Vilka är föräldrar med AS diagnos?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

Moderatorer: Alien, atoms

jag med

Inläggav Mufflan » 2008-11-05 15:09:22

är 28 år, har "mild" as o adhd. är mamma till två pojkar. äldsta har med all säkerhet as, måste utredas. lillen är bara fem månader än så..
Senast redigerad av Mufflan 2011-05-04 14:32:59, redigerad totalt 1 gång.
Mufflan
Ny medlem

Anslöt: 2008-11-03

Inläggav geocache » 2008-11-05 15:29:31

tahlia skrev:
geocache skrev:Jag har diagnos Aspergers syndrom med inslag av DAMP.

Jag har två 20-åriga grabbar som jag anar har AS respektive DAMP.

Ursäkta en korkad fråga, men har inte diagnosen DAMP skrotats? (Trodde att ADHD och ADD t.ex var det som användes istället för nu för tiden, men jag har ingen kunskap om ämnet, så jag frågar istället)

Jag funderar aldrig över vad DAMP kallas "nuförtiden". För oavsett vad min diagnos kallas så påverkar mina syndrom mig på exakt samma sätt idag som då jag fick diagnosen. Rent praktiskt är enda skillnaden att jag mer och mer lärt mig leva med effekterna av mina så kallade funktionshinder.
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 14:32:59, redigerad totalt 1 gång.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

vilka är föräldrar med As diagnos

Inläggav Isabell » 2009-01-28 21:45:17

Så kom den då till slut; dagen då min dotter, fem år gammal nu, fick sina diagnoser.

Jag som väntat så på denna dag känner mig nu bara trött.

Dottern har, förutom sin medicinresistenta epilepsi, även diagnoserna
ADHD och UNS (atypisk autismliknande tillstånd).

Jag hade hoppats på ADHD, asperger och Tourette.
Nu undrar jag om hon egentligen har en grövre form av autism kombinerad med en utvecklingsstörning.
Hon hade väldigt låga testresultat.
Visst, min dotter är densamma som tidigare. Men jag blir inte hjälpt av de här diagnoserna! Vad händer med dotterns skolgång? Kommer hon att få gå i särskola? Kommer hennes beteendeavvikelser att bli ännu större framöver?

................
....................
......................
Vem är då jag?
En simpel aspiewannabee?
En hypokondriker?
En idiot som vägrar se det som är uppenbart för andra?
Senast redigerad av Isabell 2011-05-04 14:32:59, redigerad totalt 1 gång.
Isabell

Anslöt: 2008-11-14

Inläggav poose » 2009-06-10 12:09:24

Oj, det verkar som om man har asperger så får antagligen barnet också någon diagnos av något slag.
Jag är själv rädd för att skaffa barn just av den anledningen .. :oops:
Senast redigerad av poose 2011-05-04 14:32:59, redigerad totalt 1 gång.
poose
Ny medlem

Anslöt: 2009-06-10

Inläggav Debbido » 2009-06-11 1:03:58

Jag undrar hur många procent av befolkningen som INTE har AS, ADHD, ADD, DAMP, TOURETTES, Autistiska drag, AS-drag, Dyslexi, Tvångssyndrom, Trotssyndrom, Recklingshausens syndrom etc...

Resten har förmodligen psykiatriska diagnoser och de som inte har det är psykopater eller saknar sjukdomsinstinkt!

Är det inte enklare att testa vilka som har NT och sätta dem i specialklass? Så att vi andra undgår mobbning. Eller så kan vi ju börja mobba NT eftersom de förmodligen är i minoritet? 8)
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:32:59, redigerad totalt 1 gång.
Debbido

Anslöt: 2007-09-24

Inläggav geocache » 2009-06-12 8:01:15

Debbido skrev:Är det inte enklare att testa vilka som har NT och sätta dem i specialklass? Så att vi andra undgår mobbning. Eller så kan vi ju börja mobba NT eftersom de förmodligen är i minoritet? 8)

Hej Debbido!

Du har definitivt en poäng där, tycker jag! Men så får man säkert inte "säga högt" :roll: 8)... som i berättelsen "Kejsarens nya kläder"... http://susning.nu/Kejsarens_nya_kl%E4der
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Återgå till Barn och föräldraskap

Logga in