Autism kan botas!

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Autism kan botas!

Inläggav Debbido » 2008-11-11 0:46:12

Jasså :shock: det hade jag ingen aning om! Jag hade råkat zappa in på Kunskapskanalen, tror jag. Såg alltså inte hela programmet. Min autistiske son och jag satt som paralyserade i soffan och lyssnade till människorna i rutan.

Vi försökte fatta HUR, NÄR, VAR osv. Dessvärre uppfattade jag inte så mycket mer än att det handlade om barn i England och USA. Viss diet, viss medicin, viss kognitiv terapi. Barn som inte tagit ögonkontakt eller talat hade kunna bli så gott som normala genom dessa olika metoder.

Jag har redan erfarenhet av en totalt överlägsen vård av tinnituspatienter i England (privatvård), och jag kan tänka mig att det i andra länder kan finnas mirakelkurer jag inte vet om, men jag har inte råd själv att resa jorden runt med mig och min son för att testa olika terapier.

Sonens flickvän vill inte flytta ihop med honom förrän han tränat bort sina autistiska symptom, så här ligger jag risigt till, som aspergermamma. Hur kan JAG lära honom, det jag själv inte kan?

I filmen sades att autism är "a medical condition" - en SJUKDOM. så boten måste inkludera föda/medicin.

Dessa barn hade varierande grad av autism. Vissa kanske kunde ta normala jobb senare, andra inte.

Jag har brottats med tanken på "specialdesignad hjärna" eller sjukdom beträffande autism och blir visst aldrig klar med det. Min son ser sig som sjuk p g a all skit han gått igenom. "Jag är inte normal. Jag har ingen framtid. Jag har inget minne."

Efter alla brustna relationer vet jag inte vad jag ska säga mer än Eye Que, tabletterna med de rätta oljorna för hjärnan. Det är dyrt att äta dem varje dag...Tänk om det finns något ämne någonstans som våra hjärnor saknar och som skulle normalisera dem? Varför fungerar inte våra närminnen? Ämnesbrist?
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 16:34:56, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Inger » 2008-11-11 1:33:59

Man ska inte tro att man hör på TV. De förenklar gärna komplexa problem för att skapa program som säljer.

1. För det första är det skillnad mellan autism och AS. Bara för att AS ingår i autismspektrum så är det inte automatiskt samma sak.

2. För det andra kan man inte bortse från ärftlighet. Minns inte några exakta siffror men tror att det ska vara ärfligt i minst 50% av fallen (hoppas någon rättar mig om jag minns fel).

3. Om man har en överkänslighet mot t ex mjölk, gluten, tillsatser o dyl så kan man bli bättre av att ändra diet. Alla har inte den överkänsligheten men den verkar vanligare bland autister. Sen är det nog bra i vilket fall som helst att undvika socker, skräpmat och halvfabrikat och äta hemlagad mat med lågt GI på bra ekologiska råvaror, om man har råd, tid och ork. Om man funkar bättre då beror nog på hur känslig man är för just dietens inverkan. (Jag är t ex jättekänslig, medan andra verkar kunna äta lite vadsomhelst utan större problem.)

4. Omega-fettsyror har en dokumenterat välgörande effekt på hjärnan, vilken naturligtvis funkar bättre av balanserad kost med tillräckligt mycket av viktiga näringsämnen + mindre stress och kemisk belastning.

5. Medicin botar vare sig autism eller AS. Däremot kan medicin lindra vissa symtom på som ibland förekommer ihop med AST, t ex ADHD, depression, ångest, epilepsi mm. Även aggressivitet och självskadande kan ibland dämpas genom att man drogar ner personen med tunga antipsykotiska mediciner, men man har knappast botat något eller löst problemet med vad som gjorde personerna så ångestfyllda eller frustrerade in the first place. :roll:

6. Kognitiv terapi kan ibland vara effektivt mot vissa saker, särskilt fobier o dyl, kanske även vissa autistiska beteenden. Men det gäller då att man själv är med på noterna och inte bara utsätts för det mot sin vilja. Annars blir man bara en dresserad vovve som undertrycker sin instinktiva motvilja mot ögonkontakt o dyl för att bli belönad eller undgå bestraffning. Det är knappast heller detsamma som att 'bota'.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:34:56, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nano » 2008-11-11 1:37:27

Själv är jag intressestyrd och minns allt jag är intresserad av, det mesta annat tenderar att glömmas bort.

