Dator-spel
Jag fick in min taxi i en loop och tänkte att jag var smart, men efter tag tröttnade passageraren på att åka runtrunt och gick över till en konkurrent (otacksamma jävel). Sedan började jag halka runt på isen, men hade inte råd med snökedjor, så då blev jag tvungen att börja om, men det får bli senare kanske.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 10:31:00, redigerad totalt 1 gång.
Har kommit igång med den "otroliga maskinen". Måste ha haft mental härdsmälta igår, de första uppgifterna var relativt enkla men det börjar bli klurigt.
Kul spel, jag har alltid gillat kedje-reaktioner.
Tack för förklaringen av abandonware och länken!
Kul spel, jag har alltid gillat kedje-reaktioner.
Tack för förklaringen av abandonware och länken!
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 10:31:00, redigerad totalt 1 gång.
Pan Stranou skrev:Fusk Katten skrev:Ett annat spel på den datorn var nåt rörspel som man drog vattenledningar från en brunn till en annan, eller bara rätt in i väggen. Undrar vad det heter?
WOWSpill?
Nej, WOWSpill var det inte...
Senast redigerad av Fusk Katten 2011-05-04 10:31:00, redigerad totalt 1 gång.
- Fusk Katten
- Inlägg: 76
- Anslöt: 2006-10-03
nassepuh skrev:Alone in the dark
Gillar den serien skarpt
Fick mig att tänka på ett inte fullt så gammalt spel av nån anledning.
Kommer nån ihåg spelet Time Commando ?
Där man fick kämpa sig igenom många olika tidsåldrar, det var riktigt kul och väldigt snyggt för sin tid (1996).
http://www.gamespot.com/pc/action/timec ... ages;img;2
Senast redigerad av Lostboy 2011-05-04 10:31:00, redigerad totalt 1 gång.
Fusk Katten skrev:Pan Stranou skrev:Fusk Katten skrev:Ett annat spel på den datorn var nåt rörspel som man drog vattenledningar från en brunn till en annan, eller bara rätt in i väggen. Undrar vad det heter?
WOWSpill?
Nej, WOWSpill var det inte...
Som sagt, Pipe... dream, eller något sådant... heter det jag minns, som jag gissar att du tänker på...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:31:00, redigerad totalt 1 gång.
Här är en java-version av vad som verkar vara samma spel som jag minns i alla fall:
http://www.tripletsandus.com/80s/80s_games/pipe.htm
http://www.tripletsandus.com/80s/80s_games/pipe.htm
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:31:00, redigerad totalt 1 gång.
Eller snarare: http://en.wikipedia.org/wiki/Pipe_Dream ... eo_game%29
Såg jag när jag följde länkarna vidare för andra betydelser av utrycket.
Det är det spel jag minns i alla fall!
Såg jag när jag följde länkarna vidare för andra betydelser av utrycket.
Det är det spel jag minns i alla fall!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:31:00, redigerad totalt 1 gång.
Jag är inte riktigt säkert om det är Pipe Dream heller, men som sagt det var länge sen å datorn var svartvit. Jag tror att det påminde om WowSpill lite, fast i stället för de där Z rören var det ett rör som bucktade ut och sen in igen.
Senast redigerad av Fusk Katten 2011-05-04 10:31:00, redigerad totalt 1 gång.
- Fusk Katten
- Inlägg: 76
- Anslöt: 2006-10-03
Karl skrev:Hittade också ett avslappnings-kedjereaktion-spel, ett RCRG alltså.
Boomshine heter det om någon är intresserad.
Förtrollande. Känner mig som ett lejon på savannen. Vänta, vänta, vänta. Nästan läge. Är det där ett läge? Nu provar jag. Å du milde så pinsamt. Tillbaka till gömstället. Solen steker och magen kurrar.
Tack!
Senast redigerad av linek 2011-05-04 10:31:00, redigerad totalt 1 gång.
linek skrev:På 80-talet misslyckades jag - och alla i klassen - ständigt på en intensivvårdad patient i spelet Life and Death till Amiga. Adrenalinshots (norepinefrin), blodsug, klämmor och frisnitt med skalpell. Underhudsfettet dallrade till och med gult minns jag, men ser inte tillstymmelse till färgrikedomen från mina minnen i bilden på länken. Undrar om man inte fick knipsa revben också.
Hittade Life and Death här. Har inte vågat mig på operation ännu men har gett en patient rätt ordination så han kommer troligtvis att leva i många veckor till.
Hittade Life and Death 2 Brain också, finns att hämta här.
Har lärt mig att man inte skall göra MRI på personer med pacemaker. Då kommer de garanterat inte tillbaks.
[img]http://www.abandonia.com/games/en/494/images/games/Life%20and%20Death%202%20-%20The%20Brain7.gif[/img]
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 10:31:01, redigerad totalt 1 gång.
Eftersom den här tråden handlar om datorspel kan jag väl fråga om några som har skrivit i den här tråden har försökt göra sina egna datorspel? Har ni kännedom om något programmeringspråk eller föredrar ni så kallad "Drag n' Drop" program när ni jobbar med era spel?
