Är vi våra tvångstankar?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Helena » 2008-01-31 16:10:39

Om det som SRM (eller är der "Sugis" du kallas för?) skrev sist.

Det är alldeles för lätt att fastna i det negativa. Ibland känns det nästan som om det negativa är primärt och det possitiva sekundärt. Att det dåliga kommer naturligt, men att det bra måste man arbeta för att komma till. Och saknar man motivation så är det lite besvärligt att få det jobbet gjort.

Jag är inte så förtjust i rosa :wink: Men jag har, precis som du en hel mängd med sånt på gångs. Som att "pryla" med prylar, dofter osv...Har bara inte reflekterat över det tidigare. Och dem upplever jag inte som negativa...De ger mig lugn och trygghet.
Senast redigerad av Helena 2011-05-04 11:26:52, redigerad totalt 1 gång.
Helena

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav weasley » 2008-01-31 18:57:40

Helena skrev:Om det som SRM (eller är der "Sugis" du kallas för?) skrev sist.

Det är alldeles för lätt att fastna i det negativa. Ibland känns det nästan som om det negativa är primärt och det possitiva sekundärt. Att det dåliga kommer naturligt, men att det bra måste man arbeta för att komma till. Och saknar man motivation så är det lite besvärligt att få det jobbet gjort.

Ja, det är sorgligt att det ska ta så lång tid att få det bra. Fast när man fått det är det... bra.

Men det är alltid så att det tar mycket kortare tid att förstöra än att bygga upp. Tänk på nåt så banalt som ett hus. Det kan ta år innan ett hus blir klart, men det räcker med några minuter för att det ska rasa till marken till en hög bråte.

Helena skrev:Jag är inte så förtjust i rosa :wink: Men jag har, precis som du en hel mängd med sånt på gångs. Som att "pryla" med prylar, dofter osv...Har bara inte reflekterat över det tidigare. Och dem upplever jag inte som negativa...De ger mig lugn och trygghet.

Oh! Vad trevligt! :-D

Skulle ni (=den som känner sej träffad) kunna säga att det finns positiva tvångstankar också, alltså? Skulle man kunna tänka sej ett annat ord på dem? Vilket annat ord i såna fall?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:26:52, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Zombie » 2008-01-31 19:17:27

Weasley

För min del ingenting. De ger en struktur som förmodligen är mentalt livsnödvändig, och vad kan det vara om inte positivt? Men för det tar de i anspråk delar av mitt medvetande, som både slukar (? upplevs sluka?) mer energi än de automatiska processer ni andra måtte ha och skulle ha behövts till att vara medveten.
Ritualer, färgpreferenser och annat av den ytligare ordningens tvångstankar likadant: vissa få saker kan nog faktiskt vara vackra i sig - men tvånget - den sorts tvång det här är frågan om - tar ut all eventuell skönhet, definitionsmässigt.

[EDIT] Tvångsmässigheten i sig gör allt som kommer i beröring med mig spattigt, rigitt, instängt, osunt och fult för min upplevelse - om jag inte (så gott jag för tillfället orkar) aktar mig för att gå in i den upplevelsesfären.
Det positiva jag kan komma på just nu skulle väl vara en spekulation om en indirekt effekt, nämligen om det här kan ha varit ännu en av de saker som har tvingat mig att reflektera över saker som de flesta tar för givna och kanske gjort mig litet mera förutsättningslös i min syn på saker och folk. Frågan är dock om priset är rimligt.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:26:52, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Helena » 2008-01-31 19:34:13

vissa få saker kan nog faktiskt vara vackra i sig - men tvånget - den sorts tvång det här är frågan om - tar ut den eventuella skönheten, definitionsmässigt.

Ja, jag måste hålla med här. När man är mitt uppe i allt "tvångande" Så missar man lite poängen med alla de "roliga/fina" sakerna. Så jag tror inte att man pratar om samma sak när man pratar om "fixidéer" och tvångstankar. Som det sas tidigare i tråden då någon länkade till beskrivningar av tvångstankar så är en hel del ångest inblandat. Så alla de possitiva tvången kanske hamnar i en anna kategori....?Vad vet jag? Jag har aldrig grävt så här djupt i definitionerna. Men det är bra, man får upp ögonen lite för vad det hela handlar om. Kan ju hända att det finns nån där ute som ur ett mer proffisionelt perspektiv kan belysa detta? Nå väl, det efterlyses iallafall...
Senast redigerad av Helena 2011-05-04 11:26:52, redigerad totalt 1 gång.
Helena

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Zombie » 2008-04-19 21:01:55

Länkgalningen länkar till en ny tråd om tvångstankar.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:26:52, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Inläggav Zombie » 2008-11-05 5:58:13

Zombie

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in