Du råkar inte veta vad programmet hette?
Vill gärna tanke hem hela och se.
Jag skulle kunna ge det till dig om ni två vill se det själva i sin helhet.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:34:56, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Inger » 2008-11-11 1:41:07

Jag borde väl egentligen också ha sett programmet innan jag öppnade näbben, men nu kom det ut några spontana reaktioner ändå. Vill gärna se det också.

Just att det var England gjorde mig mer än misstänksam eftersom jag hört de mest rysliga historier om hur man behandlar AST-personer där. Om inte situationen förbättrats dramatiskt bara över de senaste två åren så lär det vara rena U-landet när det gäller NPF-förståelse.

Edit: typo
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:34:56, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2008-11-11 1:43:03

Jag tycker ungefär som Inger.

Dessutom har de säkert inte tagit hänsyn till det ingen brukar ta hänsyn till, nämligen att om man kan lära sig att i viss mån kompensera sin autistiska natur och bete sig så att andra kan acceptera en som åtminstone något i riktning mot mänsklig (ty det är ju det det är frågan om!) - vad kostar det en då extra av krafter man i regel redan har ont om, att hålla uppe denna fasad?

Och, ursäkta Debbido - din sons flickvän - av den korta mening du skriver får jag intrycket att hon helt enkelt ingenting har fattat av vad autism eller en autistisk människa är.

Och jag är också glad att du är tillbaka här och att en del gott verkar ha hänt dig.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:34:56, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav DIProgan » 2008-11-11 2:40:38

Ja det intressanta här var ju mest vad sjutton flickvännen störde sig på ^^
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 16:34:56, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4559
Anslöt: 2008-10-14

Re: Autism kan botas!

Inläggav Glimma » 2008-11-11 7:49:33

Debbido skrev:Jasså :shock: det hade jag ingen aning om! Jag hade råkat zappa in på Kunskapskanalen, tror jag. Såg alltså inte hela programmet. Min autistiske son och jag satt som paralyserade i soffan och lyssnade till människorna i rutan.

Vi försökte fatta HUR, NÄR, VAR osv. Dessvärre uppfattade jag inte så mycket mer än att det handlade om barn i England och USA. Viss diet, viss medicin, viss kognitiv terapi. Barn som inte tagit ögonkontakt eller talat hade kunna bli så gott som normala genom dessa olika metoder.

Jag har redan erfarenhet av en totalt överlägsen vård av tinnituspatienter i England (privatvård), och jag kan tänka mig att det i andra länder kan finnas mirakelkurer jag inte vet om, men jag har inte råd själv att resa jorden runt med mig och min son för att testa olika terapier.

Sonens flickvän vill inte flytta ihop med honom förrän han tränat bort sina autistiska symptom, så här ligger jag risigt till, som aspergermamma. Hur kan JAG lära honom, det jag själv inte kan?

I filmen sades att autism är "a medical condition" - en SJUKDOM. så boten måste inkludera föda/medicin.

Dessa barn hade varierande grad av autism. Vissa kanske kunde ta normala jobb senare, andra inte.

Jag har brottats med tanken på "specialdesignad hjärna" eller sjukdom beträffande autism och blir visst aldrig klar med det. Min son ser sig som sjuk p g a all skit han gått igenom. "Jag är inte normal. Jag har ingen framtid. Jag har inget minne."

Efter alla brustna relationer vet jag inte vad jag ska säga mer än Eye Que, tabletterna med de rätta oljorna för hjärnan. Det är dyrt att äta dem varje dag...Tänk om det finns något ämne någonstans som våra hjärnor saknar och som skulle normalisera dem? Varför fungerar inte våra närminnen? Ämnesbrist?



Känner mig väldigt skeptiskt till detta, särskilt som USA är med på ett hörn i bilden. Påminner mkt om den där kvinnan som påstått sig bota sin autistiska son på ungefär samma sätt. Om nu t ex Aspergers syndrom verkar vara ärftligt eller att man får det via hjärnskada. Hur kan man bota detta då? Förbättras möjligtvis, men absolut inte botas.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:34:56, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-11 13:58:46

Inger skrev:
2. För det andra kan man inte bortse från ärftlighet. Minns inte några exakta siffror men tror att det ska vara ärfligt i minst 50% av fallen (hoppas någon rättar mig om jag minns fel).


Snarare 70 % och jag har hört högre siffror ändå. Iaf sägs det i många böcker att diagnosticerar man ett barn med nåt ur spektrat finns det sjuttio-åttio procents chans/risk att hitta minst en närstående med nåt liknande.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:34:59, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Inger » 2008-11-11 14:06:09

Tack för det, A-mamma. Råkar du veta om "nåt liknande" innebär något inom autismspektrum bara, eller om det även inkluderar andra NPF (t ex ADHD, TS, dyspraxi, dyslexi och andra inlärningssvårigheter)?