Matte är mycket svårt för mig så själv tycker jag mer om de "lättare" medlen att planera spel även om några människor kanske säger att om man vet inget om Assembler kan man inte för riktigt skapa datorspel! Det är oftast alltid så att idéer finns men jag kan inte tvinga mig på att starta projekten...
Matte är mycket svårt för mig så själv tycker jag mer om de "lättare" medlen att planera spel även om några människor kanske säger att om man vet inget om Assembler kan man inte för riktigt skapa datorspel! Det är oftast alltid så att idéer finns men jag kan inte tvinga mig på att starta projekten...
Senast redigerad av Delusion 2011-05-04 10:31:01, redigerad totalt 1 gång.
Nej, sedan ca 1985-86 så har jag inte gjort några spel. Använde då assembler (6510-processor på Vic 64) . Det finns säkert en massa paket till Java/Visual Basic som är lättanvända, men det blir ju inga "Half-Life" eller World of Warcraft med det (har inte spelat WoW, inte tid nog över).Delusion skrev:Eftersom den här tråden handlar om datorspel kan jag väl fråga om några som har skrivit i den här tråden har försökt göra sina egna datorspel? Har ni kännedom om något programmeringspråk eller föredrar ni så kallad "Drag n' Drop" program när ni jobbar med era spel?
Matte är mycket svårt för mig så själv tycker jag mer om de "lättare" medlen att planera spel även om några människor kanske säger att om man vet inget om Assembler kan man inte för riktigt skapa datorspel! Det är oftast alltid så att idéer finns men jag kan inte tvinga mig på att starta projekten...
Senast redigerad av lar66 2011-05-04 10:31:01, redigerad totalt 1 gång.
Jag har länge velat skapa mina egna spel, men dessvärre har jag velat för mycket och det har inte blivit någonting alls. Attans att jag ska ha så svårt att avsluta saker. Jag börjar på ett projekt, men efter ett tag tröttnar jag och börjar på något annat.
För väldigt länge sedan skrev jag en Scorched Earth-klon i Pascal. Det projektet avslutade jag något sånär. Ett annat projekt jag hade på gång var en minigolfsimulator, men jag kom bara till de matematiska beräkningarna, vilka fungerade, men sedan lade jag av det projektet.
Jag skulle vilja starta något stort projekt, men nu var det ett tag sedan jag programmerade något på riktigt, så jag vet inte om jag orkar komma i gång igen.
Utöver programmeringen skapade jag några (old school) DOOM-banor (DOOM I & II) för kanske tio år sedan. Då använde jag en editor, så det innebar inte någon egentlig programmering. De banorna finns nog fortfarande att ladda ner ute på nätet (för den som fortfarande spelar DOOM vill säga).
2004 avslutade jag mitt första webspel (The Hacker and the Beauty); en slags interaktiv textbaserad historia med logiska pussel inbakade. Det projektet skrev jag i php, javascript, css och html. Storyn skulle antagligen må bra av att skrivas om; pusslen är nog det som är roligast.
Just nu håller jag på med ett uppdrag till Thief. Jag har skrivit klart storyn och håller nu på med planeringen av byggnader etc... Det finns en färdig editor till Thief, så ingen egentlig programmering där heller (viss skriptning förekommer dock). Det projektet har dock legat nere ett tag nu men planen är att det ska bli klart innan året (2007) är slut.
Jag har planer på ett framtida äventyrsspelsprojekt (ett slags fortsättning på mitt webspel), men det blir en offline-variant för windows. Till det kommer jag att använda en "drag&drop"-editor, om jag någonsin kommer i gång vill säga. Jag har mycket att lära mig innan det kan bli av. Det finns förresten många gratisprogram som tillhandahåller ramverk för "peka&klicka"-äventyr, men även för 3D-modellering till exempel.
Jag har också mycket idéer, men jag orkar inte alltid genomföra dem.
Har du kollat något på OpenGL eller Ogre (http://www.ogre3d.org/)? Ogre ska enligt uppgift vara ett gratis programmeringspaket för 3D-utveckling.
För väldigt länge sedan skrev jag en Scorched Earth-klon i Pascal. Det projektet avslutade jag något sånär. Ett annat projekt jag hade på gång var en minigolfsimulator, men jag kom bara till de matematiska beräkningarna, vilka fungerade, men sedan lade jag av det projektet.
Jag skulle vilja starta något stort projekt, men nu var det ett tag sedan jag programmerade något på riktigt, så jag vet inte om jag orkar komma i gång igen.
Utöver programmeringen skapade jag några (old school) DOOM-banor (DOOM I & II) för kanske tio år sedan. Då använde jag en editor, så det innebar inte någon egentlig programmering. De banorna finns nog fortfarande att ladda ner ute på nätet (för den som fortfarande spelar DOOM vill säga).
2004 avslutade jag mitt första webspel (The Hacker and the Beauty); en slags interaktiv textbaserad historia med logiska pussel inbakade. Det projektet skrev jag i php, javascript, css och html. Storyn skulle antagligen må bra av att skrivas om; pusslen är nog det som är roligast.
