Vad betyder siffrorna i iq test?
35 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Vad betyder siffrorna i iq test?
Läste i ett inlägg att Gränsen för utvecklingsstörning går vid 70.
Vad menas med det? Att om man har under 70 poäng så är man utvecklingsstörd?
Vad är normalbegåvning
och vad är över intelligent eller begåvning?
Vad menas med det? Att om man har under 70 poäng så är man utvecklingsstörd?
Vad är normalbegåvning
och vad är över intelligent eller begåvning?
Senast redigerad av harrypotter 2011-05-04 10:39:07, redigerad totalt 1 gång.
- harrypotter
- Inlägg: 329
- Anslöt: 2007-06-12
100 anses vara normalbegåvning. Över det som är man intelligentare än genomsnittet, och under det så är man mindreintelligentare än genomsnittet.
Ta inte siffrorna alltför allvarligt bara, det finns ingen exakt mätmetod.
Ta inte siffrorna alltför allvarligt bara, det finns ingen exakt mätmetod.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:39:07, redigerad totalt 1 gång.
När är man "överbegåvad"? Det bör ju finnas en ungefärgräns där med då man är utvecklingsstörd runt 70 och neråt...
Jag läste Mensas definition på "särbegåvade" barn, till skillnad från de duktiga http://www.mensa.se/content/view/45/94/ dock står det inget exempel på siffror förutom att de har sin gräns vid 131 i IQ eller högre för medlemsskap (2% av bef). Är det en bra gräns? Hur många procent av (vuxna) befolkningen har 70 eller lägre i IQ som jämförelse?
Jag läste Mensas definition på "särbegåvade" barn, till skillnad från de duktiga http://www.mensa.se/content/view/45/94/ dock står det inget exempel på siffror förutom att de har sin gräns vid 131 i IQ eller högre för medlemsskap (2% av bef). Är det en bra gräns? Hur många procent av (vuxna) befolkningen har 70 eller lägre i IQ som jämförelse?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:39:09, redigerad totalt 1 gång.
Ta inte siffrorna alltför allvarligt bara, det finns ingen exakt mätmetod.
Min intelligens är allt jag har att komma med så jag tar jättehårt på att ha högre än 98% av befolkningen.
I övrigt är jag värdelös.
Jag orkar vara bland andra människor 2 timmar per dag, i övrigt sitter jag ensam med mina tankar och fantasier.
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 10:39:09, redigerad totalt 1 gång.
msitua skrev:Ta inte siffrorna alltför allvarligt bara, det finns ingen exakt mätmetod.
Min intelligens är allt jag har att komma med så jag tar jättehårt på att ha högre än 98% av befolkningen.
I övrigt är jag värdelös.
Jag orkar vara bland andra människor 2 timmar per dag, i övrigt sitter jag ensam med mina tankar och fantasier.
Jg tror h*n syftade till inlägget angående när man är utvecklingsstörd; att det inte är nån extrem killnad mellan 69 och 71 i IQ rent praktiskt, även om utvecklingsstörningsgränsen år där. Dock måste gränsen gå någonstans...
Var du stolt över dina 131+
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:39:09, redigerad totalt 1 gång.
IQ - Det är ett farligt mått, därför att det dels är statistik och dels är mycket kulturbundet vilket resultat man får. Dessutom är det inga absoluta siffror som uppnås, utan en aproximation.
100 är precis i mitten, det är en normalfördelningskurva. Men tråkigt nog drar många den slutsatsen att t.ex ett resultat på 98 betyder att man är underbegåvad, eller att ett resultat på 105 betyder att man är högbegåvad. Så är inte fallet.
Vad man kan säga absolut, är väl att en hög iq-poäng betyder just precis att man är bra på det som mäts på ett iq-test. Det finns ingen absolut korrelation mellan hur man presterar på ett iq-test och hur man klarar sig i livet. Tyvärr, för jag är bra på iq-test men har relativt begränsade life skills...
Däremot finns det en luddigare korrelation, att presterar man riktigt lågt har man ofta också mycket svårt med annat som i vår kultur och vårt samhälle värderas högt och hänger samman med egenskaper som gör att man självständigt klarar sitt liv i detta samhälle.
Är det förresten någon som har koll på den för dagen PK termen för svagbegåvad? Verkar växla fortare än jag hinner blinka...
100 är precis i mitten, det är en normalfördelningskurva. Men tråkigt nog drar många den slutsatsen att t.ex ett resultat på 98 betyder att man är underbegåvad, eller att ett resultat på 105 betyder att man är högbegåvad. Så är inte fallet.
Vad man kan säga absolut, är väl att en hög iq-poäng betyder just precis att man är bra på det som mäts på ett iq-test. Det finns ingen absolut korrelation mellan hur man presterar på ett iq-test och hur man klarar sig i livet. Tyvärr, för jag är bra på iq-test men har relativt begränsade life skills...
