Spel som playstation m.fl.
24 inlägg
• Sida 1 av 1
Spel som playstation m.fl.
Kan någon förklara skillnaderna på spelmaskinerna:
- Playstation 3
- Nintendo Wii
- XBox
Vilka är deras för- och nackdelar?
EDIT: Utgå från att jag inte vet någonting, jag har inte ens spelat på en sådan maskin någonsin.
- Playstation 3
- Nintendo Wii
- XBox
Vilka är deras för- och nackdelar?
EDIT: Utgå från att jag inte vet någonting, jag har inte ens spelat på en sådan maskin någonsin.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:45:27, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Det är olika tillverkare helt enkelt.
Sony = Playstation
Nintendo = Nintendo
Microsoft = XBox
Ungeför som PC och Mac. Endast saker som är anpassade för den konsolen(spelmaskinen) fungerar.
Vissa spel släpps till flera av dessa maskiner, men även om spelet kan vara likadant så får du se till att köpa den versionen som är till din maskin.
De kan ofta vara bakotkompatibla, dvs om man har ett spel till playstation 2 så bör det fungera på ett playstation 3 också, men det måste vara playstation.
De flesta av de nya spelmaskinerna fungerar även som dvd- och cdspelare.
Sony = Playstation
Nintendo = Nintendo
Microsoft = XBox
Ungeför som PC och Mac. Endast saker som är anpassade för den konsolen(spelmaskinen) fungerar.
Vissa spel släpps till flera av dessa maskiner, men även om spelet kan vara likadant så får du se till att köpa den versionen som är till din maskin.
De kan ofta vara bakotkompatibla, dvs om man har ett spel till playstation 2 så bör det fungera på ett playstation 3 också, men det måste vara playstation.
De flesta av de nya spelmaskinerna fungerar även som dvd- och cdspelare.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 16:45:27, redigerad totalt 1 gång.
- Mördarsnigel
- Anslöt: 2007-11-30
Aha. Vad smart jag inte känner mig nu.
Jag har inte ens fattat att det var olika tillverkare, jag trodde att det var olika inriktningar och allt från Nintendo
Så Nintendo Wii är det typ bästa och senaste från Nintendo?
Rekommenderar du ena eller andra märket av de jag skrev upp?
Jag vill ha en bra maskin med tanke på grafik o.s.v. (det vanliga antar jag), plus sådana handkontroller som känner av rörelser så som Wii verkar göra.
Det ska gärna finnas spel som ger motion samtidigt, helst så att barn gillar det.
P.S. För 20 år sedan verkade det som Sonic the hedgehog-figuren var från en tillverkare (Sega megadrive), och Mariobröderna från Nintendo. Men nu verkar figurerna springa ihop i diverse spel. Har det ena företaget köpt det andra, eller är jag helt snurrig? D.S.
Jag har inte ens fattat att det var olika tillverkare, jag trodde att det var olika inriktningar och allt från Nintendo
Så Nintendo Wii är det typ bästa och senaste från Nintendo?
Rekommenderar du ena eller andra märket av de jag skrev upp?
Jag vill ha en bra maskin med tanke på grafik o.s.v. (det vanliga antar jag), plus sådana handkontroller som känner av rörelser så som Wii verkar göra.
Det ska gärna finnas spel som ger motion samtidigt, helst så att barn gillar det.
P.S. För 20 år sedan verkade det som Sonic the hedgehog-figuren var från en tillverkare (Sega megadrive), och Mariobröderna från Nintendo. Men nu verkar figurerna springa ihop i diverse spel. Har det ena företaget köpt det andra, eller är jag helt snurrig? D.S.
- Bror Duktig
Jag spelar bara på PC så jag kan inte säga säkert vilken som är bättre eller sämre för dina behov. Men jag upplever det lite såhär:
Jag tror att man skulle kunna säga att du bör bestämma antingen Xbox/Playstation(samma sorts spelande) eller Nintendo.