Just nu håller jag på med ett uppdrag till Thief. Jag har skrivit klart storyn och håller nu på med planeringen av byggnader etc... Det finns en färdig editor till Thief, så ingen egentlig programmering där heller (viss skriptning förekommer dock). Det projektet har dock legat nere ett tag nu men planen är att det ska bli klart innan året (2007) är slut.
Jag har planer på ett framtida äventyrsspelsprojekt (ett slags fortsättning på mitt webspel), men det blir en offline-variant för windows. Till det kommer jag att använda en "drag&drop"-editor, om jag någonsin kommer i gång vill säga. Jag har mycket att lära mig innan det kan bli av. Det finns förresten många gratisprogram som tillhandahåller ramverk för "peka&klicka"-äventyr, men även för 3D-modellering till exempel.
Jag har också mycket idéer, men jag orkar inte alltid genomföra dem.
Har du kollat något på OpenGL eller Ogre (http://www.ogre3d.org/)? Ogre ska enligt uppgift vara ett gratis programmeringspaket för 3D-utveckling.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 10:31:01, redigerad totalt 1 gång.
Karl skrev:Lägger också upp en aptitretare för den tävlingsinriktade att hugga på.
[img]http://img402.imageshack.us/img402/4516/scoreig1.jpg[/img]
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 10:31:02, redigerad totalt 1 gång.
underjord skrev:[img]http://img402.imageshack.us/img402/4516/scoreig1.jpg[/img]
Okej, jag bad ju om det.
Kommer inte att lämna datorn förrän jag har slagit det.
Sömn, mat och andra oväsentligheter får vänta.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 10:31:03, redigerad totalt 1 gång.
Hehe. Jag satt ett tag innan jag fick till det, fast det är ingenting mot highscorelistan: 170 000 var highscore sist jag kollade.
Har du förresten lyckats stänga av den där fruktansvärda hillbillymusiken? Jag måste stänga av ljudet varje gång jag spelar; jag står inte ut med den där hiskliga banjon. Den får mig att tänka på en film som heter Deliverance...
Har du förresten lyckats stänga av den där fruktansvärda hillbillymusiken? Jag måste stänga av ljudet varje gång jag spelar; jag står inte ut med den där hiskliga banjon. Den får mig att tänka på en film som heter Deliverance...
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 10:31:03, redigerad totalt 1 gång.
Ja, musiken suger men jag har inte lyckats stänga av den heller.
Fast när jag väl är igång så tänker jag inte på den, tror jag.
Skall dock testa att stänga av ljudet, det kanske gör susen.
Fast när jag väl är igång så tänker jag inte på den, tror jag.
Skall dock testa att stänga av ljudet, det kanske gör susen.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 10:31:03, redigerad totalt 1 gång.
Jag ville inte nämna program jag använder att "göra spel" med därför att jag var inte säkert om det skulle tolkas som reklam. Under många år har jag haft några av Clickteams (http://www.clickteam.com) program. Någon här är kanske bekant med Klik & Play. Jag tror att det finns/fanns också svensk översättning av K&P. Det är bara att nuförtiden tycker jag inte mycket om att hänga med i så kallad "Click Community". Jag tycker att för människor där för mestadels består av avundsjuka, elaka eller kaxiga grabbar. Sånt är något jag faktiskt hatar. Kanske är det typiskt för nenter?
Men men... Den här tråden skulle ha handlat datorspel allmänt, tror jag. Själv njuter jag av att spela väl planerade simulationspel. Jag har aldrig gjort bra i äventyrspel kanske eftersom oftast kan jag inte lösa logiska problem. I alla fal är det kul att finna andra aspier som delar något intresse med mig. Så ska jag gärna testa underjords spel The Beauty and the Hacker.
3D-modellering och -utveckling kräver goda kunskaper att kunna ensam göra något som ser fint ut, tror jag. Kommersiella spelfirmor har ju massor av människor för att planera alla olika områden. Det finns några självständiga spelutvecklarna som gör ett mycket bra jobb. Jag tyckte om Si Reads New Star Soccer och också Kudos av Positech så mycket att jag ville stödja utvecklarna genom att köpa deras spel. Visserligen har jag inte spelat dessa spel för månader
Men men... Den här tråden skulle ha handlat datorspel allmänt, tror jag. Själv njuter jag av att spela väl planerade simulationspel. Jag har aldrig gjort bra i äventyrspel kanske eftersom oftast kan jag inte lösa logiska problem. I alla fal är det kul att finna andra aspier som delar något intresse med mig. Så ska jag gärna testa underjords spel The Beauty and the Hacker.
3D-modellering och -utveckling kräver goda kunskaper att kunna ensam göra något som ser fint ut, tror jag. Kommersiella spelfirmor har ju massor av människor för att planera alla olika områden. Det finns några självständiga spelutvecklarna som gör ett mycket bra jobb. Jag tyckte om Si Reads New Star Soccer och också Kudos av Positech så mycket att jag ville stödja utvecklarna genom att köpa deras spel. Visserligen har jag inte spelat dessa spel för månader
Senast redigerad av Delusion 2011-05-04 10:31:03, redigerad totalt 1 gång.