Däremot finns det en luddigare korrelation, att presterar man riktigt lågt har man ofta också mycket svårt med annat som i vår kultur och vårt samhälle värderas högt och hänger samman med egenskaper som gör att man självständigt klarar sitt liv i detta samhälle.
Är det förresten någon som har koll på den för dagen PK termen för svagbegåvad? Verkar växla fortare än jag hinner blinka...
Senast redigerad av pH 2011-05-04 10:39:09, redigerad totalt 1 gång.
pH skrev:IQ - Det är ett farligt mått, därför att det dels är statistik och dels är mycket kulturbundet vilket resultat man får. Dessutom är det inga absoluta siffror som uppnås, utan en aproximation.
Är det förresten någon som har koll på den för dagen PK termen för svagbegåvad? Verkar växla fortare än jag hinner blinka...
På tal om PK: Finns det något test gjort i någon annan kultur som ger annorlunda resultat? Generellt brukar japaner få högre poäng än västeuropeer, samt afrikaner lägre än vi. Generellt sett.
Svagbegåvad = PK "emotionellt högbegåvad"
(Jagvet, jag ser ner på folk och är stolt över det... )
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:39:09, redigerad totalt 1 gång.
Hej!
Jag har ett IQ som ligger på cirka 120, har gjort ett engelskt IQ-test på nätet.
Men begåvningen är ojämn, är uthållig bara när det är något som intresserar mig och har svårt att komma ihåg saker.
Så IQ säger bara en del av sanningen tycker jag. Ens IQ har inget att göra med om man klarar av att läsa på gymnasiet/KomVux och sen fortsätta på högskolan eller om man ska gå SärVux.
Ja, har man Asperger syndrom är det ju ett autismrelaterat tillstånd, och man tillhör personkrets 1. Alltså får man gå på SärVux om man vill. Eller läsa på KomVux. Eller på högskola.
Ja, nu blev det flummigt .... hmm ...
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag har ett IQ som ligger på cirka 120, har gjort ett engelskt IQ-test på nätet.
Men begåvningen är ojämn, är uthållig bara när det är något som intresserar mig och har svårt att komma ihåg saker.
Så IQ säger bara en del av sanningen tycker jag. Ens IQ har inget att göra med om man klarar av att läsa på gymnasiet/KomVux och sen fortsätta på högskolan eller om man ska gå SärVux.
Ja, har man Asperger syndrom är det ju ett autismrelaterat tillstånd, och man tillhör personkrets 1. Alltså får man gå på SärVux om man vill. Eller läsa på KomVux. Eller på högskola.
Ja, nu blev det flummigt .... hmm ...
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:39:09, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Inlägg: 5451
- Anslöt: 2007-08-01
- Ort: Ludvika
Lilla Gumman skrev:.
Så IQ säger bara en del av sanningen tycker jag. Ens IQ har inget att göra med om man klarar av att läsa på gymnasiet/KomVux och sen fortsätta på högskolan eller om man ska gå SärVux.
Där håller jag med. Enligt IQ test jag gjort ligger jag mellan 135-145 (beroende på vilket test jag tar) men jag klarar inte studier ändå. Inte för att jag inte förstår, utan för att det son inte intresserar mig det fastnar inte helt enkelt.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:39:09, redigerad totalt 1 gång.
Intressant. jag låg på ca 109 på illustrerad vetenskaps test. så då är jag pyttelite över normal. det låter okej.
Och som ni skriver att Iq inte säger något om hur man klarar sig i livet.
Det stämmer nog ganska bra.
Och som ni skriver att Iq inte säger något om hur man klarar sig i livet.
Det stämmer nog ganska bra.
Senast redigerad av harrypotter 2011-05-04 10:39:09, redigerad totalt 1 gång.
- harrypotter
- Inlägg: 329
- Anslöt: 2007-06-12
Intellektuellt funktionshindrad?
Avviker lite från ämnet nu och undrar vad ovanstående ord betyder?
Intellektuellt funktionshindrad- det måste betyda att man har problem med hur man tänker och det har ingenting med intelligens att göra? Räknas vi med AS till denna grupp?
Har skrivit om det förut, att det på min kommuns hemsida står att de endast erbjuder daglig verksamhet för intellektuellt funktionshindrade, och då är jag osäker på om AS-personer inkluderas.
Avviker lite från ämnet nu och undrar vad ovanstående ord betyder?
Intellektuellt funktionshindrad- det måste betyda att man har problem med hur man tänker och det har ingenting med intelligens att göra? Räknas vi med AS till denna grupp?
Har skrivit om det förut, att det på min kommuns hemsida står att de endast erbjuder daglig verksamhet för intellektuellt funktionshindrade, och då är jag osäker på om AS-personer inkluderas.
