Dumma e-legitimation! :-(
15 inlägg
• Sida 1 av 1
Dumma e-legitimation! :-(
Grrrrrrrrrrrr, nu har jag hållit på hela eftermiddan med att försöka skaffa e-leg via min bank. Det går utmärkt att ladda ner programmet och allt funkar förträffligt ända tills man ska testa den på Telias hemsida eller använda den i praktiken, då funkar den inte, trots att jag gjort allt rätt och den ska funka för xp explorer (däremot inte för ff 3.0).
Ingen på Telias support vet vad det är för fel. Jag har provat att avistallera och ominstallera 4 gånger, jag har gjort omstart, jag har provat att stänga av brandväggen, jag har rensat bort onödiga program från datorn som kan störa. Och fortarande funkar det inte.
Vilket innebär att en ändring jag vill göra hos en myndighet kommer kosta mig 200:- extra och varje krona jag kan spara räknas just nu. Någon som har något förslag?
Ingen på Telias support vet vad det är för fel. Jag har provat att avistallera och ominstallera 4 gånger, jag har gjort omstart, jag har provat att stänga av brandväggen, jag har rensat bort onödiga program från datorn som kan störa. Och fortarande funkar det inte.
Vilket innebär att en ändring jag vill göra hos en myndighet kommer kosta mig 200:- extra och varje krona jag kan spara räknas just nu. Någon som har något förslag?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:36:10, redigerad totalt 1 gång.
Ursäkta kanske dum fråga men när jag skaffade e-leg minns jag inte att jag testade hos telia. Men ok nånstans testade jag, minns bara inte var. Vilken bank har du, jag har swedbank.
Vilket fel får du? Det hänger antagligen samman med java, det brukar det göra.../Barracuber
Vilket fel får du? Det hänger antagligen samman med java, det brukar det göra.../Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:36:10, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Jaha, java. (Det har jag fortfarande inte riktigt fattat vad det är men skitsamma.)
Jo, det fanns en knapp att klicka på för att testa hos Telia, och e-legget funkar inte nån annanstans heller. Jag har SEB.
Vad kan man göra om det är ett java-problem? Är det något som som fattas och bör läggas till eller nåt som är i vägen och behöver tas bort? Varför vet de inte sånt på supporten? En hade något vagt minne av 'nåt grafikprogram' som kunde ställa till problem men mer kom han inte ihåg (det var den mest erfarne av dem, enl honom själv).
Jo, det fanns en knapp att klicka på för att testa hos Telia, och e-legget funkar inte nån annanstans heller. Jag har SEB.
Vad kan man göra om det är ett java-problem? Är det något som som fattas och bör läggas till eller nåt som är i vägen och behöver tas bort? Varför vet de inte sånt på supporten? En hade något vagt minne av 'nåt grafikprogram' som kunde ställa till problem men mer kom han inte ihåg (det var den mest erfarne av dem, enl honom själv).
Ett språk som i teorin OBS är plattformsoberoende, men också en pålitlig källa till strul. Eg borde den känna av ifall din javaversion är inaktuell. Kolla vilken version SEB kräver och leta upp Java i Lägg till/ta bort program. Det brukar heta typ Java JDK eller SDK 1.5 eller 1.6. Java kan man själv hämta och installera från java.sun.com men det är lättare att använda SEBs eller Telias länkar. /Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:36:10, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
Jag hittade inga Javalänkar hos SEB eller Telia. Men jag laddade ner det som fanns på länken Lakrits postade.
Tyvärr hjälpe det inte. Kan fortfarande inte logga in vare sig hos skatteverket eller bolagsverket. Nu har jag migrän.
Tror jag lämnar det här problemet tills en annan dag och ringer och terrar Telia igen då, beväpnad med java-ledtråden så de har en ände att nysta i.
Tyvärr hjälpe det inte. Kan fortfarande inte logga in vare sig hos skatteverket eller bolagsverket. Nu har jag migrän.
Tror jag lämnar det här problemet tills en annan dag och ringer och terrar Telia igen då, beväpnad med java-ledtråden så de har en ände att nysta i.
Java kanske har FF som standardprogram, och klarar inte att vara flexibelt?
Jag hade problemet på min förra dator (XP) att java bara ville fungera i en webbläsare.
Jag hade problemet på min förra dator (XP) att java bara ville fungera i en webbläsare.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:36:10, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Jag skaffade e-leg en gång för några år sedan och har haft datorkrascher sedan dess, och har inte en susning om vad jag har för inloggning och lösen för att hitta tillbaka till e-legitimationen. Hittade inte ett jota om den saken den gången jag verkligen ville komma åt mitt e-leg igen. Undrar om jag orkar försöka gräva i det igen... :-/
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:36:14, redigerad totalt 1 gång.
Inger har du kollat upp Bank-ID? Är inte hemma så kan inte kolla om det jag säger verkligen stämmer. Men med Bank-ID kan du deklarera, du kan sjukskriva dig, dock inte vanliga bankärenden av ngn anledning... hmm.. så där kanske den teorin föll. Fördelen med Bank-ID är annars att du slipper java..
/Barracuber
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:36:14, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
Jag har SEB och ringde dem och frågade om det finns något alternativ till NetID men de sa att det inte gjorde det.
