Kan aspergare kallas för autistiska?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Zombie » 2008-11-09 3:58:13

ling0n skrev:Är det inte dags att vi bygger en egen ö och slipper alla människor med NT-drag... :P

... vi med alternativkoppling, osynkad autistisk växellåda och inte alla hästar under huven.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:32:30, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Aspkvinna » 2008-11-09 9:49:16

Zombie skrev:
ling0n skrev:Är det inte dags att vi bygger en egen ö och slipper alla människor med NT-drag... :P

... vi med alternativkoppling, osynkad autistisk växellåda och inte alla hästar under huven.


Osynkad, ja, alternativ växellåda, ja men Jag tror snarare att vi har för många hästar ibland och dom skenar för vi tänker ju så mycket, många alternativ så vi blir snurriga av det när vi inte vet vilken vi ska rida runt på.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:32:30, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-09 14:32:40

Aspkvinna skrev:
Osynkad, ja, alternativ växellåda, ja men Jag tror snarare att vi har för många hästar ibland och dom skenar för vi tänker ju så mycket, många alternativ så vi blir snurriga av det när vi inte vet vilken vi ska rida runt på.


Prexis.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:32:30, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zombie » 2008-11-09 14:56:28

Nåja, skrev jag inte "inte alla hästar under huven" kanske? 8)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:32:30, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Aspkvinna » 2008-11-09 16:13:01

Zombie skrev:Nåja, skrev jag inte "inte alla hästar under huven" kanske? 8)


Ok, om du menar att vissa av hästarna springer brevid ibland så köper jag det men jag känner mig inte korkad som jag förknippar med "inte alla hästar under huven". :wink:
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:32:30, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Zombie » 2008-11-09 16:22:51

Aspkvinna skrev:
Zombie skrev:Nåja, skrev jag inte "inte alla hästar under huven" kanske? 8)


Ok, om du menar att vissa av hästarna springer brevid ibland så köper jag det men jag känner mig inte korkad som jag förknippar med "inte alla hästar under huven". :wink:

Ingen risk, jag är ju en ökänd språknörd (hoppas jag, om jag får vara litet fåfäng) ;)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:32:30, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rdos » 2008-11-09 16:29:13

Jepp, AS är en form av autism. Det får du nog leva med KS. :D
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:32:30, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav KrigarSjäl » 2008-11-09 16:38:23

rdos skrev:Jepp, AS är en form av autism. Det får du nog leva med KS. :D

Likförbannat är Aspergers och högfungerande autism två olika diagnoser.
Den som varit på träffar och träffat båda kategorier ser en klar skillnad.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:32:30, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav barracuber » 2008-11-09 16:46:56

Kan du utveckla det lite, Krigis? Jag, liksom många andra verkar tro att de är nästa identiska. Förutom språkutvecklingen som barn, har jag hört, där AS-individer skulle utvecklas i något "normalare" takt.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:32:33, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bror Duktig » 2008-11-09 16:53:08

Jag tycker att det generellt (alltså absolut inte varje individ) är så att de med autismdiagnos oftare är "mer autistiska" än de med AS-diagnos.

Men som sagt, eftersom man utvecklas i olika takt, så kan det ändras och märkas mindre skillnad på vuxna än på barn.

Språkskillnaderna kan också kvarstå på olika sätt.

Någonstans läste jag också att de som har autism (högfungerande) ofta har mer stereotypier än aspergare.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:32:34, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-09 16:58:40

KrigarSjäl skrev:
rdos skrev:Jepp, AS är en form av autism. Det får du nog leva med KS. :D

Likförbannat är Aspergers och högfungerande autism två olika diagnoser.
Den som varit på träffar och träffat båda kategorier ser en klar skillnad.


Fast många hävdar att det inte är nån skillnad och att man kunde skrota en av diagnoserna. T ex (och jag vet inte hur många gånger jag dragit exemplet) sa ena läkaren som satte HFA-diagnos på min förstfödda att vi kunde ändra till Asperger om jag hellre ville det (det var vad jag hade trott hon skulle få).