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 10:39:09, redigerad totalt 1 gång.
Hej!
Intellektuellt funktionshindrad = inte klarat vanliga skolan = har gått på särskola = är utvecklingsstörd. Men eftersom SärVux riktar sig till alla som har antingen utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd (läs: personkrets 1) och inom SärVux är nästan alla utvecklingsstörda. Så tja, egentligen är det för utvecklingsstörda men alla inom personkrets 1 har rätt att söka. Sen om det passar för oss med Asperger syndrom eller inte är ju en annan sak, men som sagt ska verksamehten kunna skräddarsys för varje enskild omsorgstagare.
Hälsningar
Lilla Gumman
Flinta skrev:Intellektuellt funktionshindrad?
Avviker lite från ämnet nu och undrar vad ovanstående ord betyder?
Intellektuellt funktionshindrad- det måste betyda att man har problem med hur man tänker och det har ingenting med intelligens att göra? Räknas vi med AS till denna grupp?
Har skrivit om det förut, att det på min kommuns hemsida står att de endast erbjuder daglig verksamhet för intellektuellt funktionshindrade, och då är jag osäker på om AS-personer inkluderas.
Intellektuellt funktionshindrad = inte klarat vanliga skolan = har gått på särskola = är utvecklingsstörd. Men eftersom SärVux riktar sig till alla som har antingen utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd (läs: personkrets 1) och inom SärVux är nästan alla utvecklingsstörda. Så tja, egentligen är det för utvecklingsstörda men alla inom personkrets 1 har rätt att söka. Sen om det passar för oss med Asperger syndrom eller inte är ju en annan sak, men som sagt ska verksamehten kunna skräddarsys för varje enskild omsorgstagare.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:39:09, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Inlägg: 5451
- Anslöt: 2007-08-01
- Ort: Ludvika
Flinta skrev:Intellektuellt funktionshindrad?
Avviker lite från ämnet nu och undrar vad ovanstående ord betyder?
Begåvningshandikapp/utvecklingsstörning.
AS och ADHD kallas ibland <i>kognitiva funktionshinder</i>. Det förra syftar på en handikappande låg intelligens, det senare på brister i organisation och planering, mentalisering, tidsuppfattning, et cetera.
Senast redigerad av Agatha 2011-05-04 10:39:09, redigerad totalt 1 gång.
Jag funderar ibland på olika aspekter av ens tänkande som uttryck i och med olika tester osv. T.ex. hur ens kreativitet och förmåga att se mönster egentligen fungerar. Nån som har eller läst teorier om detta? Jag brukar inte hamna på mensanivå direkt, men jag tycker endå mig ha metala kvaliteer som kanske kan jämföras med en mensapersons förmågor.
Efter att ha sett dokumentären om Ingemar Bergman på Fårö..får..hehe..ja nästan för mig att han skulle kunna vara lite som mig, lätt asperger och lätt scitzofren. Iaf det senare tyckte ja verkade stämma, speciellt då han beskrev sig som inte riktigt ha koll på sig själv och sitt tänkande..men endå kunna prestera så mycket kreativt flöde av det då det omsattes.
Efter att ha sett dokumentären om Ingemar Bergman på Fårö..får..hehe..ja nästan för mig att han skulle kunna vara lite som mig, lätt asperger och lätt scitzofren. Iaf det senare tyckte ja verkade stämma, speciellt då han beskrev sig som inte riktigt ha koll på sig själv och sitt tänkande..men endå kunna prestera så mycket kreativt flöde av det då det omsattes.
Senast redigerad av Isse 2011-05-04 10:39:09, redigerad totalt 1 gång.
IQ skalan har ett medelvärde på 100 och en standard avvikelse på 15. IQ värdet är således alltid relativt i förhållande till den population (grupp) som iq-testet är uttestat på. Därför säger inte iq-talet något i sig om man inte sätter det i relation till de populationer som testet är normerat på. Det är heller inte möjligt att jämföra två IQ-tal som mätts upp med två olika IQ-test. Av denna anledning ska man inte lita på internet test med kassa normeringar, utan endast förlita sig på test som är godkända av svenska psykologförbundet (och därigenom noggrant normerade på tillförlitliga normeringsgrupper) som WAIS, WISC, WPPSI, Ravens progressiva matriser med flera.
Senast redigerad av Robin 2011-05-04 10:39:09, redigerad totalt 1 gång.
Jag har i min hand en sammanfattning av ett WISC-test, som gjorts på ett barn. WISC är det begåvningstest som används på barn istället för WAIS, som används på vuxna. Det är normerat för barn i olika åldrar. Testet är gjort på BUP inom ramen för en neuropsykiatrisk utredning.
