Utredningspapper är otydliga.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Utredningspapper är otydliga.

Inläggav Mördarsnigel » 2008-11-29 15:12:37

I min utredningskopia så ville jag egentligen se en sammanfattning där det står "Diagnos: Aspergers Syndrom".

Vad jag fick är en massa text där det på några få ställen, om man verkligen läser hela, står saker i stil med "bla har svårt med bla bla bla, villket kan förklaras med Aspergers Syndrom".
Detta gör att jag blir misstänksam och undrar om de kanske tyckte att jag inte kvallar ordentligt. Jag vet att jag kompenserar mycket, men jag har ju fått rätt till stöd och dylikt genom att uppvisa utredningskopian så det har ju räckt iaf.

Jag undrar om det är normalt att de är så vaga eller om era papper ser helt annorlunda ut?
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 16:45:31, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Inläggav Peter » 2008-11-29 16:19:04

Jag tror inte du ska oroa dig för mycket för det. Jag har förstått att hur rapporten ser ut varierar mycket, beroende på vem som skrivit den. Jag har utan tvivel fått en Aspergerdiagnos, men det krävs en hel del för att man skall förstå det från utredningsrapporten.

Däremot skulle jag föreslå att du tar reda på exakt vad som har använts för diagnosen och vad som faktiskt finns i din journal. Jag blev själv överraskad när det visade sig att testresultat och dylikt inte fanns i journalen annat än i den mån de refererades till i rapporten (vilket var i ord och utan specificitet). Jag kämpar just nu för att kunna se till så att saker jag kan behöva i ett senare skede inte bara försvinner på vägen...
Senast redigerad av Peter 2011-05-04 16:45:31, redigerad totalt 1 gång.
Peter
 
Inlägg: 365
Anslöt: 2006-10-12

Inläggav MsTibbs » 2008-11-29 16:40:45

Ring och fråga den som utredde dig!

I mina står det ungefär helt sist i papprena, jag har inte papprena framför mig, att Tibbs har sammanfattningsvis svårigheter med X, X och X vilket uppfyller kraven för Aspergers syndrom och ADHD (kombinerad typ) enligt DSM-IV och ICD-10. Ungefär så, nån tvekan är det inte, samt att utredaren mycket tydligt talade om att jag hade de två diagnoserna ("Jag visste inom ett par minuter efter jag träffade dig första gången") och redogjorde dessutom i en timme med massa siffor, staplar och krångliga ord vilka delar jag var bra och mindre bra på och hur jag låg i förhållande till "normal" på de olika punkterna. Det viktigast jag minns var det klassiska att jag är väldigt varierad i resultaten på olika delarna, medan normala i högre grad är antingen bra på allt eller dåliga på allt.

Peter: Min neuropsykiatriska utredning finns inte heller i min psykjournal, däremot referera det till utredningen några gånger. Det som står i journalen är vilka diagnoser jag har, samt enskilda symtom pga det (både bra och dåliga sådana), tex att jag har koncentrationssvårigheter, är begåvad, snabb, rigid och impulsiv...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:45:31, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav linek » 2008-11-30 2:56:44

Jag fick ut ett snyggt litet diplom när jag bad om intyg för att bli insläppt på Aspergercenter. Journalen däremot, hade jag nog aldrig fått se om inte kuratorn på centret under några månader tålmodigt bett utredarna om den. Gammal, hederlig telefonterror upplöste slutligen skrivkrampen? Vill jag dessutom ha testresultaten lär jag få anlita torped.

Men journalen som till slut kom i mina händer är inte luddig, den heller:

»I sammanfattning visar utredningen att linek är välbegåvad och har en autismspektrumstörning på högfungerande nivå med diagnos 299.80 Aspergers syndrom F 84.5. Han är därigenom berättigad till service och stöd inom ramen för LSS, personkrets 1.«
Senast redigerad av linek 2011-05-04 16:45:31, redigerad totalt 1 gång.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Inläggav oscar » 2008-12-03 11:30:32

Jag tror att de papper du har fått beskriver utredningen och dess resultat. Att sedan slutsatsen i just ditt fall är "asperger" eller "inte asperger", är antagligen så självklart för dom inblandade att det kanske inte ens finns skrivet i de papper du fått. Jag tror absolut inte att du bör tvivla på din diagnos på grund av det.
Senast redigerad av oscar 2011-05-04 16:45:31, redigerad totalt 1 gång.
oscar
 
Inlägg: 157
Anslöt: 2008-10-25

Re: Utredningspapper är otydliga.

Inläggav JtK27 » 2008-12-04 1:47:00

Om du tycker att papprena är otydliga ring och prata med vederbörande avdelning/mottagning/dylikt. Det är ju trots allt dig det handlar om.

Kort och gott. Jag skulle ringa.
Senast redigerad av JtK27 2011-05-04 16:45:31, redigerad totalt 1 gång.
JtK27
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2008-11-15

Inläggav Micke2 » 2008-12-04 2:45:46

I det läkarutlåtande jag fick efter utredningen finns formuleringen: "Sammanfattningsvis har framgått att M:s problematik är av sådan art och grad att diagnoskriterierna för Aspergers syndrom, F 84.5, är uppfyllda." Det får nog betraktas som ett entydigt besked.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Återgå till Aspergare och vården



Logga in