Virtuella servrar

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Virtuella servrar

Inläggav TheShrux » 2008-11-05 15:26:19

Jag håller på och bygger en liten infrastruktur för virtuella servrar. Just nu använder jag VirtualBox för att köra dem, men har tittat en del på KVM, Xen och så vidare. Det blev VirtualBox eftersom det visade sig gå snabbast att få igång på den fysiska servern utan att behöva dumma ner den för mycket.

Tanken är att bygga en mall-server och kopiera den varje gång en ny server behövs.

Det jag tänkte höra om ni har åsikter om är detta; LVM eller filbaserade virtuella skivor? Just nu har jag satt upp det så att mall-servern ligger på en logisk partition. Men jag började fundera över huruvida det kanske är värt att ta den minskade prestandan till förmån för att kunna flytta maskinerna som filer. Å andra sidan misstänker jag att VirtualBox kommer bytas efter ett tag och då är det onödigt att behöva gå tillbaks till LVM. Dessutom har LVM ganska bra verktyg för att flytta data och så.
Senast redigerad av TheShrux 2011-05-04 16:33:28, redigerad totalt 1 gång.
TheShrux

Anslöt: 2007-01-06

Inläggav Torsdag » 2008-11-10 23:31:48

KVM och LVM verkar ju vara det som många tror på. I all fal inom Linux värdlen. VirtualBox är väl egentligen mest för desktop virtualisering även om inget hinder finns för att köra den även på server sidan
Senast redigerad av Torsdag 2011-05-04 16:33:28, redigerad totalt 1 gång.
Torsdag

Anslöt: 2006-01-19

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-11-12 17:29:58

Vet inget om virtuella servrar men jag tänkte sätta upp en lokal testserver på min vanliga dator men har svårt att bestämma mig för om jag ska försöka lägga den under MacOS eller i något annat operativsystem som jag i så fall kör antingen under Virtual Box eller Parallells.

Det här är ganska komplicerade saker för att vara mig.

Någon här som händelsevis har någon åsikt vad som talar för det ena eller det andra?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:33:28, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav TheShrux » 2008-11-18 0:45:15

Håller på och testar VirtualBox nu, den går att köra headless. Däremot vet jag inte om den fungerar så bra utan stöd för X, men eftersom servern ändå behöver det av andra anledningar så blev det smidigast. Lite problem med LVM och att mata in partitioner som hårddiskbilder. Speciellt när det kommer till att göra snapshots för att initiera nya servrar. Tror maskinen har lite svårt att se den verkliga storleken på partitionen. Men det verkar fungera i alla fall. Rätt smidigt system faktiskt. Med rätt filsystem så kan man ändra storleken på partitionen och filsystemet utan att avmontera enheten. Kul. Enda problemet jag har nu är att jag till en början använde NFS för att dela ut en del av systemet till alla maskiner, men det har en massa säkerhetshål. Det visade sig dock vara lätt att göra snapshots på just den biten och lägga till för sig. Lite säkrare tror jag. Måste kolla om snapshots kan expanderas dock.

Fortfarande inte helt säker på det hela dock. Mest på LVM och XFS. Tappa data är oacceptabelt och jag vet inte hur stabila de två är. Å andra sidan så är det väl bara att testa och se.

Bjäbbmonstret; VirtualBox borde fungera onödigt att köpa ett program när det finns motsvarande fria program. När det gäller om du skall köra servern under MacOS X eller så så beror det lite på. Det är säkrare att köra i en virtuell server eftersom om någon lyckas ta sig in i den så kommer de ändå inte åt den egentliga servern. Ifall du vill använda linux som OS så är det bästa lösningen.
Senast redigerad av TheShrux 2011-05-04 16:33:28, redigerad totalt 1 gång.
TheShrux

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-11-19 2:02:12

Nja Linuxsystem på huvuddatorn är inte aktuellt eftersom jag har alldeles för många macbaserade program som jag vill fortsätta använda.

Virtual Box fungerar utmärkt fast är inte fullt lika enkelt att hantera som Parallells som jag tidigare experimenterat en del med.

Jag ville egentligen helst försöka med ett virtuellt system, inte på grund av säkerhet för intrång utan för att jag ville ha allt serverrelaterat separererat från den övriga datorn för att inte störa något i systemet.

Nu blev det ändå så att jag försökte installera under MacOS i förra veckan mest för att jag kan det systemet bäst och eftersom de två personer jag frågade inte tyckte att det skulle spela någon roll.

Nu nådde det tyvärr inte ända fram. I motsats för för 3-4 år sen när jag sist försökte lyckades jag installera alltihop ganska snabbt delvis pga nya trevliga grafiska installerare men sedan funkade inte kopplingen mellan PHP och Apache, och när jag försökte återställa konfigurationsfilen för Apache för att den skulle gå igång utan PHP så funkade det inte heller.

Så enda resultatet av hela projektet är att webbdelning inte längre fungerar samt att jag lärde mig ett och annat av mitt frustrerade bläddrande i filsystemet. Så jag har nästan helt bestämt mig för att försöka droppa det hela.

Men....skulle det möjligen gå att installera ytterligare ett och rent macsystem under virtual box?
Bjäbbmonstret

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-11-28 22:15:40

Testserver för idioter.
http://www.mamp.info/en/index.php

Suck! Tack så mycket för att jag hittade den här först efter två misslyckade försök. Det känns verkligen lite snopet efter både linuxinstallationer och en massa fipplande i terminalen.

Men vi har ju inte sett om det funkar att jobba med den i praktiken än. Är trött och grinig efter att ha suttit alldeles för länge vid datorn nu :(
Bjäbbmonstret

Inläggav TheShrux » 2008-12-02 11:44:43

Det där med säkerhet är inte bara att folk loggar in eller så. Säkerhet kan vara att se till att man kan få igång servern inom en viss tid efter att den gått ner. Att separera tjänster är mycket vettigt.

Jag vet inte om VirtualBox skulle kunna köra OS X, kolla deras forum, någon har säkert testat. Men OS X är lite trixigt att starta på hårdvara som inte är Apple-specifik.

Men att köra ett linux med apache tar inte mycket plats eller resurser. Inte allt för knepigt heller.
TheShrux

Återgå till IT-forum

Logga in