Jag sa till andra läkaren där att HFA kändes märkligt som diagnos, då dottern talade tidigt, talade rent och har ett väldigt välutvecklat språk samt har högt IQ, vilket ju sägs vara några av de större skillnaderna mellan HFA och AS (iaf det med språket.

Han sa att han visste att de flesta ser det så (det där med språket) men att han ville ändå sätta HFA-diagnos, för att hon haft så mycket problem sen så tidiga barnaår.

Många som träffar dottern skulle inte märka nåt mer med henne än att hon är stursk, enveten, extremt viljestark och driven. Inget särskilt autistiskt över det, om man inte vet mer om autism och AS och känner igen hennes sätt att vara det som just autistiskt i nån måtto.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:32:34, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav docfrasse » 2008-11-09 17:43:13

KrigarSjäl skrev:
rdos skrev:Jepp, AS är en form av autism. Det får du nog leva med KS. :D

Likförbannat är Aspergers och högfungerande autism två olika diagnoser.
Den som varit på träffar och träffat båda kategorier ser en klar skillnad.

En kommentar från öst:

Ariella Ritvo, R., E. R. Ritvo, et al. (2008). "Clinical evidence that Asperger's disorder is a mild form of autism." Compr Psychiatry 49(1): 1-5.

OBJECTIVE: The aim of this study is to obtain clinical evidence to test the hypothesis that Asperger's disorder (AD) is a mild form of autism (AU). METHOD: A 78-item Likert scale (the RAADS) was administered to 25 adults with AD and 19 with AU (ages, 18-65 years) to assess presence, type, and duration of symptoms. RESULTS: The following results were found: (a) subjects with AD and AU have similar symptoms throughout adulthood (responses to 72 of 78 questions were not significantly different); (b) subjects with AD had a significantly fewer total number of symptoms; (c) subjects with AD reported nonsignificantly fewer symptoms in the DSM-IV-TR domains of social interaction and repetitive patterns of behavior; and (d) subjects with AD had significantly fewer symptoms in the communication domain. CONCLUSIONS: The data support the hypothesis that AD is a mild form of AU, and that they share a common etiology and developmental neuropathology. It appears warranted in future diagnostic manuals to incorporate AU and AD into 1 diagnostic category such as, "Autism Spectrum Disorder, (with modifiers, severe, moderate, mild, atypical, and Asperger's type)."


För övrigt är högfungerande autism ingen diagnos. Man finner den inte i någon diagnosmanual. Snarare ska det ses som en beskrivning av svårighetsgraden i någons autism. De flesta välrenommerade forskare på området ser ingen skillnad mellan AS och HFA. Vad som avgör vilken av diagnoserna man får är oftast hur tidigt man kan belägga autistiska drag hos personen, även fast det står klart att det saknar kliniskt och prognostiskt intresse om man t ex talade vid ett eller tre års ålder. Det händer inte sällan att någon som i småbarnsåren kvalade för autismdiagnos i tonåren motsvarar bilden av en person med AS.

Vilka är de klara skillnaderna som du sett på träffar?
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 16:32:34, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-09 17:55:42

docfrasse skrev:
För övrigt är högfungerande autism ingen diagnos.

[...]

Vilka är de klara skillnaderna som du sett på träffar?


Om det första kan jag säga att det är jag som säger HFA om dottern, som fick diagnosen autistiskt syndrom. Jag vill inte att folk tänker sig henne som nån som går på tå, gungar och är allmänt Rain man-ig. Ser de henne och hon inte motsvarar DERAS bild av autism ALLS så kanske de tror hon inte har nåt alls, vilket blir lika fel det. Därav att jag säger att hon har HFA.

Vill gärna läsa ett svar kring slutet på citatet jag också.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:32:34, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav docfrasse » 2008-11-09 18:20:22

docfrasse skrev:Vad som avgör vilken av diagnoserna man får är ...

Jag märker att jag blev otydlig här: diagnoserna syftar på AS-autism.