Det står att IQ är 133 men också att det skiljer sig ganska mycket mellan olika delar av testet. Resultatet på den verbala delen ger ett värde på 114 medan det på performancedelen ger 147.
Att det är stora skillnader ser jag men hur ska jag tolka dessa? Vad ryms inom begreppet "performance" resp "verbal" IQ?
Det står att IQ är 133 men också att det skiljer sig ganska mycket mellan olika delar av testet. Resultatet på den verbala delen ger ett värde på 114 medan det på performancedelen ger 147.
Att det är stora skillnader ser jag men hur ska jag tolka dessa? Vad ryms inom begreppet "performance" resp "verbal" IQ?
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 10:39:09, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman skrev:Hej!
Jag har ett IQ som ligger på cirka 120, har gjort ett engelskt IQ-test på nätet.
Fast jag tror inte man kan ta så hårt på ett test gjort på nätet. Ett WAIS-test gjort hos psykolog som är van att testa är nog det minsta man måste utgå ifrån. Sen presterar man olika beroende på mående, humör och en massa annat, så det som visas är ett luddigt mått på hur man lyckades där och då.
Har man ADHD så får man sämre resultat och ser alltså "dummare" ut än vad man EGENTLIGEN är, eftersom närminne och annat spökar. Samtidigt botas en del av ADHDn av testsituationen, eftersom man sitter med nån som kan puffa och pusha (ställföreträdande frontallob), det är en strukturerad situation, det är nytt och antagligen lite spännande och man kanske har lite tävlingstendenser osv osv. I verkliga livet däremot, så kan det se helt annorlunda ut...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 10:39:09, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Inlägg: 7383
- Anslöt: 2008-05-03
Titti skrev:Jag har i min hand en sammanfattning av ett WISC-test, som gjorts på ett barn. WISC är det begåvningstest som används på barn istället för WAIS, som används på vuxna. Det är normerat för barn i olika åldrar. Testet är gjort på BUP inom ramen för en neuropsykiatrisk utredning.
Det står att IQ är 133 men också att det skiljer sig ganska mycket mellan olika delar av testet. Resultatet på den verbala delen ger ett värde på 114 medan det på performancedelen ger 147.
Att det är stora skillnader ser jag men hur ska jag tolka dessa? Vad ryms inom begreppet "performance" resp "verbal" IQ?
"Verbal" kanske syftar på hur många ord man kan? Medan "performance" syftar på hur man använder de ord man har? Jag gissar vilt och hämningslöst just nu....
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:39:09, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs skrev:pH skrev:IQ - Det är ett farligt mått, därför att det dels är statistik och dels är mycket kulturbundet vilket resultat man får. Dessutom är det inga absoluta siffror som uppnås, utan en aproximation.
Är det förresten någon som har koll på den för dagen PK termen för svagbegåvad? Verkar växla fortare än jag hinner blinka...
På tal om PK: Finns det något test gjort i någon annan kultur som ger annorlunda resultat? Generellt brukar japaner få högre poäng än västeuropeer, samt afrikaner lägre än vi. Generellt sett.
De som brukar få högst på testerna av alla folkgrupper är japaner och judar, följt av asiater i allmänhet tätt följda av vita europeer, de svarta afrikanerna hamnar alltid längst ner.
Man kan ju se hur det ser ut i det länder som bebos av respektive folkgrupper och/eller hur de i allmänhet klarar sig i de samhällen de lever i för att se att resultaten på IQ testen följer ganska bra dessa gruppers generella socioekonomiska status.
Detta gäller också på individnivå, de som har bra på testen tenderar att klara sig generellt sätt bättre än de som presterar lägre resultat.
Vilket naturligtvis varken är någons vare sig egen "förtjänst" eller "fel" utan beror på vilken tur eller otur man fått när genkortleken blandades i befruktningsögonblicket.
Som sagt, man ska inte blanda ihop intelligens som ett mått på människovärdet som många verkar ha en tendens att göra, att man ger en människa ett högre eller lägre "värde" beroende på intelligens eller arten av vederbörandes prestationer.
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 10:39:09, redigerad totalt 1 gång.
[img]http://wilderdom.com/images/IQ.gif[/img]
Däruppe, vid 68% nånstans går "normal" iq. Det blir ibland lättare att se hur långt från mitten man menar med en såndär kurva.
Däruppe, vid 68% nånstans går "normal" iq. Det blir ibland lättare att se hur långt från mitten man menar med en såndär kurva.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:39:10, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 10005
- Anslöt: 2007-03-13
- Ort: Utility muffin research kitchen
Lilla Gumman skrev:Hej!
Jag har ett IQ som ligger på cirka 120, har gjort ett engelskt IQ-test på nätet.
Tänk på att du troligtvis skulle få högre om du gjorde testet på svenska (om du nu inte har engelska som modersmål).
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 10:39:10, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Aspergare och vården