Depressivitet, allergichock och sömnbristssyndrom
12 inlägg
• Sida 1 av 1
Depressivitet, allergichock och sömnbristssyndrom
Ja, detta har jag drabbats av sedan kvällen då jag provjobbade (se tråd: "Pestsmittad - har provjobbat"). Idel bedrövelse bara.
Detta har hänt sedan dess:
Fredag: Depressivitet, ångest och självrannsaken efter allt det otäcka som hände på provjobbet..
Natten till lördagen: Kunde inte sova pga oro och ångest över ovanstående. Några få timmars sömn.
Natten till söndagen:
Kunde återigen inte sova. Tog en sömntablett. Istället för sömn så fick jag en sjuhelvetes klåda över hela kroppen. Allergichock. Kliade som faaaaaaan - ursäkta språket. Fick ägna HELA NATTEN åt att frenetiskt klia mig än här än där. 0 h sömn.
Söndag:
De ringde från ett jobb tidigt på morgonen och jag fick hoppa in och jobba (jag är timvikarie på olika boenden), ett riktigt MASTODONTPASS dessutom.... Från morgon till kväll. Och det var full rulle hela dagen där på jobbet så jag knappt fick någon rast ens. Och hann inte ens äta förrän någon timme inann jag slutade. Jag höll på att svimma där på jobbet, så dåligt skick var jag i pga sömnbristen. Och då skulle jag ha med liftar och anordningar att göra dessutom (en förlamad person)... Och under hela dagen så kliade det som förbaskat över hela kroppen.
Söndag kväll:
Kom hem strax före tio på kvällen och var verkligen ett VRAK! Jag var svimfärdig och närmast yrade av sömnbrist. Jag bara kastade mig i säng utan att göra någonting annat. Med en sjuhelvetes klåda.
Natten till måndag:
Efter att ha kliat mig sönder och samman så lyckades jag sova 1,5 h! Sen vaknade jag av att mina drömmar blev alldeles för mycket för mig. Jag orkar inte med några intryck av något slag, så slut är jag av all sömnbrist, och drömmarna blev liksom ytterligare intryck då... Har aldrig varit med om liknande förut. Så jag vaknade av detta och var som helt förstörd. Och eftersom jag yrade av sömnbrist igår kväll blev jag dessutom förvirrad av drömmarna. Jag fick svårt att veta om jag drömt eller om det var verklighet. Och det blev så jobbigt att jag knappt ens vågade försöka somna om. Det var bara för kusligt. Och så klådan på det förstås... Tillbringade resten av natten med att läsa gamla Kalle Anka-tidningar(!). Det var det enda jag kunde göra, och det enda jag ens orkade läsa.
Måndag:
Försökte ta en kall dusch pga klådan, men det hjälpte inte. Istället fick jag feber av det. Har huttrat och skakat av köld hela dagen.
Jag skulle försöka få något i mig också idag, tänkte jag, men är för trött för att orka tugga !!! Så risig är jag efter all sömnbrist! Har aldrig varit med om något sådant förut. Jag kan liksom inte spänna käkarna och kroppen är för trött för att orka göra tuggrörelserna. Jag har fått SUGA I MIG i en mjuk smörgås! Och mest dricka istället - mamma kom över idag och var och handlade fruktsoppa åt mig.
När mamma gått härifrån försökte jag se om jag kunde sova lite mer. 1 h sömn blev det, inte mer. Vaknade av kliande samt att jag återigen blev förrvirrad och slutkörd av drömmarna (för mycket intryck samt att jag inte visste vad som var verklighet och inte). Blev olustig till mods och fick återigen sitta med en gammal Kalle Anka-tidning för att försöka varva ner.
Nu har jag precis tagit ett varmt bad för att få ner temperaturen lite. Och nu borde jag väl gå och göra ett försök att somna igen, jag skulle ju så förtvivlat behöva få lite sömn. Men jag vågar inte! Alla intryck som drömmarna skapar är bara för mycket för mig. Jag orkar liksom inte med några intryck alls. Och det är dessutom för kusligt att inte kunna skilja dröm från verklighet. Min sömnbrist har liksom gett mig psykotiska symptom!
Så sådant är läget här. Har aldrig varit med om liknande förut!
Detta har hänt sedan dess:
Fredag: Depressivitet, ångest och självrannsaken efter allt det otäcka som hände på provjobbet..
Natten till lördagen: Kunde inte sova pga oro och ångest över ovanstående. Några få timmars sömn.
Natten till söndagen:
Kunde återigen inte sova. Tog en sömntablett. Istället för sömn så fick jag en sjuhelvetes klåda över hela kroppen. Allergichock. Kliade som faaaaaaan - ursäkta språket. Fick ägna HELA NATTEN åt att frenetiskt klia mig än här än där. 0 h sömn.
