Udda fordon och farkoster
Udda fordon och farkoster
Den här bilen ser rätt udda ut -
Det kanske inte ens är en bil. Det kanske
är en kvadricykel. Jag fann bilden, men
jag orkar inte bemöda mig med att kolla
upp dess ursprung och historia. Jag nöjer
mig med att anse att den ser helt jäkla
knasig ut, samt att den ser riktigt ful ut!
Kvadricykel -
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kvadricykel
Quadricycle -
https://en.wikipedia.org/wiki/Quadricycle
Det kanske inte ens är en bil. Det kanske
är en kvadricykel. Jag fann bilden, men
jag orkar inte bemöda mig med att kolla
upp dess ursprung och historia. Jag nöjer
mig med att anse att den ser helt jäkla
knasig ut, samt att den ser riktigt ful ut!
Kvadricykel -
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kvadricykel
Quadricycle -
https://en.wikipedia.org/wiki/Quadricycle
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Udda fordon och farkoster
Stratolaunch:
https://www.youtube.com/watch?v=6ez2MDjRbzs
Det är ett flygplan som har rekordet på den största vingbredden. Och om jag uppfattat det rätt är den till för att hjälpa rymd farkoster komma upp i rymden.
https://www.youtube.com/watch?v=6ez2MDjRbzs
Det är ett flygplan som har rekordet på den största vingbredden. Och om jag uppfattat det rätt är den till för att hjälpa rymd farkoster komma upp i rymden.
Udda fordon och farkoster
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 10005
- Anslöt: 2007-03-13
- Ort: Utility muffin research kitchen
Udda fordon och farkoster
Fourier skrev:Stratolaunch:
https://www.youtube.com/watch?v=6ez2MDjRbzs
Det är ett flygplan som har rekordet på den största vingbredden. Och om jag uppfattat det rätt är den till för att hjälpa rymd farkoster komma upp i rymden.
Två kockpittar - "Vi ska flyga däråt!" "Nej, däråt!"
Bild om videon försvinner:
Savanten Svante skrev:bild
http://www.vf.se/karlstad/tysk-enmansubat-till-salu/
Yellow submarine... Om artikeln försvinner:
Det handlar om en prototyp byggd 1938/39 som 1941 gavs i gåva till argentinska marinen. Sedan 60-talet är farkosten privatägd, och den har genom åren fått modernare instrument och målats gul.
Ubåten är godkänd för ett dykdjup om 30 meter.
– Högsta budet ligger på 100 000, men det kan hända mycket än. I regel trissas priset upp under sista timmen, säger Philip Nilsson, kundansvarig på PS Auctions.
Säljaren av ubåten är en samlare som bor i Bengtsfors. Auktionen avslutas 27 juli.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Udda fordon och farkoster
År 1903:
Maurice Fournier på sin franska Buchet. Mc-sporten ännu i sin linda.
Han deltar i kampen om att bli den förste att överskrida 100 km/t.
Motorn är en tvåcylindrig Buchet på 2280 cm³! En växel, ingen koppling, ingen broms vad jag kan se. Hur framgaffeln hänger ihop förstår jag inte - bottenlänk till bakre delen av framskärmen, men nån fjädring ser jag inte, och alltihop av tunna plattjärn!
Nedan en annan Buchet med en för tiden mer konventionell framgaffel. En bred flatrem istf kedja. Föraren mer upprätt och styret mycket långt, gissningsvis för att kunna parera vobbling i framhjulet, vars orsaker var outforskade. Långa förstärkningsrör mellan styre och nav.
Det behövdes nog inga bromsar på den tidens stora trä-velodromer, det var säkert full gas hela loppet. Där krävdes det män med hår på bröstet. Dödsolyckorna var många.
Från http://zhumoriste.over-blog.com/article ... 38811.html
Googla på "board track racing".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Udda fordon och farkoster
Ser ut att ha en extremt lång slaglängd. Tror inte den var högvarvig som dagens motorcykelmotorer direkt. Sedan undrar jag hur många som satte tårna i drevet? Ser riskfyllt ut.Dagobert skrev:Motorn är en tvåcylindrig Buchet på 2280 cm³! En växel, ingen koppling, ingen broms vad jag kan se.
Udda fordon och farkoster
Huggorm skrev:Ser ut att ha en extremt lång slaglängd. Tror inte den var högvarvig som dagens motorcykelmotorer direkt. Sedan undrar jag hur många som satte tårna i drevet? Ser riskfyllt ut.Dagobert skrev:Motorn är en tvåcylindrig Buchet på 2280 cm³! En växel, ingen koppling, ingen broms vad jag kan se.
