Slipp direktreklam och telefonförsäljning

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav HGJ » 2008-12-02 2:42:55

apkonstapel skrev:Hur ska de kunna få tag i mina två aktiva telefonnummer? Jag bad i bägge fallen uttryckligen om att numren inte skulle lämnas till tredje part, och det verkar ha fungerat. Dock fick jag på det senaste abonnemanget hemligt nummer på köpet, men det var inte värre än att jag stängde av den tjänsten så var det precis som jag ville.

Vad är skillnaden mellan att ha ett hemligt nummer och att ha ett som inte lämnas till tredje part? Att ett hemligt nummer inte visas för den man ringer till?
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 16:01:16, redigerad totalt 1 gång.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5454
Anslöt: 2007-06-02

Inläggav apkonstapel » 2008-12-02 3:20:44

HGJ skrev:Vad är skillnaden mellan att ha ett hemligt nummer och att ha ett som inte lämnas till tredje part? Att ett hemligt nummer inte visas för den man ringer till?

Stämmer precis.
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 16:01:16, redigerad totalt 1 gång.
apkonstapel
 
Inlägg: 274
Anslöt: 2008-10-21

Inläggav Milyc » 2008-12-02 4:20:41

Jag är redan reggad för nix till telefonförsäljning. Mot direktreklam har jag en lapp ovanför brevinkastet där det står: "Ingen reklam tack".
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 16:01:16, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav sommar » 2008-12-02 11:00:37

Milyc skrev:Jag är redan reggad för nix till telefonförsäljning. Mot direktreklam har jag en lapp ovanför brevinkastet där det står: "Ingen reklam tack".


Samma som jag.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:01:16, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-01-23 0:23:39

Bjäbbis blir uppringd av en telefonförsäljare:

- Hej jag ringer från telefonbolaget X
- Jaha, och du vill att jag förlänger mitt bredband?
- Nej det vill jag inte...
- Jaså vad ringer du då för?
- Jag ringer för att du är en väldigt viktig kund för oss...
- Äsch skitsnack, kom till saken. Jag lagar mat. Jag har inte hela
dagen på mig.
- Tack för samtalet
- Men vad har ni för erbjudande då?
- Nej jag känner att jag inte skulle komma någonstans med dig.

:?
Har ni någonsin varit med om en telefonförsäljare som lägger på när man
faktiskt frågar vad de har för erbjudande???? Och folk säger det är svårt att bli av med dem! :?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:01:16, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav MsTibbs » 2009-01-23 15:07:47

Bjäbbmonstret skrev:Har ni någonsin varit med om en telefonförsäljare som lägger på när man
faktiskt frågar vad de har för erbjudande???? Och folk säger det är svårt att bli av med dem! :?


De har förmodligen betalt på akkord. Altså får en viss summa, för varje köp de får igenom. Statistiskt sett, så är de som svarar som du mindre benägna att köpa erbjudandet, de som de tjänar pengar på är ju dem som med stora söta ögon faller totalt eftersom det ju "var så snällt att bjuda på en fanta"...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:01:16, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Pemer » 2009-03-05 10:58:38

De har verkligen lagt upp Nix för att folk gärna ska missa att fullfölja registreringen. Det gäller att ha det rätta telefonnumret tillgängligt och komma ihåg att ringa det en gång till och "bekräfta", tidigast två dagar och senast fyra veckor senare. Annars blir det ingen spärr.

Vad i helvete får dem att tro att man skulle tveka och att det skulle finnnas behov av en sådan "säkerhetsspärr"? Vilka jävla nötter... whose side are they on...? :evil:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:01:16, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2009-03-16 21:53:28

Så där ja... ännu ett samtal jag inte tog från 0680-775100 (enligt kommentarer på vemringde.se är det något pensionsförvaltningsbolag och brukar vara tyst i luren när folk svarar) fick mig att komma ihåg att göra det andra samtalet till NIX. Kanon. Nu ska jag snart vara nixad...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:01:16, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav ling0n » 2009-03-17 0:33:21

Jag tycker alla som är riktigt jävla otrevliga mot telefonförsäljare, kassörskor, telefonintervjuare, busschaufförer (och alla andra sociala/serviceyrken) ska testa på ett sådant yrke själv i några månader och se exakt hur kul det är med folk som inte fattar att man bara försöker göra ett jobb och inte är ute efter att skada någon.