Nintendo Wii har en speciell handkontroll som gör att man kan interagera mer när man spelar. Om man har ett tennisspel så kan man låtsas att kontrollen är ett racket och spela i luften tex. Det finns även en platta som man kan stå på som känner av tryck. Den används till spel där man åker slalom eller snowboard tex.
Jag tror inte att varken Xbox eller Playstation erbjuder riktigt så många rörlighets-spel. Förutom karaoke.
Andra som faktiskt håller på med konsolspelande kan ta över nu. Jag vill inte ge mig ut på djupt vatten.
Jag tror att man skulle kunna säga att du bör bestämma antingen Xbox/Playstation(samma sorts spelande) eller Nintendo.
Nintendo Wii har en speciell handkontroll som gör att man kan interagera mer när man spelar. Om man har ett tennisspel så kan man låtsas att kontrollen är ett racket och spela i luften tex. Det finns även en platta som man kan stå på som känner av tryck. Den används till spel där man åker slalom eller snowboard tex.
Jag tror inte att varken Xbox eller Playstation erbjuder riktigt så många rörlighets-spel. Förutom karaoke.
Andra som faktiskt håller på med konsolspelande kan ta över nu. Jag vill inte ge mig ut på djupt vatten.
- Mördarsnigel
Hoppas att det finns någon aktiv spelexpert här då.
Wii verkar ju hittills bäst om man tänker sig att man vill bygga in motion i spelandet.
*fortsätter med det trygga minesweeper en stund*
Wii verkar ju hittills bäst om man tänker sig att man vill bygga in motion i spelandet.
*fortsätter med det trygga minesweeper en stund*
- Bror Duktig
Sega har dött. De tillverkar nu endast spel åt andra tillverkare, som tex Nintendo eller Sony. Därför kan de blanda in sina karaktärer i andras spel.
Sega hade lite olika spelmaskiner. MegaDrive, Saturn och Dreamcast tex.
Alla Nintendos maskiner hette något med Nintendo.
Playstation har alltid hetat Playstation, och Xbox har alltid hetat Xbox, så de är också lätta att veta vart de hör hemma.
Jag tror att du får ta och skaffa ett Wii, om du vill ha den där motionsdelen. De andra erbjuder mer "sitt still med en handkontroll och tryck på knapparna". Det stämmer att Wii är det senaste från Nintendo.
Sega hade lite olika spelmaskiner. MegaDrive, Saturn och Dreamcast tex.
Alla Nintendos maskiner hette något med Nintendo.
Playstation har alltid hetat Playstation, och Xbox har alltid hetat Xbox, så de är också lätta att veta vart de hör hemma.
Jag tror att du får ta och skaffa ett Wii, om du vill ha den där motionsdelen. De andra erbjuder mer "sitt still med en handkontroll och tryck på knapparna". Det stämmer att Wii är det senaste från Nintendo.
- Mördarsnigel
Det är detta jag vill komma bort från:
Jag ska söka lite priser på Wii, 2 500 kr ca kostade det på första bästa ställe jag hittade via google.
"sitt still med en handkontroll och tryck på knapparna"
Jag ska söka lite priser på Wii, 2 500 kr ca kostade det på första bästa ställe jag hittade via google.
- Bror Duktig
Vad gäller grafik nuförtiden så är det tv-apparaterna som är flaskhalsen. Spelen kommer att se snygga ut på en vanlig tv, men man ska egentligen ha en med HD, för en vanlig tv har för låg upplösning.
Men jag tror inte att det är något du kommer att känna av.
Men jag tror inte att det är något du kommer att känna av.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 16:45:31, redigerad totalt 1 gång.
- Mördarsnigel
Jag har en 37" platt-TV med "HD ready" och en 10 bildrörs-TV.
Men jag vet inte om spelmaskinerna fungerar med en vanlig bildrörs-TV (som den som det är tänkt ska spela, har).
Men jag vet inte om spelmaskinerna fungerar med en vanlig bildrörs-TV (som den som det är tänkt ska spela, har).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:45:31, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
Tyvärr går inte detta. Det är 'bara' (om du inte räknar PS3 six-axis-kontroller) Wii som klarar av detta och den ligger inte direkt högst i grafikligan.
