
Lustigt nog är det exakt samma sak som andra länder Sverige gärna kritiserar säger.
Ett bisarrt och hyckleri med andra ord. Hela saken äcklar mig.
Alien skrev: Så jag tycker att [...] möjligheten att mördare blir lagförda är viktigare.
Exakt så resonerar Kina också när de bryter mot mänskliga rättigheter.
Men tanken med de mänskliga rättigheterna är att de ska vara okränkbara. Du får alltså inte bryta mot dem för att du tycker att något annat känns viktigare. Det är inte så det fungerar.
Men så blir det nog i praktiken.
Ingen gillar att barntorpeder kommer undan för att polisen inte hinner få fram bevis i tid, och att de kan fortsätta mörda. Man är straffmyndig fr o m 15 år, så då tycker jag samma lagar kan gälla för dem som för vuxna inkl häktningstider.
Ingen gillar att barntorpeder kommer undan för att polisen inte hinner få fram bevis i tid, och att de kan fortsätta mörda. Man är straffmyndig fr o m 15 år, så då tycker jag samma lagar kan gälla för dem som för vuxna inkl häktningstider.
Om det är så att skurkstater som Sverige och Kina ska få bryta mot de mänskliga rättigheterna när de själva vill för att något annat är "viktigare" så förlorar de sin mening.
Då får man antingen erkänna att de mänskliga rättigheterna inte är okränkbara och därmed är ogiltiga och att vi inte längre står bakom dem eller också får man erkänna att man ägnar sig åt hyckleri.
Själv väljer jag att inte stödja deklarationen om de mänskliga rättigheterna eftersom den är orimligt formulerad och dessutom bygger på en felaktig föreställning om människovärde.
Det verkar som du håller med mig i sak eftersom du tycks tycka det är okej att Sverige bryter mot de mänskliga rättigheterna på flera viktiga punkter.
Däremot har du kanske inte tänkt igenom saken ännu, vilket är OK, få svenskar accepterar att få sin självbild ifrågasatt.
Då får man antingen erkänna att de mänskliga rättigheterna inte är okränkbara och därmed är ogiltiga och att vi inte längre står bakom dem eller också får man erkänna att man ägnar sig åt hyckleri.
Själv väljer jag att inte stödja deklarationen om de mänskliga rättigheterna eftersom den är orimligt formulerad och dessutom bygger på en felaktig föreställning om människovärde.
Det verkar som du håller med mig i sak eftersom du tycks tycka det är okej att Sverige bryter mot de mänskliga rättigheterna på flera viktiga punkter.
Däremot har du kanske inte tänkt igenom saken ännu, vilket är OK, få svenskar accepterar att få sin självbild ifrågasatt.
Öht sitter de mänskliga rättigheterna trångt även i demokratier. Hur blir det i USA, en demokrati med anmärkningar?
Och om "den fria världens ledare" struntar i mänskliga rättigheter kommer förstås andra länder att göra det också.
Väljarna är inte så intresserade av mänskliga rättigheter utan mer av att deras egen ekonomi blir bättre. Dessutom gillar Trumps väljare att mexikaner och andra illegala invandrare försvinner.
https://tidningenglobal.se/2024/8-novem ... ttigheter/Global 7 november, 2024 skrev:– Oberoende institutioner och civilsamhällsgrupper, inklusive Human Rights Watch, kommer att behöva göra allt vi kan för att hålla honom och hans administration ansvariga för övergrepp, säger Tirana Hassan ett pressmeddelande.
Under sin första mandatperiod från 2017 till 2021 införde Trump en rad åtgärder som enligt Human Rights Watch kränkte mänskliga rättigheter. Bland annat försökte hans administration hindra asylsökande från att få skydd, separerade familjer vid gränsen mellan USA och Mexiko och använde sig av retorik som underblåste rasistiska fördomar. Trumps politiska linje har även begränsat låginkomstfamiljers tillgång till vård och främjat policies som enligt Hassan “berövar dem hälsovård”.
---
Trump har dessutom föreslagit att han skulle använda upprorslagen för att mobilisera den amerikanska militären och nationalgardet mot personer i USA som utövar sin rätt att demonstrera, rapporterar The New York Times.
Och om "den fria världens ledare" struntar i mänskliga rättigheter kommer förstås andra länder att göra det också.
Väljarna är inte så intresserade av mänskliga rättigheter utan mer av att deras egen ekonomi blir bättre. Dessutom gillar Trumps väljare att mexikaner och andra illegala invandrare försvinner.
Den här artikeln är från 2019.
Just det, att jämställa Sverige och Kina och kalla bägge för "skurkstater" är helt orimligt.
Det där var länge sedan, före Ukrainakriget och innan Sverige kämpade för att bli med i Nato. Då slutade Sverige att kritisera Turkiets brott mot mänskliga rättigheter och började sälja vapen till Turkiet. Det viktiga var att komma med i Nato. Så den höga svansföringen existerar inte längre. Sverige är inte längre någon "humanitär stormakt" och vill inte vara det heller.
https://fn.se/aktuellt/varldshorisont/m ... i-sverige/Världshorisont 10 dec 2019 skrev:Hur kan man då sammanfatta läget för de mänskliga rättigheterna i Sverige idag? Vi ställde frågan till Morten Kjaerum, direktör på Raoul Wallenberginstitutet i Lund.
– Generellt ligger Sverige på en hög nivå när det gäller skyddet av mänskliga rättigheter. Men det finns fortfarande en hel del utmaningar – utmaningar som inte erkänns i tillräcklig utsträckning och som man inte jobbar med i tillräckligt hög grad, säger han.
Just det, att jämställa Sverige och Kina och kalla bägge för "skurkstater" är helt orimligt.
Petra Hallebrant, generalsekreterare på Svenska FN-förbundet, gör en likartad övergripande analys:
– Sverige har väldigt hög svansföring internationellt när det gäller mänskliga rättigheter men ibland glömmer man bort arbetet här hemma – till exempel när det gäller hatbrott och minoriteters och urfolks rättigheter där det finns mycket kvar att göra.
Det där var länge sedan, före Ukrainakriget och innan Sverige kämpade för att bli med i Nato. Då slutade Sverige att kritisera Turkiets brott mot mänskliga rättigheter och började sälja vapen till Turkiet. Det viktiga var att komma med i Nato. Så den höga svansföringen existerar inte längre. Sverige är inte längre någon "humanitär stormakt" och vill inte vara det heller.
Återgå till Intressanta intressen