Dessa evinnerliga problem med hårddisk till min laptop

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Dessa evinnerliga problem med hårddisk till min laptop

Inläggav Pemer » 2008-11-17 21:49:02

Som många på forumet hört talas om har jag fått en laptop av Huddinge Hockey, och samtidigt köptes en likadan till specifika arbetsuppgifter i klubben. Min burk fick tjall på hårddisken i maj, och jag satt länge och väl med den andra som reserv. De är identiska.

En längre tid har vi nu försökt lösa problemet med min laptop. Det är uppenbarligen bara hårddisken som satt i den som var paj. Just nu sitter jag med min dator fullt fungerande, när jag satt i den fullt fungerande hårddisken från klubbens identiska dator.

En helt ny hårddisk är införskaffad. En helt ny Windows XP-skiva har frambringats. Båda datorerna känner av redan fullt konfigurerade och fungerande hårddiskar.

Medelst Norton Ghost försökte vi klona den fungerande huvudpartitionen på den fungerande disken i klubbens dator till den nyanskaffade hårddisken. Det fungerade nästan. Disken blev detekterad av datorn och startade nästan - den hängde sig i Windowsstarten.

Att starta datorn med den helt nya Windows XP-skivan går alldeles utmärkt, datorn startas från skivan och läser in en massa tills det kommer en skärm för att installera Windows XP eller reparera en tidigare installation. Men när man då försöker gå vidare anser inte XP-skivan att det sitter någon hårddisk i datorn!!! Den kände inte av disken ens när datorn just nästan hade lyckats starta från disken, och vi bara startade om ctrl+alt+del, satte i skivan och startade datorn från den i stället.

Jag börjar ledsna nu, det är ju helt barockt. Det är ju nu konstaterat att det inte är något fel på datorn mer än på hårddisken som satt i, just nu jobbar jag ju för fullt med den när en fullt fungerande hårddisk för tillfället sitter i. Men varken i min dator eller i klubbens kan en splitter ny Windows XP-skiva känna att det sitter en hårddisk i datorn och acceptera att bli använd till att installeras. Vad fan är det med en Windows-skiva då? Ska det behöva vara en hel vetenskap att installera ett operativsystem på en tom skiva?

Samma problem uppstår alltså i båda datorerna. Någon som känner igen detta bisarra problem och har några idéer, vad fasen är det egentligen man ska göra just nu???
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:39:33, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Moggy » 2008-11-17 21:56:40

Mmmm. Sitter det en SATA-disk i datorn så känner tyvärr inte WinXP av den pga av det det saknas drivrutiner från chipsettet som "driver" hårddisken.

Finns ingen jättebra lösning. Han man en floppyi datorn så finns det drivrutiner att lägga på en disk som WinXP-installationen kan använda för att hitta disken. Det kan även gå att lägga dessa på ett USB-minne om datorns bios detekterar dessa, här är jag dock osäker på om det funkar då jag inte har gjort det själv.

Vill även minnas att WinXP från och med SP2 har SATA-drivare och klarar att hitta dessa diskar, så kan det vara så att du har en gammal XP-skiva som inte har SP2 integrerat.

Korkat kan man tycka att det är så här, men det är egentligen inte Microsofts fel då MS inte kunde ha drivrutiner för framtida hårdvaror när XP blev färdigt.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 16:39:33, redigerad totalt 1 gång.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Pemer » 2008-11-17 22:21:26

Aha, där har vi förklaringen.... SATA är just vad det är... aha, så hela SATA är nyare än XP, det kan onekligen inte MS lastas för. Skivan innehåller Service Pack 2, version 2002. Bara att kika lite efter en nyare då. Eller något... googlade lite nu på SATA och hittar några eventuella lösningar... ska testa en direkt...

Lysande, det tog sju minuter att få ett svar, det här forumet är bara BÄST... :D

Finns det ölogram? Annars får vi ses snart igen, så bjuder jag på en kall eller två!
Pemer

Inläggav apkonstapel » 2008-11-17 22:30:22

Jag har en Lenovo med SATA. När jag slängde in Windows XP på den (på grund av tillfälligt hjärnstillestånd) råkade jag på samma problem. Lösningen var:

1. Ställ hårddisken till compatibility mode i BIOS-setup.
2. Installera Windows.
3. Installera drivrutinerna för hårddisken.
4. Ändra tillbaka hårddisken till SATA-mode i BIOS-setup.
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 16:39:33, redigerad totalt 1 gång.
apkonstapel

Anslöt: 2008-10-21

Inläggav Pemer » 2008-11-17 23:38:46

Datorn är en Acer Travelmate 5310 och har en väldigt egen BIOS från Acer, som har saknat en hel massa BIOS-alternativ jag sett i andra förklaringar på nätet, liksom de du nämner, Apkonstapel.