Sen tillkommer ju detta att familjemedlemmar kan ha ASD/NPF utan att ha diagnos, för att få reda på det måste man väl testa hela familjen? Och sen kan ju många ha drag av NPF utan att det innebär så pass stora problem att de skulle få en diagnos ens då. Fast detta kanske de tagit med i beräkningen av dessa siffror?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:34:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Saninaé » 2008-11-11 14:08:56

Det är en enorm skillnad på att bota och att behandla symptom.

Det behövde sägas en gång till.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 16:34:59, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Inläggav trudi » 2008-11-11 17:57:37

Det var ett intressant program. De påstog att 1 av 166 barn i USA har någon form av autism, fast i programmet pratade de bara om diagnosen autism. Jag tycker det låter underligt att så många skulle vara drabbade. Inte är det väl så stor frekvens av autism på andra håll i världen? Deras teorier om orsaken till autism var till stor del gifter i barnens omgivning, och vaccinationer.

En sak som jag tänkte på är att de som hade behandlats för sina problem ännu bara är barn. Alla utom ett av barnen i programmet beter sig nu tydligen så gott som andra barn, men hur kommer de att vara i framtiden? Kommer de att uppleva livet som människor utan autism eller har de ”bara” lärt sig att anpassa sig till omvärlden?

Det som förvånade mig var att alla de här barnen hade haft mag-problem, och jag fick uppfattningen att det ansågs vara vanligt hos människor med autism. Det har jag inte hört förut. Om jag förstog rätt var det mycket det som ansågs vara ett ”medical condition” och som behandlades med olika dieter, vitaminer och ibland medicin, även om alla barnen också blivit hjälpta av terapier. Det skulle vara intressant att veta om barnen som nu förändrats pga mat, vitaminer mm skulle gå tillbaks till att bete sig autistiskt om deras matvanor ändrades igen.

Vad man än anser om att ”bota” autism så är det konstigt om det inte forskas mer i vad som hänt de här barnen. De hade grava problem som de till stor del blivit fria från. Även om autism inte kan botas så måste det väl kunna förändras med rätt behandling/bemötande.

Programmet går i repris imorgon 20.00 i kunskapskanalen.
Senast redigerad av trudi 2011-05-04 16:34:59, redigerad totalt 1 gång.
trudi
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2007-04-12

Inläggav Inger » 2008-11-11 18:13:25

Å, tusen tack för tipset, trudi! *Måste komma ihåg att spela in.* Kanske borde posta det i Tipsa-avdelningen också. Vill du göra det eller ska jag?

Att allt fler får autismdiagnos lär bero på att diagnoskriterierna ändrats till att omfatta även mildare autismtillstånd, i kombination med att autism är mer känt nu och allt fler söker utredning och hjälp.

Det där med vacciner har motbevisats genom omfattande epidemiologiska studier, medan föräldrar i sin tur hävdar att något hände strax efter vaccinationerna. Svårt att få riktig klarhet i hur det verkligen förhåller sig. Jag håller det inte för uteslutet att somliga är känsligare redan från början och kanske får en starkare reaktion på sånt som de flesta tål, men då borde det väl visat sig i några studier? Svårt att lita på objektiviteten när det står så starka ekonomiska intressen på spel från båda sidor.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:34:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav trudi » 2008-11-11 18:27:05

Nu har jag postat i tips-avdelningen.

Inger, vet du någonstans som jag kan läsa om det här med vaccinationer? Skulle vara intressant att få veta mer.
Senast redigerad av trudi 2011-05-04 16:34:59, redigerad totalt 1 gång.
trudi
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2007-04-12

Inläggav Inger » 2008-11-11 18:36:25

trudi skrev:Nu har jag postat i tips-avdelningen.

Finfint.

Inger, vet du någonstans som jag kan läsa om det här med vaccinationer? Skulle vara intressant att få veta mer.

Hjälp, det har skrivits så ohyggligt mycket om just det att jag inte vet var jag skulle börja. Prova att googla så länge så ska jag se om jag har några bra artiklar kvar i min artikelmapp. Eller gör en sökning bara på det här forumet, tror det diskuterats här också, kanske med länkar.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:34:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Lakrits » 2008-11-11 19:02:24

trudi skrev:Vet du någonstans som jag kan läsa om det här med vaccinationer? Skulle vara intressant att få veta mer.