Precis som vår kära Mördarsnigel redan påpekat gäller det först att avgöra Wii eller Xbox/PS3. Där ligger den stora skillnaden. Wii har väldigt många exklusiva titlar i jämförelse med spelutbudet till den stora massan men å andra sidan missar man väldigt mycket bra som kommer ut till PS3/Xbox/PC. Har du provat Wii?
Mellan Xbox och PS3 kan man säga att PS3 klart är bättre men också väldigt mycket dyrare. Man får med mycket grejer som är tillköp till Xbox, inte minst tillgång till spel över nätet (Live har en månadskostnad). Spelen är nästan likvärdiga även om varje system har några få exklusiva titlar.
Värt att notera är att Wii/Xbox går att flasha, det gör inte PS3.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 16:45:31, redigerad totalt 1 gång.
Den som det är tänkt ska spela mest, har provat Wii, och verkar vilja ha det.
Själv har jag bara sett på någon gång ca 1990, när någon spelade Mario bros., så jag kan i stort sett inget, om sådana här maskiner.
*fortsätter surfa runt efter info och priser*
Själv har jag bara sett på någon gång ca 1990, när någon spelade Mario bros., så jag kan i stort sett inget, om sådana här maskiner.
*fortsätter surfa runt efter info och priser*
- Bror Duktig
Spelmaskiner fungerar på vanliga bildrörs-tvs.
Jag vet att du sysslat med datorer en del, så du vet kanske vad "flasha" betyder Bror Duktig?
Jag vet att du sysslat med datorer en del, så du vet kanske vad "flasha" betyder Bror Duktig?
- Mördarsnigel
Mördarsnigel skrev:Spelmaskiner fungerar på vanliga bildrörs-tvs.
Tyvärr vet jag nog inte det. Fast jag är inte säker, ofta vet jag saker, men har inte en susning om vad de heter.
- Bror Duktig
Isen börjar bli hal... ssssm får rätta mig.
Det kallas även firmware.
Det är permanenta uppdateringar till hur hårdvaran fungerar. Microsoft kanske upptäckte att hårddisken på XBoxen "tänker fel" och skulle kunna fungera snabbare om man skrev om lite kod. Då kan de släppa en firmware-uppdatering som man laddar ner. Ändringen bränns in kan man säga, så därför är det en permanent uppdatering.
Så skillnaden är då att Xbox och Wii kan få små förbättringar med tiden medans ett PS3 är fast i den konfigurationen det har när det säljs.
Det är permanenta uppdateringar till hur hårdvaran fungerar. Microsoft kanske upptäckte att hårddisken på XBoxen "tänker fel" och skulle kunna fungera snabbare om man skrev om lite kod. Då kan de släppa en firmware-uppdatering som man laddar ner. Ändringen bränns in kan man säga, så därför är det en permanent uppdatering.
Så skillnaden är då att Xbox och Wii kan få små förbättringar med tiden medans ett PS3 är fast i den konfigurationen det har när det säljs.
- Mördarsnigel
Mördarsnigel skrev:Isen börjar bli hal... ssssm får rätta mig.
Ok, det låter ju som något vettigt (att kunna uppdatera).
- Bror Duktig
Digitalkameror brukar det också släppas ny firmware till. Jag såg igår att det finns till min Nikon, så jag ska faktiskt ta och flasha den idag tänkte jag. Det ska påverka vitbalansen och lite hur menyerna ser ut tydligen. Jag gör det mest för att jag tycker om att förbättra saker, och det känns som en förbättring att ha senaste uppdateringen.
- Mördarsnigel
Riktigt så, men min tanke var snarare att man skulle kunna flasha maskinen med tredjepartskod för att kunna göra saker som MS eller Nintendo inte tycker om .
Alla tre maskinerna är givetvis uppdateringsbara (oavsett om det gäller flashning eller hårddiskinstallationer eller whatever) med tillverkarens kod. Ursäkta min otydlighet.