Tänkte i alla fall på att leta downloads på Acers egen hemsida och hittade det jag ska ladda ner. Ska just försöka igen, med den aktuella drivrutinen på ett USB-minne... det är ju sanslöst om det inte ska kunna göras på annat sätt än med diskett... Men jodå... XP-installationen söker bara efter en diskettstation... herregud... jaja, vi får se när jag kan få tillgång till en diskettstation att ansluta i stället... :roll:

...och om vi kan lita på att det inte dyker upp nya mystiska problem när man väl kommer så långt??!? :shock:

Fan tro´t... man ha börjat bli rätt luttrad nu... :?
Pemer

Inläggav Moggy » 2008-11-18 0:11:39

Pemer skrev:
Finns det ölogram? Annars får vi ses snart igen, så bjuder jag på en kall eller två!

Ok, det ska jag komma ihåg! ;)
Moggy

Inläggav Moggy » 2008-11-18 0:15:55

http://thepiratebay.org/torrent/4255442/
Microsoft.Windows.XP.Professional.Corporate.SP3.Integrated-ETH0

Annars kan du ta hem den här och installera, där ligger SATA-drivisen med från början och ska gå att installera utan problem.

Alternativt
http://thepiratebay.org/torrent/4477506/
Microsoft.Windows.XP.Professional.Corporate.SP3.Integrated.SWEDiSH-ETH0

Om du vill ha en svensk version.

Eth0 gör bra versioner av Windows där alla uppdateringar ligger med i själva installationen från början.
Moggy

Inläggav Pemer » 2008-11-19 16:36:15

Pemer skrev:...och om vi kan lita på att det inte dyker upp nya mystiska problem när man väl kommer så långt??!? :shock:

Jodå.

Fortfarande kvar i Twilight Zone...

Hittade alltså Acers egen "Floppy F6 SATA driver"-zipfil och laddade ner. Fick tillgång till en floppy-enhet att ansluta och när en sådan var ansluten och man exekverade 32-bitarsfilen från den nedladdade zipfilen extraherades alla relevanta filer på en tom diskett.

Start av datorn med ny hårddisk med XP-skiva i. Start från skivan. F6 omedelbart för att installera SPSC eller RAID-drivers. S för att installera drivrutiner. Går precis som det ska enligt alla beskrivningar man sett här och var på nätet, får upp fyra alternativ. Väljer den som read me-filen sade att man skulle välja.

XP läser in drivrutinen.

Tryck S för att läsa in fler nya drivrutiner eller enter för att fortsätta XP-installationen. Trycker enter. Datorn fortsätter "läsa in" en massa en stund till, till sist svart skärm och läget för att starta själva XP-installationen. Tryck enter för att installera.

*enter*

"Det finns ingen hårddisk i datorn"....

:shock:

Samma problem även i den identiska datorn som funkar som den ska.

Detta är två Travelmate 5310 som inte går att installera en ny SATA-hårddisk i och lägga in ett XP på ens när man laddar ner SATA-drivrutinen Acer tillhandahåller...

Ganz sanslohs... :?
Pemer

Inläggav Pemer » 2008-11-20 15:51:40

Måste behövas någon mer drivrutin till något annat också. Startar man datorn från XP-skivan och har den tomma hårddisken externt inkopplad i en dockningsstation i stället klarar systemet av att känna av den och påbörja installationen. Men i skedet då man första gången ska starta om datorn och sedan fortsätta installationen slutar det funka.

Ringde Acers kundtjänst igår eftermiddag, men han var borta så länge när han skulle försöka kolla vad som var fel, att samtalet bröts innan han kom tillbaks. Har skickat en lång redogörelse för alla turer via ett formulär på deras hemsida nu.

*suck*
Pemer

Återgå till IT-forum

Logga in