Stop Jenny McCarthy har en mycket bra informationssida som tar upp just det.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 16:35:00, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Inger » 2008-11-11 21:05:48

Bra informationssida såtillvida att den beskriver vaccinationer mer i detalj (vilket jag inte hittat så lättillgänglig information om tidigare). Dock går de lite väl långt i sin iver att få vacciner att framstå som 100% säkra:

Stop Jenny McCarthy skrev:We encounter the minerals (aluminum salts) used in vaccines every day because they occur naturally in our food and water. They are safely used as ingredients in cake mixes, deodorant, antiperspirant, and other every day items:
"Aluminum is a very abundant element in our environment. It is in many foods we eat, many personal hygiene products we apply to our skin (deodorants, for example), and many medicines we ingest. Thus, all infants are exposed to aluminum in the environment. Breast milk, for example, contains approximately 40 micrograms of aluminum per litre, and infant formulas contain an average of approximately 225 micrograms of aluminum per litre."

Att bröstmjölk innehåller alumium och brösstmjölksersättning ännu mer, är inte det snarare ett tecken på att vi redan får i oss för mycket aluminium? Skulle vara intressant att få veta vilka doser som var normala innan industrialiseringen, det är de sifforna vi bör jämföra med, inte hur mycket vi får i oss idag.

Stop Jenny McCarthy skrev:Even people trying to go "all natural" for their food sources still get the same doses of these minerals in their "natural" food and water sources. Aluminum and other minerals are a natural part of our world. Even water can kill us if we drink too much of it at once. Water is also a chemical. The claims that vaccines are poisonous are simply not true. People can say the same about the water, but you have to drink far more water than could ever be used in vaccines before it will kill you.

Man kan även overkilla sin argumentering... ;)

Den rapport de länkar till hade också kunnat vara mer neutralt formulerad:
ACSH's special report skrev:Decreases in immunization rates have led to disease outbreaks in several industrialized countries in recent decades. During the late 1980s, measles vaccination rates decreased in the U.S. As a result, in 1989-91, a large outbreak of measles occurred, with over 43,000 cases and more than 100 deaths. The lowered rates of vaccine coverage were caused by parents abusing "philosophical" and religious exemptions from required vaccinations, due to unwarranted fears—

Ord som 'abusing' och 'unwarrented' samt "philosophical" inom hånfulla citationstecken visar att man redan gjort en värdering av deras beslut istället för att bara konstatera att de utövat sin konstitutionella rätt att avstå.

ACSH's special report skrev:but the resulting epidemic sickened many immunized children as well.

Detta har alltid förbryllat mig. Om nu vaccinering ger ett så effektivt skydd, hur kan vaccinerade barn bli sjuka av att vara tillsammans med ovaccinerade? :-)063
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:35:00, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nano » 2008-11-12 0:15:43

Ja det borde ju då inte ens påverka eftersom vaccinet ska ge imunitet.

Hursomhelst, är det kvicksilver eller inte i vaccinen, är det något annat gift inblandat?
Det pratades om aluminium.
Aluminium är inte heller hälsosamt, aluminiumoxid är inte samma sak som aluminium och aluminium oxiderar så fort att man aldrig hinner se aluminum om man gör en bred repa i aluminium.
Det man ser är aluminiumoxod om man inte får bort syret först.

Slickar man på en aluminiumpryl så är det aluminiumoxid man får i sig, inte aluminium.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:35:00, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Inger » 2008-11-12 0:42:59

nano skrev:Hursomhelst, är det kvicksilver eller inte i vaccinen, är det något annat gift inblandat?

De har tagit bort kvicksilvret. Istället kan de innehålla: 1-0.025% vardera av formaldehyd, #6-pheno-oxyethanol (istället för kvicksilver; ett protoplasmiskt gift), aluminum, thinner, kylmedel, antifrysmedel, färgämne, tvättmedelsfenoler, lösningsmedel, borax, desifektionsmedel, natriumglutamat, glycerol, sulfit & fosfatblandningar, polysorbat 80/20, sorbitol, polyribosylribitol, betapropiolactone, Amphotericin B och andra kemikalier, plus hydrolyserad gelatin, kasein, blod och vävnad fråd döda djur (t ex ko, kycklingembryo, apa, får, gris, hund, etc), aborterade människofoster, muterade (mer smittsamma) mänskliga virus, smittsama djurvirus (t ex. SV40, som är cancerframkallande i människor), bakterier, bakteriella endotoxiner, antibiotika, jäst samt djur- bakterie- and virus DNA.

