Är jag typisk "Asperger"?
39 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Kan instämma i vad så många redan har sagt. Med lite egna ord. Jag med.
Vi aspergare spretar åt alla möjliga håll, vi har alla var och en ett antal av de drag som kan utmärka en aspergare, men nästan alla har olika kombinationer av dem, inklusive i vilka grader vi har de olika dragen.
Så vem som skulle vara en typisk aspergare är nog svårt att säga. Eller så är vi det allihop!
Och empatibiten är till stor del en ren myt. Massor av oss är känslomänniskor så det skriker om det, jag själv inkluderat - och jag tycker ofta det tvärtom generellt känns som att det är "NT:s", dvs icke-aspergare, som känns alldeles rasande känslotomma och kalla och avskärmade, och lever hela sin tillvaro utifrån att "jag är inte här, jag såg ingenting, kan inte någon annan hålla upp en dörr eller hjälpa henne lyfta på barnvagnen... jag vill inte bli inblandad, jag har inte tid, jag har inte lust, jag har betalt min skatt, det där är samhällets sak..."
Det är den bestående bild jag har av typiska "normala" svenskar efter att ha levt som en av dem (eh... försökt, ska jag väl säga!) i 40 år...
Vi aspergare spretar åt alla möjliga håll, vi har alla var och en ett antal av de drag som kan utmärka en aspergare, men nästan alla har olika kombinationer av dem, inklusive i vilka grader vi har de olika dragen.
Så vem som skulle vara en typisk aspergare är nog svårt att säga. Eller så är vi det allihop!
Och empatibiten är till stor del en ren myt. Massor av oss är känslomänniskor så det skriker om det, jag själv inkluderat - och jag tycker ofta det tvärtom generellt känns som att det är "NT:s", dvs icke-aspergare, som känns alldeles rasande känslotomma och kalla och avskärmade, och lever hela sin tillvaro utifrån att "jag är inte här, jag såg ingenting, kan inte någon annan hålla upp en dörr eller hjälpa henne lyfta på barnvagnen... jag vill inte bli inblandad, jag har inte tid, jag har inte lust, jag har betalt min skatt, det där är samhällets sak..."
Det är den bestående bild jag har av typiska "normala" svenskar efter att ha levt som en av dem (eh... försökt, ska jag väl säga!) i 40 år...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:34:29, redigerad totalt 1 gång.
Debbido skrev:Som sagt: jag säger det igen: Experterna har fattat att de gjort ett misstag genom att använda ordet empati. Det kommer att kallas mentaliseringsförmåga i stället!
Mycket bra!
Fast ordet empati är redan "där ute" i det här sammanhanget, så om så inte ens termen Asperger finns kvar om 50 eller 100 år, så kommer det ännu då att finnas folk som minsann "vet" att aspergare saknar empati...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:34:29, redigerad totalt 1 gång.
Re: Är jag typisk "Asperger"?
Välkommen som sagtSiberia skrev:Hej, jag är ny här och detta är mitt första inlägg. Jag är en 17årig kille som bor någonstans i Värmland.
Jag har reggat mig här för att få svar på mina frågor. Jag börjar snabbt:
1. Jag fick min diagnos strax efter senaste sommarlovet, och jag är nu 17 så det känns rätt ovanligt att få diagnosen så sent. Glömde att tillägga att jag oxå var näst intill problemfri ända upp till 7an. Då började det gå utför. Alltså, finns det någon annan här som har fått sin diagnos så här sent och har endast visat tecken av Asperger så sent som på högstadiet?
2. Sedan så har jag fått en uppfattning av att Aspergare rent allmänt har svårt med empati. Det där med avsaknad av empati stämmer verkligen inte in på mig, någonstans. Jag har snarare (Eller jag vet) mycket starkare empatiförmåga än dom flesta. Ja, tillochmed vuxna. Så jag tycker det är väldigt konstigt att jag har en hög empati samtidigt som jag har Asperger. Är det ens möjligt att ha s.k hög empati när man har Aspergers syndrom? Finns det någon annan här som anser att han/hon oxå har hög empati?
Såå, det var alla mina frågor
Jag hoppas att jag är välkommen här och får svar på mina frågor, så småningom.
MVH
/Siberia
Ställer mig för ovanlighetens skull och säger samma sak som majoriteten gör.
Även enligt mig så är det där med empatibrist helt fel, möjlgen kan inte NT människor detektera den men det betyder inte att den inte finns, bara att den är odetekterad.
Precis som att saker man inte sett har just bara inte setts men det betyder inte att dessa saker inte finns bara för att man inte sett dem, de kan finnas men är odetekterade oavsett vad.
Själv är jag 36 och är odiagnosticerad men tycker så mycket stämmer in på mig att jag tror jag har det, dessutom har jag gjort ett par tester som säger helt andra saker om mig än mina vänner som gjort samma test.
Dessutom har jag fått reda på att omgivningen vanligtvis inte är så sytematisk som jag tidigare trott.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:34:29, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma skrev:Debbido skrev:Tack för svaret!
Jag vet inte om det finns fler än jag som skriver insändare i lokalpressen? Det har blivit en del genom åren. Det passar ju oss aspergare eftersom vi tänker djupare än andra och vill veta SANNINGEN. För min del blir det mest social frågor eftersom vi aspergare är så förskräckligt EMPATISKA!