Tårna ja, det tänkte jag inte på. Jag såg inte ens nån varningsdekal
Motorn har borrning 110 och slaglängd 120, så lite långslagig är den i förh till diam. Ventilerna tar nog mycket plats.
EDIT: Men tändstiften sitter ju högst upp på översta bilden... detta kräver forskning!
Jag såg inga avgasrör. När jag zoomade bilden nedan såg jag att det inte fanns några, bara stumpar på topparna. De måste ha varit tillfälligt borttagna, annars skulle han ha fått det varmt om låren. De hade kanske tagit bort tåskyddet med.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Udda fordon och farkoster
En annan fransman byggde en propellerdriven motorcykel 1906. Enl. wp 6 hästar och 80 km/t.
Varför, undrar man. Troligen för att han var flygpionjär och testade motorer och propellrar mm.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ernest_Archdeacon#Archdeacon_A%C3%A9romotocyclette_Anzani
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Udda fordon och farkoster
Dagobert skrev:Nedan en annan Buchet med en för tiden mer konventionell framgaffel. En bred flatrem istf kedja. Föraren mer upprätt och styret mycket långt, gissningsvis för att kunna parera vobbling i framhjulet, vars orsaker var outforskade. Långa förstärkningsrör mellan styre och nav.
Tycker det där ser ut som dom MC man använde för motorpacing då man satte rekord för velodromcykling, är bra snarlika åtm...
Udda fordon och farkoster
antonius skrev:Dagobert skrev:Nedan en annan Buchet med en för tiden mer konventionell framgaffel. En bred flatrem istf kedja. Föraren mer upprätt och styret mycket långt, gissningsvis för att kunna parera vobbling i framhjulet, vars orsaker var outforskade. Långa förstärkningsrör mellan styre och nav.
Tycker det där ser ut som dom MC man använde för motorpacing då man satte rekord för velodromcykling, är bra snarlika åtm...
Det fanns såna där med:
Den nedan har en stötta bakom bakhjulet, liksom hojen med långa styret - kan vara till för nåt sånt.
Det är nog ingen wheelie-bar iaf.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Udda fordon och farkoster
Dagobert skrev:Den nedan har en stötta bakom bakhjulet, liksom hojen med långa styret - kan vara till för nåt sånt.
Det är nog ingen wheelie-bar iaf.
Det är nog för att man inte ska köra på bakhjulet för då vurpar man, en del hade en rulle, det är därifrån uttrycket att "hålla rullen" kommer inom cykelsporten, att man ska hålla sig så nära framförvarande för att dra nytta av vindskyddet...
Udda fordon och farkoster
Dagobert skrev:
År 1903:
Maurice Fournier på sin franska Buchet. Mc-sporten ännu i sin linda.
Han deltar i kampen om att bli den förste att överskrida 100 km/t.
Motorn är en tvåcylindrig Buchet på 2280 cm³! En växel, ingen koppling, ingen broms vad jag kan se. Hur framgaffeln hänger ihop förstår jag inte - bottenlänk till bakre delen av framskärmen, men nån fjädring ser jag inte, och alltihop av tunna plattjärn!
Tror nu att bakre halvan av framskärmen är en stor bromsback som bromsar mot framdäcket. Ser ut att aktiveras när föraren skjuter styret framåt så att ramen och backen sänks mot framhjulet! Staget framför styrhuvudet går mellan styre och hjulnav, det gav mig ledtråden.
Sanslös konstruktion! Det jag trodde var framgaffeln verkar alltså bara vara för att hålla rätt höjd på framhjulet, och lite stabiliserande - hjulet sitter fast i de vågräta plattjärnen som sitter ledade i bromsbacken. Herregud.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Udda fordon och farkoster
Under bränslekrisen i USA under WW2 fick deras patentverk in många förslag på alternativa drivmedel.
Disney skämtar med det i en film, och här är ett av deraf förslag: Trombonobilen!
Disney skämtar med det i en film, och här är ett av deraf förslag: Trombonobilen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Udda fordon och farkoster
Dagobert skrev:Tror nu att bakre halvan av framskärmen är en stor bromsback som bromsar mot framdäcket. Ser ut att aktiveras när föraren skjuter styret framåt så att ramen och backen sänks mot framhjulet! Staget framför styrhuvudet går mellan styre och hjulnav, det gav mig ledtråden.
Sanslös konstruktion! Det jag trodde var framgaffeln verkar alltså bara vara för att hålla rätt höjd på framhjulet, och lite stabiliserande - hjulet sitter fast i de vågräta plattjärnen som sitter ledade i bromsbacken. Herregud.
Tydligen fans det ingen sadel, utan man satt direkt på bensintanken. Tyvärr avled Maurice efter en bilkrasch på Le Mans 30 år gammal.
Återgå till Intressanta intressen