Är ett specialintresse en mani!?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Aspkvinna » 2008-11-09 18:02:41

alfapetsmamma skrev:
Aspkvinna skrev:Och "tillfälligt" vad gör det kan jag tänka?

Problem är väl först när man är på väg att mista hus, hem och familj eller närstående blir fysiskt eller psykiskt lidande som det blir ett riktigt problem. Barn inte har sina föräldrar i den grad som behövs osv.

Eller snäppet under, när man fastnar i nåt som iofs på sätt och vis är tillfredsställande men ändå inte är det man BORDE göra för att inte få större och mindre problem längre fram (betala räkningar i tid, gå ut och få lite syre, röra på sig, äta nåt, tvätta så man har nåt att ha på sig, dricka så man inte får ont i huvudet osv osv.)

Otaliga är de gånger jag fått datakoma och sen är jättemissnöjd med mig själv för att jag inte kunde hindra mig från att fastna i nåt och därmed missade nåt viktigt eller inte sov på hela natten osv. Då spelar det inte så stor roll att det var kul medan det varade. Lite som matmissbruk eller varför inte supande och spelande också.

Korrekt påpekat, naturligtvis är det steget innan som jag beskrev som är där man bör sätta en gräns för att livet i sig med andra ska fungera. :idea:
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:34:19, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna

Anslöt: 2008-04-24

Inläggav Inger » 2008-11-09 18:03:14

"Datakoma" :lol: Känner verkligen igen det!

Just idag är det allmän koma ö h t så nu passar det rätt bra att sitta här och dönicka och sortera musik, men det finns verkligen dagar när jag hade tänkt göra nåt annat och bara fastnat. :(
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:34:19, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Re: Är ett specialintresse en mani!?

Inläggav Glimma » 2008-11-09 18:30:57

Kahlokatt skrev:"Aspergare blir lätt fixerade vid en sak/maniska gällande en sak" har jag läst flera gånger. Det är våra specialintressen man menar. Så jädra irriterande! Jag tycker inte att man på något sätt kan jämföra ett specialintresse och en fix idé/mani. Det senare är för mig sådant som att inte gå på gatbrunnar, känna efter fem gånger om man har låst dörren och liknande - det som kallas OCD om det blir alltför jobbigt. Men ett specialintresse är ju något man njuter av! Varför skall det kallas "fix idé"!?

Förresten, varför anses det helt normalt att ägna hela sin fritid åt att stå på en läktare och vråla "BAAAAJÄÄÄÄÄÄN!!!", bada i fontäner medan man vrålar "SM-GUUUUUUULD!!!" och se fotboll varje helg, men otroligt jätteskumt och nördigt att vilja hänga vid bussgarage, på teatrar, på mangakonvent, på LAN och liknande? Varför får man vara helt besatt av hockey, men inte av exempelvis revolutioner eller eskimåer?
Skumt.

Intressant iakttagelse!
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:34:19, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Ganesh » 2008-11-09 19:50:36

Vaddå mani?

http://www.web4health.info/sv/answers/b ... ym-man.htm

"Fråga:
Vad menas med mani? Hur vet man att någon är manisk? Vad utmärker en manisk period vid bipolär störning?
Svar:
Tecken och symptom på mani (eller ett maniskt skov) inkluderar:

Ökad energi, aktivitet och rastlöshet
Överdrivet "högt," extremt gott och euforiskt humör
Extrem irritabilitet
"Rusande" tankeverksamhet, mycket snabbt tal och tendens att hoppa från en tanke till en annan till en annan
Koncentrationssvårigheter
Litet sömnbehov
Orealistisk tilltro till sin egen makt och förmåga
Dålig omdömesförmåga
Köpfrosseri
En ihållande period av beteende som är olikt det vanliga
Ökad sexuell lust
Missbruk av droger, speciellt kokain, alkohol och sömnmediciner
Provokativt, oförskämt eller aggressivt uppförande
Förnekande att något är fel."

Eller möjligen (förmodligen?):

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mani_(beteende)

"Mani är ett tvångsmässigt beteende, som bygger på att man dras till vissa saker. Kan liknas vid en form av överdriven fixering. Ofta får personer med en mani en känsla av välbehag när de utför en manisk handling. Ett exempel kan vara kleptomani där en person kan stjäla saker som denne inte alls har någon nytta av enbart för att få denna känsla av välbehag.

Lista över manier [redigera]
kleptomani - stjäla
pyromani - tända eld
mytomani - ljuga
nymfomani - se länk
metromani - rimma
logomani - älskar sin egen röst
grafomani - skriva "

Hm...förmodligen det senare. Men är mani, med sin tvångsmässighet, en relevant paralell?
Ganesh

Anslöt: 2007-11-16

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in