Och själv skriver jag ibland insändare eller kommentarer för att jag är en rättshaverist-wannabe. Nej, allvarligt talat, jag skriver när saker är FEL vilket skaver i mitt sinne som grus i skorna. T ex när folk annonserar efter "nån som kan Aspberger", då skriver jag och säger nåt i stil med att det nog är lättare att få svar på en platsannons om man stavar så folk hittar rätt när de söker på Asperger. Jag brukar inte få svar... men det tar jag med ro (den ro jag förmår uppbåda).
Här har du en inarbetad rättshaverist. Har lyckats bli avstängd från ett forum pga det. Stångar mig blodig för att försöka förklara hur och vad jag menar. Speciellt när jag vet att jag har rätt.
Senast redigerad av HellviHumle 2011-05-04 16:34:33, redigerad totalt 1 gång.
- HellviHumle
- Anslöt: 2008-09-24
Får man fråga vilket forum?
Rättsaverist vet jag egentligen inte helt vad det innebär men att kräva att allt ska bli rätt tycker jag iaf är vettigt.
Annars kan man ju själv ta o fuska o ha sig, just ja, det var ju det fyra politiker gjorde med tvavgiften.
Kan man fuska med det ena så kan man fuska med det andra.
Känns ju bäst att kunna göra rätt också.
Rättsaverist vet jag egentligen inte helt vad det innebär men att kräva att allt ska bli rätt tycker jag iaf är vettigt.
Annars kan man ju själv ta o fuska o ha sig, just ja, det var ju det fyra politiker gjorde med tvavgiften.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:34:33, redigerad totalt 1 gång.
nano skrev:Får man fråga vilket forum?
Familjeliv! Där får man inte diskutera tillsägelser och varningar som delas ut i en faslig fart. Dvs nuförtiden får man diskutera det inom en särskild del som bara moderatorer och den det berör har tillträde.
Senast redigerad av HellviHumle 2011-05-04 16:34:33, redigerad totalt 1 gång.
- HellviHumle
Har aldrig någonsin stött på ett trevligare bemötande!
Jag ber om ursäkt för mitt sena svar men mitt jäkliga tvång har hindrat mig från att orka hit och svara. Någon annan här som haft eller har någon typ av tvångsproblem? Isf vad har du gjort för att lindra det?
Mvh
/Siberia
Jag ber om ursäkt för mitt sena svar men mitt jäkliga tvång har hindrat mig från att orka hit och svara. Någon annan här som haft eller har någon typ av tvångsproblem? Isf vad har du gjort för att lindra det?
Mvh
/Siberia
Senast redigerad av Siberia 2011-05-04 16:34:33, redigerad totalt 1 gång.
Siberia skrev:Har aldrig någonsin stött på ett trevligare bemötande!
Mvh
/Siberia
Jag kan få s.k. tvång och fixeringar. Jag tror att fixeringar är en sorts tvång.
Jag har försökt "KBT:a" mig själv, men fastnat på något annat i stället.
Om man har det stressigt eller inte mår så bra, så tror jag att fixeringar och tvång är lätta att få när man har AS.
Det som lindrat fixeringarna bäst, är Fontex (SSRI).
Jag äter det fortfarande.
I våras försökte jag sätta ut det, men det som hände förutom att jag blev kraftigt deprimerad, var att fixeringar poppade upp hejdlöst.
Fixeringarna verkar starkt förbundna med hyperfokus, "love of sameness" och starka intressen.
Stress och depression brukar framkalla och förstärka mina fixeringar.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:34:33, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Bror Duktig skrev:Siberia skrev:Har aldrig någonsin stött på ett trevligare bemötande!
Mvh
/Siberia
Jag kan få s.k. tvång och fixeringar. Jag tror att fixeringar är en sorts tvång.
Jag har försökt "KBT:a" mig själv, men fastnat på något annat i stället.
Om man har det stressigt eller inte mår så bra, så tror jag att fixeringar och tvång är lätta att få när man har AS.
Det som lindrat fixeringarna bäst, är Fontex (SSRI).
Jag äter det fortfarande.
I våras försökte jag sätta ut det, men det som hände förutom att jag blev kraftigt deprimerad, var att fixeringar poppade upp hejdlöst.
Fixeringarna verkar starkt förbundna med hyperfokus, "love of sameness" och starka intressen.
Stress och depression brukar framkalla och förstärka mina fixeringar.
Intressant inlägg. Kanske jag skulle kunna få hjälp med somligt av SSRI, fast jag inte känner mig egentligt deprimerad..?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:34:33, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
nano skrev:Klart udda tycker jag.
Klart man måste kunna få diskutera saker.
Möjligen som undertrådar möjligen dårå men jag tycker defenetivt att alla ska få läsa det.
Man kan tycka det men den sajten bedriver någon form av skyddad verksamhet, känns det som. Man har väldigt stelbent tolkande av reglerna. Tröskelnivå i höjd med golvet osv. Det som håller mig kvar där är de vänner jag fått.
- HellviHumle
Återgå till Att leva som Aspergare