Aspergare och hälsa (omröstning)
18 inlägg
• Sida 1 av 1
Aspergare och hälsa (omröstning)
Är aspergare ofta sjuka? Försöker komma på vad jag eg är ute efter och sedan formulera bra frågor...
Vill få pejl på folks fysiska (och psykiska) "väl"befinnande...
Blir aspergare/HFA/NPF:are oftare kortvarigt sjuka än andra?
Oavsett ifall du är sjukskriven eller jobbar eller whatever...
Ok, om man är sjukskriven kanske man inte sjukskriver sig för en annan speciell sak... jag vet inte, har inte varit i samma situation.
Hur ofta är du så sjuk så att du inte skulle kunna jobba en viss dag (om du klarar att jobba) eller annan aktivitet typ daglig verksamhet eller vistas bland folk öht?
Jag menar inte nån tillfällig måndagsförkylning eller måndagsbakis (vilket iofs skulle kunna vara symptom på att man har andra problem) utan antingen fysiska eller psykiska symptom som att ni får längre (> 2 dagar) förkylningar eller influensor/feber, ryggbesvär, allergisymptom, övriga krämpor, ångest, social fobi, panikattacker m.m.?
Ni som har något fysiskt kroniskt eller psykiska tilläggssymptom (både diagnoser och typ låg stresströskel) kan svara med de alternativen.
Jag skriver senare vad jag själv har för symptom.
Fy vad svårt det var med svarsalternativen... hur tycker ni jag lyckades??
/Barracuber
Oavsett ifall du är sjukskriven eller jobbar eller whatever...
Ok, om man är sjukskriven kanske man inte sjukskriver sig för en annan speciell sak... jag vet inte, har inte varit i samma situation.
Hur ofta är du så sjuk så att du inte skulle kunna jobba en viss dag (om du klarar att jobba) eller annan aktivitet typ daglig verksamhet eller vistas bland folk öht?
Jag menar inte nån tillfällig måndagsförkylning eller måndagsbakis (vilket iofs skulle kunna vara symptom på att man har andra problem) utan antingen fysiska eller psykiska symptom som att ni får längre (> 2 dagar) förkylningar eller influensor/feber, ryggbesvär, allergisymptom, övriga krämpor, ångest, social fobi, panikattacker m.m.?
Ni som har något fysiskt kroniskt eller psykiska tilläggssymptom (både diagnoser och typ låg stresströskel) kan svara med de alternativen.
Fy vad svårt det var med svarsalternativen... hur tycker ni jag lyckades??
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:36:24, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Själv satte jag
"jag är sällan eller aldrig (< 2 gg per år) sjuk och har inte AS//HFA/NPF-diagnos"
/Barracuber
"jag är sällan eller aldrig (< 2 gg per år) sjuk och har inte AS//HFA/NPF-diagnos"
/Barracuber
- barracuber
Det blev fel i alternativen. "Ganska ofta" borde vara "> 2-3 ggr per halvår". jag ber mod fixa det....
/Barracuber
Moderator Titti:
Fixade detta.
/Barracuber
Moderator Titti:
Fixade detta.
- barracuber
Hyfsade alternativ.
Jag är sjuk rätt ofta, minst en gång i månaden eller oftare. Migrän, hösnuva och förkylning är det som drabbar mig oftast numera. Särskilt om jag försöker göra mer än jag egentligen orkar. Har alltid haft lite klen hälsa och lätt att bli krasslig, även när jag jobbade hade jag många sjukdagar.
Är lite sjuk just nu faktiskt. Fick migrän igår och gick och lade mig tidigt. När jag vaknade var jag förkyld istället. Hade tänkt åka till stan idag men lär nog få stanna i sängen.
Jag är sjuk rätt ofta, minst en gång i månaden eller oftare. Migrän, hösnuva och förkylning är det som drabbar mig oftast numera. Särskilt om jag försöker göra mer än jag egentligen orkar. Har alltid haft lite klen hälsa och lätt att bli krasslig, även när jag jobbade hade jag många sjukdagar.
Är lite sjuk just nu faktiskt. Fick migrän igår och gick och lade mig tidigt. När jag vaknade var jag förkyld istället. Hade tänkt åka till stan idag men lär nog få stanna i sängen.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:36:24, redigerad totalt 1 gång.
Jag klickade för "jag är sällan eller aldrig (< 2 gg per år) sjuk och har AS//HFA/NPF-diagnos".
Det brukar vara varje vår och varje höst då jag blir sjuk. Några dagar, bara. På våren får jag "hösnuva", på hösten en släng av feber och influensa.
Jag har diagnosen Aspergers syndrom med inslag av DAMP.