Söndag:
De ringde från ett jobb tidigt på morgonen och jag fick hoppa in och jobba (jag är timvikarie på olika boenden), ett riktigt MASTODONTPASS dessutom.... Från morgon till kväll. Och det var full rulle hela dagen där på jobbet så jag knappt fick någon rast ens. Och hann inte ens äta förrän någon timme inann jag slutade. Jag höll på att svimma där på jobbet, så dåligt skick var jag i pga sömnbristen. Och då skulle jag ha med liftar och anordningar att göra dessutom (en förlamad person)... Och under hela dagen så kliade det som förbaskat över hela kroppen.
Söndag kväll:
Kom hem strax före tio på kvällen och var verkligen ett VRAK! Jag var svimfärdig och närmast yrade av sömnbrist. Jag bara kastade mig i säng utan att göra någonting annat. Med en sjuhelvetes klåda.
Natten till måndag:
Efter att ha kliat mig sönder och samman så lyckades jag sova 1,5 h! Sen vaknade jag av att mina drömmar blev alldeles för mycket för mig. Jag orkar inte med några intryck av något slag, så slut är jag av all sömnbrist, och drömmarna blev liksom ytterligare intryck då... Har aldrig varit med om liknande förut. Så jag vaknade av detta och var som helt förstörd. Och eftersom jag yrade av sömnbrist igår kväll blev jag dessutom förvirrad av drömmarna. Jag fick svårt att veta om jag drömt eller om det var verklighet. Och det blev så jobbigt att jag knappt ens vågade försöka somna om. Det var bara för kusligt. Och så klådan på det förstås... Tillbringade resten av natten med att läsa gamla Kalle Anka-tidningar(!). Det var det enda jag kunde göra, och det enda jag ens orkade läsa.
Måndag:
Försökte ta en kall dusch pga klådan, men det hjälpte inte. Istället fick jag feber av det. Har huttrat och skakat av köld hela dagen.
Jag skulle försöka få något i mig också idag, tänkte jag, men är för trött för att orka tugga !!! Så risig är jag efter all sömnbrist! Har aldrig varit med om något sådant förut. Jag kan liksom inte spänna käkarna och kroppen är för trött för att orka göra tuggrörelserna. Jag har fått SUGA I MIG i en mjuk smörgås! Och mest dricka istället - mamma kom över idag och var och handlade fruktsoppa åt mig.
När mamma gått härifrån försökte jag se om jag kunde sova lite mer. 1 h sömn blev det, inte mer. Vaknade av kliande samt att jag återigen blev förrvirrad och slutkörd av drömmarna (för mycket intryck samt att jag inte visste vad som var verklighet och inte). Blev olustig till mods och fick återigen sitta med en gammal Kalle Anka-tidning för att försöka varva ner.
Nu har jag precis tagit ett varmt bad för att få ner temperaturen lite. Och nu borde jag väl gå och göra ett försök att somna igen, jag skulle ju så förtvivlat behöva få lite sömn. Men jag vågar inte! Alla intryck som drömmarna skapar är bara för mycket för mig. Jag orkar liksom inte med några intryck alls. Och det är dessutom för kusligt att inte kunna skilja dröm från verklighet. Min sömnbrist har liksom gett mig psykotiska symptom!
Så sådant är läget här. Har aldrig varit med om liknande förut!
Senast redigerad av mitzerl 2011-05-04 16:39:28, redigerad totalt 1 gång.
Mitzerl...Jag vet inte riktigt vad jag ska säga mer än att jag hoppas att du får rätsida på sömnen snart och att du snart ska få må bättre igen...
Det du beskriver har jag varit med om. Vet inte om det hjälper dig så mycket men jag känner igen det här med att inte orka tugga för att man är för trött. Jag kände till slut att det var så jobbigt att andas att jag bara önskade att jag slapp... Till slut lyckades jag somna och sov 18 timmar första dygnet, därefter något mindre. Kom på så sätt igen någorlunda och började må bättre igen. Fick inse att alla krav utifrån måste försvinna under en period eftersom jag har nog med att överleva...
Som sagt, jag hoppas verkligen att du ska få må bättre snart.
Mvh
Annorlunda
Det du beskriver har jag varit med om. Vet inte om det hjälper dig så mycket men jag känner igen det här med att inte orka tugga för att man är för trött. Jag kände till slut att det var så jobbigt att andas att jag bara önskade att jag slapp... Till slut lyckades jag somna och sov 18 timmar första dygnet, därefter något mindre. Kom på så sätt igen någorlunda och började må bättre igen. Fick inse att alla krav utifrån måste försvinna under en period eftersom jag har nog med att överleva...
Som sagt, jag hoppas verkligen att du ska få må bättre snart.
Mvh
Annorlunda
Senast redigerad av annorlunda 2011-05-04 16:39:28, redigerad totalt 1 gång.