Till Alfapetsmamma: Jag personligen har inget alls emot termen HFA, bortsett från att den är oegentlig; det är ju inte autismen som är högfungerande, utan personen. Högfungerande person med autism borde man ha sagt när det begav sig. Nu är det sent att försöka ändra.
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 16:32:34, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-09 18:45:10

docfrasse skrev:
docfrasse skrev:Vad som avgör vilken av diagnoserna man får är ...

Jag märker att jag blev otydlig här: diagnoserna syftar på AS-autism.

Till Alfapetsmamma: Jag personligen har inget alls emot termen HFA, bortsett från att den är oegentlig; det är ju inte autismen som är högfungerande, utan personen. Högfungerande person med autism borde man ha sagt när det begav sig. Nu är det sent att försöka ändra.


Självklart. Fast det är lite komiskt, som fel beaktat.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:32:34, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Garum » 2008-11-09 18:51:44

Pemer skrev:och anses man vid sin diagnosutredning, som t ex jag själv, vara väldigt nära Aspergerdiagnos, men inte riktigt kvalificera för en sådan, så får man den diagnos som i ICD-10 heter Atypisk autism.
Visst är vi autistiska, men väl också klart minst autistiska av alla autister.


Detta var intressant då jag själv var i precis samma sits som dig, utredaren sa att jag var ett gränsfall.
Kan du vara vänlig att reda ut begreppen, har du en AS diagnos eller diagnosen "Atypisk autism"?
Vad är skillnaden mellan de två?
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 16:32:34, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-09 18:55:29

Garum skrev:
Pemer skrev:och anses man vid sin diagnosutredning, som t ex jag själv, vara väldigt nära Aspergerdiagnos, men inte riktigt kvalificera för en sådan, så får man den diagnos som i ICD-10 heter Atypisk autism.
Visst är vi autistiska, men väl också klart minst autistiska av alla autister.


Detta var intressant då jag själv var i precis samma sits som dig, utredaren sa att jag var ett gränsfall.
Kan du vara vänlig att reda ut begreppen, har du en AS diagnos eller diagnosen "Atypisk autism"?
Vad är skillnaden mellan de två?


Precis det som Pemer sa, att man inte riktigt kvalar in för AS-diagnos. Antingen för att besvären är för lindriga eller för att nån av kriterierna saknas. Kan tänka mig att det handlar om en sträng bedömare också eller nån som sätter diagnos utifrån muffinreceptsformen. (Konstig ögonkontakt - check, avvikande kroppshållning - check osv).
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:32:34, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav sommar » 2008-11-15 14:20:30

barracuber skrev:Kan du utveckla det lite, Krigis? Jag, liksom många andra verkar tro att de är nästa identiska. Förutom språkutvecklingen som barn, har jag hört, där AS-individer skulle utvecklas i något "normalare" takt.

/Barracuber


Samma sak har jag läst. Jag har As. och min språkutveckling har hela tiden varit normal.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:32:34, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2008-11-15 14:27:51

alfapetsmamma skrev:
Garum skrev:
Pemer skrev:och anses man vid sin diagnosutredning, som t ex jag själv, vara väldigt nära Aspergerdiagnos, men inte riktigt kvalificera för en sådan, så får man den diagnos som i ICD-10 heter Atypisk autism.
Visst är vi autistiska, men väl också klart minst autistiska av alla autister.


Detta var intressant då jag själv var i precis samma sits som dig, utredaren sa att jag var ett gränsfall.
Kan du vara vänlig att reda ut begreppen, har du en AS diagnos eller diagnosen "Atypisk autism"?
Vad är skillnaden mellan de två?


Precis det som Pemer sa, att man inte riktigt kvalar in för AS-diagnos. Antingen för att besvären är för lindriga eller för att nån av kriterierna saknas. Kan tänka mig att det handlar om en sträng bedömare också eller nån som sätter diagnos utifrån muffinreceptsformen. (Konstig ögonkontakt - check, avvikande kroppshållning - check osv).