Det brukar vara varje vår och varje höst då jag blir sjuk. Några dagar, bara. På våren får jag "hösnuva", på hösten en släng av feber och influensa.
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 16:36:28, redigerad totalt 1 gång.
geocache skrev:Jag klickade för "jag är sällan eller aldrig (< 2 gg per år) sjuk och har AS//HFA/NPF-diagnos".
Det liknar mig, fast jag får ingen hösnuva på våren (och ingen diagnos).
Hur jobbar du, Geocache? Inget, deltid, heltid? Sjukskriven?
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:36:28, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
Hej Barracuber! (Varifrån kommer ditt användarnamn förresten?)
Jag har heltids förtidspension (sedan tio år) så något "vanligt jobb" har jag inte.
Men jag jobbar någon dag eller två i veckan i en second handbutik som tillhör Pingstkyrkan här i staden. Och ibland jobbar jag med bygge och inredning av en bostad åt före detta hemlösa/missbrukare som en kille jag känner håller på att bygga här i länet.
Jag har heltids förtidspension (sedan tio år) så något "vanligt jobb" har jag inte.
Men jag jobbar någon dag eller två i veckan i en second handbutik som tillhör Pingstkyrkan här i staden. Och ibland jobbar jag med bygge och inredning av en bostad åt före detta hemlösa/missbrukare som en kille jag känner håller på att bygga här i länet.
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 16:36:28, redigerad totalt 1 gång.
Jag är långtidssjukskriven för att jag inte pallar med pressen det innebär att arbeta. Men jag mår inte dåligt eller är sjuk. Så måste det väl vara för flera aspergare. Långtidssjukskrivning är la samma som sjukpension, för det finns inget som heter sjukpension längre.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 16:36:28, redigerad totalt 1 gång.
- Mördarsnigel
- Anslöt: 2007-11-30
geocache skrev:Hej Barracuber! (Varifrån kommer ditt användarnamn förresten?)
En "självtillängad" låt skriven av barytonsaxofonisten Ronnie Cuber (jag är lite av musikfreak, inte minst jazzfreak).
geocache skrev:Jag har heltids förtidspension (sedan tio år) så något "vanligt jobb" har jag inte.
Omprövas det oftare numera? Tänker på Reinfeldtregeringens nya regler o så. Fick för mig att det är liksom ett år i taget numera. Har du märkt nåt av det?
/Barracuber
- barracuber
Jag är sällan sjuk (sjukdom), men har väl klassats som förtidspensionär och "sjuk" i den bemärkelsen...
Idrott ger bättre hälsa och jag tränar ju en hel del...
Idrott ger bättre hälsa och jag tränar ju en hel del...
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 16:36:28, redigerad totalt 1 gång.
- Fighterbabe
- Anslöt: 2007-10-26
Mina förkyldningar avlöser varandra typ.. Är väldigt ofta sjuk.
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 16:36:28, redigerad totalt 1 gång.
- missbutterfly
- Anslöt: 2007-02-13
geocache skrev:Hej igen!
Finns det en låt som heter "Barracuber" menar du?
Japp det är nån jazzlåt han slängde ihop (har spelar de flesta musikstilar iofs inte bara jazz), när han valde titeln lekte han lite med sitt eget namn.
/Barracuber
- barracuber
Re: aspergare och hälsa
barracuber skrev:Är aspergare ofta sjuka? Försöker komma på vad jag eg är ute efter och sedan formulera bra frågor....
Oavsett ifall du är sjukskriven eller jobbar eller whatever....
Ok om man är sjukskriven kanske man inte sjukskriver sig för en annan speciell sak..jag vet inte, har inte varit i samma situation.
Fy vad svårt det var med svarsalternativen..hur tycker ni jag lyckades??
/Barracuber
Jag tycker inte att det finns något alternativ för mig. Jag är sjukskriven på heltid, och har AS. Närmast ligger kanske alt.7, men det stämmer väl inte riktigt...
Senast redigerad av oscar 2011-05-04 16:36:28, redigerad totalt 1 gång.
Jag är sällan sjuk (förkylning). När jag jobbade brukade jag drabbas av det ett par ggr om året. Sen när jag blev utbränd drabbades jag av sömnlöshet och fruktansvärd huvudvärk varje lördag.
Nu har jag iofs en del krämpor (stressöverkänslig, svårt med sömnen) men inga allvarliga fysiska sjukdomar. Förkylning el huvudvärk kan hindra mig från att gå till min dagliga verksamhet, men inte så ofta.
Nu har jag iofs en del krämpor (stressöverkänslig, svårt med sömnen) men inga allvarliga fysiska sjukdomar. Förkylning el huvudvärk kan hindra mig från att gå till min dagliga verksamhet, men inte så ofta.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:36:28, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Att leva som Aspergare