- annorlunda
- Anslöt: 2007-09-02
Ja, jag hoppas också du får sova snart. Det låter otroligt jobbigt. Och ring läkaren om tabletterna, du tål ju inte dem och behöver få andra utskrivna.
Hoppas klådan gått över, annars behöver du kanske någon salva el nåt för den.
Och tacka nej till att hoppa in på jobb innan du återhämtat dig. Även timvikarier måtte väl ha rätt att bli sjuka?
Och tacka nej till att hoppa in på jobb innan du återhämtat dig. Även timvikarier måtte väl ha rätt att bli sjuka?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:39:28, redigerad totalt 1 gång.
Det där med att inte orka med alla intrycken från sina drömmar det känner jag också igen. Inte sällan vaknar jag helt utmattad psykiskt efter att ha drömt, och orkar då knappt ta mig ur sängen.
Senast redigerad av Malin L 2011-05-04 16:39:28, redigerad totalt 1 gång.
Låter helt otroligt jobbigt, Mitzerl! Just klåda tycker jag är bland det mest irriterande som finns. Och får man inte sömn så funkar man ju inte alls. Håller med Alien att du behöver kontaka läkare om den allergiska reaktionen. Om klådan inte går över tror jag man kan köpa kortisonsalva receptfritt för att lindra tillfälligt.
När jag är sjuk brukar drömmarna bli jobbiga också, ibland hakar de liksom upp sig som en trasig grammofonskiva och samma scen spelas upp om och om igen. Känner även igen det där med att ha så intensiva drömmar att man är helt slut när man vaknar.
När jag är sjuk brukar drömmarna bli jobbiga också, ibland hakar de liksom upp sig som en trasig grammofonskiva och samma scen spelas upp om och om igen. Känner även igen det där med att ha så intensiva drömmar att man är helt slut när man vaknar.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:39:28, redigerad totalt 1 gång.
Malin L skrev:Det där med att inte orka med alla intrycken från sina drömmar det känner jag också igen. Inte sällan vaknar jag helt utmattad psykiskt efter att ha drömt, och orkar då knappt ta mig ur sängen.
Skönt att höra att man inte är helt ensam om det, jag har börjat undra om man blivit psykiskt sjuk eller nåt skumt.
Alien skrev:Ja, jag hoppas också du får sova snart. Det låter otroligt jobbigt. Och ring läkaren om tabletterna, du tål ju inte dem och behöver få andra utskrivna.
Jag verkar liksom inte tåla några mediciner alls, har haft problem hela hösten med klåda och det visade sig sen bero på Ipren. Och nu är det sömntabletten alltså. Jag vågar knappt ta några mediciner överhuvudtaget längre, jag verkar ju inte tåla någonting. Verkar få leva med med att inte få hjälp mot värk, sömnproblem, ångest, depression osv, eftersom jag inte kan äta några mediciner.
Kortison har jag tagit idag, hade kvar från sist det begav sig med klåda, en ganska stark dos t.o.m, men det har inte hjälpt.
Och jo, visst har jag väl rätt att tacka nej till jobb, men jag har tyvärr inte RÅD till det. Har inte fått jobba mycket alls den här månaden och jag får ingenting från vare sig Försäkringskassa eller alfakassa. Jag lever på de få slantar jag får in från mina små timvick. Så jag har inte råd att vara sjuk!
Jag vet inte heller riktigt vad jag ska säga. Jag har läst din tidigare tråd också om vad som hände när du provjobbade. Jag hoppas att det blir bättre för dig snart, att du åtminstone får sova ordentligt och blir av med klådan.
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 16:39:28, redigerad totalt 1 gång.
HGJ skrev:Jag vet inte heller riktigt vad jag ska säga. Jag har läst din tidigare tråd också om vad som hände när du provjobbade. Jag hoppas att det blir bättre för dig snart, att du åtminstone får sova ordentligt och blir av med klådan.
Tack!
Bara en liten fotnot om sömnmed. o biverkningar så fick jag en gång nån insomningstablett men istället när mna var såpass knockad att kroppen inte lydde så började det kännas i hela kroppen att allting ville vändas ut och in
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 16:39:28, redigerad totalt 1 gång.
mitzerl, måste eller inte, du krossar dig själv med att låta dig behandlas på ett sånt sätt i ditt arbete och sen blir det etter värre efter en sån dag. Din klåda kan helt enkelt vara en reaktion på att du har nedsatt imunförsvar för att du inte återhämar dig som du bör, äter ordentligt samt svårt att sova och det är ingen medecin som hjälper mer än att strukturera upp sitt liv efter den man är.
En otrygg tillvaro som lätt väcker dina skörheter när du inte får det lugna balans du behöver efter den du är.
Dra i handbromsen!
En otrygg tillvaro som lätt väcker dina skörheter när du inte får det lugna balans du behöver efter den du är.
Dra i handbromsen!
Återgå till Aspergare och vården