Ennio Morricone

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Ennio Morricone

Inläggav Alien » 2022-12-17 2:03:28

Läste om vad den då 90-årige Morricone sade om musiken till En handfull dollar i en intervju. En musik med visslingar, pisksnärtar, pistolskott och kyrkklockor.

TT/SvD 2019-01-24 skrev:När han i början av sin karriär skulle komponera till Sergio Leones western "För en handfull dollar" hade han dock ingen budget för symfoniorkestrar, utan fick använda sig av oväntade ljud som visslingar, pistolskott och pisksnärtar. Musiken förstärkte filmens atmosfär och blev hans genombrott som filmkompositör.

– Musiken i en film måste uttrycka det som bilderna och dialogen inte kan, något som inte kan bli sagt i ord eller bild.
Spoiler: visa
Musiken ska vara något mer, och det måste naturligtvis vara rätt musik, den måste passa filmen, säger han som ett slags generell programförklaring.
---
Han försöker inte följa med i vad de yngre kollegorna gör.

– Om jag lyssnar på något dåligt tycker jag att jag slösar bort tiden och om jag lyssnar på något som jag gillar blir jag rädd att den musiken stannar hos mig, om än omedvetet, och att jag, utan att själv förstå det, skulle imitera det jag hört och ta in det i mina egna kompositioner. Därför försöker jag undvika att lyssna på musik.
https://www.svd.se/a/ddKdWB/morricone-d ... -jag-musik
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Ennio Morricone

Inläggav Alien » 2022-12-17 2:10:44

Men den musik och film jag minns bäst är The Mission från 1986. Jesuitmissionen och Guarani-indianerna. Med bla Robert De Niro och Jeremy Irons. Och de vackra musiken som passar till den sorgliga historien.

Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in