Från en iofs vaccin-negativ sajt (vars länk inte längre funkar) som sannolikt försöker få det att låta värre än det är. Listan är några år så en del av detta kan ha tagits bort nu. Den där sajten mot Jenny McCarthy (som sannolikt försöker få det att låta bättre än det är) skrev att man inte längre använder några konserveringsmedel alls och då hoppas jag man kan lita på det.

Det pratades om aluminium.
Aluminium är inte heller hälsosamt, aluminiumoxid är inte samma sak som aluminium och aluminium oxiderar så fort att man aldrig hinner se aluminum om man gör en bred repa i aluminium.
Det man ser är aluminiumoxod om man inte får bort syret först.

Slickar man på en aluminiumpryl så är det aluminiumoxid man får i sig, inte aluminium.

Jaha, det var ju intressant att få veta.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:35:00, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav weasley » 2008-11-12 2:10:51

Typiskt korkade jänkare.

Undrar om man kan bota dumhet genom specialdieter? Personligen tror jag mekanismerna bakom autism är precis lika komplexa som mekanismerna bakom rent idioti. Är det månne så att man klumpar ihop korkade personer med autister för att få de där horribla siffrorna? Eller är statistiken 1 på 166 personer tagen från Silicon Valley?

Nä, det vore intressant, även om det skulle ske massiv moralpanik, att studera mekanismerna bakom dumhet. Undrar vad scientologerna skulle säga då. Och jag undrar vilka dieter man skulle uppfinna så folk med låg intelligens blev botade från den.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:35:00, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Pemer » 2008-11-12 2:12:29

Kan amerikaner botas? :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:35:00, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav nano » 2008-11-12 2:22:51

Någon på forumet har jag för mig att nämnde något Frank Zappa lär ha sagt:
"i think normality can be cured" :D
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:35:00, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav apkonstapel » 2008-11-12 2:25:21

Ptja, traditionellt sett äter man dagligen i Indien den mängd ris som ryms i ens kupade händer, om yrket är tänkare (eller kanske borde man säga kastet är intellektuellt).

Apropå botemedel, tror jag den bästa "boten" är medvetenhet och rätt inställning. En jämförelse jag stötte på faktiskt tidigare idag kan illustrera detta:
Kurslitteratur skrev:I USA finns en uppfattning om barns förmåga som innebär att deras studieframgång i stor utsträckning ses som bestämd av givna begåvningsmässiga förutsättningar, närmast av biologisk natur. [...] Detta visar sig på ett naturligt sätt i skolan tycks det: vissa kan lära och lyckas väl, medan andra inte har samma talang och de lyckas därför sämre. [...] Vad som sker i skolan, bekräftar detta antagande för människor
--- --- ---
I Japan däremot dominerar föreställningen att alla kan lära som utgångspunkt. Idéer om individuella skillnader ges inte alls samma förklaringsvärde [...] Det finns således inget 'naturligt' i att vissa misslyckas medan andra lyckas [...] I stället riktas uppmärksamheten mot vad barnet, föräldrarna, läraren, skolan och andra aktörer kan göra för att barnet skall nå målet. Skolframgång och goda studieresultat ses i betydligt större utsträckning som resultat av de ansträngningar barnet och de andra aktörerna bidrar med. [...] Amerikanska barn blir mer benägna att se på sina egna studieresultat som utslag av deras begåvning, medan japanska barn inte gör denna koppling på samma tydliga sätt.

Längre fram i texten anmärks också att "MDB, DAMP, ADHD och liknande diagnoser" är mer ovanliga i Japan.

Och sedan mekanismerna bakom dumhet... jag gissar på kultur.
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 16:35:00, redigerad totalt 2 gånger.
apkonstapel
 
Inlägg: 274
Anslöt: 2008-10-21

Inläggav Pemer » 2008-11-12 2:26:47

Intressant!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:35:00, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav nano » 2008-11-12 2:46:19

Är det inte olika matvanor i Usa och Japan?
Inbillar mig mer socker och tillsatser för att göra maten så billig som möjligt.
Japan har väl snarare kultur att äta en hel del fisk, det är ju en tämligen naturlig föda som fanns även på stenåldern.
Människor är nog mer anpassade till fisk än billighetsmat och coca cola.

Skulle tippa på att ett sätt att göra det svårt för sig är att äta dåligt, själv är jag expert på att äta dåligt.
Bäst äter jag när jag jobbar och behöver gå ut o äta på lunchrestaurang.
Helst bör jag nog jobba över för då äter jag ännu nyttigare :)
Tycker det märks på hur skärpt jag är.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:35:00, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in