Spelmaskiner fungerar på vanliga bildrörs-tvs.
Så där måste jag tillägga.
Xbox- och PS3-spel ät optimerade för en upplösning på 1080i vilket gör att bilden på en gammal bildrörs-tv kan te sig lite otydligt. Tydligast märks detta i text som ofta är för lite. Användandet av en gammal TV kan också ge screen tearing-effekter och andra konstigheter.
Inget farligt mao, men vissa problem finns.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 16:45:31, redigerad totalt 1 gång.
Jasså det var sånt du menade. Trodde att det var att "chippa", men det kanske mer hette så på gamla maskiner.
Boro Duktig: Alla maskiner kan alltså uppdateras.
Boro Duktig: Alla maskiner kan alltså uppdateras.
- Mördarsnigel
PS3 och XBOX anses väl vara "tyngre", mer riktade till s.k. "riktiga gamers" av den gamla skolan, medan Wii har utformats för att vara lättillgänglig och har gått hem mer hos allmänheten.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 16:45:31, redigerad totalt 1 gång.
Jag vet inte vad som menas med "riktiga gamers" och "tyngre".
"Lättillgänglig" låter bra, om det betyder att man lätt spelar ofta eller sällan, utan att behöva engagera "ihjäl sig".
"Lättillgänglig" låter bra, om det betyder att man lätt spelar ofta eller sällan, utan att behöva engagera "ihjäl sig".
- Bror Duktig
Det finns fler "vuxna" spel till playstation och xbox. Spel med intrikata funktioner och som kräver tidigare erfarenhet eller noggrann läsning av manualen. De kan även ha ett mer vuxet tema, dvs väldigt grafiskt våld eller sexanspelningar.
Till Wii finns det också sådant, men de har ett större utbud av spel som man inte behöver vara expert för att spela. Man ska kunna plocka upp kontrollen och köra. Vanligtvis så är det omöjligt för spel-ovana att delta, men om man har ett Wii så kan man spela tillsammans med farmor på julafton.
Jag vet inte vem som främst ska spela, men ett Xbox/Playstation kanske är aktuellt efter att man blivit 14 eller så, om man tycker väldigt mycket om att spela, och vill göra det varje dag/flera gånger i veckan.
För mer spontant spelande är ett Wii bättre, men man kan växa ifrån det om man utvecklar ett genuint spelintresse. Fast då har du å andra sidan en maskin som hela familjen kan spela på.
Till Wii finns det också sådant, men de har ett större utbud av spel som man inte behöver vara expert för att spela. Man ska kunna plocka upp kontrollen och köra. Vanligtvis så är det omöjligt för spel-ovana att delta, men om man har ett Wii så kan man spela tillsammans med farmor på julafton.
Jag vet inte vem som främst ska spela, men ett Xbox/Playstation kanske är aktuellt efter att man blivit 14 eller så, om man tycker väldigt mycket om att spela, och vill göra det varje dag/flera gånger i veckan.
För mer spontant spelande är ett Wii bättre, men man kan växa ifrån det om man utvecklar ett genuint spelintresse. Fast då har du å andra sidan en maskin som hela familjen kan spela på.
- Mördarsnigel
Tack för den infon.
Det låter fortfarande (och mer och mer) som att Wii är det bästa i mitt fall.
Det låter fortfarande (och mer och mer) som att Wii är det bästa i mitt fall.
- Bror Duktig
Mördarsnigel skrev:
Det har kommit flera firmwareupdateringar till Ps3?
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 16:45:31, redigerad totalt 1 gång.
Moggy skrev:Mördarsnigel skrev:
Det har kommit flera firmwareupdateringar till Ps3?
Har ingen aning om det någonsin släppts firmware till någon av de tre masinerna. Jag spelar bara på PC som sagt.
Just det stycket du citerar var resultatet av en feltolkning av något ssssm skrev.
Egentligen så kan alla maskinerna få små förbättringar.
- Mördarsnigel