Nära dödenupplevelser. Intressant forskning.
17 inlägg
• Sida 1 av 1
Nära dödenupplevelser. Intressant forskning.
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article3340288.ab
Klart intressant projekt, vore kul att höra om hur det går.
Klart intressant projekt, vore kul att höra om hur det går.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 16:00:26, redigerad totalt 1 gång.
"Hej, vill du vara med i vår nya studie? Tyvärr innebär det att vi måste döda dig, men det är bara tillfälligt, jag lovar."
Nej, nu larvar jag mig bara. Ska bli intressant att se om de kommer fram till nåt.
Nej, nu larvar jag mig bara. Ska bli intressant att se om de kommer fram till nåt.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:00:26, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:"Hej, vill du vara med i vår nya studie? Tyvärr innebär det att vi måste döda dig, men det är bara tillfälligt, jag lovar."
HeheheHAHA HOHOHO!!!
Hoppas det inte är den här forskningen, som patienten inte får veta innan vad experimentet faktiskt går ut på...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:00:26, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs skrev:Hoppas det inte är den här forskningen, som patienten inte får veta innan vad experimentet faktiskt går ut på...
Hehe. Man får veta det efteråt.
"Tyvärr var vi tvugna att döda dig men nu är du ju återupplivad igen så det gjorde väl inget?"
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:00:26, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:"Tyvärr var vi tvugna att döda dig men nu är du ju återupplivad igen så det gjorde väl inget?"
På tredje dagen uppstånden igen ifrån det döda...
Hörde min favoritprofessor Martin Ingvar kommentera det med "att det i dagsläget rent vetenskapligt går att stimulera hjärnan så man upplever det som man nu vill hitta så det är helt enkelt bortkastade forskningspengar!"
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:00:26, redigerad totalt 1 gång.
det är ju skillnad på dissociation och att [själen] faktiskt skulle flyga ur kroppen. Det är väl det man vill ha reda på, huruvida det finns dem som FAKTISKT sett andra sidan, utöver att de säger att de gjort det. Man kan inte elektrostimulera hjärnor att dissociera att läsa tavlor ovanpå skåp... =/
MsTibbs skrev:det är ju skillnad på dissociation och att [själen] faktiskt skulle flyga ur kroppen. Det är väl det man vill ha reda på, huruvida det finns dem som FAKTISKT sett andra sidan, utöver att de säger att de gjort det. Man kan inte elektrostimulera hjärnor att dissociera att läsa tavlor ovanpå skåp... =/
Ja och det är väl det som ska bli intressant att se om det fungerar.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:00:26, redigerad totalt 1 gång.
Ett enkelt sätt att ta reda på om det bara är hallucinationer är väl att fråga ut de som påstår sig haft dylika upplevelser att berätta om saker de sett i omgivningen, stämmer det de påstår, så är detta ett indicium på att det ligger nåt i att medvetandet kan vara utanför kroppen.
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 16:00:26, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:Det som skulle kunna skilja sig är om man kan se (och/eller så vidare) från utanför sin kropp mot att bara uppleva det så fast man är kvar i den.
Problemet borde ju vara detsamma för nära dödenfall, hur kan man veta om man faktiskt var ute ur sin kropp eller om man rekonstruerade sin omgivning i en simulation i huvudet?
Zombie skrev:Intressant. Källor/länkar?
Hmm, bra fråga. Jag hittar bara information forskningen gjord av Rick Strassman om huruvida DMT-påverkan är det som upplevs eller inte, men inget konkret om det massiva utsläppet av ämnet i sig.
Saxat från Near-death_experience:
Dr. Rick Strassman, while conducting DMT research in the 1990s at the University of New Mexico, advanced the theory that a massive release of DMT from the pineal gland prior to death or near death was the cause of the near death experience (NDE) phenomenon. Several of his test subjects reported NDE-like audio or visual hallucinations. His explanation for this was the possible lack of panic involved in the clinical setting and possible dosage differences between those administered and those encountered in actual NDE cases.
För övrigt finns det också diskussion om N,N-DMT är orsaken till drömmar, då det även släpps ut i mindre mängder under sömnen.
Senast redigerad av OnionKnight 2011-05-04 16:00:26, redigerad totalt 1 gång.
- OnionKnight
- Anslöt: 2008-03-12
Bugg i tråden? (Minst) två inlägg, ett av OnionKnight och ett av mig, har fallit bort åtminstone från min version av forumet. Provar att posta om mitt eget inlägg, kopierat från min cache (och lätt omstilat).
"InläggPostat: 2008-11-05 23:33:35 Rubrik: Svara med citat Ändra/Ta bort det här inlägget Anmäl inlägg"
OnionKnight skrev:
Dissociativa hallucinogener har den eponyma förmågan att dissociera psyket. Jag har läst om folk som rapporterat att de kunnat se runt omkring i sitt rum när de legat på sängen, så jag ser inte vad som skulle kunna skilja sig.
Det som skulle kunna skilja sig är om man kan se (och/eller så vidare) från utanför sin kropp mot att bara uppleva det så fast man är kvar i den.
Om det till exempel kan visas att man kunde se saker som var osynliga från där ens kropp befann sig och som man omöjligt kunde veta och svårligen föreställa sig fanns där.
OnionKnight skrev:
Vidare är det känt att N,N-DMT utsöndras vid nära dödenupplevelser, som är den starkaste psykedeliska hallucinogenen som finns, typ.
Intressant. Källor/länkar?
"InläggPostat: 2008-11-05 23:33:35 Rubrik: Svara med citat Ändra/Ta bort det här inlägget Anmäl inlägg"
OnionKnight skrev:
Dissociativa hallucinogener har den eponyma förmågan att dissociera psyket. Jag har läst om folk som rapporterat att de kunnat se runt omkring i sitt rum när de legat på sängen, så jag ser inte vad som skulle kunna skilja sig.
Det som skulle kunna skilja sig är om man kan se (och/eller så vidare) från utanför sin kropp mot att bara uppleva det så fast man är kvar i den.
Om det till exempel kan visas att man kunde se saker som var osynliga från där ens kropp befann sig och som man omöjligt kunde veta och svårligen föreställa sig fanns där.
OnionKnight skrev:
Vidare är det känt att N,N-DMT utsöndras vid nära dödenupplevelser, som är den starkaste psykedeliska hallucinogenen som finns, typ.
Intressant. Källor/länkar?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:00:26, redigerad totalt 1 gång.