kommunen satsar på högfungerande asperger

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

kommunen satsar på högfungerande asperger

Inläggav beek » 2008-11-08 9:53:41

Jag har varit på ett ledningsgruppsmöte och fått reda på vi skall få utbildning om AS.
Man har kommit fram till att personer med högfungerande asperger (Jag har aldrig hört det uttrycket förut, har ni? Sammanslagning av HFA och AS?) kan tänkas söka lss-insatser. Jag känner mig lite som en infiltratör eftersom jag eventuellt är en av de presumtiva klienterna. En agent på ett hemligt uppdrag 8).

Jag skulle gärna vilja ha tips på bra utbildningar/utbildare. Känner ni till något om hur det fungerar i andra kommuner? Var får personer med AS ett bra mottagande? Jag vill ju gärna ha bra service om det blir aktuellt medd lss-insatser för min del :).
Senast redigerad av beek 2011-05-04 16:33:58, redigerad totalt 1 gång.
beek
Inaktiv

Anslöt: 2008-05-05

Inläggav Sam » 2008-11-08 11:51:18

Gruppen med AS är så otroligt vidd. En del har enorma svårigheter och gränsar till autism i en mer högfungerande form, medans andra ligger på gränsen för att räknas som NT.

Om man tillhör den gruppen som nog kan räknas som högfungerande med AS, (Jag brukar kalla den "gråzonen") så är det nog otroligt viktigt att det finns kunskap om, att även om personen klarar av saker som hör till ett vanligt NT livet, till så kan detta betyda stora svårigheter och en enorm kraftansträngning för att orka överleva, som inte håller i längden.
För den här gruppen innebär det verkligen ett osynligt fuktionsnedsättning.
Om den här gruppen med AS, har det pratats väldigt lite om, så jag tycker att det är ett stort steg framåt om man inser att även denna grupp av aspier finns.

Skulle tro att de flesta av oss här inne på forumet skulle räknas till den gruppen, högfungerande AS.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 16:33:58, redigerad totalt 1 gång.
Sam

Anslöt: 2007-04-07

Jag bara undrar!

Inläggav milve » 2008-11-08 12:26:56

Jag vill ju gärna ha bra service om det blir aktuellt medd lss-insatser för min del .

Hej!
Det låter som att du arbetar på Försäkringskassan. Har du gjort en Asperger utrdening?
Senast redigerad av milve 2011-05-04 16:33:58, redigerad totalt 1 gång.
milve
Inaktiv

Anslöt: 2007-11-13

Inläggav beek » 2008-11-08 13:11:54

Jobbar inom handikappomsorgen (dåligt ord) och står i kö för utredning.
Senast redigerad av beek 2011-05-04 16:34:02, redigerad totalt 1 gång.
beek
Inaktiv

OK!

Inläggav milve » 2008-11-08 13:21:12

Min erfarenhet är att: Ta reda på så mycket du kan och förvänta dig ingentig. Det finns inget som heter service som man bara får om man har en AS utredning eller har AS utan utredning. Du får själv leta efter lösningarna och själv ta hand om ditt liv.
Senast redigerad av milve 2011-05-04 16:34:02, redigerad totalt 1 gång.
milve
Inaktiv

Inläggav beek » 2008-11-08 13:51:37

milve skrev:Det finns inget som heter service som man bara får om man har en AS utredning eller har AS utan utredning.

Kanske dåligt formulerat. Det jag är ute efter är ett bra bemötande utifall jag söker hjälp.
Anledningen till att jag skapade tråden var nedanstående frågor.

beek skrev:Jag skulle gärna vilja ha tips på bra utbildningar/utbildare. Känner ni till något om hur det fungerar i andra kommuner? Var får personer med AS ett bra mottagande?

På mötet kom bl.a. upp att man ville se hur man arbetade i andra kommuner.
Senast redigerad av beek 2011-05-04 16:34:02, redigerad totalt 1 gång.
beek
Inaktiv

Inläggav Flinta » 2008-11-08 20:40:56

Sam skrev:Gruppen med AS är så otroligt vidd. En del har enorma svårigheter och gränsar till autism i en mer högfungerande form, medans andra ligger på gränsen för att räknas som NT.

Om man tillhör den gruppen som nog kan räknas som högfungerande med AS, (Jag brukar kalla den "gråzonen") så är det nog otroligt viktigt att det finns kunskap om, att även om personen klarar av saker som hör till ett vanligt NT livet, till så kan detta betyda stora svårigheter och en enorm kraftansträngning för att orka överleva, som inte håller i längden.

Om den här gruppen med AS, har det pratats väldigt lite om, så jag tycker att det är ett stort steg framåt om man inser att även denna grupp av aspier finns.

Skulle tro att de flesta av oss här inne på forumet skulle räknas till den gruppen, högfungerande AS.

Vilken fantastisk bra sammanfattad beskrivning av hur det är för mig och många andra. :cry: och :) Tack!
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 16:34:02, redigerad totalt 1 gång.
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-08 21:05:20

Sam skrev:Gruppen med AS är så otroligt vidd. En del har enorma svårigheter och gränsar till autism i en mer högfungerande form, medans andra ligger på gränsen för att räknas som NT.

Jag hör dit, och jag bävar redan för kontakt med LSS för mig själv, med tanke på hur jag blev bemött när jag sökte helgkollo för min tioåring. Det var nej nej nej i alla tonarter och med argument som hon tog ifrån det jag sa. (Om barnet är för trött på eftermiddagarna för vanliga aktiviteter, hur tror du det ska orka med helgkollo? Om barnet inte klarar socials samspel på skolan, hur tror du hon ska klara det på helgkollo med andra barn som har funktionshinder osv osv i all förfärande oändlighet. Noll förståelse.)

Hade jag inte varit så luttrad efter år av kämpande med utredningar och annat hade jag stortjutit. Fick intrycket att det var tanternas egna pengar som skulle ut, eller att de kanske får provision beroende på hur många de lyckas avskräcka från att söka hjälp.

Får jag ett sånt bemötande för egen del blir det värre ändå, för jag är mycket bättre på att föra andras talan än min egen.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:34:02, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav milve » 2008-11-09 1:15:33

Jag kanske svarade lite tråkigt.
Men min erfarenhet av att få en diagnos i vuxen ålder är bara så jävla tröttsamt! Det enda ställe där jag bemöts ok är på högskolan och hos min husläkare. Så jag traskar däremellan och tar det lugnt.
Lycka till! :)
milve
Inaktiv

Återgå till Aspergare och vården

Logga in