Jag är också ett gränsfall av As. Jag kvalar nätt och jämnt in då jag knappt uppfyller kriterierna. Hade jag gått hos ett annat team kanske jag inte fått diagnos eller fått atypisk autism, vem vet. Det är nog inte bra att vara alltför sträng och petig då man utreder men givetvis inte slarva heller. Tur att "mitt" team gjorde ett noggrant jobb, har stor kunskap, erfarenhet och förståelse.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:32:34, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Proffe Slimp » 2008-11-15 16:50:32

MsTibbs skrev:Jag tycker heller inte man skall generalisera, att klumpa ihop ADHD:are med Autistiskt Syndrom vore ju groteskt mycket mer förvirrande för gemene man, de två är ju så olika det går att bli, utåt sett, förutom att båda är konsekvenser av annorlunda kopplade frontallober...
...och så säger man att det finns minst fem i varje klass så torde härdsmältan vara total (hej Gillberg!)

Att kunna säga att alla med AS har en form av autism medans alla med autism inte har AS finns det bara fördelar med. Det finns ingen anledning till att ge sig in i finlirsdiskussioner jämt och samt. Ungefär som att kunna säga att alla Jaguarer är vrålåk, medans alla vrålåk inte är Jaguarer.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 16:32:34, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav shibedibato » 2009-10-21 10:29:46

Jag kan inte annat än att bara skaka på huvudet när jag läste igenom allt. Många verkar vara ute och cykla medan andra verkar ha greppat vad det handlar om. Jag är ingen expert och vet allt men visst är det stor skillnad på AS och HFA.

Ändå kan ju aspergare kallas autistiska då det ingår i spektrumet. HFA är ingen egen diagnos men en benämning som förklarar personen. Man brukar tala om HFA om man har diagnosen "autistiskt syndrom" men är en högfungerande person.

För att kunna sätta diagnosen "autistiskt syndrom" måste symptomen finnas före eller kring tre års ålder. Bland annat begränsat språk. Som jag förstått det betyder det inte att man inte kan prata vid tre års ålder utan mer att man inte kan använda språket. Vid AS finns det ingen egentlig gräns för när symptomen ska ha börjat, man talar om att man inte kan sätta diagnosen förrän i skolåldern medan det är tvärtom vid autistiskt syndrom. Ändå är det luddigt, jag har inte förstått allt men visst är det så här?
Senast redigerad av shibedibato 2011-05-04 16:32:34, redigerad totalt 1 gång.
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Inläggav Albulena » 2009-10-21 10:50:58

shibedibato skrev:Jag kan inte annat än att bara skaka på huvudet när jag läste igenom allt. Många verkar vara ute och cykla medan andra verkar ha greppat vad det handlar om. Jag är ingen expert och vet allt men visst är det stor skillnad på AS och HFA.



Jaha, vad är då den stora skillnaden mellan en person med HFA och en med AS (förutom talutvecklingen) om jag får fråga?
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 16:32:34, redigerad totalt 1 gång.
Albulena
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2009-08-11

Inläggav shibedibato » 2009-10-21 10:55:17

Är du på krigsstigen? Har jag trampat på en öm tå?

Det skrev jag och går att läsa om i diagnoskriterier för "autistiskt syndrom" och "asperger syndrom". Då ser man skillnaden.

HFA och AS är helt olika diagnoser även om just HFA inte är en egen diagnos utan går under "autistiskt syndrom".
Senast redigerad av shibedibato 2011-05-04 16:32:34, redigerad totalt 1 gång.
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Inläggav Albulena » 2009-10-21 11:01:15

shibedibato skrev:Är du på krigsstigen? Har jag trampat på en öm tå?

Det skrev jag och går att läsa om i diagnoskriterier för "autistiskt syndrom" och "asperger syndrom". Då ser man skillnaden.

HFA och AS är helt olika diagnoser även om just HFA inte är en egen diagnos utan går under "autistiskt syndrom".



Nej, jag är inte på krigsstigen utan det var bara en vanlig fråga.

Jag vet att HFA är när man har autistiskt syndrom, men fungerar väl.
Ofta är det väl mest specialintressen som skiljer AS och HFA?
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 16:32:34, redigerad totalt 1 gång.
Albulena
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2009-08-11

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in