Jag jobbar själv som telefonintervjuare och det är fruktansvärt irriterande med folk som ska driva med en eller bara är djävligt otrevliga överlag. Får man flera sådana samtal i rad kan det bli riktigt tungt en stund. Tack och lov är de allra flesta trevliga, men vissa gånger är det jävligt jobbigt. Och då är det mitt jobb att fortsätta hålla god ton och be om ursäkt och lova att inte ringa den personen igen, istället för att be den dra åt helvete. Jag FÅR inte vara otrevlig helt enkelt.

Jag uppskattar heller inte försäljning, och får som tur är inga såna samtal till min mobil, men skulle jag få det så skulle jag bara göra som de personer jag ringer till som gör på rätt sätt. Dvs: Säga "Nej tack, jag är inte intresserad, men tack ändå. Hejdå". De som till och med önskar en trevlig kväll fast de inte vill vara med på en intervju kan verkligen sätta guldkant på en arbetskväll. Hoppas ni kan ha det i åtanke.

Jag tycker extra synd om de som tvingas in i telefonförsäljning. Många har faktiskt inget val. De som däremot väljer just försäljning frivilligt kan jag inte förstå. :P Telefonintervjuande tycker jag ändå är en annan grej. Vi är iaf ett snäpp högre på stegen tycker jag. :P Kan ju vara t.ex. opinionsundersökningar, på uppdrag av myndigheter osv... Inte bara företagsgrejer.
Senast redigerad av ling0n 2011-05-04 16:01:16, redigerad totalt 1 gång.
ling0n
 
Inlägg: 478
Anslöt: 2007-07-02
Ort: Uppsala

Inläggav ragnevi » 2009-03-22 14:46:59

Det är svårt att vara trevlig när Energibolaget ringer för tionde gången och en ny säljare drar samma ramsa som föregående säljare redan dragit.

När de ringde tidigare i veckan så tänkte jag att nu var det dags att för tredje gången försöka regga mig på NIX. Hur man tror att någon med ADHD ska komma ihåg att ringa två dagar senare och inom två veckor är för mig obegripligt.
Men med larm i mobilen och komihåg-lappar jag jag nu lyckats registrera mig på NIX.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 16:01:16, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav sommar » 2009-03-27 20:22:37

apkonstapel skrev:Jag dumpade mitt förrförra nummer hos Telenor eftersom de tvingade mig välja mellan att ha hemligt nummer och att listas på Eniro och Hitta och sådana ställen. Hade sedan Comviq ett tag, som låter en välja mellantinget. Nu har jag en tredje leverantör som låter mig göra samma sak.

Har inte anmält mig till något Nix, men inte heller förut blivit uppringd av någon telefonförsäljare, så jag blev väldigt förvånad när det hände härom veckan. Men det var min leverantör, så det fick väl gå för sig. Jag kan knappast dölja mitt nummer för dem.

(Sedan finns ju alltid motmanuskriptet.)


Dem man är kund hos eller har varit kund hos får ringa en hur långt efter som helst. Ettårsregeln är borttagen. Den innebar att när man inte varit kund på mer än ett år fick de inte ringa. De företag man varit kund hos kan man inte NIXA sig mot.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:01:16, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2009-03-27 20:25:00

HGJ skrev:
apkonstapel skrev:Har inte anmält mig till något Nix, men inte heller förut blivit uppringd av någon telefonförsäljare,

Det låter märkligt. När jag hade missat att återaktivera min spärr i Nix ringde telefonförsäljarna flera gånger om dagen. De gjorde uppehåll över helgen, vill jag minnas, men på måndagen satte de igång igen. Som mest ringde de åtta gånger på en dag. Så höll det på några veckor innan jag fick spärren att träda i kraft igen.


:shock: De är helt otroliga.

De dumma med Nix är att man efter en tid själv måste komma i håg att förnya det. Har för mig att det är tre år.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in