(Till vanliga bankärenden har jag ett annat ID-system så det har inte med detta att göra.)
(Till vanliga bankärenden har jag ett annat ID-system så det har inte med detta att göra.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:36:14, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev:Jag skaffade e-leg en gång för några år sedan och har haft datorkrascher sedan dess, och har inte en susning om vad jag har för inloggning och lösen för att hitta tillbaka till e-legitimationen. Hittade inte ett jota om den saken den gången jag verkligen ville komma åt mitt e-leg igen. Undrar om jag orkar försöka gräva i det igen... :-/
Du kan lätt gå in i "Lägg till och ta bort program" på kontrollpanelen och avinstallera det som heter NetID (om du har samma som jag) sen är det bara att skaffa nytt. Det är faktiskt inte alls svårt, man bara klickar sig fram på de rutor som dyker upp.
Problemet är att få det att funka sen när man väl installerat det. Och att komma ihåg sina inloggningsuppgifter.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:36:14, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Jag har SEB och ringde dem och frågade om det finns något alternativ till NetID men de sa att det inte gjorde det.
För mig blir hela bilden bara mer och mer rörig. På Swedbank kan man logga in på banken med Bank-ID för kort, som kostar 400-500 spänn att skaffa precis som p SEB! Men man kan inte logga in med Bank-ID som fil! Bank-ID som fil är gratis men bedöms tydligen inte som lika säkert som kort-varianten...eller så vill de tjäna lite extra pengar... Däremot Bank-ID i både kort och filvariant fungerar på Skatteverket, FSK osv osv. Blir ni klokare? Trodde inte det. Inte jag heller.
Dessutom enligt Swedbank är e-leg och Bank-ID samma sak...Java används antagligen i båda lösningarna men på senare år har de börjat "gömma" den rykande kaffekoppen man alltid såg förr om åren, som brukar vara javas kännetecken, så att det är svårare att veta ifall java finns bakom (det var därför jag trodde att Bank-ID inte är en java-lösning..... ). Det är inte som Bror Duktig trodde att java bara funkar i vissa läsare osv - java är gjort för att funka i de flesta vävläsare p de vanligaste plattformarna PC (windows, linux) och Mac. Man får dock kolla extra noga ifall man kör en udda vävläsare typ Opera osv.
Well well....
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:36:14, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
Alla stora webbläsare kan köra Suns java vad jag vet. Själv gör jag det. Internet Explorer har dessutom Microsofts "Java", som fungerar mer eller mindre likadant. Där syns aldrig någon kaffekopp, antagligen för att Sun äger själva koppen. Dessutom tror jag MS Java-ekvivalent är snabbare (under Windows, då) eftersom den delvis laddas samtidigt med att man startar Windows. Sedan om Sun också slutat med koppen... det vet jag inte. Men den syns inte om man redan har Java igång, på min dator.
Swedbanks Bank-ID på fil har jag. Det fungerar utmärkt, trots att jag kör ett rätt sällsynt operativsystem (OpenBSD, ovanligare än FreeBSD, vanligare än Plan9). Att ha ID på kort istället torde vara ett extra lager av säkerhet, i och med att kortet inte går att komma åt och duplicera lika lätt som en fil. Heck, ligger man bara lite i framkant borde det gå att komma över filerna till och med via forumet här; phpBB är inte direkt känt för att vara någon stabil säkerhetshistoria, och webbläsarhål som ger lokal filåtkomst är inte särskilt sällsynta.
När det gäller att komma ihåg användarnamn och lösenord... det gör jag inte. Är smått datorparanoid, och har kompromissat genom att låta ett program (som jag undersökt rätt noga) minnas dem åt mig. Viktiga uppgifter memorerar jag. Generellt sett är det ändå en helt okej praxis att skriva ned sina användarnamn och lösenord på en lapp som man har i plånboken (om man inte ofta tappar bort den). Huvudsaken är att man använder krångliga och så långa som möjligt teckenkombinationer som lösenord, ett unikt per sajt.
Swedbanks Bank-ID på fil har jag. Det fungerar utmärkt, trots att jag kör ett rätt sällsynt operativsystem (OpenBSD, ovanligare än FreeBSD, vanligare än Plan9). Att ha ID på kort istället torde vara ett extra lager av säkerhet, i och med att kortet inte går att komma åt och duplicera lika lätt som en fil. Heck, ligger man bara lite i framkant borde det gå att komma över filerna till och med via forumet här; phpBB är inte direkt känt för att vara någon stabil säkerhetshistoria, och webbläsarhål som ger lokal filåtkomst är inte särskilt sällsynta.
När det gäller att komma ihåg användarnamn och lösenord... det gör jag inte. Är smått datorparanoid, och har kompromissat genom att låta ett program (som jag undersökt rätt noga) minnas dem åt mig. Viktiga uppgifter memorerar jag. Generellt sett är det ändå en helt okej praxis att skriva ned sina användarnamn och lösenord på en lapp som man har i plånboken (om man inte ofta tappar bort den). Huvudsaken är att man använder krångliga och så långa som möjligt teckenkombinationer som lösenord, ett unikt per sajt.
- apkonstapel
- Anslöt: 2008-10-21